Re: aankomen door CPAP?

61
weeg ik al ongeveer 95 kilo zonder 1 gram vet
Dat (vet) zegt niet veel, juist ook een getraind "sportschoollijf" (ik weet niet of je dat hebt) loopt door de hoeveelheid spierweefsel in de nek/keel kans dat dit gaat verslappen in de loop der tijd en obstructies gaat veroorzaken.

Groeten, Bram

Re: aankomen door CPAP?

62
Ik was door de Apneu/cpap aangekomen. Ik ben 61 jaar 1.63 cm en woog ruim 86 kg. Ben sinds januari bezig met Project Gezond en nu ruim 11 kilo kwijt. Voordat ik hiermee begon ook al diverse andere diëten geprobeerd maar niets mee afgevallen (bij sommige kwam ik nog meer aan) Ik hoop nog ruim 5 kilo kwijt te raken......

Verstuurd vanaf mijn SM-G800F met Tapatalk

Re: aankomen door CPAP?

63
Ik ben net met de CPAP begonnen. Van dit topic word ik niet erg blij. Ik weeg al veel te veel (93 kg bij een lengte van 1.63). Ik moet er niet aan denken nog 5 of 10 kilo zwaarder te worden :(.
Nah, hopen dat het meevalt.

Re: aankomen door CPAP?

64
Dat hoeft zeker niet als je in het begin vooral een klein beetje vinger aan dde pols houdt. Het duurt best heel lang voordat je "honger" en "verzadigd"- hormonen weer een beetje in balans zijn (Ghreline en Leptine) en de "cravings" voorbij zijn, maar je hebt jezelf ook een wat ruim eetpatroon aangemeten - omdat je door de stress(hormonen) meer nodig had EN door de lage energie "brandstof" hebt gezocht - die niet hielp. Een beetje op je portiegrootte en tussendoortjes letten en proberen regelmatig te bewegen (wandelen, fietsen) kan al veel verschil maken. Met echt afvallen en sporten kun je beter even wachten tot er weer wat herstel is opgetreden, meestal een maand of zes.

Ik ben in de eerte maanden een kilo of twee aangekomen, maar het jaar daarna tien kilo afgevallen, en hoewel ik er nu al een tijdje door omstandigheden niet meer zo op let, ook al een jaar niet meer aangekomen. Mijn snaaibehoefte is vooral afgenomen, en ik ben automatisch actiever, wat zorgt dat je minder uit verveling gaat eten. Maar helemaal vanzelf gaat het niet, hoor. Helaas.

Re: aankomen door CPAP?

66
eindelijk de kilos gaan er van af na ongeveer 10 maanden aan de slang, nu twee weken aan een dieet, vliegen de kilos er af
de therapie slaat bij dan ook van af het begin vreselijk goed aan, wat aanloop problemen gehad wat betreft een juist masker te vinden ik doe het nu met een neusdoppenmasker en hier slaap ik mee als een roosje, mijn ahi is nooit hoger al 0.4
ik ben erg blij dat het nu eindelijk lukt en ik van de overtollige kilo's af kom.

Re: aankomen door CPAP?

67
Goed nieuws Rubenjo. Doe of laat je nog wat waardoor je dit resultaat bereikt?
Resmed S9 Mirage SX for her. Van 22 AHI naar 1AHI. Respireo neusdoppenmasker. Een vaste druk van 7. Masker Airfit P 10. Druk verhoogd naar 8.
Masker F en P Brevida. Druk verlaagd naar 7.
Nieuw slaaponderzoek: AHI 33 zonder CPAP

Re: aankomen door CPAP?

68
rubenjo schreef:eindelijk de kilos gaan er van af na ongeveer 10 maanden aan de slang, nu twee weken aan een dieet, vliegen de kilos er af
de therapie slaat bij dan ook van af het begin vreselijk goed aan, wat aanloop problemen gehad wat betreft een juist masker te vinden ik doe het nu met een neusdoppenmasker en hier slaap ik mee als een roosje, mijn ahi is nooit hoger al 0.4
ik ben erg blij dat het nu eindelijk lukt en ik van de overtollige kilo's af kom.
Mag ik vragen welk dieet je volgt? Mij lukt het nog steeds niet om af te vallen.

Re: aankomen door CPAP?

