Maskers uitdaging: verschuiven halverwege de nacht

1
Hoewel ik leuke stappen begin te zetten met mijn therapie, word ik hierin momenteel vooral tegengehouden door een verschuivend masker.

Zo halverwege de nacht komt de boel in beweging. Het gevolg is, dat mijn neus (deels) wordt afgesloten, waarna ik wakker word.
De eerste keer veeg ik dan vaak mijn gezicht en masker af met een zakdoek. Ik word daarna nog een keer of 5 a 6 wakker, waarbij ik alleen het masker weer even rechtzet.
Ik voel me hierdoor aanzienlijk minder goed uitgerust.

Het lijkt met vocht te maken, dit kan zowel uit het apparaat komen als uit mijn huid.
Wat mij bevreemd, is dat dat bij mij tot verschuivingen leidt, maar mijn partner heeft bij een vochtig masker hier totaal geen last van.

Het hoofdstel van het masker verschuift hierbij overigens niet. Die heb ik sowieso al extra vastgezet met een knipje.

Ik maak het masker dagelijks schoon in een bakje water met daarin 3 druppels 10/10 eco afwasmiddel. Even weken, afborstelen met zachte borstel en dan naspoelen. Laat het aan de lucht drogen.
Het reinigen van mijn gezicht voor het slapen gaan, lijkt slechts weinig effect te hebben.

Momenteel gebruik ik of de n20 airfit of de Mirage fx. Maar ook de n30i en p30i lijken de neiging tot 'glibberen' te hebben.
Ik heb een tijdje de n20 zonder verschuiving kunnen gebruiken. Het is me tot op heden niet gelukt dit te reproduceren.

Herkent iemand dit?

Ik heb al een stukje stof geprobeerd, a la remzzzzs. Vannacht probeer ik een oplossing op maat, de padacheeck. Maar het zou toch zonder ook moeten kunnen?

Maskers zijn overigens niet oud. Wel heb ik het gevoel dat het de eerste paar dagen wél goed gaat, maar het is wat kostbaar om dit gedegen vast te kunnen stellen.
ResMed Aircurve 10 BiLevel VAuto, 8.0 PS5.0 - n20 neusmasker - slanghengel - Fixomull stretch mondtape - cpap hoofdkussen - Work in Progress (tm)

Re: Maskers uitdaging: verschuiven halverwege de nacht

2
Misschien staat de bevochtiger te hoog ingesteld? Ik had die van mij eerst op Autostand staan met slangtemperatuur op 27 °C. Daarna op bevochtiger stand 2 / 27°C en nu op bevochtiger stand 3/27°C Als het te warm wordt in de slaapkamer, dan gaat de slangtemperatuur ook nog lager worden ingesteld.
Groet RuudJ
Medewerker AV-Kenniscentrum
ADEM BEWUST, WANT HET LEVEN DUURT MAAR KORT.
Bent u al lid van onze Apneuvereniging? €32,50 / Incasso €30,00/Jaar
Word lid en ontvang 4X het Apneu Magazine + 10X het Apneu bulletin per jaar

Re: Maskers uitdaging: verschuiven halverwege de nacht

3
RuudJ schreef: Misschien staat de bevochtiger te hoog ingesteld? Ik had die van mij eerst op Autostand staan met slangtemperatuur op 27 °C. Daarna op bevochtiger stand 2 / 27°C en nu op bevochtiger stand 3/27°C Als het te warm wordt in de slaapkamer, dan gaat de slangtemperatuur ook nog lager worden ingesteld.
Ja wellicht idd. Mijn uitdaging daarmee: droge neus.
Moet daarin echt balanceren.

Eind deze maand krijg ik een capsaïcine behandeling in de neus, daarmee neemt hopelijk de gevoeligheid wat af. Heb nu heel snel een droge neus, maar gelijktijdig net zo goed een druppende neus gedurende de dag.
Onder andere kou, wind, gekruid eten, allemaal triggers helaas.

Heb je ook dat je masker gaat schuiven als het (iets) te vochtig is?
ResMed Aircurve 10 BiLevel VAuto, 8.0 PS5.0 - n20 neusmasker - slanghengel - Fixomull stretch mondtape - cpap hoofdkussen - Work in Progress (tm)

Re: Maskers uitdaging: verschuiven halverwege de nacht

4
Ik heb neusdoppen en in zijligging wil deze soms nog wel iets verschuiven. Meestal zit mijn lekkage dan tussen de 5 en 30 liter in. Vocht gaf bij mij problemen onder de Leukopor pleister. Het loopt altijd zijn eigen weg. Nu gaat het een stuk beter.
Groet RuudJ
Medewerker AV-Kenniscentrum
ADEM BEWUST, WANT HET LEVEN DUURT MAAR KORT.
Bent u al lid van onze Apneuvereniging? €32,50 / Incasso €30,00/Jaar
Word lid en ontvang 4X het Apneu Magazine + 10X het Apneu bulletin per jaar

Re: Maskers uitdaging: verschuiven halverwege de nacht

5
Ik kreeg de doppen helaas niet werkend. Issue met de droge neus en maatvoering leek ook net niet helemaal toereikend.

Vocht was bij mij ook het issue met de leukopor, vandaar de overstap naar fixomul.
Daarmee gaat het goed, heel soms pak je daar alleen een beetje huid mee als je te lomp bent, oeps.

