Diagnose: Csas

1
Goede middag Forum,

Vorige week heb ik de uitslag van mijn polysomnografie ontvangen bij de longarts.
Per uur houd ik mijn adem 18 keer in, meer dan 30 seconden lang, waarbij het zuurstofgehalte in mijn bloed daalt tot 85%.
Vandaag komen ze van een bedrijf een masker aanmeten en een pomp installeren. Tevens is er een hele reeks van afspraken gemaakt van KNO-arts, cardioloog en neuroloog.
De adempauzes worden veroorzaakt door het gemis van een signaal uit mijn hersenen en de diagnose luidt: CSAS
Het blijkt dat ik, als ik terugkijk, al meer dan 30 jaar hiermee rondloop en nu komt dan toch de aap uit de mouw.
Hopelijk verlost die pomp mij van mijn eeuwige vermoeidheid. 's-Morgens wordt ik altijd uitgeput wakker en overdag kan ik zelfs staande in slaap vallen.
Na deze site een beetje gelezen te hebben, herken ik vrijwel alle symptomen en ben ergens wel "opgelucht" (rare woordspeling), nu ik weet waarover het gaat.
Misschien kan ik via dit forum wat tips en trucks krijgen om het allemaal wat makkelijker te maken.

Re: Diagnose: Csas

2
Beste Paul,

Van harte welkom in dit forum waar je best vaak zinnige informatie kan vinden of krijgen.
Ikzelf ben een echte osasser en heb weinig weet van de problemen waar iemand met voornamelijk centrale apneu's mee te maken krijgt.
Maar ik weet dat er hier best wel een aantal bezoekers zijn die daar ervaring mee hebben.

Ik wens je veel succes met jouw "pomp" en hoop dat je jezelf daarmee leterlijk opgelucht kan gaan voelen.

Houdoe,

Ben
Er is genoeg lucht op de wereld.
Maar blijkbaar kan je toch lucht tekort komen.

Re: Diagnose: Csas

3
Welkom Paul :wink: !!

voor al je vragen ...
is er wel iemand die daar hoogstwaarschijnlijk antwoord op weet hihi... :D

we hebben ook een soort "smoelenboek"
Kan/mag/wil jejezelf ook eens laten zien ...
geheel vrijblijvend hoor ...!! :wink:

Re: Diagnose: Csas

4
Het blijkt dat ik, als ik terugkijk, al meer dan 30 jaar hiermee rondloop en nu komt dan toch de aap uit de mouw.
Hopelijk verlost die pomp mij van mijn eeuwige vermoeidheid
Hallo Paul,

Welkom op dit forum.
Ik ben een apneu'er met gemengde vorm dus ook csas.
Hier heb ik ook een "pomp" voor wat we hier meestal een pap noemen.
Het beste advies wat ik je kan geven: alle begin is moeilijk, niet opgeven.
Laat je wel goed begeleiden (vooral als het minder gaat), stel vragen op het forum en wees kritisch naar jezelf wat gezondheid en stress betreft.
Kortom, laat het niet alleen van de pomp afhangen.....

Groeten,

Arjan

Re: Diagnose: Csas

5
Hallo Paul,
Welkom hier. Mooi dat ze je "eruit gepikt" hebben en je behandeld kan worden zodat je je misschien weer eens een beetje meer mens kunt gaan voelen.
Laat even horen hoe het verder met je gaat als je CPAP er is?
gr. Aart
Resmed S9, CPAP, druk 8,5 Swift FX neusmasker + Puresom kinband.
Tevens 3 jaar gebruiker van de SPT.
BENT U AL LID VAN ONZE APNEUVERENIGING €32,50/€30/JAAR? WORD LID!

Re: Diagnose: Csas

6
Geacht forum,

Ik heb nu twee nachten geslapen met mijn cpap.
Eigenlijk heb ik niet geslapen door dat onding.
Ik ben 15 jaar geleden gestopt met roken, maar het voelt alsof ik drie pakjes achterelkaar heb gerookt, ik heb keelpijn ben hees en heb het gevoel dat ik een longontsteking heb opgelopen.
Heeft iemand anders ook die problemen gehad?

Re: Diagnose: Csas

7
Hoi Paul,

Welkom bij de club.
De meeste van ons hebben in het begin problemen gehad met het masker.
Op mijn site staan een aantal tips over wat je kan doen om het iets minder vervellend te maken.
Maar je zult er toch doorheen moeten.
Probeer rustig te blijven, laat je door het masker niet kwaad maken, maar voel en luister goed wat je hoort.
Sissen en lucht voelen op een andere plaats dan de officiële. uitgang van het masker duidt op lekkage.
Je schrijft niet wat voor masker je hebt, maar een droge mond geeft meestal aan dat je mond open gaat, waardoor lucht en vocht naar buiten kan.
Als je een bevochtiger hebt kan je die een standje hoger zetten.
Vaak helpt dat om de mond weer dicht te krijgen.
Zo niet, dan zou je misschien een Full Face masker kunnen proberen.

