Mijn ervaringen: CPAP en keuze voor UPPP operatie

1
Beste Allemaal,

Na veel van jullie verhalen te hebben gelezen vond ik het tijd om ook mijn ervaringen hier te posten. Dit vooral omdat ik vanwege het lezen van ervaringen van anderen uiteindelijk toch heb besloten om afgelopen dinsdag een operatie (UPPP) te ondergaan.

Twee jaar geleden werd bij mij OSAS geconstateerd met een AHI van 19. Dat was schrikken want in 2007 heb ik een burn-out gehad waarvan ik nu denk dat deze mogelijk mede veroorzaakt werd door de gevolgen van slaapapneu. De redenen om pas in 2011 medische zorg te gaan zoeken was met name het in toenemende mate erg moe zijn bij een gemiddelde slaap van 8 á 9 uur en de hoofdpijn bij het opstaan. Verder slaap ik goed.

Er werd na het slaaponderzoek direct een UPPP aangeraden waarvan de bijwerkingen en na-klachten erg werden gebagatelliseerd door de KNO arts. Daarop heb ik een second opinion aangevraagd waar uit dezelfde diagnose volgde, maar wel met een veel uitgebreidere uitleg van de oorzaak en de voor- en nadelen. Ik heb de UPPP operatie een jaar uitgesteld omdat een operatie een permanent karakter heeft en natuurlijk door de herstelperiode en pijn daarbij nooit goed uitkomt. Eerst wilde ik de CPAP gaan proberen.

CPAP
Hoewel de CPAP goed werk doet; een rustigere ademhaling en het verlagen van de AHI, dus beter uitgerust wakker worden, vond ik het toch bezwaarlijk om de rest van mijn leven met dat apparaat te moeten rondzeulen. Ik ervaar het extra werk van het onderhoud aan het apparaat (het dagelijks bijvullen met water en de schoonmaak), het overal meenemen zoals bijvoorbeeld op vakantie en het verminderde slaapcomfort, als nadelen. Ook stroomt er constant lucht uit het masker wat vervelend kan zijn voor je partner. Lekker in slaap vallen moet altijd even worden onderbroken door het rituaal van het opzetten van het masker (gepruts met elastieken). Het slapen met het masker zelf vond ik niet vervelend en ik was er snel aan gewend. Doorzetten was wel een beetje noodzakelijk want in het begin lag het masker overal in bed, maar alles went.
Nou zijn dit allemaal kleine ongemakjes die je zo zwaar kan laten wegen als je wilt en het is de verbeterde gezondheidstoestand natuurlijk meer dan waard. Mooi dat de optie is in ieder geval.

UPPP
Afgelopen dinsdag heb ik in het SLAZ in Amsterdam de UPPP operatie ondergaan, nu een paar dagen geleden. Die ervaring(en) zal ik nog in een aparte post zetten in dit topic.

Vriendelijke groeten,
Paul

Re: Mijn ervaringen: CPAP en keuze voor UPPP operatie

2
Hallo Paul,

welkom terug, goed van jou om de stap na een jaar Cpap gebruik te maken voor een definitieve UPPP operatie. Ik hoop voor jou dat het resultaat net zo goed zal zijn als die van Julia, Dennis en de anderen die deze stap ook gemaakt hebben. :D

Ben benieuwd naar jou verdere relaas. Voor nu veel sterkte met je keel en zoals je al weet, veel ijsjes eten ;-)

Groet Ruud J,
Groet RuudJ
Medewerker AV-Kenniscentrum
ADEM BEWUST, WANT HET LEVEN DUURT MAAR KORT.
Bent u al lid van onze Apneuvereniging? €32,50 / Incasso €30,00/Jaar
Word lid en ontvang 4X het Apneu Magazine + 10X het Apneu bulletin per jaar

Re: Mijn ervaringen: CPAP en keuze voor UPPP operatie

4
Hoi Paul,

Ik heb 5 november j.l. een uppp ondergaan en het heeft me heel veel goeds gebracht. Ik denk dat ik ook voor Julia mag spreken...

Het is absoluut geen pretje, maar dat heb je hier vast al wel gelezen.

Heel veel succes met je herstel en vooral blijven drinken en slikken, het doet veel pijn maar het is zoooo belangrijk.


Groetjes,
Dennis