Re: Kaakoperatie

442
Dank jullie wel... gaat vast helemaal goed komen.... en misschien word ik wel bestraft vanwege mijn erg positieve instelling, maar tis ff weer heerlijk om te kunnen hopen dat het allemaal wel goed komt (ingecalculeerd enige restschade maar die neem ik voor lief).
It's never so bad that it can't get worse

Re: Kaakoperatie

443
Hallo

Kaakoperatie is achter de rug. Voel me nu lekker, pijnstilling werkt prima en zwellingen beginnen al af te nemen (op facebook staat een foto van me met de zwellingen op volle kracht). Heb wel wat jeuk weer als reactie op de oxynorm maar heb nu weer aerius hiervoor. Er is een kleine opening tussen de tanden en daardoor kan ik wel mijn tabletten gewoon slikken.

https://www.facebook.com/photo.php?fbid ... =1&theater

Weet niet of die link werkt....

Er ging natuurlijk weer van alles mis, met name de pijnbestrijding gedurende mijn verblijf in het ziekenhuis. Had toch wel wat pijn maar weer zo'n gevecht met verpleging voor pijnmedicatie. 's avonds pijnstilling gevraagd maar kreeg pas rond 01.00 uur iets. Moest dus nog maar 2 uurtjes wachten. 's nachts om 01.00 uur pijnstiller gekregen en tegen 05.00 uur was de pijn weer in alle hevigheid terug. Ik voorzichtig gevraagd of ik nieuwe pijnstilling mocht, ja dat kon, maar dan kreeg ik om 08.00 uur niets meer... zucht... maar ja, blij dat ik de volgende dag naar huis mocht en kaakchirurg nam de pijnklachten wel serieus en zorgde dat ik thuis oxynormdrank had 10 mg/ml. En dat helpt prima.

's avonds ook nog de 3 kaakchirurgen aan mijn bed om naar het resultaat te kijken en elastiekjes te bevestigen in mijn mond. 1 elastiekje kregen ze er niet om, vermoedelijk kreeg ik mijn kaken niet op elkaar door de spierspanning. Maar aangezien ik woensdag toch weer een afspraak had zouden ze dan het vierde elastiekje bevestigen.

Maar ja, nu kijk ik in de spiegel en valt op dat bovenkaak toch nog iets scheef staat, gelukkig overmorgen dus weer terug naar Amersfoort kijken wat kaakchirurg te melden heeft over mijn vermoeden. Ik maak me er geen zorgen om, als het zo is, dan zij het zo, en als er niets aan kan worden gedaan, dan zij het ook zo.... ik weet niet of ik nog eens onder het mes wil, alhoewel als ze het meteen nog zouden kunnen doen zou ik het wel doen....

Verder geen bloeduitstortingen, die had ik de eerste keer wel heel erg, en de pijn valt mee, hij is wel erg maar in mijn beleving minder hevig dan vorige keer.

Tja en dan iets anders.. ik had dus die oxynorm drank gehaald bij apotheek maar thuis gekomen zat er niets bij voor te doseren. Ik op goed geluk 1 ml. gepakt... nah ja, ik sukkel... achteraf bleek dat het 8 ml. was. Echt dom van me. Ben dus als een blok in slaap gevallen en werd rond 23.00 uur wakker met een slapend rechteronderbeen.... na de gebruikelijke procedure bleef het been slapen, gevoelloze voet en rechterzijde van been gevoelloos. Ik liep met het gevoel alsof ik op een rond kogel stond. Viel de eerste keer bijna op mijn snuffel toen ik opstond....

3 uur later sliep het been nog steeds... en belde ik maar eens met de nightcare (huisartsenpost), ik daarheen gegaan, bloeddoorstroming was OK, spieren waren prima en het leek niets met het centraal zenuwstelsel te maken te hebben. Terug naar huis. Als het egrer werd moest ik terugkomen. Kreeg een spuitje mee om beter te doseren en thuis nagemeten hoeveel ik nu daadwerkelijk had geslikt. Ik mocht 4 keer per dag 1 ml. en had dus de dosering voor 2 dagen in 1 keer genomen.... gelukkig was er verder niets gebeurd.. nah ja.... niet helemaal dan.

