kennismaking en wat eerste vragen

1
Dag allemaal,

Ik lees al een tijdje mee, er is een schat aan informatie hier te vinden, maar nu is het wel tijd om mezelf even voor te stellen.
Een aantal maanden geleden is er bij mij (vrouw, 44 jr) hypopneu geconstateerd (ca 30 p/u), na klachten van hartkloppingen en vermeende saturatiedalingen in de nacht. Ik heb voornamelijk hypopneus die veroorzaakt worden door een zeer kleine longinhoud (1,5 l) door een ernstige scoliose. Er is zeer weinig beweging rond mijn ribben en mijn middenrif. Daardoor adem ik, ook overdag, heel oppervlakkig. Overdag kan ik dit bijsturen door regelmatig dieper te ademen met extra ademsteun, maar dit lukt natuurlijk niet wanneer je slaapt. Hierdoor heb ik al heel lang een verstoorde slaap (incl saturatiedalingen tot onder de 80%, gemeten door een apneu/slaaponderzoek), waarbij ik nooit echt uitgeslapen ben. Ik ben nu onder behandeling bij een longarts in het OLVG en zij hebben ook een afdeling van Mediq, die de apparaten levert.
Ik ben een lichte snurker, maar adem niet door mijn mond, nooit gedaan ook.
Nu ben ik drie weken geleden gestart met CPAP (Resmed airsense 11). In eerste instantie van druk 4 tot 10 zonder EPR, met een neusmasker, ik geloof van Philips. De eerste twee weken heb ik eigenlijk niet geslapen, althans niet met het apparaat. De eerste paar nachten waren zeer frustrerend, daarna kwam er wat meer rust in en gaf ik mezelf de opdracht om met het masker in slaap te vallen. Als dat na 2 tot 3 uur niet lukte deed ik hem af en probeerde ik het later op de nacht nog eens. Slapen is me toen niet gelukt, voornamelijk omdat de hoge druk me nog oppervlakkiger liet ademhalen en ik het alleen maar benauwder kreeg. Ook zorgt het neusmasker er soms voor dat mijn neusvleugels wat ingedrukt worden, waardoor mijn neustoegankelijkheid nog minder wordt. Al voor de CPAP had ik last van nauwe neusdoorgang, dus ik sliep al een tijd met neusstickers (die echt bijzonder goed werken!). Die gebruik ik nu dus nog steeds, ook met het masker. Eigenlijk zou ik liever op een neusdoppenmasker overgaan, maar dat moet ik aanvragen via het ziekenhuis.

Nu een week geleden heb ik mijn eerste evaluatie gesprek gehad met de firma. ik heb mijn klachten besproken en zij heeft de druk verlaagd naar 8. Ze zou ook EPR aanzetten (stand 3), maar in mijn oscargegevens staat dat deze uit staat. Zelf kan ik niet bij deze functies, zowel EPR als de druk is voor mij niet toegankelijk. Ik kan dus helaas niet zelf experimenteren. Nu, met deze druk, is het me wel eindelijk gelukt om te slapen tijdens de therapie. Wat dat betreft is het een aangename stand. Het lukt me nog steeds niet om er mee in te slapen, maar als ik later op de nacht, na een paar uur zonder CPAP, hem weer aanzet, val ik daarna wel weer in slaap. Dat is dus al een hele verbetering!
Maar, desondanks, ben ik nog steeds niet uitgeslapen, erger nog, ik ben alleen maar vermoeider. Dat is ook niet zo gek, want ik wordt nog steeds regelmatig wakker en mijn slaap is nu helemaal verstoord.
Een nacht heb ik ook, met de therapie aan, flinke hartkloppingen gehad en ik mat toen ook een saturatie van 80%, dus desondanks ging er iets toch flink mis. Ik twijfel nu of ik direct de longarts moet benaderen, of eerst verder moet puzzelen met het apparaat (en de fabrikant). Ik ben natuurlijk nog maar net begonnen. De longarts gaf al wel aan dat ik misschien een andere ademondersteuning nodig heb, ik weet niet meer de naam, want het waren nieuwe termen waardoor ik het niet goed heb opgeslagen. Zou dat Bipap kunnen zijn? Er is pas een gesprek met de longarts gepland over iets meer dan 2 maanden.