69
ik volg het dieet van Sonja bakker, het boekje heet bereik je ideale gewicht voor het hele gezin,
ik zelf ben nu 5 kilo afgevallen in drie weken van 104 naar nu 1 ons onder de 99
de laatste jaren woog ik rond de 90 ben 178 kort .lang,
altijd wel een zware jongen geweest puur door mijn werk zeer zwaar werk altijd gedaan, behoorlijke spiermassa altijd gehad, je zag eigenlijk nooit een onsje vet te veel.
maar de laatste jaren is dit werk gestopt en nu zag je in de loop van de jaren toch wel een buikje ontstaan, incl de apneu werd dit gewoon veel te veel, dus tot nu toe werkt het dieet nou hopen dat het ook er af blijft.
wat ik wel denk dat je je hele eetpatroon gewoon moet aanpassen. en gezonder moet gaan leven.
ik hoop als ik weer op een aardig gewicht zit dat de apneu dan ook wat afneemt, we gaan het zien de aankomende maanden ik hou jullie op de hoogte,

Re: aankomen door CPAP?

70
Ik heb pas vijf dagen een CPAP, maar mij was door de neuroloog verteld dat mijn stofwisseling door de OSAS niet goed was (omdat ik zo'n 40 keer per uur wakker wordt) en dat ik "vanzelf" zou afvallen als ik met de CPAP-therapie zou beginnen.

Nu ik dit zo (en andere topics) lees lijkt het of ik daar wel even (een maandje of 6) geduld mee moet hebben voordat mijn adrenaline/hormoon-huishouding weer zodanig op orde is dat het überhaupt beter gaat en dat ik nu juist eerst wel eens zou kunnen aankomen als ik niet goed oplet.

Of zijn er ook mensen die wel vanaf het begin overtollig gewicht verliezen?

Re: aankomen door CPAP?

71
Ik wil je niet ongerust maken, maar bij mij is het tegengestelde gebeurd, maar ik wijt dat niet aan het gebruik van de cpap tenzij deze al heel wat jaren niet goed werkt.

Ik heb zelf wel diabetes type 2 met insuline medicatie, en daarvan is wel bekend dat dit vet vasthoud.
DeVilbiss Blue Auto Plus DV64E-G
Luchtbevochtiger
Resmed Mirage FX Nasal Mask
Lid Apneuvereniging sinds Januari 2013

En nu nog ademhalen

Re: aankomen door CPAP?

72
J W schreef:Ik heb pas vijf dagen een CPAP, maar mij was door de neuroloog verteld dat mijn stofwisseling door de OSAS niet goed was (omdat ik zo'n 40 keer per uur wakker wordt) en dat ik "vanzelf" zou afvallen als ik met de CPAP-therapie zou beginnen.

Nu ik dit zo (en andere topics) lees lijkt het of ik daar wel even (een maandje of 6) geduld mee moet hebben voordat mijn adrenaline/hormoon-huishouding weer zodanig op orde is dat het überhaupt beter gaat en dat ik nu juist eerst wel eens zou kunnen aankomen als ik niet goed oplet.

Of zijn er ook mensen die wel vanaf het begin overtollig gewicht verliezen?
Ja, dat zeiden ze tegen mij ook.
Is na 2 jaar nog steeds niet gebeurd.
"Er bestaan geen eindes. Er zijn alleen nieuwe beginnen." (Menno M.)

Mijn colums verzameld op een blog: https://zeemanaanwal.blogspot.com/

Re: aankomen door CPAP?

73
Menno M. schreef:
J W schreef:Ik heb pas vijf dagen een CPAP, maar mij was door de neuroloog verteld dat mijn stofwisseling door de OSAS niet goed was (omdat ik zo'n 40 keer per uur wakker wordt) en dat ik "vanzelf" zou afvallen als ik met de CPAP-therapie zou beginnen.

Nu ik dit zo (en andere topics) lees lijkt het of ik daar wel even (een maandje of 6) geduld mee moet hebben voordat mijn adrenaline/hormoon-huishouding weer zodanig op orde is dat het überhaupt beter gaat en dat ik nu juist eerst wel eens zou kunnen aankomen als ik niet goed oplet.

Of zijn er ook mensen die wel vanaf het begin overtollig gewicht verliezen?
Ja, dat zeiden ze tegen mij ook.
Is na 2 jaar nog steeds niet gebeurd.
Bij mij helaas na 14 jaar nog niet en ik worstel nog steeds met de extra 16 kilo

Re: aankomen door CPAP?

