DeVilbiss DV54

1
Sinds een kleine 3 weken heb ik een DV54, mijn eerst ervaring met een Cpap, waarbij ik het volgende probleem heb.
Bij het slapen gaan zet ik het neusmasker op en val na een tijdje in slaap. In de vroege ochtend wordt ik wakker doordat het masker lekt en blaast als een gek, als ik dan op het display kijk staat de FLX op 10 of hoger. Ik zet het apparaat uit en weer aan en alles is weer ok en val ik weer in slaap. Na een uurtje of zo hetzelfde probleem, dit gebeurt zo'n 4 tot 6 x totdat ik het apparaat uitzet en uit bed ga. Weet iemand wat hier aan de hand zou kunnen zijn?

Albert

Re: DeVilbiss DV54

3
Hallo Albert,

als je nog steeds last hebt van je masker en zelfs zo vaak per nacht, dan heb je geen goed passend masker. Of je beweegt nog zoveel in bed dat je masker verschuift.

Welk type masker heb je? Ik zou zeker contact opnemen met de leverancier van jouw apparatuur. Zij moeten zorgdragen dat je een goed passend masker krijgt, wat de gehele nacht ook op zijn plaats blijft zitten.

Is jouw cpap ook al eens uitgelezen, want bij het uitlezen wordt namelijk ook de lekkage gemeten. Niet alleen eventuele lekkage via de mond, maar ook het maskerlekkage.

Het is dus voor de effectiviteit van jouw therapie met de Cpap van groot belang dat alles goed werkt.
Neem contact op en laat je niet afschepen voor dat alles goed is.

Groet,

Ruud J,
Groet RuudJ
Medewerker AV-Kenniscentrum
ADEM BEWUST, WANT HET LEVEN DUURT MAAR KORT.
Bent u al lid van onze Apneuvereniging? €32,50 / Incasso €30,00/Jaar
Word lid en ontvang 4X het Apneu Magazine + 10X het Apneu bulletin per jaar

Re: DeVilbiss DV54

4
Hallo Ruud,

Bedankt voor het reageren, ik heb een Hoffrichter medium neusmasker en krijg binnenkort(zelf besteld in Frankrijk voor € 80,- ) de Swift FX omdat ik daar zulke positieve bevindingen van lees.
Gisteravond de boel maar eens wat strakker gezet en vanochtend uitgelezen, de AHI is gelijk van gem. 8.5 naar 5 gegaan. Ook afgelopen nacht geen lekkage meer gevoeld en stukken beter geslapen. Wat ik wel vreemd vind is dat bij het uitlezen er 0% HLFT gemeten is terwijl ik de nachten daarvoor duidelijk langere tijd wakker lag met een blazend, lekkend masker met een FLX van 10 en meer. Ik had na een week al contact gehad met het ziekenhuis en de leverancier van de CPAP maar die vertelden doodleuk dat dat nou eenmaal de werking van de CPAP was en dat er niets aan gedaan kon worden, wel dus blijkt maar weer...

Albert

Re: DeVilbiss DV54

5
Hallo Albert,

welke leverancier heb jij? Het ziekenhuis heeft meestal met een of meerdere leveranciers een contract afgesloten. Zij horen je te helpen met problemen met apparatuur en maskers. Nu wordt jij op kosten gejaagd, terwijl je leverancier dit had moeten regelen. Als dit was gebeurd had jouw ziektekostenverzekeraar de rekening van €80 betaald. Je kunt proberen alsng dit in te dienen. Het swift fx masker is idd hel goed, gebruik het zelf ook en ben er zeer tevreden over.

Groet Ruud J,
Groet RuudJ
Medewerker AV-Kenniscentrum
ADEM BEWUST, WANT HET LEVEN DUURT MAAR KORT.
Bent u al lid van onze Apneuvereniging? €32,50 / Incasso €30,00/Jaar
Word lid en ontvang 4X het Apneu Magazine + 10X het Apneu bulletin per jaar

Re: DeVilbiss DV54

6
Hallo Albert

Inderdaad wat Ruud zegt heel jammer. Je hebt recht op een passend masker. Bij problemen hoor je een nieuw masker te krijgen maar natuurlijk kan het ook zo zijn dat je het niet juist hebt afgesteld. Natuurlijk zijn er mensen die heel tevreden zijn met het swift fx masker maar je weet niet of dat ook voor jou geldt. Kun je het mogelijk nog af bestellen en contact opnemen met je leverancier? Zelf heb ik tig maskers gehad voor ik eindelijk het voor mij geschikte masker had. Het heeft heel wat pas en meetwerk gekost maar op ieder potje past een deksel. Nu zegt dat natuurlijk niets over jou maar het is verstandiger een masker eerst te passen.

