aankomen door CPAP?

1
Hoi

Ik ben sinds kerst bezig met afvallen en was op het moment dat ik een cpap kreeg 6 kilo afgevallen van 107 naar 101. Vanaf het moment dat ik aan de CPAP ging (25 maart) tot nu ben ik alweer 2 kilo aangekomen. Ik heb mijn eetpatroon niet veranderd, ik tennis wekelijks, en fiets gemiddeld 70 km per week. Ik voel me overigens super en dat komt door de CPAP. Ik ben van een AHI 70 naar op dit moment 5.3 gegaan.

Kan dit met de stofwisseling te maken hebben? heeft iemand dit ook ervaren?

Ik hoop dat iemand voor mij wat info heeft, want ik wil naar 95 kilo

groeten
Tony

Re: aankomen door CPAP?

2
Hoi Tonny

Niet echt dezelfde ervaring maar ik hoor het vaker van mensen die begonnen zijn met de PAP. Ik kon de laatse kilo's er niet af krijgen. Dat gebeurde eigenlijk spontaan toen ik begin 2009 echt goed begon te slapen met de PAP. Diezelfde kilo's zitten er ook weer aan nu ik na een whiplash weer slecht slaap.

Groetjes, Thea

Re: aankomen door CPAP?

3
In eerste instantie blijft je lichaam 's nachts nog extra hormonen aanmaken.
Voor het gemak noemen we het altijd maar adrenaline.
Dat komt omdat het lichaam dat gewend was om te overleven bij de ademstilstanden.
Naast de z.g. 3 maanden dip, kan ik me voorstellen dat dit ook (tijdelijk) overwicht kan veroorzaken.

Als ik het fout heb is daar nog altijd Sandra om me te corrigeren.

Daan

Re: aankomen door CPAP?

4
even een aanvulling Daan ;)

als je jarenlang apneu hebt gehad, beoefende je in die tijd nachtelijk topsport om te kunnen overleven.
dat valt weg bij behandeling. dus deze inspanningsenergie spaar je uit. bij hetzelfde eetpatroon verbrand je dus minder caloriën.
naast de hormonale onbalans welke door behandeling weer helemaal opnieuw goed moet gaan functioneren is dit dus ook een reden van gewichtstoename

groetjes
sandra
het leven is als ganzeborden, je begint steeds weer bij start. behalve als je in de put blijft zitten.
http://www.kyenna.nl
twitter: @kyenna1

Re: aankomen door CPAP?

6
Hoi Sandra

Heb je enig idee hoelang zoiets kan duren? Ik bedoel voor dat de hormoonhuishouding weer op orde is? Ik neem aan dat dat bij iedereen verschillend is, maar aan wat voor termijn moet ik denken?

groeten
Tonny

Re: aankomen door CPAP?

8
Ik heb het ook waarschijnlijk. Was zó blij dat ik begin dit jaar 5 kilo af was gevallen en die kwamen er niet meer aan. Ik ben nu een week met de cpap bezig en ben opeens (in 2 dagen tijd) 2 kilo aangekomen en voor mijn gevoel eet ik niks meer en niets minder. Maar als ik bovenstaande lees hoop ik dat het nog goed gaat komen. Ik moet nog 25 kilo (nu dus 27 kilo) afvallen maar op deze manier schiet het niet op. :( Komt het ooit weer goed? Hoe gaat dat nu bij jou TonnyN?

Groetjes Isabel

Re: aankomen door CPAP?

9
Lijkt geen toeval meer. Sinds ik januari 2010 de CPAP heb gekregen ben ik ook behoorlijk aangekomen, ongeveer 10 kg. Heb zelfs een half jaar onder begeleiding van een diëtiste geprobeerd af te vallen maar het lukt niet. Probeer nu op het gewicht van 81 kg te blijven bij een lengte van 1.65. Ik weet dat dit te zwaar is maar ben al blij als er niet nog meer bijkomt.

Ik hoop ook dat er ergens een moment komt dat ik toch weer wat af ga vallen.

Groetjes, Bea.

Re: aankomen door CPAP?

