Wat vindt u van de indeling of vormgeving van het forum?

Peiling eindigde op 21 jun 2024, 12:30 Je mag 1 optie selecteren

1) kan beter, en wel....
Totaal aantal stemmen: 3 (33%)
2) laten zoals het is
Totaal aantal stemmen: 5 (56%)
3) geen mening/maakt mij niet uit
Totaal aantal stemmen: 1 (11%)
Totaal aantal stemmen: 9

Re: Peiling over de indeling/layout van het forum

2
In beide donker thema's is de tekst in het zoekveld zo goed als niet leesbaar.

Verder is de restrictie van minimaal 4 karakters op het zoeken vrij irritant. Zelfs wanneer je in een sub onderdeel zit geldt deze limitatie.
Dat betekent dat je niet kunt zoeken op bijv EPR, AHI, RDI etc. Volgens mij werkt het nu ook niet wanneer je een gecombineerde zoekopdracht doet (bijv resmed epr)
Volgens mij komt een dergelijke limitatie uit een tijdperk waarin dergelijke zoektermen een relatief zware belasting op het forum zouden kunnen opleveren. Anno nu is dat volgens mij technisch geen probleem meer.
Dit instellen op minimaal 3 karakters zou al een verbetering zijn.
ResMed Aircurve 10 BiLevel VAuto, 8.0 PS5.0 - n20 neusmasker - slanghengel - Fixomull stretch mondtape - cpap hoofdkussen - Work in Progress (tm)

3
Het is irritant dat posts in sommige subforums niet becommentarieerd mogen worden. Er worden wel eens bronnen van het web gehaald/vertaald waar nogal wat op aan te merken is. Ik heb te veel te doen om via een omweg suggesties te geven, dus in de praktijk blijven zaken die enige verbetering kunnen gebruiken gewoon staan zoals ze waren.
Na 3 jaar strijden eindelijk de diagnose UARS
Dit onderschrift is een eerbetoon aan zij die nog in stilte lijden omdat hun artsen volhouden dat het "tussen de oren" zit
Dreamstation BiPAP AutoSV, ResMed AirFit F30i

4
Ik mis een mogelijkheid om bijdragen van anderen te "liken". Eronder te zetten "mee eens" produceert te veel onnodige bijdrages.
Er schijnen mogelijkheden te zijn voor phpbb maar ik heb er zelf geen ervaring mee
https://www.phpbb.com/community/viewtopic.php?t=2567136

1. Kennis / FAQ
=> kan misschien beter naar een wiki. Zo heb je vanzelf een goede scheiding in discussie en consensus (incl. weergave van eventuele verschillende meningen)
Nu vermengt de ondersteuning van mensen die met een vraag of probleem naar het forum komen met discussie / samen zoeken naar best practice
2. Ondersteuning bij gebruik
=> op forum houden omdat op persoonlijke situatie ingaan belangrijk, maar wiki in achtergrond is nuttig omdat we in antwoorden een link naar standaard-uitleg kunnen plaatsen
3. Oscar
=> mag wat mij betreft ook naar wiki
4. Tips en Trucs
=> op forum laten als laagdrempelige verzamelplek; belangrijke bijdragen kunnen door mods worden verplaatst naar wiki
5a. CPAP-apparatuur
5b. Maskers
5c. MRA
5d. SPT
5e. alternatieven
6 Vraag en aanbod
7 Andere aandoeningen in relatie met apneu
8 overige

Als er geen wiki komt dan een andere plek waar we (a) best practices / FAQ en (b) discussie kunnen scheiden

Detail: sinds vandaag werkt "Recente Onderwerpen" niet meer goed, er staan random bijdragen van 2 t/m 6 juni erin maar juist de nieuwste niet

5
iBoulanger schreef: 08 jun 2024, 15:49 In beide donker thema's is de tekst in het zoekveld zo goed als niet leesbaar.
Zie bijlage, bedoelt u die leesbaarheid van het woord 'zoekveld' wat ik daar heb ingetikt?
Verder is de restrictie van minimaal 4 karakters op het zoeken vrij irritant (...) Dit instellen op minimaal 3 karakters zou al een verbetering zijn.
Het is standaard op 4 karakters ingesteld (op MySQL niveau - voor de techneut). Het forum maakt gebruik van MySQL fulltext search. Als ik daar 3 karakters van maak waarbij termen zoals AHI, EPR etc. worden opgenomen zal de grootte van de database flink toenemen (denk ik). Bovendien zal het zoekresultaat bij AHI vrijwel zeker tot heel veel berichten leiden. Heeft dat zin? Eventueel kunt u ook gebruik maken van de zoekfunctie bij Google, het forum wordt ook daar geindexeerd. Een term als

Code: Selecteer alles

site:forum.apneuvereniging.nl ahi
levert vele berichten op. U kunt deze zoekterm ook aanvullen door een specifieke pagina mee te nemen. Volgens mij kan ik Google Search ook op het forum instellen maar eerst wacht ik nog even wat andere reacties af.

