Advies gevraagd continue meting tijdens slaap

1
Mijn vrouw geeft aan dat ik (soms) 's-nachts stop met ademen en veel snurk, en ik schrik soms ook vaker dat mijn tong "klappert" zeg maar en ja ik ben vaak moe en duizelig. Kortom ik denk dat ik wel eens een slaapapneu kan hebben en eigenlijk wil ik eerst even mijn saturatie over de nacht meten voordat ik naar de huisarts ren.

Nu heb ik hiervoor een fitbit gekocht maar die houden zich ondanks het hebben v/e o2 sensor verre van het geven van detail inzicht v/d metingen, je krijgt alleen een dag gemiddelde te zien. Voor mijn doel dus niet zo handig...

Het hoeft niet een heel nauwkeurige meting te zijn, het gaan meer over het zichtbaar maken van de trend en dips.

Een O2 Ring zoals van Wellue ziet er wel ideaal uit maar voordat ik weer iets kopen ga zou ik wel eerst meer zekerheid willen hebben dat dit volstaat voor mijn doel; wat zijn de ervaringen? Zou een smartwatch zoals galaxy watch ook een mogelijke oplossing zijn? geeft deze detail inzichten?

Paul

Re: Advies gevraagd continue meting tijdens slaap

3
Gadgets zijn helaas niet zo sterk in het nauwkeurig meten.
Dan is een apparaat wat er speciaal voor bedoeld is en via de vingertop meet een betere keuze.

Maar zoals PLP al zegt, saturatie is slechts een deel van het verhaal.
Ik zou het geld in de zak houden en een onderzoek regelen.
Mocht het eigen risico nog niet op zijn, dan kan het geld daarheen. Dat geeft veel meer inzicht.
Gegeven de klachten, is er een reële kans dat hier het nodige uit komt.
Met de risico's en symptomen die een slaap adem stoornis met zich mee brengt, wil je dit het liefst ook zsm weten en behandelen.
ResMed Aircurve 10 BiLevel VAuto, 9.0-15.0 PS4.0 - n20 neusmasker - slanghengel - Fixomull stretch mondtape - cpap hoofdkussen - Work in Progress (tm)

Re: Advies gevraagd continue meting tijdens slaap

5
Voorgaande berichten spreken eigenlijk al voor zich. Zelf heb ik ook een CSM 50F Contec Oxymeter aangeschaft die de hele nacht kon opnemen en die je in Oscar kunt uitlezen. Hij is nu allang ter ziele en bij elkaar hooguit 5 keer gebruikt. Weggegooid geld in feite.

Beter is om een slaaptest aan te vragen bij je huisarts. Wil je een mogelijke lange wachttijd voorkomen, kijk dan eens bij het NSI Nederlands Slaap Instituut op het internet. Meestal ben je daar binnen twee weken geholpen.

Ben je dan aan een hulpmiddel geholpen, denk dan liever aan een Cpap dan aan een MRA, dan kun je de therapie volgen via Oscar (gratis programma om de cpap zelf uit te lezen) en kun je op je gevoel afgaan of het beter met je gaat. Een Oxymeter kun je dan altijd nog aanschaffen mocht je dit dan nog nodig denken te hebben.
Groet RuudJ
Medewerker AV-Kenniscentrum
ADEM BEWUST, WANT HET LEVEN DUURT MAAR KORT.
Bent u al lid van onze Apneuvereniging? €32,50 / Incasso €30,00/Jaar
Word lid en ontvang 4X het Apneu Magazine + 10X het Apneu bulletin per jaar

