Nieuw: voorstellen en vraagje over droge keel

1
Hallo lotgenoten,

Het lukt mij na 3 maanden nog steeds niet om meer dan 4 uur met de CPAP te slapen en ik hoor graag jullie advies.

Helemaal achterin mijn keel wordt het nl. na een tijdje (30 tot 60 minuten) vaak zo droog dat de boel (achterkant tong en laatste stukje van zachte verhemelte) aan elkaar plakt en ik met een stikkend gevoel wakker schiet. Dit gebeurt ca. 4 nachten per week en als ik zo’n nacht heb gebeurt het vaak een uurtje later weer. Ik ben dan iedere keer klaarwakker door de schrik en opnieuw inslapen duurt daarna ca. een uur. Ik slaap met CPAP flink slechter dan zonder CPAP. Ik heb matige slaapapneu (20 stops).

TotalCare en ik hebben ca. 2 keer per week overleg en we variëren van alles met luchtstroom, vochtigheid, fullface masker ipv neusmasker, half zittend slapen ipv zijligging en ik gebruik Xylimelts en smintjes voor extra slijmproductie (water drinken helpt te weinig). Medicijnen en eten & drinken (zwarte thee) dat een droge mond kan veroorzaken heb ik al geskipt.
Ik heb een hoes voor om de slang gekocht, maar ik heb nog steeds condens in mijn masker en slang als de vochtigheid hoger staat dan stand 3. Dus ik krijg de lucht niet vochtiger. Een verwarmde slang is mogelijk een optie, maar die moet ik zelf betalen, dus voordat ik die koop ben ik benieuwd of iemand goede ervaringen heeft met een verwarmde slang.

Herkent iemand deze droge keel klachten? Heb je tips? Ik hoor het graag.

Groet, Hilde
Laatst gewijzigd door Hilde65 op 01 apr 2024, 22:18, 1 keer totaal gewijzigd.
Lowenstein Prisma Smart CPAP met neusmasker

Re: Nieuw: voorstellen en vraagje over droge keel

2
Hilde65 schreef: 01 apr 2024, 19:44 Een verwarmde slang is mogelijk een optie, maar die moet ik zelf betalen, dus voordat ik die koop ben ik benieuwd of iemand goede ervaringen heeft met een verwarmde slang.
Vervelend dat je hier zo op vast loopt!

Ik begrijp eigenlijk niet zo goed dat dit niet al geregeld is, eerlijk gezegd. Total care had je hier al lang mee op weg kunnen helpen.
Je hebt overduidelijk uitdagingen met de (droge) luchtstroom.

Dat gezegd hebbende, die zou ik dus zsm regelen. Daarmee kun je veel beter het vocht controleren. Ook kan de warmere lucht helpen om minder irritatie op te wekken. Het mes snijdt dus aan twee kanten.
Een slang kan lang mee gaan, dus wat dat betreft vallen de kosten relatief mee.
Let op, als je het zelf aanschaft, dan kun je bij meerdere partijen terecht. De prijzen variëren soms flink.
Soms kun je er ook een op marktplaats vinden (bijv iemand die de verkeerde heeft gehaald)

Als de aanschafprijs echt een uitdaging is, dan zou ik proberen om het met Total care en je arts te regelen. Vaak wil men met een doktersverklaring wel een verwarmde slang leveren. Dat lijkt me in jou geval toch zeker van toepassing.
Hoe dan ook, niet langer mee wachten ;)

Wellicht kun je daarnaast nog proberen de slaapkamertemperatuur iets omhoog te krijgen, dat helpt ook om vochtproblemen aan te pakken.

Ik weet trouwens niet welke cpap je hebt, maar de bevochtiging kan in principe tot stand 8 op de resmed 10/11 met een verwarmde slang kom je daar zeker dichterbij dan de huidige stand.
ResMed Aircurve 10 BiLevel VAuto, 9.0-15.0 PS4.0 - n20 neusmasker - slanghengel - Fixomull stretch mondtape - cpap hoofdkussen - Work in Progress (tm)

Re: Nieuw: voorstellen en vraagje over droge keel

3
Lowenstein Prisma Smart CPAP met neusmasker
Je geeft aan dit merk cpap te gebruiken.

Op dit merk kun je slechts 1 type verwarmde slang gebruiken.

De universele hybernite verwarmde slang is qua temperatuur niet instelbaar en jouw merk cpap is er ook niet opgemaakt om rekening te houden met de omgevingsfactoren, zoals luchtvochtigheidsgraad en slaapkamer temperatuur.