Zaterdagmiddag rond 17.00 uur nog steeds geen verandering en geen gevoel in onderbeen. Het was niet erger geworden, maar ook niet minder. Ik weer met nightcare gebeld, moest weer langs, van daaruit naar neuroloog, die heeft me uitgebreid onderzocht en geconcludeerd dat enkele zenuwen in mijn bovenbeen afgekneld waren geweest en voor deze klachten zorgden, het zou vanzelf over moeten gaan. Zondagochtend kreeg ik uiteindelijk weer gevoel in mijn been en zondagavond was mijn been weer als vanouds. Moet over 3 weken terug naar neuroloog om te kijken of dit vaker nog kan gebeuren. Wat een gedoe...

Maar ja, zit dus nu met een kaak die toch niet helemaal recht lijkt te zijn, ben benieuwd wat ze woensdag gaan zeggen. De tanden staan wel recht als dat het spleetje tussen voorste twee tanden precies in het midden van mijn neus sta, en dat ziet prima uit. Maar het staat scheef.... hopelijk kunnen ze het met elastiekjes e.d. nog corrigeren.

Het was in ieder geval mijn laatste operatie, hooguit worden nog de plaatjes naderhand poliklinisch verwijderd. Voeding gaat ook prima, eten door een rietje lukt goed en het eten is best lekker... Ik hoop nu nog wat kilo's af te vallen met de 6 weken vloeibaar voer.... en dat gaat vast lukken.

Groetjes
Niek
It's never so bad that it can't get worse

Re: Kaakoperatie

444
Hallo Niek,

Ik hoop voor je dat het nu allemaal goed zal komen met jou.
Mijn bewondering heb je, omdat je ondanks al die tegenslagen, toch poistief bent gebleven en elke verdere stap durfde te zetten om toch beter te worden.

Houdoe,

Ben
Er is genoeg lucht op de wereld.
Maar blijkbaar kan je toch lucht tekort komen.

Re: Kaakoperatie

446
Hoi Niek

Veel succes met opknappen. Zorg goed voor jezelf. Net als Ben zeg ook ik, top dat je er zo positief onder blijft. Je bent een lange weg gegaan. Veel mensen zouden het je niet hebben nagedaan.

Groetjes, Thea

Re: Kaakoperatie

448
Hallo

Volgens de kaakchirurg staan de kaken gewoon recht, en ik hoop dat ie gelijk heeft. Ik heb nu nieuwe elastiekjes er in en de kaken staan nu echt strak op elkaar. Ik kan, als ik mijn kaken beweeg, net genoeg ruimte krijgen voor mijn medicatie te slikken. Het doet wel wat meer pijn zo, maar gelukkig werkt de pijnstilling goed. Ik ben wel al weer af aan het bouwen met de pijnstilling en slik nu alleen om de nacht door te komen.

Ik weeg nu 109 kg. en da's wel weer prettig, verder lijkt het erop dat mijn oedeem verdwenen is. Ik draag nu al een paar dagen mijn steunkousen niet maar zie geen verdikking van mijn benen. Dat zou wel erg fijn zijn. Ze hadden ook aangegeven dat het oedeem een relatie had met het overgewicht.

Groetjes
Niek
It's never so bad that it can't get worse

Re: Kaakoperatie

449
Hoi Niek

Ook al vroeg wakker? Ik kon ook niet meer slapen. Ik hoop zo voor je dat het deze keer goed is Niek.

Groetjes, Thea

Re: Kaakoperatie

450
Goede morgen Thea

Ik was al vroeg wakker doordat de pijnmedicatie was uitgewerkt, maar ik slaap meestal zo slecht, hooguit 4 a 5 uurtjes per nacht. Alleen laatste week slaap ik heel veel. Ik ben nu weer moe maar ergens lukt het niet om weer de slaap te vatten...

Ik hoop ook dat het nu eens langzaam afgelopen is met al dat geren naar ziekenhuizen. Sinds mijn maagverkleining en de gewichtsafname merk ik een verbetering. En ik hoop dat dit zich doorzet. Ik ga vandaag afspraak maken met Kempenhaeghe voor een slaaponderzoek, om te kijken hoeveel hypo-apneutjes er nog zijn. Laatste polysomnografie d.d. 9 december 2011 te Kempenhaeghe wees een AHi uit van 33,4 /h (in voorjaar 2010 was dit nog 51 A/h), Apneu-index = 4,4 /h, Hypopneu-index = 29 /h. Ik ben wel nog niet op mijn gezond gewicht maar heb het grootste deel er van af.

Groetjes
Niek
It's never so bad that it can't get worse

Re: Kaakoperatie

452
Hallo Niek,

ook van mij veel sterkte gewenst met je kaken en hopelijk gaat het afvallen nu ook weer eens van start. Je hebt niet voor niets een GB ondergaan. Mijn vrouw staat momenteel ook stil, van 116 kg naar 87/88 kg. Heeft momenteel last van de overgang, dus vrij vaak wakker 's nachts.