Het aantal karakters wil ik dus niet lager zetten omdat dit veel te veel 'overhead' geeft die vanwege de keuze voor het eenvoudige phpBB. Over die keuze plaats ik hieronder nog een opmerking in het algemeen omdat ik merk dat het beeld over de mogelijkheden en wellicht mijn vraagstelling niet helemaal duidelijk is.
Bijlagen
Naamloos.png Naamloos.png 427 keer bekeken 3.66 KiB

6
persluchtpiraat schreef: 08 jun 2024, 16:40 Het is irritant dat posts in sommige subforums niet becommentarieerd mogen worden. Er worden wel eens bronnen van het web gehaald/vertaald waar nogal wat op aan te merken is.
Is het dan een idee om bij het lezen meteen een bericht naar de opsteller te sturen als er commentaar op is? We hebben er juist voor gekozen om het read-only te houden om niet overal een 'brij tekst' te hebben (zie ook het bericht hierboven, van Dirkwilslapen). Op die manier kunnen we het dan aanvullen/verbeteren.

8
Na het lezen van de eerste paar reacties denk ik dat een kanttekening alvast op z'n plaats is.

Door de keuze voor phpBB (gratis, ooit mee gestart, in 2002) en een eenvoudige server met alleen maar een database en diskruimte zijn er beperkingen. De Vereniging is een vrijwilligersorganisatie en beschikt niet over professionele IT-ers die een ingewikkelder forum kunnen onderhouden. Het beheren van een forum vereist toch echt wel enige kennis, u merkt er weinig van (als het goed is) maar er wordt wel degelijk op de achtergrond enig werk verricht. Het is kennis die niet zo makkelijk te verkrijgen of te vergaren is. Zodra er iemand is die een groter pakket zoals bv. Woltlab kan beheren zouden we dat kunnen overwegen om over te stappen. Maar is dat handig of verstandig? Dat is nog maar de vraag - als vrijwilligersorganisatie. Ook de kosten van een dergelijk (commercieel) pakket spelen mee. Het meest eenvoudige forum kost EUR 40 per maand, wil je al wat meer is het EUR 80 per maand. Elk dingetje dat je extra wil kost dan ook weer geld. En ja, dan kan je het onderhoud ook aan Woltlab overlaten, maar.....

Het beheer is echt belangrijk, het moet up to date blijven omdat anders vormgeving vastloopt of bv. de veiligheid van het forum in het geding komt. U ziet gewoon een pagina met zwarte letters op een witte achtergrond maar er ligt allerlei programmeercode aan ten grondslag - die code, de motor achter phpBB blijft niet hetzelfde. Dagelijks wordt het forum bezocht door kwaadwillenden en ook vele robots.

De bedoeling van dit specifieke bericht is om de verwachtingen wel enigszins te beperken. Het ging om de indeling van het huidige forum en evt. als er meerdere suggesties komen dat we dat dan in overweging kunnen nemen. Desalniettemin: laat u niet ontmoedigen om suggesties of kritiek te blijven geven.

9
dirkwilslapen schreef: 08 jun 2024, 21:13 Detail: sinds vandaag werkt "Recente Onderwerpen" niet meer goed, er staan random bijdragen van 2 t/m 6 juni erin maar juist de nieuwste niet
Bij mij werkt het goed, de plugin is inderdaad recentelijk helemaal opnieuw geïnstalleerd. Nieuwe code, andere ontwikkelaar. Helpt het legen van de cache van de webbrowser misschien? Hebben meer mensen dit euvel? Op de rest van uw bericht kom ik later nog terug.

Dit geeft trouwens precies het probleem weer met het onderhouden van code als het niet wordt bijgewerkt. De originele maker houdt er mee op en iemand anders moet het dan overnemen. Zo heb ik alvast even gekeken naar de like-button maar ook daar speelt dit probleem, verouderde code en ontwikkelaars die er mee ophouden. Een probleem met community open-source en gratis software. Een nieuw (commercieel) pakket voor het forum lijkt een goed idee maar dan moet iemand dat helemaal weer gaan leren en onderhouden. Dat zie ik mijzelf als vrijwilliger niet (meer) doen.

10
RuudM schreef: 08 jun 2024, 22:14 Zie bijlage, bedoelt u die leesbaarheid van het woord 'zoekveld' wat ik daar heb ingetikt?
Ah, ik gebruik regelmatig het andere zoekveld (rechtsboven). Daar is het minder fraai.

