Slaap onderzoek uitslag binnen maar enkele vragen

1
Hi allen. Ik heb al enkele jaren dat ik mij vrijwel altijd wat moe voelde, maar nooit echt verder aandacht aan besteed en mezelf verteld dat het waarschijnlijk gewoon normaal is. Echter het afgelopen half jaar ongeveer begint het toch behoorlijke impact te krijgen op m'n leven waarbij ik me heel vaak moe voel, brain fog, regelmatig hoofdpijn tijdens het wakker worden, vaker dutjes doen etc. Ik ben 31, 1.94m en 80kg voor als dat relevant is. Hierop heb ik toch maar eens contact gehad met de huisarts die mij naar het NSI heeft doorgestuurd.

Deze week het consult gehad met de arts om de uitslag van mijn PSG te bespreken. Ze neigde ernaar om te zeggen dat ik geen slaap apneu heb, maar zag toch wat rare dingen in de data en gaat nog een keer naar de ruwe data kijken en dan over een week heb ik weer een consult. Ik was echter wel benieuwd naar de resultaten en die ik heb dus opgevraagd. Alleen ik moet zeggen dat ik als leek toch wel voor m'n gevoel wat interessante dingen daarin zie. Volgende observaties:

- onduidelijk of de AHI waarde de 3% of 4% methode gebruikt
- geen RDI waarde
- gemiddelde AHI over de gehele nacht van net onder de officiele grens van slaap apneu
- AHI van 2.2 tijdens NREM slaap
- AHI van 16.4 tijdens REM slaap
- geen apneus, alleen hypoapneus volgens mij?
- hoge ODI

Ik zit eraan te denken om ze nog eens te bellen en te vragen of de AHI is bepaald met de 3% of 4% desaturatie methode en of de RDI ook is gemeten. Ik heb wel gelezen dat de ODI niet opzichzelf staand gebruikt moet worden om slaap apneu te bepalen, maar volgens mij is dit wel een aardig hoge waarde? Kan het UARS zijn aangezien het vooral hypoapneus zijn? Er staat wel de opmerking 'Verhoogde ODI zonder duidelijke flow limitatie'.

Wat vinden jullie van onderstaande resultaten? Alvast bedankt!

Bijzonderheden: Desaturaties zonder duidelijk flowlimitaties/arousals.
Op de saturaties wordt veelvuldig kortdurende storing gezien, zie sample.

BESCHRIJVING:
Totale Slaap Tijd: 06:50:00
Slaaplatentie: 13,3 minuten
Slaap efficiëntie: 70,4 %
REM periodes: 4 REM latentie: 230,5 min

TST(= Totale Slaap Tijd):
NREM1: 7,9 %
NREM2: 54,6 %
NREM3: 24 %
REM slaap: 13,4 %

Apneu/hypopneu index:
AHI= 4,2 /h
AI= 0,0 /h (OI:0,0 /h, CI: 0,0 /h, MI:0,0 /h) HI= 4,2 /h
Rugligging: AHI= 0/h (rug in TST= 0 % )

Non rug AHI= 4,2/h (non rug in TST= 100 % )
REM AHI= 16,4/h NREM AHI= 2,4/h

SpO2:
Basis O2= 96% , gemiddelde O2: 96 % met een minimum O2 van: 82 %
Tijd O2 onder 90%: 00:00:47 uur.
O2 desaturatie index (afname = 3%)= 29,4 /h
O2 desaturatie index (afname = 4%)= 16,6/ h

Hartslag:
Gemiddelde= 61 bpm

(P)LM's:
PLM-Index= 10,2 /h PLM's met arousal index= 0,9 /h

SAMENVATTING:
. Hypnogram: gefragmenteerde cycli met lichte slaap, diepe slaap en REM slaap, periodes met waak
en ontwaken vanuit NREM3 20
periodes WASO
. AHI = 4,2 /h (Rugligging AHI= 0/h rugligging in TST= 0 % )
Non rug AHI= 4,2/h REM AHI= 16,4/h
. Snurken (%TST)=1,1%
. ODI = 29,4 /h , 00:00:47 uur SPO2<90%; Minimale SPO2 van: 82 %
. PLM-Index= 10,2 /h PLM's met arousal index= 0,9 /h

