Hi, nieuw + hoe houden jullie het de hele nacht vol?

1
Hi,

Ik ben Daniel (34) en heb eind vorig jaar de diagnose gekregen. Vrij vlot een CPAP mee (Lowenstein Prisma Smart Max) met bevochtiger en een F&P ESON 2 gekregen om de behandeling te starten. Ik merk redelijk positief resultaat maar geen life changing experience om het zo te zeggen. Er zijn ook nachten geweest dat ik hem niet op deed (te moe, te ziek, in slaap gevallen voordat, etc) en dan merk ik de dag er op wel het nadeel ervan.

Eigenlijk heb ik tot nu toe nog geen 1 volledige "slaap"-nacht volgehouden met het masker op. M'n beste score is 5:46 en dat was direct in de eerste week. Gemiddeld heb ik 'm rond 2 uur op en doe ik hem zowel bewust als onbewust af. Ook heb ik vaak nachten (en ook dagen) dat m'n neus zeer verstopt zit (zowel droog als nat). Soms is het met neusspray te verhelpen maar het duurt vaak enkele weken om er echt van af te komen. Na dit aangegeven te hebben bij de verpleegkundige heeft ze mij voorzien van een F&P Vitera full-face masker. Het is fijn om weer te kunnen ademen door mijn mond al probeer ik mezelf wel aan te leren door m'n neus te ademen, zelfs met de full-face. Ik heb in mijn hele leven als ik terug denk vooral door m'n mond geademd, in elk geval de momenten dat ik er bewust van ben. Het is dus best een opgave en vergt veel van me om mijzelf om te laten schakelen naar ademen door de neus.

Hebben jullie tips om de nacht door te komen zonder het af te zetten? Of is het gewoon nog steeds wennen?

Mijn verzameling tot nu toe is dus:
Lowenstein Prisma Smart Max met bevochtiger (druk volgens mij op 7 of 9)
F&P ESON 2
F&P Vitera
Slanghouder om de slang bovenlangs vast te houden.

Mijn ervaringen tot nu toe:
- 60 AHI teruggebracht naar 0-2, af en toe uitschieter naar maximaal 10 maar zelden komt dit voor
- ik slaap standaard op m'n zij, kan met het masker niet goed slapen op m'n rug
- overgewicht ben ik langzaam aan het verliezen
- ik heb nog geen volledige nacht met cpap volgehouden
- ik zet vrijwel elke nacht het masker af, meestal onbewust
- als ik hem bewust af zet heb ik soms nog wel het moment van kom op, ff volhouden, en dan lukt het vaak nog even een uurtje of wat maar daarna gaat ie onbewust af
- vaak een verstopte neus, nat/droog wisselend, otrivin zoutoplossing helpt maar helpt matig, ik gebruik bewust niet de xylo versie
- meestal geen lekkage die ik aflees in de app

Volgende week heb ik weer een gesprek met de verpleegkundige om de ervaringen te bespreken. Ik zag wat positieve reacties op YouTube op de Resmed F40, zou die vlot leverbaar zijn hier? De mensen die ik erover zie in de reviews zijn er lovend over en het lijkt mij een comfortabel masker, zeker met de magneten en vorm waardoor deze minder kans heeft op lekken.

Re: Hi, nieuw + hoe houden jullie het de hele nacht vol?

2
De F40 kan slecht beschikbaar zijn omdat het nog een nieuw model is, maar u kunt ook voor de F30i (let op de i aan het eind) gaan. Deze heeft het voordeel dat de slang op de kruin zit waardoor je vrij kan omdraaien zonder met de slang te stoeien.

Het afdoen is waarschijnlijk een reactie op mondlekkage, een full face masker kan dat oplossen. Als het verder slecht blijft gaan met de neus, dan zou je kunnen opverstappen op een ResMed Airsense10. Deze heeft een functie genaamd EPR die kan helpen met een neus die deels dicht zat. Toen ik in 2017 begon met xPAP heb ik er veel aan gehad omdat mijn neus ook wat moeilijk was aan het begin.

Tot mijn verbazing ging mijn neus volledig open toen ik een tijdje beter sliep, dus de dichte neus kan ook een symptoom zijn van de slaap-ademstoornis. Ik heb dus nooit ingrepen aan mijn neus hoeven laten doen.

Let op, laat u niet wijsmaken dat zgn. "SoftPAP" hetzelfde is als EPR van ResMed, dat is objectief niet zo.
Na 3 jaar strijden eindelijk de diagnose UARS
Dit onderschrift is een eerbetoon aan zij die nog in stilte lijden omdat hun artsen volhouden dat het "tussen de oren" zit
Dreamstation BiPAP AutoSV, ResMed AirFit F30i

Re: Hi, nieuw + hoe houden jullie het de hele nacht vol?

3
Ik denk dat de reden dat je geen "life-changing" ervaring hebt is dat je nog deels zonder masker slaapt. Dus die 60 events heb je dan de tijd dat je zonder masker slaapt nog steeds met alle gevolgen van dien.

Als ik naar mezelf kijk heeft het ook echt een aantal maanden geduurd voordat ik verbetering merkte. En ik slaap vanaf dag 1 alle slaap volledig met masker. Geef het tijd en focus voorlopig op het zo lang mogelijk slapen met het masker op.

Hou vol! Het is echt de moeite waard!
M 39j
Apparatuur: ResMed AirSense 10 autoset (14,6 cm H2O) Philips Dreamwear neusmasker
Initiele AHI 89,4
"Exit light, enter night, take my hand, we're off to never-never land."