Het is standaard op 4 karakters ingesteld (op MySQL niveau - voor de techneut). Het forum maakt gebruik van MySQL fulltext search. Als ik daar 3 karakters van maak waarbij termen zoals AHI, EPR etc. worden opgenomen zal de grootte van de database flink toenemen (denk ik). Bovendien zal het zoekresultaat bij AHI vrijwel zeker tot heel veel berichten leiden. Heeft dat zin? Eventueel kunt u ook gebruik maken van de zoekfunctie bij Google, het forum wordt ook daar geindexeerd. Een term als

Code: Selecteer alles

site:forum.apneuvereniging.nl ahi
levert vele berichten op. U kunt deze zoekterm ook aanvullen door een specifieke pagina mee te nemen. Volgens mij kan ik Google Search ook op het forum instellen maar eerst wacht ik nog even wat andere reacties af.

Het aantal karakters wil ik dus niet lager zetten omdat dit veel te veel 'overhead' geeft die vanwege de keuze voor het eenvoudige phpBB.
Alleen de index zal mogelijk iets groter worden. Als innodb wordt gebruikt ipv myisam dan gaat het standaard al goed. Innodb heeft een default van 3.
Maar goed, voor zover ik zo kan inschatten, neemt de index hooguit een beetje toe. Die is makkelijk in te stellen, makkelijker dan switchen naar innodb ;)
En weer terug kan ook vrij eenvoudig, mocht het echt de boel vertragen/te groot worden.

Nogmaals, de restrictie geldt ook voor onderdelen. En ook voor gecombineerde zoektermen.
Ik ben er nu een aantal keren tegenaan gelopen, vandaar dat ik dit meld. En dat was idd niet een zoekopdracht met alleen maar AHI erin, dat had me vast niet geholpen ;)

Een oplossing buiten het forum zou voor mij nu kunnen werken, maar is in het algemeen minder fraai omdat je dat maar net moet weten. Daar zijn gebruikers die dat niet kennen niet mee geholpen.
ResMed Aircurve 10 BiLevel VAuto, 8.0 PS5.0 - n20 neusmasker - slanghengel - Fixomull stretch mondtape - cpap hoofdkussen - Work in Progress (tm)

12
RuudM schreef: 08 jun 2024, 22:18 Is het dan een idee om bij het lezen meteen een bericht naar de opsteller te sturen als er commentaar op is?
Daar zit 'm voor mij de kneep, want zo is de discussie gescheiden van de context. Dit valt onder de categorie "in bochten wringen" en dat gaat mij persoonlijk te ver.
Na 3 jaar strijden eindelijk de diagnose UARS
Dit onderschrift is een eerbetoon aan zij die nog in stilte lijden omdat hun artsen volhouden dat het "tussen de oren" zit
Dreamstation BiPAP AutoSV, ResMed AirFit F30i

13
Ik zou een iets andere indeling ook prefereren. Als redelijke nieuw forumlid zit ik voornamelijk bij de praktische vragen rondom het gebruik van een x-PAP apparaat en ook de mentale en fysieke vragen vaak te hannesen welk sub-forum ik de vraag het beste kan stellen.
Uiteraard heb ik begrip voor als je een doorgewinterde patient bent je dit onderscheid goed kunt maken, maar voor beginnelingen is het lang niet altijd duidelijk waar welke vraag hoort.

Voor mij zouden al die dingen, dus tips en trucs, ondersteuning bij gebruik en andere aandoeningen in relatie met apneu in een deel kunnen, al dan niet binnen hun eigen sub-deel.

In hoofdlijnen:
  • Voor de diagnose
  • Na de diagnose
  • Apparatuur, maskers en OSCAR
  • Kennis / FAQ
  • Overig
Man (1967) - beginneling- ResMed AirSense 11 Elite - ResMed ClimateLineAir 11 - ResMed AirFit P30i

14
In de tussentijd zit ik te denken om een aantal problemen (en wensen) aan te pakken. Het grootste probleem op dit moment is de verschillende code die allemaal op elkaar moet worden afgestemd: het thema, een aantal plugins, de updates/upgrades van zowel phpBB en PHP en misschien nog wel wat meer. Ik denk dat dit verholpen kan worden door tóch over te stappen op een kant en klaar commercieel pakket.

