Bevochtigde lucht voelt verstikkend aan

1
Sinds ik mijn bevochtiger gebruik is het iets beter met de droge mond / keel.

Echter,

- de lucht voelt na een tijd beklemmend aan, net hetzelfde gevoel als de lucht in Zuid-Oost Azië: vochtig en verstikkend, lastig om te ademen
- toch is mijn mond nog steeds droog na een uurtje of twee

Dit maakt dat ik vaak na een uurtje of twee het masker uit gooi en zonder verder slaap.
Het is vijf dagen na elkaar goed gegaan (+4 uren gedragen) maar nu gaat het terug de verkeerde kant op m.a.w.
En het was net die bevochtiger die me er deed in slagen om langere nachten te doen met masker.

Wat kan ik best doen?

p.s. Nog een opmerking: warme lucht vind ik ook niet zo aangenaam ik heb eigenlijk het liefst frisse koele lucht; dus staat het venster ALTIJD open, zomer en winter. Maar de begeleiding raadt aan om het venster dicht te doen 's nachts wat ik helemaal niet zie zitten, dan wordt het me te warm.
Wanneer ik het masker uit gooi dan is dat omdat ik een verstikkend gevoel krijg, terwijl ik net verwacht dat ik het gevoel zou moeten hebben dat ik meer lucht heb.

Re: Bevochtigde lucht voelt verstikkend aan

2
Ik vindt dit herkenbaar, ik had dit ook heel erg.
In het Duitse forum wordt dit "Lufthunger" uitgebreid besproken, je krijgt wel voldoende liters lucht (geen of weinig obstructie) maar hebt toch het gevoel niet genoeg zuurstof te hebben. Hier in dit forum maar 5 hits op "luchthonger".
Het is een menging van een subjectief gevoel (dat dus overgaat met wennen) en een objectief gebrek aan zuurstof in het masker doordat je je eigen uitgeademde lucht weer terug ademt. Het objectieve deel gaat dus niet vanzelf over en herken je doordat je meer ademt (minuutvolume en ademfrequentie verhoogd) en/of een lage zuurstofverzadiging SpO2 hebt.
Vocht en warmte zijn objectief geen obstakel om zuurstof op te nemen maar subjectief logisch dat je die link maakt: je uitgeademde lucht is ook warm en vochtig en je "hapt" naar koele, droge, frisse lucht.
De meeste mensen helpt verhoging van de druk (want dan meer uitwassen van verbruikte lucht) of een ander masker (het kan zijn dat je masker te weinig flow heeft, of dat die slecht mengt, zeker als je met de mond ademt).
Ik persoonlijk heb extra zeer kleine gaatjes geboord en krijg sindsdien heel goed lucht, ik weet van een handvol mensen die dat ook gedaan hebben maar wil dit (nog) niet algemeen adviseren omdat het natuurlijk oneigenlijk en niet toegelaten gebruik van een medisch hulpmiddel is, dan moet je eerst zeker zijn dat het geen schadelijke gevolgen heeft (dat ben ik nu bezig uit te zoeken en zal het ter zijner tijd hier delen).
Sinds ik genoeg zuurstof heb heb ik totaal geen probleem meer met bevochtiging zo hoog te zetten als het aangenaam is om geen droge mond te krijgen, daarvoor stond die altijd uit omdat ik het gevoel had te stikken en dat belangrijker was dan een droge mond.

Re: Bevochtigde lucht voelt verstikkend aan

3
Luchthonger is een normale bijwerking van enkelvoudige CPAP (dus zonder EPR) alleen mensen worden gegaslight om te denken dat het "claustrofobie" zou zijn dus vandaar dat de term weinig voorkomt op het forum.

Je kan het probleem oplossen door EPR aan te zetten.
dirkwilslapen schreef: 03 apr 2024, 17:06 een objectief gebrek aan zuurstof
Dat kan niet, want de mens heeft geen zintuiglijke waarneming voor zuurstofgebrek, alleen oplopende CO2 in het bloed.
dirkwilslapen schreef: 03 apr 2024, 17:06 dan moet je eerst zeker zijn dat het geen schadelijke gevolgen heeft (dat ben ik nu bezig uit te zoeken en zal het ter zijner tijd hier delen).
Je CPAP draait harder (mogelijk luider), luchtfilters worden sneller grijs, en bij maskerlekkage kom je sneller aan "large leak" niveaus, je waterbak gaat sneller droog. Dat is het ongeveer.
dirkwilslapen schreef: 03 apr 2024, 17:06 Sinds ik genoeg zuurstof heb
De CPAP heeft altijd genoeg zuurstof, ook in enkelvoudige instelling zonder EPR. Het ademhalen kost alleen meer inspanning, en dat voel je.
Na 3 jaar strijden eindelijk de diagnose UARS
Dit onderschrift is een eerbetoon aan zij die nog in stilte lijden omdat hun artsen volhouden dat het "tussen de oren" zit
Dreamstation BiPAP AutoSV, ResMed AirFit F30i