positie CPAP

1
Ik heb een vraag over wat de beste plek is van je apparaat. Niet op de grond dat is mij bekend. Maar hoe hoog ? Gelijk aan je bed ? of hoger dan je hoofd ? Hoe hebben jullie m staan ? en waarop staat tie ? Grt Bas

Re: positie CPAP

2
Hij staat hier gewoon op het nachtkastje. Dat is ongeveer even hoog als het bed.
Dat werkt volgens mij prima.
ResMed Aircurve 10 BiLevel VAuto, 8.0 PS5.0 - n20 neusmasker - slanghengel - Fixomull stretch mondtape - cpap hoofdkussen - Work in Progress (tm)

3
Bij mij staat hij op een plank boven het hoofdeinde van m'n bed. Op het nachtkastje staan teveel andere spullen. Verder is het handig wanneer de slang van boven komt wanneer je van de ene zij op de andere zij gaat liggen. Wanneer de CPAP op het nachtkastje staat zou je hiervoor een "hengel" kunnen gebruiken.
Wel oppassen met condensvorming. Wanneer water in de slang condenseert verzamelt zich dat op het laagste punt. Zolang de slang met een lus naar het masker gaat, merkt je dat aan een soort stoterige luchtstroom. Loopt de slang zonder lus, loopt de condens (koude druppels) je neus in.
Dreamstation 2 + Airfit P10, voorheen Remstar Pro M + Swift FX en Dreamstation (1)
diverse MRA's gehad waardoor tanden verplaatsten

4
Bij mij staat hij naast mijn bed op een opvouwbare opstapje. Eventueel licht en/of geluid wordt dan tegen het bedrand of matras weerkaatst.

De slang gaat via een slangenhengel omhoog geleid naar het masker toe.

Er zijn merken waarbij water zichtbaar op het nachtkastje kan komen. Vooral ResMed waterbakjes hebben daar last van.
Groet RuudJ
Medewerker AV-Kenniscentrum
ADEM BEWUST, WANT HET LEVEN DUURT MAAR KORT.
Bent u al lid van onze Apneuvereniging? €32,50 / Incasso €30,00/Jaar
Word lid en ontvang 4X het Apneu Magazine + 10X het Apneu bulletin per jaar

5
Bij de Dreamstation 2 hebben ze dat "beter" opgelost.
Het warmhoud plaatje van het reservoir heeft een "D" vorm.
Precies op de punten van de "D" ontstaan door het verschillend uitzetten van metaal en plastic haarscheurtjes.
Wanneer het water door de scheurtjes lekt wordt het opgevangen in het gedeelte waar het verwarmingselement zit.
Teveel water, stof en andere rommel er in, dan ontstaat kortsluiting of brand :worried: Je hebt pas daarna water op je nachtkastje, waarschijnlijk van de brandweer. O:-)
Dreamstation 2 + Airfit P10, voorheen Remstar Pro M + Swift FX en Dreamstation (1)
diverse MRA's gehad waardoor tanden verplaatsten

6
RwK schreef: 08 jun 2024, 21:34 Wanneer water in de slang condenseert verzamelt zich dat op het laagste punt.
Ik wist niet dat het door de positie van de slang kwam. Ik heb af en toe ook zo'n "rochelend" geluid en dat is vet irritant. Ik had zelfs mijn bevochtiger lager gezet.
Mijn apparaat staat op een kruk die hoger is dan mijn nachtkastje.

7
RuudJ schreef: 10 jun 2024, 15:10 Bij mij staat hij naast mijn bed op een opvouwbare opstapje. Eventueel licht en/of geluid wordt dan tegen het bedrand of matras weerkaatst.
Die opstelling heb ik ook Ruud . Niet voor t licht, want ik heb dat afgeplakt. Wel om t geluid iets te dempen idd