(Winter) kamperen zonder elektra

1
Ik ben aan het uitvinden, hoe ik met mijn CPAP toch kan kamperen en wel zonder 230 Volt. OOK in de winter in een tent (jawel).
Ik heb al geslapen met sneeuw op de tent !!

Ik heb al gezien, dat er kans is op condens en de oplossingen daarvoor.

Waar ik kampeer, dat is meestal ergens zonder stroom bij de tent.

Ik ga een volgeladen extra auto accu mee te nemen, met een omvormer van 12 Volt naar 230 Volt met een normaal stopcontact erop.
Gekocht bij de Lidl voor € 19,95

Dat ga ik half december uitproberen.
Ik heb geen zin om een Bed en Breakfast te gaan zoeken met een biertje op. Dat lukte de vorige keer niet, wel wat gevonden, maar de ene was opgeheven, de andere deed niet open. En ik had alleen cola op.

Overdag opladen gaat wel, even een lader mee.
Resmed Airsense 10, neus/mond masker, technicus.
Een dag niet gelachen, is een dag niet geleefd. Live to Ride, ride to Forget.

Re: (Winter) kamperen zonder elektra

3
bprosman schreef:Werkt de voeding van je Hoffrichter op die Lidl omvormer ?
Veel voedingen vinden een "gemodificeerde sinus" (lees goedkopere omvormer) niet zo lekker.

Groetjes, Bram
Bram,

Ik heb hem meteen geprobeerd, hij doet het gewoon op die omvormer.
Die is weer aangesloten op een 12 Volt/30 Amp voeding.
Op de meter zie ik in rust 1 Amp. en bij diep inademen max. 4 Amp. aan de 12 V kant, is dus ca. 20 Watt gemiddeld. Dat gaat een tijd goed op een accu van 30 Ah.
Nu nog even op een accu uitproberen.

Piet
Resmed Airsense 10, neus/mond masker, technicus.
Een dag niet gelachen, is een dag niet geleefd. Live to Ride, ride to Forget.

Re: (Winter) kamperen zonder elektra

5
bmwpiet schreef:Ik ben aan het uitvinden, hoe ik met mijn CPAP toch kan kamperen en wel zonder 230 Volt. OOK in de winter in een tent (jawel).
Ik heb al geslapen met sneeuw op de tent !!

Ik heb al gezien, dat er kans is op condens en de oplossingen daarvoor.

Waar ik kampeer, dat is meestal ergens zonder stroom bij de tent.

Ik ga een volgeladen extra auto accu mee te nemen, met een omvormer van 12 Volt naar 230 Volt met een normaal stopcontact erop.
Gekocht bij de Lidl voor € 19,95

Dat ga ik half december uitproberen.
Ik heb geen zin om een Bed en Breakfast te gaan zoeken met een biertje op. Dat lukte de vorige keer niet, wel wat gevonden, maar de ene was opgeheven, de andere deed niet open. En ik had alleen cola op.

Overdag opladen gaat wel, even een lader mee.
Een andere mogelijkheid, is om twee kleine motoraccu`s in serie te zetten, zodat ik 24 Volt heb. Op mijn papje zit namelijk een 24 Volt ingang.
De accu`s kan ik dan overdag opladen met die Lidl lader.
De OMVORMER heb ik dan niet nodig.!!

Een klein nadeel bij het overdag opladen is, dat dit per accu moet gebeuren, aangezien mijn lader 12 Volt is. Paralell zetten van de accu `s durf ik niet goed zonder beveiliging.
Resmed Airsense 10, neus/mond masker, technicus.
Een dag niet gelachen, is een dag niet geleefd. Live to Ride, ride to Forget.

Re: (Winter) kamperen zonder elektra

6
Beste Piet,

Als de accu's dezelfde capaciteit hebben kan je ze gerust parallel geschakeld opladen.
Ik heb (ook bij Lidl) een tussen schakeling gekocht waarmee je via de cigarettenplug twee auto's met elkaar kan koppelen om een lege accu van een van die auto's voldoende op te laden om te kunnen starten.
Hiermee houd ik mijn accu's (3 keer 12 Volt van 6 Ah, parallel geschakeld) in conditie.
Deze accu's zitten vaak in alarminstallaties als noodvoeding en kunnen met een constante spanning van 13,8 Volt in conditie gehouden worden.

De 24 Volt oplossing die jij toepast is natuurlijk uitstekend. Ik weet dat Weinmann een 24 Volt DC spanning nodig heeft. Maar er zijn ook cpaps die op 12 Volt CD aangesloten kunnen worden.

Met vriendelijke groeten,

Ben
Er is genoeg lucht op de wereld.
Maar blijkbaar kan je toch lucht tekort komen.

Re: (Winter) kamperen zonder elektra

7
CoBen schreef:Beste Piet,

Als de accu's dezelfde capaciteit hebben kan je ze gerust parallel geschakeld opladen.
Ik heb (ook bij Lidl) een tussen schakeling gekocht waarmee je via de cigarettenplug twee auto's met elkaar kan koppelen om een lege accu van een van die auto's voldoende op te laden om te kunnen starten.
Hiermee houd ik mijn accu's (3 keer 12 Volt van 6 Ah, parallel geschakeld) in conditie.
Deze accu's zitten vaak in alarminstallaties als noodvoeding en kunnen met een constante spanning van 13,8 Volt in conditie gehouden worden.

De 24 Volt oplossing die jij toepast is natuurlijk uitstekend. Ik weet dat Weinmann een 24 Volt DC spanning nodig heeft. Maar er zijn ook cpaps die op 12 Volt CD aangesloten kunnen worden.

Met vriendelijke groeten,

Ben
De Hoffrichter CPAP, die ik heb heeft een 24 Volt en 230 Volt voedings-ingang.

Hierna is een voorbeeld van een kleine 12 Volt - 150 Watt omvomer: http://www.promofolder.nl/nl/winkels/Li ... rmer-56243. Klik op foto voor een vergroting.
Met een normale 44 Ampere uur auto accu trekt een CPAP die echt niet in 1 nacht leeg.
Dus voor een camping zonder stroom op het veld:
Dus omvormer in de auto in het sigarettenaanstekercontact, een verlengsnoer van thuis door de het autoraam, dat op een kier staat naar de CPAP in de tent.
Resmed Airsense 10, neus/mond masker, technicus.
Een dag niet gelachen, is een dag niet geleefd. Live to Ride, ride to Forget.

Re: (Winter) kamperen zonder elektra

8
Ik zag net bij de ALDI omvormers liggen van 12 naar 230 Volt, 150 Watt, dus meer dan genoeg voor een CPAP.
Het is nu 15 Mei. Ze kosten ca. € 20,-
Bij Aldi, Wielwijk Dordrecht lagen er nog 30 stuks. Staan niet meer in de folder.
Tip: Nog handiger als je hem wilt hebben: (ik heb geen aandelen daarin) neem je CPAP thuis aan in de auto en kijk of die van jou erop werkt, wacht niet tot de vakantie. :D
teller: 1225
suc6.
Resmed Airsense 10, neus/mond masker, technicus.
Een dag niet gelachen, is een dag niet geleefd. Live to Ride, ride to Forget.