Groet Ruud J,
Groet RuudJ
Medewerker AV-Kenniscentrum
ADEM BEWUST, WANT HET LEVEN DUURT MAAR KORT.
Bent u al lid van onze Apneuvereniging? €32,50 / Incasso €30,00/Jaar
Word lid en ontvang 4X het Apneu Magazine + 10X het Apneu bulletin per jaar

Re: Kaakoperatie

453
Dank je Ruud. Het afvallen gaat langzaam weer verder, ik heb bijna 4 maanden praktisch stil gestaan maar nu komt er weer beweging in de weegschaal... was wel heel frustrerend dat ie maar niet wou zakken ook al begrijp ik wel waarom het zo was.
It's never so bad that it can't get worse

Re: Kaakoperatie

454
Hallo

De kaakchirurg is al tevreden over het resultaat en de orthodontist gaat nu verder met het herstellen van de beet en het kauwvlak. Ik heb zo'n idee dat het herstel sneller gaat als bij de eerste kaakoperatie. Ik ben van de oxynormdrank af (60 mg.' en zit nu aan de tramadol, dit helpt goed tegen de pijn. Ik verwacht volgende week ook dit te kunnen gaan afbouwen. Ik was met de oxynorm ietwat te rap gestopt en heb enkele dagen last gehad van afkickverschijnselen, maar die waren verminderd toen ik met de tramadol verder ging. Aanvankelijk had ik gehoopt zonder pijnstilling verder te komen maar de pijn was net niet te doen. Ik blijf wel waakzaam dat ik niet te lang door blijf slikken.

Het afvallen gaat niet zo rap als ik had gehoopt, maar ik ben wel al een paar kilo kwijt. De stamppotjes ben ik eigenlijk wel zat... maar ja, nog 4 weekjes en dan mag ik weer wat gaan kauwen. Ik mis het stevig eten. Ik kan de stamppotjes wel al iets dikker maken en het lukt ook al met een lepeltje te eten. De elastiekjes tussen de kaken zijn dusdanig dat ik wel iets van ruimte heb om eten mijn mond in te krijgen.

Een voordeel is dat ik gemerkt heb dat ik mijn steunkousen niet meer aan hoef, sinds ik onder de 110 kg. gekomen ben lijkt de oedeem te zijn verdwenen en dat is dus al goed nieuws. Het motiveert ook om verder af te vallen. Al met al heb ik goede hoop dat het eindelijk eens de goede kant opga.

Ik heb voor 26 maart een afspraak staan bij Kempenhaeghe, dan hoop ik een afspraak te kunnen maken voor een slaaponderzoek om te kijken wat de stand van zaken is met betrekking tot de apneus. Ik verwacht dat deze aardig afgenomen zijn. De laatste twee weken slaap ik ook ontzettend veel, wel 7 uur per nacht en soms overdag ook nog wat uurtjes. Kan misschien een nawerking zijn van de narcose, maar ergens doet het me wel goed om weer wat normale slaap te hebben.

Groetjes
Niek
It's never so bad that it can't get worse

Re: Kaakoperatie

455
Hallo Niek,

Ik ga binnenkort ook het traject in voor een kaakoperatie. Waar ik je weinig over hoor is hoe het nu gaat met de slaapkwaliteit. Is deze verbeterd? Ik heb begrepen tijdens een lezing van een kaakchirurg dat in de meeste gevallen het verminderen van slaapapneu direct merkbaar is na de operatie. Hoe zit dat bij jou?

Groet, Jan

ps. Ik reageer onvoldoende op een cpap en heb inmiddels verschillende operaties ondergaan (tongamandelen, versteviging van keelweefsel en HTP welke is mislukt)

Re: Kaakoperatie

456
Hallo Niek,

goed nieuws om te horen. Van de narcose kun je inderdaad soms wel drie weken last van hebben, heb ik eens gehoord.
Kijk uit met eten dat je je niet verslikt. Ik lag eens in het ziekenhuis in Alkmaar waar een stuk uit mijn onderlip naar mijn bovenlip was getransporteerd. Hierdoor werd mijn bovenlip een stuk ruimer, waardoor ik een normale boven prothese kon gaan dragen. (Schisispatiënt)

Ik moest toen een week met mijn lippen aan elkaar genaaid vloeibaar eten. Met twee gaten kon ik met een rietje eten. Op de zaal lag een echte Volendamse Vissersboer en zijn familie nam eens een paar pondjes paling mee.