Bespreking: niet uitgerust wakker, geen duidelijk in en doorslaapproblemen, wel vermoeidheid en
hoofdpijn. De polysomnografie liet fragmentatie met korte en lange momenten wakker. Laag AHI,
genoeg diepslaap en slaap misperceptie(7 objectief versus 3 subjectief). Verhoogde ODI zonder
duidelijke flow limitatie. We zullen de ruwe data nakijken en nadien opnieuw contact met patiënt
opnemen over het vervolg.

Re: Slaap onderzoek uitslag binnen maar enkele vragen

2
Lijkt erg op mijn PSG resultaat van 3 jaar geleden. Ik verwacht dat je een CPAP krijgt, maar zou niet verbaasd zijn als je een BiPAP nodig hebt met een veel hogere druk dan de arts zal voorschrijven. Ik heb geen officiële UARS diagnose maar denk het wel te hebben, dankzij BIPAP heb ik weer een leven!

Beginnen met een CPAP is niet erg, dan krijg je namelijk data en data is King.
Resmed 10 BiPAP.
Resmed Mirage FX.
EPAP 6,6 met PS 5, trigger very high.

3
Het beeld lijkt aardig op mijn PSGs, totale AHI laag (ik had 2,5) maar wel hypopneus tijdens REM (ik had 24 per uur) en weinig REM slaap voor je leeftijd. Ik had 6% REM op mijn 29e.

De ODI score is intrigerend. "zonder duidelijk flowlimitaties" zou ik met een korreltje zout nemen, want dit is een vrijblijvende uitspraak die niet gebaseerd is op een definitie.

Ik zou zeker aanraden om voor een CPAP gaan, bij voorkeur een ResMed Airsense10.
Na 3 jaar strijden eindelijk de diagnose UARS
Dit onderschrift is een eerbetoon aan zij die nog in stilte lijden omdat hun artsen volhouden dat het "tussen de oren" zit
Dreamstation BiPAP AutoSV, ResMed AirFit F30i

4
Ik heb trouwens ook net nog het volledige rapport ontvangen. Het gemiddelde hypopneu duur is over de 30 seconde tijdens REM en de totale aantal desaturaties 49 minuten en de langste 112 seconde. Dat lijkt me niet heel gezond voor je lichaam en bevorderlijk voor de slaap.

Als de arts bij het volgende consult nog steeds denkt dat het niet slaap apneu is, ga ik denk gewoon vragen of ik een proef met CPAP kan doen. Ik kwam in een ander topic hier ook iemand voorbij komen die net onder de grens van 5 zat met AHI, maar toch een proef kon doen bij het NSI en dat het klinisch relevant bleek te zijn om toch CPAP te gebruiken.
Laatst gewijzigd door VincentD op 20 jun 2024, 11:04, 2 keer totaal gewijzigd.
Bijlagen

5
Opmerking voor een ieder in het algemeen bij het plaatsen van PDF documenten: het is echt niet voldoende om op het originele PDF privé gegevens 'door te krassen' of met een zwart balkje te verbergen. Daaronder is de tekst nog steeds aanwezig en te lezen. Ook is er vaak in de zgn. meta data nog informatie terug te lezen.

Als u niet wilt dat privé gegevens zichtbaar zijn kunt u een afdruk maken, vervolgens met bv. een stift aan de slag gaan en dat dan weer inscannen (of fotograferen).

De bijlage in voorgaand bericht heb ik dan ook (deels) aangepast.

7
Ik zie nu dat er melding wordt gemaakt van de pulseox storingen. Dat zou de hoge ODI verklaren. Waarschijnlijk beweeg je veel met de armen, iets wat in de richting wijst van UARS.