Sterkte de komende nachten, Daan

Re: Diagnose: Csas

8
Hallo Paul,

Ik snap je heel goed en uit je woordkeuze klinkt geen optimisme.
Zoals ik al zei, laat het niet van de pap afhangen.
Dit is niet DE oplossing voor al je slaapproblemen vooral niet in de gewenningsperiode.
Stress is heel slecht voor ons dus ook maskerstress.... [upside]

Gewoon blijven proberen en vooral niet denken dat je niet zonder mag slapen.
Als het echt niet gaat kun je beter even zonder masker gaan slapen en later weer proberen.
Na 2 dagen moet je het nog geen onding vinden, je kunt er gewoon niet in 1 keer aan wennen. Dit is maar heel weinig mensen gelukt, we hebben bijna allemaal een periode nodig gehad om te wennen.

Als je een paar maanden verder bent zul je merken dat je pap toch wel iets goeds voor je doet ten opzichte van slapen zonder masker.
Dan mag je ook niet meer zonder pap slapen omdat je de "winst" niet meer wilt/kan/mag verspelen.
Ik heb zelf de vervelende eigenschap om mijn masker in mijn slaap af te zetten, als ik dan weer wakker word merk ik het direct en zet ik hem weer op.

Ondertussen kun je veel leren op de website van Daan en ons op de hoogte houden hoe het gaat.

Groet,

Arjan

Re: Diagnose: Csas

9
Hallo Paul

Geef het niet te snel op. Het masker is wennen voor velen van ons. Ik ben er een van. Ik kan er ondertussen boeken over schrijven. Wat hier al is gezegd: Zodra je erover gaat stressen gaat het nog slechter. Ik heb ruim 3 jaar lang gedacht dat ik zonder masker en PAP beter af was. Omdat ik niet opknapte en mijn AHI nog maar 1,8 was mocht ik 6 of 7 weken zonder PAP slapen met aansluitend een slaaponderzoek.

Dat heb ik geweten. Die tijd was een doffe ellende. Ik ging van kwaad tot erger en mijn apneu index was weer goed toegenomen. Ik was zo blij dat ik na die tijd weer met PAP mocht slapen. Ik doe zelfs geen dutje meer zonder. De masker problemen lijken nu opgelost te zijn. Op ieder potje past een deksel ;)

Twee nachten is te kort om een masker af te schrijven. Mocht je ondanks de tips op de site van Daan toch nog problemen blijven houden, schroom dan niet om contact op te nemen met je leverancier. Soms is het een kwestie van het goed afstellen van je masker maar het kan ook zijn dat dit masker niet geschikt is voor je. Je hebt recht op het ruilen van een masker tot je een goed passend masker hebt.

Groetjes, Thea

Re: Diagnose: Csas

11
Deze week bleek uit onderzoek dat ik niet alleen OSAS maar ook CSAS heb. Om in de toekomst toch weer goed te kunnen slapen krijg ik een ander apparaat. Om dat apparaat aan mij aan te passen moet ik binnen nu en drie maanden in het azM Maastricht worden opgenomen voor de duur van twee tot vier dagen.
Heeft iemand van jullie dat ook al eens meegemaakt? Weet iemand welk apparaat ik krijg? Wie kan me nog meer informeren over de combinatie OSAS CSAS?

Re: Diagnose: Csas

12
Hallo Knuffel

Een van mijn patiënten had een Vi-PAP die in Maastricht werd ingesteld. Ik heb naar literatuur gezocht maar niet echt iets kunnen vinden. Misschien dat iemand anders iets kan vinden?

Groetjes, Thea

Re: Diagnose: Csas

13
Hoi Paul,

Ik kan me volledig aansluiten bij de overige schrijvers. Blijven volhouden is dé oplossing. Je zult echt zien dat je na een bepaalde tijd niet meer zonder dat "ding" wil slapen. Je knapt er echt van op.
Een manier om aan het masker te wennen is het ook eens overdag opzetten. Bijvoorbeeld bij het lezen van een boek of bij het TV kijken.
Veel succes en doorzettingsvermogen wens ik je.