10
Aha.... dit wist ik niet maar verklaard wel waarom ook ik ineens (6) :shock: kilo aangekomen ben toen ik met de CPAP begonnen ben.
Ik ben het overgewicht zat en doe woon/werk nu op de fiets, iedere dag 36 kilometer.
Van het weekend eens op de weegschaal en maar hopen dat ik er weer wat kwijt ben.
Gr. Tim

Re: aankomen door CPAP?

11
Nah !! das dus geen toeval meer... :twisted:

ik ben op 26 oktober 2010 acuut gestopt met roken (Na een waarschuwing!!)

sinds die tijd ben ik 22 kilo gegroeid !!!!

en die wil ik eraf hebben :wink: ... mogelijk (vlgs. de artsen) kan mijn snelle toename van mijn overgewicht de oorzaak zijn van Apneu !!

heb zojuist een berichtje geplaatst in het desperatedhousewifecafe ..Hihi
over het hoe en waarom ... :roll:

Re: aankomen door CPAP?

12
J@siu schreef:Nah !! das dus geen toeval meer... :twisted:

ik ben op 26 oktober 2010 acuut gestopt met roken (Na een waarschuwing!!)
sinds die tijd ben ik 22 kilo gegroeid !!!!
Ik ben 17 kilo geleden gestopt met roken Jan... [bigsmile] [bigsmile]
Heb een jaar voorbereiding genomen en ben op 5 maart 2009 's middags om 5 uur als verstokte roker m'n laatste opgestoken. Ik heb nu al heel vaak dat ik rokers observeer en zie dat ze balen omdat ze het roken niet kunnen laten.

Ik ben nog steeds blij dat ik er vanaf kan blijven. En heel mooi dat jij dat ook kan. We gaan het gewoon niet meer doen hoor Jan :!:
gr. Aart
Resmed S9, CPAP, druk 8,5 Swift FX neusmasker + Puresom kinband.
Tevens 3 jaar gebruiker van de SPT.
BENT U AL LID VAN ONZE APNEUVERENIGING €32,50/€30/JAAR? WORD LID!

Re: aankomen door CPAP?

13
Hey Aart , weet je ...

als je in den "EIFEL" staat ... boven op een berg :D met een ontzettend mooi vergezicht :wink: (fotografisch) en je (foto)maten zijn alweer 600/700 meter verder omhoog :!: , en jij moet nog Pfffff !! :cry:

als er dan , na weer 200 meter hoger,
een duvelke :twisted: op je schouder klopt ...
en die zegt ,"steek er nog een op menneke" en vervolgens sta je dan langs de kant van een prachtige bergweg je hele hebben en houwe uit te k*tsen..

hier dus !!!

Afbeelding


tja , dat was voor mij de "waarschuwing" :evil:
om onmiddelijk te stoppen met roken !!!!

dat heb ik dus dan ook gedaan :wink: ...mijn geliefde shag,
Zware v Nelle Export, sinds mijn 14e jaar ... :roll:
met alles erop en aan, de bosjes ingekeilt !!! :mrgreen:

sinds dien GEEN peuk meer aangeraakt !!! :wink:

Re: aankomen door CPAP?

14
Ik vind het knap van je Jan dat je zo gestopt bent en nog wel op zo'n mooie datum nou ja mooie datum voor mij dan he! 8)
Maar toch zo stoppen roept bij mij ook herinneringen op ik ben zo'n 7 jaar geleden op de zelfde wijze gestopt :lol:
Dus wel blijven volhouden hoor en Aart jij ook he niet weer op nieuw beginnen maar gaan potten kun je nog is wat leuks kopen als je het overhoud natuurlijk :wink:
En wat die kilo's betreft ik ben er nu zes kwijt heeft iemand ze gevonden misschien niet dat ik ze terug wil hoor schop ze maar in de bosjes :mrgreen:

En als we toch bezig zijn heb iik nog een nieuwtje 20 Oktober zes dagen voor mijn verjaardag mag ik onder het mes dan word mijn GBP uitgevoerd ben ik net op tijd weer thuis voor een klein feestje :|
En van af de zesde ga ook ik aan de Modifast dat is standaard vooraf aan de operatie dus nog meer kilo' de bosjes in :shock:

Groetjes BOEDHA

Re: aankomen door CPAP?