Overigens zie in de grafieken onder de opmerking "Desaturaties zonder duidelijke flow flowlimitaties" wel degelijk flow limitation. Het blijft een rare uitspraak omdat flow limitation nooit desaturatie veroorzaakt omdat je nog altijd lucht binnenkrijgt, alleen met te veel moeite.
Dit onderschrift is een eerbetoon aan zij die nog in stilte lijden omdat hun artsen volhouden dat het "tussen de oren" zit

8
Zou je misschien iets meer kunnen vertellen over:
"Ik zie nu dat er melding wordt gemaakt van de pulseox storingen. Dat zou de hoge ODI verklaren. Waarschijnlijk beweeg je veel met de armen, iets wat in de richting wijst van UARS."

Een Google search maakt me niet heel veel wijzer

En hoe zie je dat er wel flow limitations zouden zijn? Kijk je naar de allerlaatste grafiek en dan Pressure Flow en/of Flow Th.?

9
Alleen Pressure Flow. Dit is de ademhaling geregistreerd door de Nasal Pressure Transducer.

Je kan de EDF+ data van dit slaaponderzoek opvragen. Daar heb je recht op. Daarna kan je het bestand doorbladeren in een EDF+ viewer, dat is ongeveer net zoiets als OSCAR.
VincentD schreef: 20 jun 2024, 20:26 Zou je misschien iets meer kunnen vertellen over:
"Ik zie nu dat er melding wordt gemaakt van de pulseox storingen. Dat zou de hoge ODI verklaren. Waarschijnlijk beweeg je veel met de armen, iets wat in de richting wijst van UARS."
Dat betekent dat ik vermoed dat de vermeende dalingen die bijdragen tot de hoge ODI puur veroorzaakt zijn door het bewegen van de vinger in de pulseox klem. Als je een arousal (bijv. RERA) hebt dan beweeg je met je armen.

10
Ik houd die EDF data opvragen even in het achterhoofd.

Ik weet even niet zeker of je met "Dat betekent dat ik vermoed dat de vermeende dalingen die bijdragen tot de hoge ODI puur veroorzaakt zijn door het bewegen van de vinger in de pulseox klem. Als je een arousal (bijv. RERA) hebt dan beweeg je met je armen." bedoeld dat er meetfouten zijn door het bewegen van de vinger in de klem en dat de data niet (helemaal) correct is daardoor? Maar dat dan juist weer een goede indicator is dat er mogelijk RERA's zijn welke niet gemeten zijn? Kan dat echt de ODI waarde zoveel verstoren? Worden die niet gewoon eruit gefilterd om de ODI te berekenen?

Ik ga in ieder geval even goed wat dingen op papier zetten die ik wil bespreken met de arts als haar conclusie blijft dat het iets anders moet zijn.

Ik heb o.a. de Nederlandse richtlijn voor OSA gelezen en kwam ook wel wat interessante dingen tegen:
"Een AHI <5 sluit klinisch relevant OSA niet uit. Bij kinderen, vrouwen en extreem gevoelige personen kan er sprake zijn van symptomatisch OSA, dat goed reageert op conventionele therapie met CPAP, MRA of conservatieve therapie, zelfs bij AHI <5. Bovendien blijkt dat een gedeelte van de patiënten uit deze groep de AHI boven dit afkappunt uitkomt bij herhaling van de PSG (Kapur 2017)."

"Samenvattend kan worden gesteld dat OSA, gedefinieerd als verhoogde AHI, geen maat is voor de ernst van de aan OSA geassocieerde symptomen en/of co-morbiditeit. Het is voor de individuele patiënt van belang om OSA te omschrijven met zowel AHI als ODI, symptomen en co-morbiditeit "

"rekening houdend met de geringe relatie met symptoomscores dient AHI verlaten te worden als enige en unieke predictor van ernst. In de toekomst zal de aandacht moeten uitgaan naar andere parameters, zoals hypoxemie, waarvoor reeds relevante indices zijn gedefinieerd. "

