Hulp s.v.p., therapie loopt niet lekker

1
Hallo allemaal,

Ik ben maand geleden begonnen met CPAP therapie. Bij slaapstudie (thuis via Vivisol) is ontdekt dat ik mild ernstig slaapapneu heb, 25 stops per uur. Ik kreeg een Airsense 11, met laagste druk 4 en hoogste 7. Bij vervolgafspraak met Vivisol is dit opgehoogd naar 5 en 8. Eerste paar nachten waren echt een drama en ben nog steeds aan het worstelen met maskers, etc maar ik heb heel trouw het apparaat elke nacht in gebruik. Inmiddels kan ik redelijk makkelijk in slaap vallen maar door de nacht vaak om de paar uren wakker en s’ochtends best vroeg helemaal klaar met slapen hoewel ik het gevoel heb dat het niet genoeg was. Ook mijn diep slaap is behoorlijk verminderd ipv dat die om hoog gaat. Ik heb meerdere maskers geprobeerd en verander nog steeds om de paar dagen tot ik de goede heb gevonden. De rest moet terug naar Vivisol. Ik heb meestal een AHI van max 2, dus dat is goed maar ik ben nog steeds doodmoe s’ochtends en door de dag. Meestal is mijn saturatie (gemeten door Samsung watch 6) boven de 90 in tegenoverstelling voor de CPAP therapie toen het regelmatig tussen de 75 en 90% was. Maar desondanks zijn er nu nachten dat ik zuurstof onder 90 heb en vaak record mijn watch snurken die ik dan kan beluisteren in de ochtend. Bijv vannacht geslapen met n30i, een keer wakker (bewust in ieder geval) en het horloge geeft 43 min onder 90% en ik kan 2 keer behoorlijke snurken horen. Ik dacht dat deze nacht best goed ging maar niet dus. Ik heb meerdere vragen maar de belangrijkste denk ik is over de SD kaart (ik neem aan dat het SD kaart is) en het programma OSCAR. Nadat ik weet hoe en of ik deze mag gebruiken kan ik ook meer informatie hier leveren en daarom ook hopelijk hulp van jullie krijgen.

Er zit een SD kaart in het apparaat, is een keer bij de vervolgafspraak met Vivisol door hun gelezen. Ik heb verschillende meningen in internet en forum gelezen over of je de kaart eruit mag halen en in de PC stoppen zodat die door OSCAR wordt gelezen. Mag ik idd de kaart uithalen en lezen? Geeft dat een probleem met Vivisol en de verzekering? Kunnen zij zien dat ik dit heb gedaan en zullen ze er een probleem van maken? En zou uithalen van de kaart leiden tot verstoorde informatie/ uitgave van mijn therapie?

Ik zou dankbaar zijn als jullie me kunnen helpen.

Re: Hulp s.v.p., therapie loopt niet lekker

2
Chupka schreef: 09 jun 2024, 12:19 Ik heb meestal een AHI van max 2, dus dat is goed maar ik ben nog steeds doodmoe s’ochtends en door de dag. (...) Maar desondanks zijn er nu nachten dat ik zuurstof onder 90 heb en vaak record mijn watch snurken die ik dan kan beluisteren in de ochtend.
Dit klinkt sterk naar flow limitation / stroombeperking.
Komt best vaak voor en is makkelijk op te lossen door druk te verhogen, eventueel in combinatie met EPR.
Chupka schreef: 09 jun 2024, 12:19 Mag ik idd de kaart uithalen en lezen? Geeft dat een probleem met Vivisol en de verzekering? Kunnen zij zien dat ik dit heb gedaan en zullen ze er een probleem van maken? En zou uithalen van de kaart leiden tot verstoorde informatie/ uitgave van mijn therapie?
Je kunt de kaart zonder probleem eruit halen. Iedereen hier doet dat.
Bij zeer oude apparaten was er ooit een probleem met schrijven dat je kon voorkomen door kaart op "read only" te zetten. Bij alle recente apparaten is dat niet meer nodig.
Vivisol kan niet zien dat je de kaart gelezen hebt en zelfs al zou dat technisch mogelijk zijn doen zij dat praktisch niet. Ik heb een jaar met zeer zware flow limitations geslapen, dan vaak zelf druk aangepast en uiteindelijk nieuw apparaat gekocht en die van Vivisol niet meer gebruikt. Dit alles hadden ze wel kunnen zien maar het enige waar ze naar kijken is of je het elke nacht gebruikt omdat zij daarvoor betaald worden van de verzekering. Helaas, ik had me namelijk gewenst dat ze een halfjaar geleden hadden opgebeld met "meneer, u heeft flow limitations, vindt u het goed als wij de druk iets hoger zetten?".

Er is ook geen wet, verordening of contract (die had je moeten tekenen) die het lezen van de kaart verbiedt. Het is dus toegestaan, geen reden geheimzinnig te doen, ik zelf zou hier open mee zijn: je hebt in Oscar gezien dat (bijvoorbeeld flow limitation) en je vraagt hun om advies binnen welke range het verantwoord is met instellingen te spelen tot dit is opgelost.