AirSense 11 / langere slang

1
Goedemorgen ,

Ik ben sinds kort in het bezit van een AirSense 11 en heb een probleem met de lengte van de bijgeleverde slang.

Thuis is het allemaal prima (voor zover slapen met zo'n ding prima kan zijn).

Sinds kort hebben wij echter een caravan en daar is nu ook een nis gemaakt onder het bed om het toestel te plaatsen.
Met die opstelling is de slang van 1,80 m echter zo'n 50 cm tekort.
Weet iemand hier of er slangen in de handel zijn voor zo'n AirSense 11 die toch wel zeker 2,30 m lang zijn.

Ik zocht het internet af en schreef ook een verkoper van die spullen aan (geen antwoord ) en dus voorlopig geen oplossing.

Ik kan natuurlijk wel wat ineen knutselen met zo'n extra standaard slang er bij maar origineel is wel zeker zo goed.

De slang in kwestie heeft een doorsnede van 15 mm

Dank voor de tips.

Rita

Re: AirSense 11 / langere slang

2
Ik zou een andere oplossing aanraden om het apparaat dichter bij het hoofd te brengen. CPAP apparaten zijn ontworpen voor een bepaalde lengte slang, met een kleine marge voor het "slurfje" dat aan sommige neusmaskers vastzit. (Daarnaast heeft Philips zelfs een "compensatie instelling" om het apparaat te informeren over de weerstand van het circuit, ResMed heeft dat niet.)

Het circuit verlengen met 50cm zal leiden tot minder stabiele druk, slechtere belevenis van EPR als dat gebruikt wordt en minder betrouwbare flow data grafieken op de SD kaart.
Na 3 jaar strijden eindelijk de diagnose UARS
Dit onderschrift is een eerbetoon aan zij die nog in stilte lijden omdat hun artsen volhouden dat het "tussen de oren" zit
Dreamstation BiPAP AutoSV, ResMed AirFit F30i

Re: AirSense 11 / langere slang

3
Bedankt voor uw reactie.
Een andere mogelijkheid is er niet , uitgesloten.....

Ik was mij er wel van bewust dat dit enige problemen zou geven , ik heb vroeger nogal wat te maken gehad met luchtbehandeling en drukverlies is mij bekend.
Echter las ik dat er origineel wel langere slangen zijn maar dan van 22 mm dim. (als ik het goed heb ) , ik geloof 2,40 m.

Met 22 mm krijg je natuurlijk ook minder tegendruk dan met 15 mm .(word wel minder soepel ! )
Ik blijf zoeken en anders word het bricoleren......

Rita

Re: AirSense 11 / langere slang

4
RitaC schreef: 18 apr 2024, 15:54 Echter las ik dat er origineel wel langere slangen zijn maar dan van 22 mm dim. (als ik het goed heb ) , ik geloof 2,40 m.
CPAP apparaten hebben een instelling voor de slangdiameter, en voor zowel de 15mm (ResMed ClimateLine) als de 19mm (klassiek) rekent het apparaat op de standaardlengte van 1 meter 80.
RitaC schreef: 18 apr 2024, 15:54 Ik was mij er wel van bewust dat dit enige problemen zou geven , ik heb vroeger nogal wat te maken gehad met luchtbehandeling en drukverlies is mij bekend.
Niet zo zeer drukverlies maar circuit impedantie (resistance). Bij een ventilatiesysteem resulteert meer resistance inderdaad voor drukverlies, maar een CPAP apparaat is nog complexer: er is een gesloten lus (regelsysteem) dat aanneemt dat drukveranderingen in een masker met een zekere vertraging en een zekere demping worden gemeten bij de luchtuitlaat om de luchttoevoer zodanig te compenseren dat de druk gemiddeld gelijk blijft.

Als die aannames niet stroken met de realiteit (langere slang) dan is het resultaat als cruise control die steeds afwisselend te hard en te traag rijdt ipv. constant in de buurt van de gewenste snelheid.
RitaC schreef: 18 apr 2024, 15:54 Ik blijf zoeken en anders word het bricoleren......
Experimenteren kan natuurlijk altijd. Maar dus wel met "informed consent." 8-)
Na 3 jaar strijden eindelijk de diagnose UARS
Dit onderschrift is een eerbetoon aan zij die nog in stilte lijden omdat hun artsen volhouden dat het "tussen de oren" zit
Dreamstation BiPAP AutoSV, ResMed AirFit F30i

Re: AirSense 11 / langere slang

5
Misschien is het ook mogelijk om de slang in een hoek van het bed omhoog te leiden of anders met plakband naar beneden te plakken?
In een gehuurde camper had ik dat indertijd ook ontdekt, netsnoer vanaf de achterzijde in een hoekje bij het bed omhoog, CPAP in een kastje boven mijn bed en de slang met tape naar beneden. Het zag er niet uit maar was heeeel functioneel.

Re: AirSense 11 / langere slang

6
Mijn cpap stond aan het voeteneinde op een kastje en ik had twee slangen aan elkaar gekoppeld en via een slangenhengel ging deze naar het masker toe. Had er geen problemen mee. De Resmed Airsense 11 verwarmde slang Climate lineair 15mm is 200 cm lang. Zover ik weet zou er ook een slang voor Resmed bestaan met een lengte van 3 meter volgens een handleiding van de Resmed LUMIS ST. Hoewel ik deze nog niet ben tegengekomen.

Deze standaard slang heeft een diameter van 22 mm en past op de Resmed apparatuur en heeft een lengte van 2,70 meter: https://www.totalcaregroep.nl/webshop/c ... ang-2-70m/
Groet RuudJ
Medewerker AV-Kenniscentrum
ADEM BEWUST, WANT HET LEVEN DUURT MAAR KORT.
Bent u al lid van onze Apneuvereniging? €32,50 / Incasso €30,00/Jaar
Word lid en ontvang 4X het Apneu Magazine + 10X het Apneu bulletin per jaar