fine tuning

1
Sinds 2016 gebruik van cpap. Op dit moment de resmed airsense 11met neusdoppen airfit p10. Reeds een aantal weken bezig met Oscar i.v.m. aanhoudende vermoeidheid met inmiddels voelbaar resultaat. Mond nu dicht tapen gedurende de nacht daar er veel mondlekkage was. Dit is al een enorme verbetering. Wel denk ik dat er nog veel te halen valt qua verbetering en hoop dat iemand kan helpen. Hoe kan ik de data van Oscar uploaden zodat jullie kunnen meekijken?
Met vriendelijke groet
Maurice

Re: fine tuning

2
Ik gebruik kinband en tape mond dicht. Afgelopen nacht wat mondlekkage doordat tape iets had losgelaten door vocht tussen lippen door.
EPR op 2 met vaste druk 14.
Enkele screenshots toegevoegd in de hoop dat dit al wat meer duidelijk maakt.
Waar is nog verbetering te halen?
Groetjes

Re: fine tuning

3
Je apneus, hypopneus en "grote" flow limitations (Stroombep.) en door Resmed gemeten RERA's zijn al verdwenen.
Ook wordt bijna geen CA en weinig lekkage gerapporteerd.
Dat is goed nieuws, je apparaat doet zijn werk.

Tegelijkertijd zijn er wel op verschillende momenten niet afgeronde toppen in de luchtstroomsterkte. Samen met een inademtijd die langer dan de uitademtijd is wijst dit op resterende flow limitation.
Je ademfrequentie is niet extreem maar met mediaan 16 en 95-percentiel 19,6 wel aan de hoge kant, mijn interpretatie is dat je lichaam daarmee compenseert voor de flow limitation en vermoedelijk nog wel genoeg lucht krijgt maar daar meer inspanning voor moet doen wat verklaart waarom je niet uitgerust bent.
Ook het minuutvolume 9.25 is hoog, maar of dat té hoog is hangt van je lichaamsbouw af.
(je zou je ademvolume en -frequentie overdag in rust eens kunnen bijhouden, als die dan lager is dan tijdens het slapen weet je dat je niet vrij ademt in de nacht)

Om 6:13 (en andere tijden) zie ik dat je lort de lucht inhoudt nadat je eerder sterker had geademd wat weer door een lichte stroombeperking om 6:12 was veroorzaakt. Niks ernstigs, maar dit waren bij mij de eerste tekenen voor centrale apneus. Zolang het zo blijft is het prima, maar je moet erop letten dat het lucht inhouden niet langer gaat duren.
De lekkages moet je in de gaten houden en natuurlijk zo laag mogelijk houden, maar die lijken mij niet het oorzaak voor je stroombeperking.

Wat ik zou doen is druk en EPR verhogen.
Omdat je al hoog zit niet extreem maar bijvoorbeeld een week lang druk naar 15 en EPR naar 3, een andere week druk naar 14,6 en EPR op 2 laten, en nog een andere week druk gelijk of zelfs iets lager en alleen EPR omhoog en dan
  • verhouding inademtijd/uitademtijd
  • ademfrequentie
  • ademminuutvolume
  • de vorm van de luchtstroomsterktecurve
voor alle vier instellingen (incl. huidige) bekijken of het beter wordt.
(je kunt er ook voor kiezen deze instellingen samen met de huidige meerdere keren te laten alterneren, dat heeft als voordeel dat een eventuele allergie of lichte verkoudheid je waardes niet verstoort)

Eventueel moet de druk nog hoger, maar omdat je al zo hoog zit zou ik daar eerst advies bij je behandelaar voor vragen.
Mogelijk moet je "EPR" ook hoger dan 3, maar dat kan jouw apparaat niet, daar zou je dan BiPAP voor nodig hebben.

Re: fine tuning

4
Hartelijk dank voor de snelle professionele reactie.
Inmiddels vannacht met nieuwe druk geslapen. Druk op 15 en EPR op 3. Mond dicht geplakt met tape. Vanochtend fit opgestaan en voel me fit. Door mijn hypersensitiviteit is elke kleine verandering direct merkbaar. Zowel positief als negatief.
Contact met slaapanalist paar weken geleden waarbij ik ook met haar screenshots van OSCAR had gedeeld bracht weinig soelaas. Dat inademtijd langer dan uitademtijd was kon volgens haar niet en zou foutje van software kunnen zijn. Ook mond dicht tapen werd afgeraden. Heb het gevoel dat de cijfertjes belangrijker zijn dan bijvoorbeeld de grafiek van de luchtstroom sterkte en stroombeperking.
Ben blij dat er een forum als dit is. :+1: :+1: :+1:
Dank daarvoor.
In bijlage screenshots van afgelopen nacht. Is hier nog iets uit te halen?

Re: fine tuning

7
gitzi000 schreef: 28 mei 2024, 12:18 Inademtijd wel nog steeds langer dan uitademtijd. Moet hier nog iets aan veranderen en hoe?
Ik zou echt niet weten waarom een langere inademtijd een probleem zou zijn :D
Na 3 jaar strijden eindelijk de diagnose UARS
Dit onderschrift is een eerbetoon aan zij die nog in stilte lijden omdat hun artsen volhouden dat het "tussen de oren" zit
Dreamstation BiPAP AutoSV, ResMed AirFit F30i

fine tuning

8
Beste forum leden.
Graag zou ik willen weten wat ik nog kan veranderen. Ik zie dat mijn inademtijd veel langer is dan de uitadem tijd.
Druk staat inmiddels op 15 met EPR 3. Toch denk ik nog stroombeperking te zien in OSCAR. Druk staat voor mijn gevoel best hoog want voelde vannacht niet heel lekker.
Zou er hier toch sprake kunnen zijn van UARS ?
Wie heeft raad?

modedit RM: bericht samengevoegd

Re: fine tuning

9
Maurice, je kunt nooit 100 % de Flow limitation wegwerken. Je moet vooral kijken naar hoe jij je voelt bij deze instellingen. De AHI score is prima, zouden de artsen zeggen en het ziet er ook netjes uit, maar voel jij zelf ook wel bij deze scores?

Dat de inademtijd iets langer is dan de uitademtijd is niet zo erg.

Je kunt kijken of je de druk in kleine stapjes kunt verlagen (Resmed heeft een interval van 0.2 cmH2O, dus je kunt in stappen van 0,2 cmH2o verlagen om te kijken op welke druk jij het beste voelt en waarbij de incidenten het minst toenemen.)
Groet RuudJ
Medewerker AV-Kenniscentrum
ADEM BEWUST, WANT HET LEVEN DUURT MAAR KORT.
Bent u al lid van onze Apneuvereniging? €32,50 / Incasso €30,00/Jaar
Word lid en ontvang 4X het Apneu Magazine + 10X het Apneu bulletin per jaar