Re: Advies gevraagd continue meting tijdens slaap

6
100% eens dat een normale SpO2 waarde niet betekent dat je geen slaapapneu hebt. Het lichaam kan ook harder zijn best doen om naar lucht te happen waardoor je wel genoeg zuurstof krijgt maar geen goede nachtrust hebt.
Maar omgekeerd geldt wel: een lage SpO2 is een waarschuwingssignaal dat de huisarts kan overtuigen een slaaponderzoek te mogen doen.
Dat was bij mij het geval: oververmoeid maar geen duidelijk oorzaak en slaapapneu "kon het niet zijn" want ik had 10 jaar geleden al een slaaptest gedaan en toen negatief.
Toen ik met een hardloophorloge kon laten zien dat mijn SpO2 in de nacht onder 85 gaat en tegelijk ademfrequentie boven 22 mocht ik toch nog een keer: en toen was het een AHI van 55.
De meeste hardlopers hebben een horloge dat ademfrequentie en SpO2 meet. Minder nauwkeurig dan een "vingerknijper" maar goed genoeg om een globaal beeld van de nacht te krijgen. Ik heb inmiddels wel een medisch apparaat (Beurer PO80) en de waardes komen gemiddeld overeen met mijn horloge (Garmin Forerunner 245), maar het hardloophorloge heeft meer uitschieters met zinloze waardes (meetfouten) en minder resolutie in tijd (een waarde per enkele minuten ipv een waarde per enkele seconden).
Je hoeft die niet te kopen als je het kunt uitlenen van iemand in je kenniskring.

Re: Advies gevraagd continue meting tijdens slaap

7
dirkwilslapen schreef: 01 apr 2024, 14:45 Maar omgekeerd geldt wel: een lage SpO2 is een waarschuwingssignaal dat de huisarts kan overtuigen een slaaponderzoek te mogen doen.
Als die noodzaak bestaat, beschouw ik dat al als een rode vlag.
dirkwilslapen schreef: 01 apr 2024, 14:45 Dat was bij mij het geval: oververmoeid maar geen duidelijk oorzaak en slaapapneu "kon het niet zijn" want ik had 10 jaar geleden al een slaaptest gedaan en toen negatief.
Ik zou bij zo'n huisarts zelf zeker weglopen.
Na 3 jaar strijden eindelijk de diagnose UARS
Dit onderschrift is een eerbetoon aan zij die nog in stilte lijden omdat hun artsen volhouden dat het "tussen de oren" zit
Dreamstation BiPAP AutoSV, ResMed AirFit F30i

Re: Advies gevraagd continue meting tijdens slaap

8
Ik heb juist een zeer goede huisarts, excuses als uit mijn eerdere post een andere indruk ontstond.
Ik kwam met vrij onspecifieke klachten en in plaats van mij weg te sturen met "tussen de oren" nam hij mij serieus en heeft met mij ca. 10 zeer verschillende mogelijke oorzaken opgeschreven. Slaapapneu stond wel degelijk ook op die lijst. Samen een volgorde bepaald die te onderzoeken en daar belandde slaapapneu onderaan omdat eerder al uitgesloten. Ik was het met de kennis van toen met die volgorde eens.

We begonnen met het meest eenvoudige: bloed prikken. Bij de afspraak om de bloedwaardes te bespreken kwam ik dan met de lage SpO2 waardes / hoge ademfrequentie en dat heeft de arts overtuigd de volgorde om te draaien en eerst naar slaapapneu te laten kijken.
Juist daarom is het goed als wij patiënten als team samen met de arts ook zelf informatie verzamelen en aanrijken.

Re: Advies gevraagd continue meting tijdens slaap

9
dirkwilslapen schreef: 01 apr 2024, 15:49 omdat eerder al uitgesloten
Dat bedoel ik dus. Onderzoek van 10 jaar eerder... maar goed dat is hoe ik ernaar kijk :) Mijn zienswijze is gekleurd door de medische gaslighting die ik heb doorgemaakt.
Na 3 jaar strijden eindelijk de diagnose UARS
Dit onderschrift is een eerbetoon aan zij die nog in stilte lijden omdat hun artsen volhouden dat het "tussen de oren" zit
Dreamstation BiPAP AutoSV, ResMed AirFit F30i