Alleen Resmed en Philips en Fisher & Paykel hebben dit, hoewel de laatste van deze drie in Nederland niet meer wordt uitgezet.

Ook mijn advies, regel die hybernite verwarmde slang zo snel mogelijk. Voorheen koste deze €47 en tegenwoordig €70.

Op doktersvoorschrift, dus de behandelend apneu arts moet deze expliciet met een schriftelijke verklaring voorschrijven en dan wil een zorgverzekeraar deze soms vergoeden. Zeker niet 100 % gegarandeerd, daar men dit als een luxe artikel ziet.

Zo'n slang gaat jaren mee, maar moet altijd in combinatie met een bevochtiger worden gebruikt.

Over "Het nut van een verwarmde slang" kun je hier meer informatie over vinden : viewtopic.php?t=13365

Meer over vocht en apneu kun je hier meer over lezen:

viewtopic.php?f=4&t=12336
Groet RuudJ
Medewerker AV-Kenniscentrum
ADEM BEWUST, WANT HET LEVEN DUURT MAAR KORT.
Bent u al lid van onze Apneuvereniging? €32,50 / Incasso €30,00/Jaar
Word lid en ontvang 4X het Apneu Magazine + 10X het Apneu bulletin per jaar

Re: Nieuw: voorstellen en vraagje over droge keel

4
Ik begrijp eigenlijk niet zo goed dat dit niet al geregeld is, eerlijk gezegd.
Hi iBoulanger,

Dank voor je reactie.
Dat had idd sneller gekund bij Total Care. En dan heb ik het nog zelf voorgesteld notabene, want ik had op dit forum gelezen over een verwarmde slang.
Ik had bij TotalCare iedere keer een ander aan de lijn en ze spraken elkaar tegen in adviezen. Heel verwarrend. Nu heb ik 1 vaste contactpersoon, dat is wel zo prettig.

Ik ga morgen meteen bellen over die slang en dan koop ik hem zelf wel. Een maandje geleden heb ik een slanghoes gekocht (dunne fleece) maar die doet niet zoveel in de condensvorming. Ik woon in een oude slecht geïsoleerde huurwoning (die mee-ademt met de seizoenen ;) dus de slaapkamer beter verwarmen zit er niet in. Behalve in de zomer dan :blush: .

groet, Hilde
Laatst gewijzigd door Hilde65 op 02 apr 2024, 17:17, 2 keer totaal gewijzigd.
Lowenstein Prisma Smart CPAP met neusmasker

Re: Nieuw: voorstellen en vraagje over droge keel

5
RuudJ schreef: 02 apr 2024, 07:42 Je geeft aan dit merk cpap te gebruiken. Op dit merk kun je slechts 1 type verwarmde slang gebruiken.
Hi Ruud,

Dankjewel voor je reactie en de linkjes.

Ik zal met TotalCare overleggen of ze ook een ander merk CPAP hebben dat beter ingesteld is op een verwarmde slang. Zo niet, dan koop ik toch maar die Hybernite slang zelf en kijk ik of het voldoende doet.

Ik zit nu bij Valeo Kliniek en Total Care. Ik zou desnoods nog kunnen overstappen naar de slaappoli van het streekziekenhuis in mijn regio, die werken samen met een andere leverancier van CPAP. Misschien heeft die leverancier wel Resmed en Philips.

groet, Hilde
Lowenstein Prisma Smart CPAP met neusmasker

Re: Nieuw: voorstellen en vraagje over droge keel

6
Hilde65 schreef: 02 apr 2024, 17:10 Ik zit nu bij Valeo Kliniek en Total Care. Ik zou desnoods nog kunnen overstappen naar de slaappoli van het streekziekenhuis in mijn regio, die werken samen met een andere leverancier van CPAP. Misschien heeft die leverancier wel Resmed en Philips.
In het uiterste geval zou u ook uw eigen ResMed Airsense10 (wat mij betreft het allerbeste model, zelfs beter dan de opvolger Air11) van Marktplaats kunnen kopen. Dat is niet bij wet verboden :P
Na 3 jaar strijden eindelijk de diagnose UARS
Dit onderschrift is een eerbetoon aan zij die nog in stilte lijden omdat hun artsen volhouden dat het "tussen de oren" zit
Dreamstation BiPAP AutoSV, ResMed AirFit F30i