Ik begrijp ook nog niet helemaal hoe de CPAP mijn oppervlakkige ademhaling kan verdiepen, ook al zou het apparaat gericht moeten zijn op (oa) hypopneu's. Of is mijn situatie te afwijkend? Zijn er hier nog meer mensen met scoliosegerelateerde problemen? (ik kon dat niet vinden door de zoekfunctie).

Mijn oscar gegevens lijken mij ook nogal afwijkend, maar ik heb nog veel moeite met ze interpreteren. Misschien kan iemand zijn licht er op schijnen?
Zijn dit afwijkingen die nog door finetunen verbeterd kunnen worden? Ik heb wat ingezoomd op de grafieken, maar weet niet zeker of dit nu leesbaar is.

Mochten er nog onduidelijkheden zijn, vraag gerust. Het is een beetje een oerwoud aan informatie en ik ben vast wat vergeten.
Ik heb soms dagen van radeloosheid, dus wat steun/hulp van ervaringsdeskundigen is zeer welkom!

Alvast mijn dank!
Hartelijke groet,
Janneke

Re: kennismaking en wat eerste vragen

2
Ik heb geen ervaring met scoliose en moest zelfs even op wikipedia kijken wat dat is.
Maar ik heb wel verstand van slaapapneu en CPAP.
Je Oscar-screenshots tonen in elke opzicht geen normaal ademen.
Serieuse Stroombeperkingen waar de Autoset op reageert door direct naar de maximale druk van 8 te springen en daar te blijven. Omdat de stroombeperking bij 8 nog niet is opgelost maar hij zo ingesteld is dat die niet hoger mag.
Het lage longvolume door scoliose is ook duidelijk te zien: Ademvolume tussen 150 en 300ml is zeer laag maar ook niet stabiel, blijkbaar kán je meer ademen maar kost het zoveel moeite dat je het niet altijd doet. Je compenseert het lage volume door zeer snel te ademen: Ademfrequentie is extreem hoog met een mediaan van 20 en maximum boven 40, luchtstroomcurve zeer spits, je hapt duidelijk naar lucht, maar niet genoeg om een normaal ademminuutvolume te bereiken (mediaan 4). En dan nog RERA's: je wordt regelmatig wakker doordat je niet genoeg lucht krijgt.
Je EPR staat inderdaad uit.

Volgens mij heb je drie problemen tegelijk:
  • de stroombeperkingen / obstructies. Hiervoor was het verlagen van de druk dus verkeerd, de uitademdruk (EPAP) moet juist hoger om je luchtwegen weer vrij te krijgen
  • tegelijkertijd heb je zeer veel inspanning nodig om te kunnen ademen, Work of Breathing, deels door je scoliose en nog versterkt door de hoge druk. Maar druk verlagen versterkt weer je stroombeperkingen, dat wil je dus niet. De standaard-oplossing hiervoor is EPR of BiPAP. Beide is hetzelfde, namelijk een hoger inademdruk (IPAP) dan uitademdruk (EPAP). Het verschil noem je pressure support (PS), en hoe hoger de PS is hoe makkelijker je kunt ademen. Bij EPR is dat maximaal 3, bij BiPAP kan de PS veel hoger.
    Let bij EPR erop dat de EPAP gelijk moet blijven maar je juist de IPAP instelt. Had je bijvoorbeeld bij druk 10 geen stroombeperkingen maar kon moeilijk ademen, zet dan druk op 11 met EPR 1 of druk 12 met EPR 2 of druk 13 met EPR 3. En als 3 te weinig is vraag je arts naar een BiPAP apparaat.
  • je ademhaling schiet nogal heen en weer. Goede kans dat als je straks een autoset van bijvoorbeeld 5 - 14 hebt de druk ook alle kanten opgaat. Dat is onwenselijk omdat je geen rustige slaap krijgt en ook bij elke verlaging de stroombeperkingen terug komen. Ik zou in jouw geval voor één vaste, hogere druk kiezen (beetje proberen welke het beste werkt)
Technisch kan je deze instellingen zelf doen. Het klinisch menu om druk en EPR te kunnen wijzigen is wat verstopt maar feitelijk meer een soort "kinderbescherming" om het niet per ongeluk te wijzigen, de toestencombinatie is makkelijk op internet te vinden. Maar in combinatie met je scoliose en hartkloppingen raad ik sterk aan dit samen met je arts te doen, in ieder geval hem of haar om advies te vragen binnen welke range je verantwoord kunt experimenteren. En niet te accepteren hier 2 maanden op te wachten, je bent toch een urgenter geval dan anderen.