De hele zaal aan de paling en ik ook via mijn twee smalle gaatjes. Het is gelukkig goed gegaan, maar toen de verpleging hiervan hoorde waren ze absoluut niet blij. Als ik mij toen verslikt had, had ik zeer grote problemen kunnen krijgen.

Gelukkig ging het goed en de paling was in 1 woord geweldig!

Succes verder en slaap ze!

Groet Ruud J,
Groet RuudJ
Medewerker AV-Kenniscentrum
ADEM BEWUST, WANT HET LEVEN DUURT MAAR KORT.
Bent u al lid van onze Apneuvereniging? €32,50 / Incasso €30,00/Jaar
Word lid en ontvang 4X het Apneu Magazine + 10X het Apneu bulletin per jaar

Re: Kaakoperatie

457
Hoi Jan

In mijn geval heb ik voorafgaande aan de eerste kaakoperatie een slokdarmoperatie gehad (refluxklachten) en tevergeefse behandeling met mra en cpap. Toen is de kaakoperatie gekomen. Mijn slaapprobleem was echter veel complexer en de kaakoperatie heeft wel iets uitgehaald maar niet voldoende. Er was verder nog een tongbeenoperatie (tongbeen gefixeerd aan strottehoofd), het weghalen van slijmvlies aan binnenkant luchtpijp, die was ernstig vernauwd en tenslotte de maagverkleining omdat in de loop de tijd mijn gewicht toegenomen was. Ik denk dat het uiteindelijke effect niet 1 operatie was maar alle operaties tezamen.

Ik merk nu dus - na alle operaties - een duidelijke verbetering in mijn slaap en ook in de energie overdag. Maar ik denk dus niet dat slechts 1 operatie dit had kunnen opleveren. Ik weet wel dat intuberen na mijn eerste kaakoperatie veel makkelijker ging, daarvoor was dat altijd een probleem. De apneus (voornamelijk veroorzaakt door tong) zijn duidelijk verminderd bij het laatste slaaponderzoek, al had ik toen wel nog veel hypopneus. Ik verwacht dat deze nu ook duidelijk verminderd zijn.

Groetjes
Niek
It's never so bad that it can't get worse

Re: Kaakoperatie

458
Hoi Ruud

De verleiding om steviger eten te eten is er wel, maar ik weet van mijn eerst kaakoperatie dat ik bijna stikte in een heel klein stukje frikandel en laat het dus ook. Alhoewel paling zou wel moeten lukken, dat hoef je niet te kauwen. Ik mag gewoonweg niet kauwen omdat de kaakspieren erg sterk zijn en de kaken in een scheefstand kunnen zetten, zolang ze nog niet aan elkaar zijn gegroeid, en dus hou ik me er ook aan. Alleen slurpbaar eten komt in aanmerking of eten dat ik niet hoef te kauwen. Ik haal de achterstand wel in als ik weer normaal mag eten....

Groetjes
Niek
It's never so bad that it can't get worse

Re: Kaakoperatie

459
Zo, ben vrijdag op controle geweest bij de kaakchirurg en hij was tevree met het resultaat. Weer 5 uurtjes reizen voor een consult van 10 minuutjes. Ik mag nu weer bijten en ben dus van de slap-voer-periode bevrijdt. In augustus nog een kleine ingreep onder volledige narcose. Dan gaan ze de plaatjes die nu de onderkaak bij elkaar houden verwijderen. Dat wordt dan dus operatie nummero 11. In augustus gaat ook hopelijk de beugel eruit en kan ik eindelijk weer echt normaal eten en praten. Dat ik me hier op verheug zal niemand verbazen. Het einde van deze topic is dus ook in zicht...

Gisteren pizza gegeten als eerste maaltijd waar ik mijn tanden in mocht zetten.... lekker. Alhoewel ik wel spierpijn had in mijn kaken naderhand, kennelijk te lang niet gekauwd.....

Groetjes,
Niek
It's never so bad that it can't get worse

Re: Kaakoperatie

460
Ha Niek

Wat zul je genoten hebben van je pizza. Het was de spierpijn in je kaken naderhand wel waard denk ik. Ik kan me voorstellen dat ook die spieren weer training nodig hebben na zo'n lange tijd. Het is je zeker gegund dat einde in zicht komt. Hier draaien de duimen weer in turbostand voor een goede uitkomst.

Groetjes, Thea