"Naast de relevantie van hypoxemie, is ook de ernst van de klinische presentatie, met name symptomen en co-morbiditeit, van fundamentaal belang. Het is de logica zelve dat de inschatting van de ernst van OSA mede hierop gebaseerd moet zijn. Patiënten die consulteren wegens (bijvoorbeeld) overmatige slaperigheid of medicamenteus onvoldoende gecontroleerde hypertensie lijden aan ernstig OSA, ongeacht de AHI, als blijkt dat deze verschijnselen gunstig reageren op causale therapie. Indien onder therapie de AHI en andere respiratoire parameters normaliseren, maar er geen bevredigend symptomatisch effect wordt bereikt, kan worden geconcludeerd dat de klinische verschijnselen aan andere oorzaken moeten worden toegeschreven. "

"De ernstclassificatie van OSA enkel en alleen op basis van AHI-afkappunten is medisch-wetenschappelijk niet gefundeerd. Een nieuwe ernstclassificatie dient te worden ontwikkeld, mede gebaseerd op ernst van symptomen, hypoxemie en co-morbiditeit. Ernstige slaperigheid en refractaire hypertensie die goed reageren op causale therapie zijn in ieder geval kenmerken van klinisch belangrijk OSA."

11
VincentD schreef: 21 jun 2024, 10:22 bedoeld dat er meetfouten zijn door het bewegen van de vinger in de klem en dat de data niet (helemaal) correct is daardoor?
Ja, dat staat er ook: "pulseox storingen"
VincentD schreef: 21 jun 2024, 10:22 Maar dat dan juist weer een goede indicator is dat er mogelijk RERA's zijn welke niet gemeten zijn? Kan dat echt de ODI waarde zoveel verstoren?
Ja, dat kan je zo zien.
VincentD schreef: 21 jun 2024, 10:22 "Een AHI <5 sluit klinisch relevant OSA niet uit.
Ja, dit is het stukje in de richtlijn waar de artsen (en de vereniging) nooit aandacht op vestigen.

De rest van de knipsels uit de richtlijn zijn werkelijk te dom voor woorden. Niet op AHI varen maar op ODI. Werkelijk debiel, want ODI is zonder meetfouten in de praktijk altijd lager of gelijk aan de AHI. Bijvoorbeeld: mijn AHI was 2,5 maar mijn ODI was 0.

Uw slaaponderzoek is een uitzondering, gezien het grote aandeel van meetfouten in de pulseox.
VincentD schreef: 21 jun 2024, 10:22 "rekening houdend met de geringe relatie met symptoomscores dient AHI verlaten te worden als enige en unieke predictor van ernst. In de toekomst zal de aandacht moeten uitgaan naar andere parameters, zoals hypoxemie, waarvoor reeds relevante indices zijn gedefinieerd. "
Vergeet hypopneus zonder desaturatie, RERAs, flow limitation en alle voortgang die in de afgelopen 30 jaar in de wetenschap is gemaakt 🤪️

Dit is het grote, grote probleem met het huidige systeem. Ja, AHI heeft weinig voorspellende waarde tav. ernst van symptomen. Ik was gesloopt met AHI 2,5 terwijl anderen nog leuk rondbanjeren met AHI 30. De logische conclusie is volgens Dr. Venekamp in de apneumagazine dat dit kan leiden tot "zowel overbehandeling als onderbehandeling."

Helaas bepaalt Dr. Venekamp niet het beleid voor het hele land, daarom staan we allemaal op een helling, en het geld rolt allemaal dezelfde kant op: kostenbesparing. Dus mensen met significante AHI kunnen worden weggestuurd onder de vlag "geen overbehandeling." Maar het feit dat mensen helemaal kapot kunnen gaan met AHI < 5 wordt doodgezwegen, letterlijk.