Voor mij geldt dat ik de layout en mogelijkheden hetzelfde wil houden: recente onderwerpen, rustige layout - op tekst gebaseerd, beheer. Met name dat laatste moet niet te ingewikkeld worden maar ik denk dat het principe van welk forumpakket dan ook gebaseerd is op dezelfde werkwijze (beheerder, moderatoren, gebruikersgroepen, rechten etc.). Er zijn vele forumpakketten waarvan ik denk dat Woltlab het meest dichtbij komt en de gewenste functionaliteit heeft. Het moet zeker geen pakket zijn dat hoge eisen stelt aan de server-omgeving en inrichting. Lees: database en diskruimte.
De basis van Woltlab vormt eigenlijk een voortzetting van het huidige forum waarbij mijn voornaamste probleem van losse codes lijkt te zijn verholpen. Ook de like-button zit daar standaard in. Bij het opnieuw opzetten van iets dergelijks kunnen we weer opnieuw kijken naar de opbouw en indeling/benaming van categorieën. Zelf ben ik daar ook niet echt tevreden over.

Over een wiki is binnen de Vereniging al vaker gesproken. Het is helaas nooit echt van de grond gekomen ondanks verwoede pogingen van meerdere mensen. Het vereist bijzonder veel tijd en energie om iets dergelijks goed op te zetten en dan ook weer actueel te houden. Je kan niet 'zomaar' beginnen, er zal van tevoren flink over moeten worden nagedacht over de inrichting. Technisch is het niet moeilijk maar het gaat om de inhoud. Met het zeer beperkte aantal vrijwilligers is dat momenteel niet te doen. Het lijkt op dit moment te hoog gegrepen.
ALs ik deze webpagina zie: https://www.woltlab.com/en/features/ zou dat ook misschien iets kunnen zijn om een eenvoudige handleiding te kunnen schrijven. Alleen ben ik er nog niet achter of dit nou de zgn. blog-feature van Woltlab is of een Wordpress-achtig iets.

Enfin, we zijn weer een stapje verder, ik ben benieuwd wat jullie er van vinden.

15
We zijn van plan om daadwerkelijk over te stappen naar het pakket van Woltlab (zie https://www.woltlab.com/community/ voor een voorbeeld). Over de indeling zijn we zeker aan het nadenken/overleggen waarbij het voorstel van @Henri en @dirkwilslapen wordt meegenomen. Met name de categorie-indeling kan m.i. inderdaad beter, waar een bericht te plaatsen als je voor het eerst op het forum komt? Er zijn weliswaar een paar reacties om alles hetzelfde te laten (layout dan), ik heb de peiling wat aangepast: je kan je stem aanpassen ;-)

17
Ziet eruit als een mooie stap!
Scheelt een hoop gedoe, voor een relatief schappelijk maandbedrag.

Het blog biedt op het eerste oog nog wat weinig structuur qua categorieën ed. Maar dat kan een gebrek aan gebruikte categorieën zijn.
Samenwerking aan artikelen zoals bij een wiki zal ook lastiger zijn.

Ik zou vooral de stap zetten, wellicht biedt de blog functie al een oplossing. Maar het wordt sowieso niet slechter dan nu, op veel fronten juist beter.

Vroeg me nog wel af, in hoeverre is het plan de huidige inhoud over te zetten? Kan dat überhaupt eenvoudig?

18
iBoulanger schreef: 13 jun 2024, 16:58 Samenwerking aan artikelen zoals bij een wiki zal ook lastiger zijn.
...
Vroeg me nog wel af, in hoeverre is het plan de huidige inhoud over te zetten? Kan dat überhaupt eenvoudig?
Ja, overzetten zou volgens Woltlab in theorie geen probleem moeten zijn :worried:

Wat de blog betreft denk ik dat het wel zou kunnen lukken. Ik stuur je wel een linkje toe, kan je een kijkje nemen.

19
RuudM schreef: 13 jun 2024, 17:45 Ja, overzetten zou volgens Woltlab in theorie geen probleem moeten zijn :worried:
Kan me voorstellen dat ze voor de bekendere concurrenten een tool hebben gemaakt om overstappen gemakkelijk te maken. Zoveel zijn dat er niet volgens mij.

Maar in principe is dus het uitgangspunt: overzetten en vervolgens her-indelen?
Wat de blog betreft denk ik dat het wel zou kunnen lukken. Ik stuur je wel een linkje toe, kan je een kijkje nemen.
Thanks!

20
Ja, klopt: eerst overzetten en stap 2 is dan opnieuw indelen maar ik niet al teveel 'hooi op de vork' nemen. De techniek op de achtergrond is bijna hetzelfde maar dan met veel meer mogelijkheden. En ik geef die blogs echt een goeie kans. Het grootste nadeel is dat alles in het Engels is en ik gaandeweg de dingen dus moet gaan vertalen. Maar goed, zo af en toe even wat uitproberen is altijd leuk.