3
Dankjewel @dirkwilslapen voor je uitgebreide antwoord en uitleg.
Ik heb helaas geen goede gegevens over de twee weken waarin ik met druk 10 sliep, omdat ik toen niet effectief geslapen heb, maar de stroombeperking was toen ook afwijkend. Ik weet niet precies wat de termen zijn, maar ze gaan tot het dak zeg maar.
En wat betekent stroombeperking eigenlijk precies, wat gebeurt er dan? Moeite met inademen?

Vannacht wilde ik de druk contstant zetten, maar ik kon de instelling niet vinden. Bij aanlooptijd heb ik de keuzes uit: UIT, AUTO en 5 t/m 45 min. Ik dacht dat als ik hem UIT zet, hij meteen naar 8 gaat, maar hij ging snel naar 5 en toen bleef hij hangen. Of zit ik in het verkeerde menu?

Ik ga inderdaad een dezer dagen mijn arts of in ieder geval de mensen van resmed/mediq raadplegen.

Is het trouwens logisch dat je, zodra je deze therapie gestart bent, je alleen nog maar vermoeider bent, ook als er momenten zijn dat je zonder apparaat slaapt?
Het lijkt alsof alles van slag is, ook overdag ben ik nog meer kortademig. Het is me het ritje wel zeg :-)

4
Stroombeperking is vernauwing van de luchtwegen, er gebeurt hetzelfde als bij een apneu of hypopneu. Verschil met apneu is dat bij apneu helemaal geen lucht meer ademt, verschil met hypopneu is dat de drempelwaardes voor duur en intensiteit lager zijn.
De aanlooptijd is een "tijdschakelaar" die de druk langzaam opbouwt; sommigen vinden het makkelijker met lagere druk in slaap te vallen. Voor therapie maakt dat niet uit, puur kwestie van persoonlijke voorkeur wat je aangenamer vindt.
De Autoset is iets totaal anders: als het apparaat stroombeperkingen of andere obstructies vaststelt wordt de druk automatisch verhoogt, en als die er niet meer zijn daalt de druk weer langzaam. Dat is ook de reden waarom de druk op 5 blijft staan: de meeste mensen hebben als ze wakker zijn geen stroombeperkingen omdat de spierspanning de luchtwegen open houdt. Pas als de spieren verslappen omdat je slaapt ontstaan die.
De Autoset kan je alleen aan/uitzetten in het clinical menu.
Jij hebt echt bijzonder slechte waardes in Oscar. Geen wonder dat je oververmoeid bent met deze slaap, tegelijkertijd goede kans dat dit veel beter wordt als je eens wel genoeg lucht krijgt in de nacht.

5
Gezien jouw medische problemen is het erg lastig advies te geven. Zelf heb ik wel problemen gehad met hartritmestoornissen (atrium fibrillatie), een verstoorde ademhaling (te hoog en te snel) met slecht inslapen als doorslapen en een enorm tekort aan energie.

Na 3 jaar ben ik er intussen vrij zeker van dat ik een lichamelijke flow beperking heb waardoor er te weinig lucht binnenkomt, simpel gezegd (zoek maar eens op UARS). Mijn oplossing bleek BiPAP met een significant hogere druk dan al mijn artsen voorstelden.

Dirk zegt het ook al, en legt het erg goed uit, ik denk dat jij veel meer geholpen bent met een BiPAP. Deze "helpt" als het ware de inademing, waarbij EPR in mijn ogen echt niet hetzelfde is. En jouw ademhaling is zo dramatisch slecht, er is duidelijk hulp nodig.

Mijn advies is snel vragen om een test BiPAP of eventueel ASV en deze goed instellen middels dit forum. Mocht je vastlopen, probeer dan bij bv. Kempenhaeghe te komen, die behandelen de moeilijke gevallen zoals jij en ik.
Resmed 10 BiPAP.
Resmed Mirage FX.
EPAP 7,2 met PS 5, trigger very high.