Heb de padacheeck net uit de verpakking gehaald, het zou kunnen werken. Het blijft in ieder geval een stuk makkelijker zitten dan de remzzzs. Dit is wel synthetisch ipv katoen, normaal gesproken wat zweteriger.
Als het werkt ben ik blij, maar ik snap nog steeds niet goed waarom het masker na een paar uur zo makkelijk verschuift. De mirage fx blijft veel droger en heeft er ook last van.

Het valt helaas niet mee alle facetten op orde te krijgen. Maar ik strijd dapper door.
ResMed Aircurve 10 BiLevel VAuto, 8.0 PS5.0 - n20 neusmasker - slanghengel - Fixomull stretch mondtape - cpap hoofdkussen - Work in Progress (tm)

Re: Maskers uitdaging: verschuiven halverwege de nacht

6
Wellicht de schoonmaak procedure? Ik herken je probleem niet. Ik maak schoon met CPAP wipes of door met een druppel Dreft en lauw water met mijn hand het masker schoon te boenen en dan af te spoelen en te drogen.

Vochtproblemen had ik zeker bij de N20 maar dat komt door dat stomme onverwarmde slangdeel. Met de Mirage heb ik totaal geen vochtproblemen met gebruik van een verwarmde slang op 27 C auto.
Resmed 10 BiPAP.
Resmed Mirage FX.
EPAP 6,4 met PS 5.4, trigger very high.

Re: Maskers uitdaging: verschuiven halverwege de nacht

7
Hoeksel schreef: 03 mei 2024, 15:32 Wellicht de schoonmaak procedure? Ik herken je probleem niet. Ik maak schoon met CPAP wipes of door met een druppel Dreft en lauw water met mijn hand het masker schoon te boenen en dan af te spoelen en te drogen.
De schoonmaak dacht ik wel ook aan.
Maar goed, Dreft of 10/10 eco scheelt weinig zou je zeggen.
Cpap wipes wel eens gebruikt, na 1x maakt dat in ieder geval niet het verschil.
Mocht er wel een verschil in zeep zijn, dan wellicht meerdere cpap wipes nodige om evt residu eraf te halen.
Vochtproblemen had ik zeker bij de N20 maar dat komt door dat stomme onverwarmde slangdeel. Met de Mirage heb ik totaal geen vochtproblemen met gebruik van een verwarmde slang op 27 C auto.
Had gisteren met een extra hoesje om die kleine slang ook geen vocht issues. Maar goed, het was ook 20+ graden...

De padacheeck was op de n20 voor mij iig niet de oplossing helaas.
Ik ben bang dat mijn vrij hoge neus die strak afloopt er voor zorgt dat het masker, wat naar achter wordt getrokken, de neiging heeft de helling op te gaan.
Het masker losser op doen gaat helaas niet, ivm lekkage.

Vanochtend maar de Mirage geprept met de padacheeck, daar zit nu een flink stuk padding op de brug. Dat is 1 erg nodig, want blaren. Maar 2 lijkt het erop dat dit wel super stabiel zit. Wie weet....
ResMed Aircurve 10 BiLevel VAuto, 8.0 PS5.0 - n20 neusmasker - slanghengel - Fixomull stretch mondtape - cpap hoofdkussen - Work in Progress (tm)

Re: Maskers uitdaging: verschuiven halverwege de nacht

8
Helaas ook nog geen groot succes met de Mirage.

Maar ik begin nu wel een vermoeden te krijgen waar het aan zou kunnen liggen.
Ik had weer een redelijk geïrriteerde neus , ondanks alle padding. Het lijkt te schuren en te wrijven.

Dat kan mijns inziens alleen maar door een flinke druk veroorzaakt worden, dus bijvoorbeeld het masker wat tegen het kussen aan komt.

Ik heb nu een homca cpap kussen. Dat is vrij breed, waardoor de inhammen voor het masker alsnog vrij ver weg zijn. Ik heb bovendien de neiging in de loop van de nacht mijn hoofd wat te knikken.
Mogelijk dat ik daar dan toch tegenaan loop te drukken.
Ik heb eerder het contour kussen gehad. Deze had een heel fijn formaat, maar was wat stugger. Hierdoor kreeg ik flink last van een geïrriteerde oorschelp. Met de homca gaat dat beter.
Inmiddels gebruik ik wel ook elke nacht een stukje ReSkin op het betreffende oor. Zonder gaat helaas alsnog niet.

Vannacht ga ik het bamboe vlinder kussen van Luco vitaal eens proberen, die bevalt mijn partner met n20 touch goed. We ruilen even een nachtje.
En anders misschien toch terug naar de contour maar nu met ReSkin.

Weet het anders ook niet meer, ik lees zo nog geen hele gekke andere dingen die ik anders doe wat een verklaring voor het verschuiven kan zijn.
ResMed Aircurve 10 BiLevel VAuto, 8.0 PS5.0 - n20 neusmasker - slanghengel - Fixomull stretch mondtape - cpap hoofdkussen - Work in Progress (tm)