75
Mijn laatste reactie, vóór deze, is van een hele tijd geleden. Er is weleens geschreven over de combinatie van (over)gewicht en apneu. Met mij is het volgende gebeurt. In 2015/2016 steeds minder actief én zwaarder tot in maart 2017 127 kg bij een lengte van 172 cm. Opeens kon ik niet meer naar de wc door een forse obstipatie. 10 dagen aan t lijntje gehouden. Spoedeisende hulp bezocht die mij gelijk hielden. 4 dagen later na klisma's eruit. Ik blij. 3 dagen daarna hetzelfde verhaal met weer obstipatie. Wéér klisma's met beetjes diarree als gevolg. Eten deed ik haast niet meer. Wéken later ontdekten men een cyste tussen mijn darm en blaas met verbinding naar elkaar toe. Door ontstekingen en te lage HB durfden ze niet te opereren. Operatie 6 X uitgesteld totdat de eis kwam (van mij en familie) nu of nooit meer. Dat was op 1 sept. 2017. Ik was toen inmiddels 98 kg. De laatste 2 maanden in 't Ziekenhuis gebruikte ik al geen CPAP meer omdat ik niet kon slapen. 2 weken na de operatie (waardoor ik 20 cm dikke darm en een stukje blaas kwijtraakte) ben ik nog een maand in een revalidatiecentrum geweest waar ik weer goed kon slapen, óók zonder CPAP tot aan nu toe een maand later. Het lijkt erop dat door het gewichtsverlies de apneu is bedwongen. Ik voel mezelf veel beter dan jaren hiervóór. Maar één zwaluw maakt geen zomer, dus de CPAP houd ik nog een tijdje omdat het moeilijk is niet wéér in gewicht toe te nemen.

Re: aankomen door CPAP?

76
Tjee, Amasa je hebt heel wat meegemaakt in de afgelopen jaren.

Gelukkig dat alles nog goed is gegaan. Hopelijk blijf je apneu vrij.

Sterkte en succes met verder afvallen.

Groet RuudJ
Groet RuudJ
Medewerker AV-Kenniscentrum
ADEM BEWUST, WANT HET LEVEN DUURT MAAR KORT.
Bent u al lid van onze Apneuvereniging? €32,50 / Incasso €30,00/Jaar
Word lid en ontvang 4X het Apneu Magazine + 10X het Apneu bulletin per jaar

Re: aankomen door CPAP?

77
Ruud J, schreef:Hoi Doornroos,

Hoe gaat het met je? Lange tijd niet hier gezien. Hoe is de AHI en je gevoel erbij tegenwoordig?

Groet RuudJ
Hoi Ruud,
Met mij gaat het wel goed. AHI van 1 tot 2.2. Niet verkeerd dus. Doorslapen is tegenwoordig wel een probleem.
Ik heb weer de jaarlijkse controle gehad bij de huisarts. Zoals altijd de waardes van cholesterol, nieren enz. op het randje maar constant.
Alleen de bloeddruk was nu te hoog. Na een week 2x per dag meten was het gemiddelde 147/95.
De arts vond het beter om toch een pilletje te nemen, waar ik vandaag dus mee ben begonnen.
Ik ben niet zo van pillen slikken, maar ik voelde mij niet goed, opgeblazen, hoofdpijn en duizelig.
Ik ben nu ook begonnen met het programma Afvallen met Nederland (is het programma van Dr. Frank) en hoop over 6 weken als ik op controle moet bij de huisarts wat kilo's kwijt te zijn waardoor hopelijk ook de bloeddruk zal dalen.
Bedankt voor de getoonde interesse en ik zal na de controle weer iets van mij laten horen, of eerder als ik de pillen niet verdraag.
De pil is Irbesartan Foc 150 mg, waar ik helaas niet veel goeds over lees.

Groet Doornroos

Re: aankomen door CPAP?

79
Owjee na ruim 1 week klieren met de slang me kussen draaien en boos worden gaat het slapen een stuk beter :D
Nu ging ik op de weegschaal staan en :shock: o my gosssss dat is schrikken. Ik hoop niet dat dit in dit tempo door gaat want was juist 10 kg kwijt heb al overgewicht enorm geschrokken en verdrietig.

Re: aankomen door CPAP?

80
Let goed op met wat je eet. Het gebruik van de cpap beïnvloed je Hormoonhuishouding.

Lees dit artikel daarover:

viewtopic.php?f=40&t=10290

Een manier van afvallen, lees een verandering van Levensstijl, is over te gaan op koolhydraat beperkt of arm eten. Alle koolhydraten onder de 5 gram per 100 ml mag je dan eten. Begin er mee door je goed te oriënteren op deze manier van eten. Het eten van suikers (= vaak koolhydraten) is de kwade genius waardoor je vaak aankomt.

Heb je vragen, stel deze hier.

Groet Ruud J
Groet RuudJ
Medewerker AV-Kenniscentrum
ADEM BEWUST, WANT HET LEVEN DUURT MAAR KORT.
Bent u al lid van onze Apneuvereniging? €32,50 / Incasso €30,00/Jaar
Word lid en ontvang 4X het Apneu Magazine + 10X het Apneu bulletin per jaar