Re: Diagnose: Csas

14
Hi Paul,

ik ben vandaag hier voor het eerst en jou verhaal lijkt veel op het mijne. Zeker al 30 jaar chronisch vermoeid, buiten je werk geen energie om veel andere dingen te beginnen of af te maken. Nadat ik in april een "tia" had gehad, was ik niet tevreden met de diagnose omdat die veel meer gesteld werd op de diagnose TIA van m'n vader dan duidelijke symptomen. Ik ben toen toch maar eens door gaan prikken en via de Epworth lijst was een slaaponderzoek onvermijdelijk. Het slaaponderzoek was op 9 september, de uitslag op 20 september(AHI 59, langste duur 48 seconde, saturatie 82%) en 7 oktober werd een cpap aangemeten. (respitronics + EasyLive). De eerste dag ben ik 's middags gaan slapen en maakte een ruk van 3 uur, verder die nacht niet erg goed geslapen, maar vanaf de volgende nachten tot 8 uur ononderbroken. Het masker is wennen en verschuift 's nachts en begint dan te lekken. Soms doe ik hem af, maar omdat opnieuw starten weer te weinig druk geeft, slaap ik moeizaam in. Ook 3 of 4 uurtjes met masker geeft je natuurlijk al veel meer dan je ooit hebt gehad in de afgelopen jaren en zeker de moeite waardt. Misschien is het moeilijk zo'n maskertje te accepteren; het is bepaald niet erg sexy, maar behalve dat ik veel beter slaap, doet m'n vriendin dat ook. Probeer anders gewoon eens een paar uur en forceer niks, dan worden de periode's vanzelf ook langer.

sterkte, Drewes55

Re: Diagnose: Csas

17
Hoi allen

Ook ik ben nieuw op dit forum, ik zit sinds febr in de ziektewet met burnout achtte klachten. Ik heb hiervoor een psy geraadpleegd en mijn verhaal gedaan dat ik door veranderingen op mijn werk het allemaal niet meer zag zitten.
Ik ben al jarenlang vermoeid en dit is alleen maar toegenomen.
Ben tijdens mijn ziekmelding in het ziekenhuis geweest voor een slaaptest( thuis uitgevoerd) warna ik man de neuroloog te horen kreeg dat ik 47 ademstops per uur had. Wel werd er gezegd dat het csas was.
Van hieruit de trajecten doorlopen longarts cardioloog ect.
De longarts heeft me uitgelegd om de csas eerst te gaan behandelen met cpap
En van hieruit verder te kijken.
Ben 21 mrt begonnen met cpap (neusmasker) en ik voelde me de volgende dag gelijk een stuk fitter, ik ben daarna alle patiënten informatie en websites gaan bekijken en kwam toch snel tot de conclusie dat veel van mijn klachten veroorzaakt kunnen zijn door de csas.
Dit ook voorgelegd bij mijn psy maar eigenlijk niet echt gehoor gekregen,
Ik merk dat sinds ik 2 wekende cpap gebruik me lekkerder zowel geestelijk als fysiek mijn eigen lekker voel.
Als iemand met hetzelfde verhaal zijn ervaringen ook wil delen dan hoor ik het graag.

Maar probeer te wennen aan het masker wat bij mij helpt het tot nu toe zeer goed

Gr. Willem 65

Re: Diagnose: Csas

18
beste willem,
gelukkig heeft de arts niet eerst anti depressivia voor geschreven, wat bij mij wel is gebeurd jaren geleden,deze troep kom je bijna niet vanaf zo verslavend

ik ben nu ook sinds 3 weken aan de cpap ,ook de eerste week enorme opleving daarna terugval , op het forum noemen ze dit de zes weken dip.

maar ik houd vol en lijk nu weer meer energie te krijgen.

dus als het wat minder wordt (dit hoeft niet) door zetten
suc 6
groet henk

Re: Diagnose: Csas

19
Hallo Willem,
Welkom hier. Fijn dat de CPAP al zo goed aanslaat bij je. Ook goed dat er een lampje is gaan branden en dat je het idee hebt dat veel van jouw klachten weleens met je Csas te maken hebben.

De psy zal er niet veel van gemaakt hebben omdat hij misschien niet voldoende weet van apneu ?

Als hij/zij er nog eens over begint kun je altijd even naar onze site verwijzen.
Succes verder en ga zo door.

En Henk, ook jij verder succes man,
groeten Aart
Resmed S9, CPAP, druk 8,5 Swift FX neusmasker + Puresom kinband.
Tevens 3 jaar gebruiker van de SPT.
BENT U AL LID VAN ONZE APNEUVERENIGING €32,50/€30/JAAR? WORD LID!

Re: Diagnose: Csas

20
thanx aart,

ik ben nu een goede maand bezig met de cpap, heb totaal geen last van het masker, soms denk ik wel s doet i het wel.

enkel ik kan nu niet echt zeggen dat ik opknap ,
erg veel gapen , zuchten overdag
verkoudheid /geel snot voorhoofd (eerder geen last van)
heb de bevochtigger er al afgedaan ( had wallen als eieren onder de ogen)

s,morgens gaat het allemaal wel maar zo rond 14.00 uur begint de ellende

mijn beroep is avond werk (horeca bedrijf)

helaas merk ik dat t lontje /verdraagzaamheid minder wordt
dit vind ik een zeer vervelende bijkomstigheid,

iemand tips raad of ervaring????