12
Kleine update, zojuist weer gebeld met het NSI omdat de arts nog zelf naar de data wilde kijken ipv alleen te kijken naar het PSG rapport dat ze hadden gekregen. Ze had het een week geleden ook doorgestuurd naar een andere arts om ook zijn mening te krijgen, maar daar heeft ze nog geen antwoord op gekregen. Ze wilt wachten op zijn oordeel. Bij de vraag wie dat was, wilde ze (nog) geen antwoord geven helaas. Ik ben wel benieuwd wie dat is, omdat ik op dit forum goede verhalen las over eentje. Bij de vraag of ze dan bijvoorbeeld gaan kijken naar RERA's was een beetje een vaag antwoord. Op de vraag of ik geen CPAP proef kan doen omdat ik hier ook verhalen las van mensen bij het NSI met ook een AHI onder de 5 die dat konden doen, was het antwoord dat ze wel een onderbouwing nodig hebben om dat te doen (en zij ziet er nu geen onderbouwing voor). Puur alleen symptoom slaperigheid/moeheid enz is het symptoom van veel andere dingen en vind ze dus niet genoeg onderbouwing daarvoor. Dat de AHI tijdens REM 15 was, is niet heel vreemd zei ze omdat het tijdens REM sowieso hoger is.

Hopelijk deze week dan nog antwoord. Sta bijna op het punt maar gewoon zelf een Resmed te kopen, maar als het nog even een weekje volhouden is, dan nog maar even wachten denk ik...

15
Helaas nog steeds niks gehoord na een week. M'n geduld was op en heb een 2e hands Resmed Airsense 10 met bevochtiger via Marktplaats op de kop te weten te tikken met maar 350 uur op de teller. Ook de Resmed verwarmde slang en Airfit N20 gekocht.

Wat raden jullie aan qua instellingen om mee te beginnen? APAP of CPAP? Welke druk? Eerst kijken hoe het gaat met EPR uit en dan gewoon kijken naar de data en aanpassen waar nodig? En climate control en humidity op auto of handmatig?

16
VincentD schreef: 06 jul 2024, 19:04 APAP of CPAP?
CPAP is beter, want dan kan je beter interpreteren wat het effect is van een drukinstelling het is minder onrustig tijdens het slapen, en je hebt minder snel lekkage.
VincentD schreef: 06 jul 2024, 19:04 Welke druk? Eerst kijken hoe het gaat met EPR uit en dan gewoon kijken naar de data en aanpassen waar nodig?
Patienten worden in Nederland standaard naar huis gestuurd met 8 cmH2O. Kijk maar, 6, 7, of 8 maakt niet zo veel uit. Experimenteer met EPR, het is nu vooral een kwestie van smaak.
VincentD schreef: 06 jul 2024, 19:04 En climate control en humidity op auto of handmatig?
Auto is prima.

17
Vannacht opzich redelijk oke geslapen maar werd wel regelmatig wakker met een ontzettend droge mond. Even snel in Oscar gekeken en zag periodes met flink wat leaks (die er niet zijn als ik nog wakker ben, ongeacht hoe ik ook op m'n kussen lig), dus ik denk dat ik regelmatig via de mond ipv neus ademhaal. Wellicht dat ik even ga proberen om tape te gebruiken en kijken wat voor effect dat heeft. Ik heb nu een druk van 8 ingesteld, maar volledig uitademen kost voor m'n gevoel soms wel wat moeite. Misschien dat m'n longen e.d. ook gewoon nog moeten wennen aan uitademen tegen zo'n druk? En anders ga ik over een weekje ofzo eens experimenten met EPR.

19
VincentD schreef: 08 jul 2024, 15:07 Wellicht dat ik even ga proberen om tape te gebruiken en kijken wat voor effect dat heeft
Goed plan. Mondlekkage verhelpen is de eerste prioriteit.
VincentD schreef: 08 jul 2024, 15:07 Dit keer niet een PSG, maar zo'n simpelere thuistest die je zelf kan doen.
Wat is daar het idee achter? Dat er nog lagere getallen uitkomen zodat ze je kunnen afpoeieren of zo 🤪️