6
Dankjewel @dirkwilslapen en @Hoeksel,
Ik heb zonet een bericht gestuurd aan mijn longarts, met wat uitleg over mijn situatie dankzij jullie inzichten, en de vraag of Bipap beter voor mij is.
Hopelijk krijg ik spoedig respons. Ik kreeg wel het idee dat hij de situatie serieus neemt en wil zoeken naar de beste oplossing. Het enige lastige van het OLVG is dat er nogal wat tijd kan zitten tussen afspraken, maar volgens mij zijn zij daar niet de enige in. Laten we hopen dat ze de ernst er van in zien :slightly_smiling_face:
Ik laat het weten als ik nieuws heb!

7
Dag mensen,

Inmiddels heb ik een telefonisch gesprek gehad met mijn longarts en hij gaat mee in mijn voorstel om Bipap uit te proberen. Ik word 3 dagen opgenomen in het slaapcentrum (OLVG) waarbij ze de bipap gaan inregelen.

Ik ben hier best wel blij mee, maar vind het ook wel spannend. Van de arts kreeg ik de indruk dat bipap een lastiger therapie is, hij zegt het niet met zoveel woorden, maar het klinkt alsof het een stuk moeilijker is om hier aan te wennen en aan te passen. Zijn hier mensen die hun ervaring met bipap willen delen? @Hoeksel jij gaf ook aan dat je bipap gebruikt, wil jij iets vertellen over dat proces aan het begin?

De opname is pas over ca 3 weken, in de tussentijd heb ik mijn cpap ingesteld op 10 (beginnend op 7) met EPR 2. Het slapen gaat eigenlijk niet zo goed de laatste tijd (eigenlijk is dat al een maand ruk, maar goed, maar laatste dagen nog minder) en ik vermoed ook dat het komt door het neusmasker, waarmee ik eigenlijk maar op 1 positie kan liggen of hij begint te lekken. Ik heb nu een neusdoppenmasker aangevraagd en deze werd vandaag opgestuurd, joepie! Ik hoop dat dit masker, zonder al die toestanden aan je hoofd, me minder afleidt en ook minder mijn neus dichtdrukt. En dat er minder lekkage ontstaat bij verliggen, op mijn zij bijvoorbeeld. Ik hoop dat mijn verwachtingen niet al te hoog zijn, haha.

Bij het bericht aan mijn arts had ik ook mijn oscar gegevens meegestuurd (die ik eerder plaatste hier) en dat vond hij wel leuk, hij gaf ook aan dat hij (bij de resmed) pas na drie maanden inzicht kreeg in deze gegevens, maar het stemt me moed dat deze gegevens dus in ieder geval wel mee worden genomen in het onderzoek en niet alleen de cijfers van het resmed apparaat. Dus dat is ook weer een meevaller :-)

8
BiPAP is heerlijk vergeleken met CPAP dus daar hoef je niet bang voor te zijn, integendeel. En het is echt een luxe dat ze dit voor je gaan inregelen, de meeste mensen krijgen dit niet. Ik snap dat je het spannend vind, maar beter dan dit wordt het niet.

Maskers is voor bijna iedereen een zoektocht. Welk type masker, welk specifiek masker, de goede afstelling en ook wennen. Het is allemaal erg persoonlijk. Zelf heb ik nooit kunnen wennen aan iets anders dan een neusmasker.
Resmed 10 BiPAP.
Resmed Mirage FX.
EPAP 7,2 met PS 5, trigger very high.