Groetjes, Thea

Re: DeVilbiss DV54

7
Vanochtend weer uitgelezen, AHI van 7. Vannacht 2 x wakker geworden dat het apparaat staat te persen met een flx 10. Ook al blijf ik een tijd rustig liggen hij blijft maar op die waarde persen. De sleepcube maar weer aan en uit gezet en weer in slaap gevallen. Ik snap de werking van de cpap nog niet helemaal. Ik snap dat de cpap tegendruk moet geven als het nodig is maar moet deze toch ook automatisch weer 'tot rust' komen als alles weer normaal is? Dat blijkt bij mij dus niet zo te zijn.

Albert

Re: DeVilbiss DV54

8
Vanochtend AHI van 4.5, prima dus. Wel weer 3 keer wakker geworden doordat het weer volop bleef blazen. Door de CPAP uit en aan te zetten was het weer over. Iemand een idee hoe dit kan?
Bijna 3 weken aan de CPAP, ben doodop maar dat zou na 3 weken beter moeten gaan, kan haast niet wachten... Stom, maar voel mij wel een stuk beter.

Albert

Re: DeVilbiss DV54

9
Hallo Albert,

weet je wel zeker of jouw Pap als Cpap is ingesteld? Het lijkt wel als een Apap te zijn ingesteld. ook staat jouw Pap volgens mij ingesteld met een Ramptijd. Dit wil zeggen dat de druk in een bepaalde perionde na het aanzetten van jouw pap oploopt van waarschijnlijk 4 cmH2O naar de minimum in gestelde druk (bij een Apap) of de Continue ingestelde druk ( bij een Cpap).
Deze conclusie trek ik, omdat jij aangeeft dat jouw druk laag begint na het aanzetten van de Pap en daarna naar verloop van tijd omhoog loopt. Je hebt de Pap nu drie weken, ben je misschien bezig met de Titratie tijd ofwel de tijd om te controleren welke druk bij jouw de blokkering van je luchtwegen opheft?

Groet Ruud J,
Groet RuudJ
Medewerker AV-Kenniscentrum
ADEM BEWUST, WANT HET LEVEN DUURT MAAR KORT.
Bent u al lid van onze Apneuvereniging? €32,50 / Incasso €30,00/Jaar
Word lid en ontvang 4X het Apneu Magazine + 10X het Apneu bulletin per jaar

Re: DeVilbiss DV54

10
Hallo Ruud, bedankt weer voor je opmerkingen. Bij mijn DV54 heet dat Smartflex, de CPAP meet continu de druk en stuurt dit bij. De druk staat op 4 - 14 ingesteld en een auto beginslaapstand van 20 minuten.

Ik heb sinds deze week de Resmed Swift FX binnen en ben er na 2 nachten uit dat de medium neusdoppen voor mij het beste zijn. Wat een verschil met het vorige neusmasker, veel meer zicht, veel meer vrijheid, mede door de korte dunnere slang die er aan zit. Het was wel even wat instellen met de strakheid maar dat was met het vorige masker ook zo. Ik wil nu al niet anders meer...

Wel heb ik nog steeds het probleem dat ik tegen een uur of 3 wakker wordt en de druk op P10 of hoger staat te blazen, ook als ik rustig blijf liggen blijft hij dit doen. Ik zet de CPAP uit en aan en alles is weer OK tot weer een uur later, weer wakker, dit blijft doorgaan totdat ik uit bed ga.

Ik ben nu 3-1/2 week aan de CPAP en het gaat sinds 2 dagen beter met me. Afgelopen vrijdag een hele goede dag gehad, in de middag niet meer geslapen. AHI zit steeds onder de 5 prima dus.

Woensdag de eerste bespreking, hopelijk weten ze iets te doen aan het probleem met de druk, ik begin te vermoeden dat er een defect in de CPAP zit, als dit probleem opgelost wordt kan ik misschien de hele nacht sinds jaren weer eens compleet doorslapen...

Groeten,

Albert

Re: DeVilbiss DV54

12
Hallo Albert,

Ik ben het eens met Bram. De druk staat op 4-14 en wordt telkens bijgesteld en dit doet inderdaad een op automaat ingestelde pap. Bij mij stond deze op 11-14. Nu heb ik mijn pap ingesteld als cpap op 8,5 cmh2O.