16
hallo Sandra,

ff een vraagje:

Komt die hormoonhuishouding nog wel goed, of zit je de rest van je leven op een lagere energieinname als een persoon zonder apneu?

sandra schreef:even een aanvulling Daan ;)

als je jarenlang apneu hebt gehad, beoefende je in die tijd nachtelijk topsport om te kunnen overleven.
dat valt weg bij behandeling. dus deze inspanningsenergie spaar je uit. bij hetzelfde eetpatroon verbrand je dus minder caloriën.
naast de hormonale onbalans welke door behandeling weer helemaal opnieuw goed moet gaan functioneren is dit dus ook een reden van gewichtstoename

groetjes
sandra

Re: aankomen door CPAP?

17
hoi stoel,

bij sommige mensen komt de hormoonhuishouding weer helemaal goed, bij andere niet, (afhankelijk hoelang en hoe ernstig de apneu schade heeft aangebracht)
ook treden er veranderingen op in het functioneren van je lichaam, het heeft immers jarenlang op de "overlevingsstand" gestaan.
het lijkt erop dat onze programmering in de hersenen eerder staat op vetopslag :? , om te overleven in barre tijden.
dus helaas is het wel zo dat apneupatiënten op een lager energie inname moeten zitten om af te vallen dan een persoon zonder apneuvoorgeschiedenis.

nogmaals dit telt niet voor iedereen, er zijn immers ook slanke apneupatiënten. maar voor het grootste deel telt dit helaas wel.

groetjes
sandra
het leven is als ganzeborden, je begint steeds weer bij start. behalve als je in de put blijft zitten.
http://www.kyenna.nl
twitter: @kyenna1

Re: aankomen door CPAP?

19
Ik ben in februari 2004 begonnen met de CPAP bij een gewicht van :D 73 kilo.
Bij de eerste controle was ik al :evil: 3 kilo aangekomen. De verklaring die hiervoor werd gegeven was: Voordat je de CPAP gebruikte "werkte" je eigenlijk 24 uur per dag. Nu slaap je ca. 7 uren per nacht, dus je verbrandt minder. Dit zou vanzelf weer goed komen. Niet dus :!: Gestadig groeide ik tot 88 kilo.
Mijn beweeg- en eetpatroon is niet veranderd. Bij 88 kilo vond ik het genoeg. Afvallen via de diëtiste lukte niet, omdat mijn eetpatroon goed was.
Bij niemand vond ik gehoor voor mijn probleem.
:idea: Nu heb ik zelf ontdekt dat als ik geen of heel weinig koolhydraten eet mijn gewicht niet meer stijgt. Eet ik dan weer een keer stamppot, pasta, pizza of meer dan 1 boterham ben ik gelijk weer 1 kilo zwaarder die er dan weer heel slecht af gaan.
Maar hoe kan ik afvallen :?: :?: :?:

Re: aankomen door CPAP?

20
Als ik dit zo lees, ben ik dus echt niet enige met gewichtsproblemen.
In oktober ging ik naar de huisarts omdat ik de laatste jaren 10 kilo was aangekomen en wat ik ook deed, ik viel niet af. Omdat ik tijdens datzelfde consult ook vroeg of er remedie bestond tegen snurken, legde mijn huisarts de link en verwees me naar het slaapcentrum, hij beloofde me dat als de OSAS-behandeling zou aanslaan, ik vanzelf wel zou afvallen. Nou, mooi niet!!!
Ik heb een gezond voedingspatroon en let echt op de calorie-inname, maar ik ben 5 kilo aangekomen sinds ik mijn PAP heb (november 2011) en ik heb de grootste moeite om op dit gewicht te blijven. Als mijn discipline ook maar een seconce verslapt, kom ik zo weer kilo's bij en die krijg ik er niet vanaf!!! Mijn conditie was/is waardeloos, had de laatste jaren geen energie om te sporten. Nu zit ik weer met regelmaat op de roeitrainer, maar ik moet het zachtjes opbouwen, dus voorlopig biedt dat ook geen soelaas.
Inmiddels heb ik een BMI van > 30 en serieus overgewicht, dat is toch ook niet gezond. Het besef dat ik niet de enige ben, verontrust me. Wat kunnen we hieraan doen? Moeten we dit allemaal maar laten gebeuren?
HELP!!!!!!
Wie de volle zee niet kiest
zal nooit de diepte van het blauwe water zien!