9
Oh dat klinkt bemoedigend!
Ik begreep dat het apparaat ook je ademhaling 'regelt', waardoor je een soort artificiele ademhaling krijgt. Of heb ik het verkeerd begrepen? Of geldt dat niet voor alle therapieën met bipap?
Voor nu zal ik me maar vasthouden aan jouw opmerking dat bipap heerlijk is :-) :-)

En dat het een luxe is, dat idee heb ik ook, als ik vele reacties hier lees van mensen die het allemaal zelf moeten uitzoeken. Het kleine voordeel van een complexe medische aandoening... :-)

12
janneman schreef: 19 jun 2024, 17:14 Inmiddels heb ik een telefonisch gesprek gehad met mijn longarts en hij gaat mee in mijn voorstel om Bipap uit te proberen. Ik word 3 dagen opgenomen in het slaapcentrum (OLVG) waarbij ze de bipap gaan inregelen.
Wow, wat een luxe, gefeliciteerd :-)
Meerdere nachten slapen om de optimale instellingen te vinden, beter kan je het niet treffen.
janneman schreef: 19 jun 2024, 17:14 Ik ben hier best wel blij mee, maar vind het ook wel spannend. Van de arts kreeg ik de indruk dat bipap een lastiger therapie is, hij zegt het niet met zoveel woorden, maar het klinkt alsof het een stuk moeilijker is om hier aan te wennen en aan te passen.
Je kunt veel meer instellingen doen, ja.
Dat is voor de arts meer werk dan alleen een druk zetten en dus lastiger. Maar voor de patiënt alleen maar goed omdat alles veel meer op maat ingesteld kan worden. Juist voor jou belangrijk omdat je geen "gemiddelde" persoon bent waar de standaard CPAP voor ingesteld zijn.
janneman schreef: 19 jun 2024, 18:02 Ik begreep dat het apparaat ook je ademhaling 'regelt', waardoor je een soort artificiele ademhaling krijgt.
Dit noem je "backup" en het betekent dat als je "vergeet" te ademen (centrale apneu) het apparaat het overneemt. En ook alleen dan.
In jouw geval is dat niet aan de orde, die functie zou ik niet aanzetten als jouw apparaat die überhaupt heeft (niet alle BiPAP hebben dat)

13
Ja ik ben ook heel blij met die drie nachten! Al was het alleen maar omdat ik weet (van de eerste slaaptest) dat als het in 1 nacht moet worden geregeld, ik slaapstress krijg en dan geen oog dicht doe. Tijdens die eerste test heb ik effectief maar 2 uur geslapen.
En wat betreft de ingewikkeldheid van de bipap, de arts bedoelde dus misschien vooral ingewikkelder voor hem? Zo had ik het natuurlijk nog niet bekeken :blush:

14
janneman schreef: 19 jun 2024, 17:14 Ik ben hier best wel blij mee, maar vind het ook wel spannend. Van de arts kreeg ik de indruk dat bipap een lastiger therapie is, hij zegt het niet met zoveel woorden, maar het klinkt alsof het een stuk moeilijker is om hier aan te wennen en aan te passen. Zijn hier mensen die hun ervaring met bipap willen delen?
Mijn eerste apparaat dat ik zelf van Marktplaats had gekocht was een BiPAP, deze heb ik helemaal zelf ingeregeld. Het makkelijke ademen met BiPAP was meteen heerlijk. Het is echt niet moeilijk hoor, je arts is aan het miepen.

Ik moet wel waarschuwen bij voorbaat: bij de titratie kan het zijn dat ze niet alle flow limitation gladstrijken. Dus het is mogelijk dat er naderhand nog meer uit te halen is met een beetje zelf finetunen. Maw. het is een goed idee om de dokters hun huiswerk nog even na te controleren :D
janneman schreef: 19 jun 2024, 17:14 heb nu een neusdoppenmasker aangevraagd
Welk masker is dat?
janneman schreef: 19 jun 2024, 17:14 Bij het bericht aan mijn arts had ik ook mijn oscar gegevens meegestuurd (die ik eerder plaatste hier) en dat vond hij wel leuk
Da's wel een goed teken!
janneman schreef: 19 jun 2024, 18:02 Ik begreep dat het apparaat ook je ademhaling 'regelt', waardoor je een soort artificiele ademhaling krijgt.
Misschien voelt het in het begin een beetje apart. Maar het nettoresultaat is dat het ademhalen makkelijker wordt, en dat voelt gewoon goed.
dirkwilslapen schreef: 19 jun 2024, 18:58 Meerdere nachten slapen om de optimale instellingen te vinden, beter kan je het niet treffen.
Zeg dat wel, dat is mij in 2020 bij Kempenhaeghe niet eens gegund :'(
Na 3 jaar strijden eindelijk de diagnose UARS
Dit onderschrift is een eerbetoon aan zij die nog in stilte lijden omdat hun artsen volhouden dat het "tussen de oren" zit
Dreamstation BiPAP AutoSV, ResMed AirFit F30i