De ramp of Smartflex bij jouw pap gebruik ik zelden en moet ik bij de F&P Auto Icon zelf starten. Ik denk dat de druk bij jou op een vaste druk moet worden gezet en uit de uitlees gegevens zal blijken dat dit waarschijnlijk wel zo rondom de 7 a 8 zal uitkomen (dit zal men kunnen zien bij de 90 a 95 percentiel stand, de druk die hierbij staat heft 90 a 95 procent van jouw apneus op)

Groet Ruud J,
Groet RuudJ
Medewerker AV-Kenniscentrum
ADEM BEWUST, WANT HET LEVEN DUURT MAAR KORT.
Bent u al lid van onze Apneuvereniging? €32,50 / Incasso €30,00/Jaar
Word lid en ontvang 4X het Apneu Magazine + 10X het Apneu bulletin per jaar

Re: DeVilbiss DV54

13
Ha Albert

De meeste PAP's worden na de titratietijd op een vaste druk ingesteld. Zeker met klachten zoals de jouwe. Zelf slaap ik beter met aan automaat maar had korte uitschieters naar 14 waarna mijn PAP bleef blazen. Met uitlezen zag ik dat de hoogste druk die ik nodig heb 10 is. In overleg heb ik de bovengrens op 10 vastgezet. Ik ben geen voorstander van zelf experimenteren of je moet medisch onderlegd zijn. Dat ben ik omdat ik 15 jaar met beademingsapparatuur en uitlezingen heb gewerkt maar ik weet niet of ik objectief genoeg naar mezelf kijk. Vandaar dat ik toch overleg.

Groetjes, Thea

Re: DeVilbiss DV54

14
Afgelopen 2 nachten geen problemen gehad met de hoge druk nadat ik wijzigingen aangebracht had in de SmartFlex instellingen. Heerlijk om eens 2 nachten zonder onderbrekingen te slapen. Het ResMed Swift FX neusdoppen masker is echt super, die pakt niemand meer van mij af. Als er nu nog een snelkoppeling op de slang zou zitten zou het helemaal een 10 krijgen, nu een 9.5.
Iedereen bedankt voor het meedenken van de afgelopen tijd.

Het wachten is nu op de 1e CPAP met WiFi en iPad app om de data draadloos uit te lezen... :D

Albert

Re: DeVilbiss DV54

16
Hallo albert,

Goed om te horen dat jouw problemen met de hoge druk voorlopig ten einde zijn. [hamster]

Met de snelkoppeling bedoel je de aansluiting van de slang aan het silliconenmasker gedeelte?

Hier ondervind ik ook nog wel problemen mee bij het loskoppelen om alles schhon te maken. :twisted:

Verder inderdaad een lekker masker. [bigsmile]

Groetjes Ruud J
Groet RuudJ
Medewerker AV-Kenniscentrum
ADEM BEWUST, WANT HET LEVEN DUURT MAAR KORT.
Bent u al lid van onze Apneuvereniging? €32,50 / Incasso €30,00/Jaar
Word lid en ontvang 4X het Apneu Magazine + 10X het Apneu bulletin per jaar

Re: DeVilbiss DV54

17
Hallo Ruud,

Je had gelijk, ik zat nog in de tritatietijd, vandaag de CPAP uitgelezen en nu ingesteld als CPAP. Perfecte uitleg gehad van een medewerker van Wave Medical uit Heerenveen, weet nu een hele hoop meer. We gaan het de komende nachten maar eens proberen.

Albert

Re: DeVilbiss DV54

18
Hallo Albert,

En wat is de vaste druk geworden bij het gebruik van je pap als cpap en bij het masker Swift FX?

Ik zit nu weer op 8 cmh2O.

Groet Ruud J,
Groet RuudJ
Medewerker AV-Kenniscentrum
ADEM BEWUST, WANT HET LEVEN DUURT MAAR KORT.
Bent u al lid van onze Apneuvereniging? €32,50 / Incasso €30,00/Jaar
Word lid en ontvang 4X het Apneu Magazine + 10X het Apneu bulletin per jaar

Re: DeVilbiss DV54

20
Het was voor geen maker probleem maar voor Totalcare een veel voorkomende klacht. Het is dus op te lossen. Dat het niet aan het masker ligt blijkt ook wel uit het feit dat ik als slaap en even wakker wordt, ik even naar de sleepcube kijk. Niet om te zien hoe hoog de druk is, maar of het ding wel aan staat. Ik merk amper het verschil of het wel of niet aan staat. Het masker zit perfect, kan er alle kanten mee op slapen, links, rechts, rug of buik, het maakt allemaal niets uit. Ik slaap als een roos met dat ding op en heb nooit geen last meer van een druk die vast komt te zitten.