Re: CSAS en OSAS

21
Henk, als ik je laatste bericht zo lees dan vraag ik mij het volgende af: " Wordt je nu wel of niet behandeld voor Osas en Csas?" en zoja " Hoelang al?"

Apneu (ademstilstand), even Obstructief of Centraal weglatend, an sich die niet behandeld is of wordt kan heel veel vage klachten veroorzaken en daarvalt hartfalen en eventueel hersenbloedingen, Tia's ook onder.

Dus ja, je toestand nu kan dus veroorzaakt zijn door onbehandelde apneu. Hypopneu is een ademhalingsvermindering die tenminste 10 seconden duurt en waar het volume ingeademde lucht tenminste 50 % daalt ten opzichte wat normaal voor jou is.

Helaas wordt Apneu vaak pas na 8 á 10 jaar rondlopen met vage klachten (h)erkend. De schade die met onbehandelde apneu ontstaat kan groot zijn en pas na een jaar of 3 behandeling kun je zeggen: " wat je eraan hebt overgehouden".

Had je die ApneuMagazine over CSAS al gelezen?

Re: CSAS en OSAS

22
Schaam me diep, maar krijg genoemde en gedownloade ApneuMagazine niet geopend. Iets aan de hand met Acrobat Reader.
Komt nog wel in orde.

Ik besef dat ik vreselijk onduidelijk ben, soms :)

Ja ik wordt behandeld voor CSAS met CPAP, sinds april. En lees en bestudeer alles met Sleepy.
Heb toch meer tijd nodig om met alles wat meer op een rijtje te krijgen :)

Sinds april dus en het aantal hypopneus die rond de 6 a 7 lagen, zijn nu verminderd tot grofweg 1 a 2.
De hartritmestoornissen indertijd zouden door CSAS hebben kunnen ontstaan, meen ik toch, met alle gevolgen daarna ?

Ik meen dat je het er wel eens mee durft te zijn.....

Ik stop hier maar even, ontspannen is ook belangrijk :)
Grt
Henk

Re: CSAS en OSAS

23
Goede morgen Henk,
De hartritmestoornissen indertijd zouden door CSAS hebben kunnen ontstaan, meen ik toch, met alle gevolgen daarna ?
Wellicht.

Normaal zou ik hier verder niets over zeggen, maar omdat je op zoek bent naar oorzaak en gevolg, hier toch wat tegengas :

Ik zou eerder denken dat het andersom is : door hartritmestoornis is de zuurstofhuishouding overhoop en dat beïnvloedt de juiste werking van de hersenen, inklusief het juist sturen van de ademhaling (en nu zit je feitelijk in een cirkel).
N.b.: Ik weet niet hoe veel soorten hartritmestoornissen er bestaan, en zonder te weten waar jij in deze last van hebt is mijn uitspraak sowieso te algemeen. Overigens wil ik het ook niet weten, want hoe meer specifiek het wordt hoe eerder ik de fouten maak omdat ik alleen maar uit ervaring probeer te spreken. En hetzelfde hebben wij duidelijk niet - hooguit misschien een kleine overeenkomst : CSAS. En dan wil ik er nog wel aan toevoegen dat jij er xx keer slechter aan toe bent dan ik, ook al kan ik op dit moment nauwelijks typen van het zwart voor de ogen (bij een saturatie van 99%).

En overigens, als je eerder had verteld wat je allemaal hebt meegemaakt, had ik het wel uit m'n hoofd gelaten om over "psychische toestanden" te beginnen. Exkuses daarvoor. :oops:

Groeten,
Peter
Resmed S9 (zonder bevochtiger) met Ultra Mirage Full Face M.
Voor alles wat ik hier schrijf en heb geschreven geldt dat het 100% mijn eigen waarneming is, tenzij expliciet anders vermeld.

Re: CSAS en OSAS

24
Geen enkel probleem Peter, ik ben er intussen aan gewend :(

Ik probeer elke dag te beleven onder het motto Carpe Diem.
Elke dag met werkelijk met van alles bezig, alleen ben ik niet meer die fitte oude lange afstand rijder van nog niet zo lang geleden, en dat is even wennen.

In elk geval is duidelijk voor mij dat oorzaak en gevolg niet (meer) is te ontdekken.


En Erwin67, bedoel je dit met ****Had je die ApneuMagazine over CSAS al gelezen?****:

Centraal Slaapapneu Syndroom (april 2011)

Gevonden bij Dossiers........

Grt Henk

Re: CSAS en OSAS

26
De hartritmestoornissen indertijd zouden door CSAS hebben kunnen ontstaan, meen ik toch, met alle gevolgen daarna ?
Zuurstoftekorten veroorzaakt door een ademstop (maakt niet zoveel uit of die obstructief of centraal is) zorgen voor hartproblemen (zie de flowchart van Sandra).
Dit resulteert ook in een vergrootte rechter hartkamer... agv de zuurstoftekorten dus, en een gevolg, geen oorzaak.



Groeten, Bram
Bijlagen