15
Goed om te weten wat betreft flow limitation en de titratie, dan kan ik daar ook nog extra naar informeren. En hopelijk kan ik met hulp van jullie later nog verder finetunen.
Het masker is de airfit P10 for her, met extra kleine kussens. Ik vroeg me wel af, is deze ook geschikt bij bipap? lijkt me wel, maar twijfel op eens. Nou ja, ik moet eerst maar zien of het beter bevalt dan een neusmasker.
Makkelijker ademhalen.... dat klinkt hemels!

16
janneman schreef: 19 jun 2024, 20:56 Het masker is de airfit P10 for her, met extra kleine kussens. Ik vroeg me wel af, is deze ook geschikt bij bipap
Jazeker, alle maskers voor CPAP zijn ook goed voor BiPAP.

Er zijn wel mensen op het forum die problemen met de P10 hebben gehad, het uitlaatroostertje heeft zulke kleine gaatjes dat het door schoonmaken verstopt kan raken (zeepresten of kalk?) en tijdens het slapen kan zelfs condenserend water uit de bevochtiger een verstoppend effect geven.
Dit onderschrift is een eerbetoon aan zij die nog in stilte lijden omdat hun artsen volhouden dat het "tussen de oren" zit

17
Dankjewel @persluchtpiraat , goed om te weten, ik zal het in de gaten houden.
Vannacht voor het eerst geprobeerd te slapen met het neusdoppenmasker, maar ik denk dat mijn neus (door halve verkoudheid?) toch wat verstopt zit, want het ademen ging heel moeizaam. Na een uur toch maar weer mijn oude neusmasker opgezet. Vanavond probeer ik het weer.
Ik merk wel, bij de neusdoppen, dat de lucht een stuk kouder aanvoelt, dus ik overwoog net om een verwarmde slang aan te schaffen, maar deze zijn speciaal voor mijn type resmed. Over drie weken krijg ik Bipap te proberen, en deze slang past vast niet op een evt nieuw bipap-apparaat.
Dus wat zal ik nu doen, drie weken is nog best lang om slecht te slapen. Ik kan natuurlijk de verwarming op de resmed wel wat aanzetten voor de tussenliggende tijd, als de slang onder de dekens ligt, werkt dat ook best, toch? (dacht ik ergens te lezen)
En kan er op een bipap apparaat ook een verwarmde slang? Ik zie bij de leveranciers geen opties voor Bipap-apparatuur.

Iemand ervaring met overzetten van apparatuur?

18
janneman schreef: 21 jun 2024, 18:03 Over drie weken krijg ik Bipap te proberen, en deze slang past vast niet op een evt nieuw bipap-apparaat.
Ik weet niet of ze de Airsense11 al in de bilevel variant aanbieden. Als je bij ResMed blijft, dan is het een Aircurve10 waar een verwarmde slang voor beschikbaar is, maar die moet los gekocht (tenzij het via je arts gaat) worden. Bij ResMed zijn de verwarmde slangen tussen de 10e en 11e generatie niet uitwisselbaar. Als je een BiPAP van Philips krijgt, dan kan daar ook een verwarmde slang op die specifiek is voor Philips. Bij Philips zijn de slangen uitwisselbaar tussen de huidige generatie en de oude System One van 10 jaar geleden.

Alleen apparaten van Lowenstein ondersteunen geen verwarmde slang (ik ga onze tijd niet verspillen aan Hybernite hehe)
janneman schreef: 21 jun 2024, 18:03 En kan er op een bipap apparaat ook een verwarmde slang? Ik zie bij de leveranciers geen opties voor Bipap-apparatuur.
Bij elke fabrikant kan je de verwarmde slang "voor CPAP" ook gebruiken bij hun bilevel varianten.
janneman schreef: 21 jun 2024, 18:03 Ik kan natuurlijk de verwarming op de resmed wel wat aanzetten voor de tussenliggende tijd, als de slang onder de dekens ligt, werkt dat ook best, toch?
Dat, of een slanghoes. Daar kan je een heel eind mee komen.