Review saturatiemeter Contec CMS50F

1
Ik heb gister mijn saturatiemeter binnen gekregen. Daarmee kun je meten of je genoeg zuurstof in je bloed hebt, en wat je hartslag is.
Een Contec CMS50F, voor ongeveer 130 euro via http://www.vipermedical.nl.
De bestelling in de webshop ging soepel, vier dagen later kwam hij binnen.

Een kleine review:

Afbeelding


Eerst wat theorie:

De Contec CMS50F meet je hartslag en bloedsaturatie. En, erg belangrijk voor apneupatiënten, er zit een geheugen in (20 uur), zodat je na een nacht slapen kunt uitlezen hoe je het die nacht hebt gedaan.
Een saturatiemeter alleen is niet genoeg om zeker te weten of je apneu hebt. Maar wel bijna genoeg.
Als je saturatie overdag goed is, zou dat 's nachts ook zo moeten zijn. Heb je een apneu, dan haal je geen adem, en duikt de zuurstof in je bloed dus omlaag. Tegelijkertijd gaat je hart juist racen, omdat je hart probeert dat beetje zuurstof wat er nog is, zo goed mogelijk rond te pompen.
Je meet dus eigenlijk niet de apneus, maar de gevolgen van de apneus.

Zuurstofsaturatie wordt uitgedrukt in SpO2. Van 0% (heel erg dood) tot 100%.
Een gezond mens heeft een saturatie van tussen de 95 en 100%.
Zit je consequent lager, maar is het een redelijk rechte lijn, dan kun je bijvoorbeeld astma of COPD hebben. Of hartproblemen met vochtopeenhopingen in de longen.
Zit je in je slaap regelmatig even lager (dus geen rechte lijn maar dalen), dan is dat waarschijnlijk een apneu.
Onder de 90% heb je een desaturatie. Dat is dus niet gezond.
Van de eerste hulp wiki:
Hoewel gezonde mensen een saturatie van ongeveer 100% hebben, en een saturatie lager dan 95% als afwijkend wordt gezien, zijn er mensen die in normale toestand een saturatie onder de 90% hebben. Deze mensen hebben COPD, een longziekte die wordt veroorzaakt door met name roken. Over het algemeen mag echter worden uitgegaan van een noodgeval als een saturatie onder de 90% wordt gemeten.
De review zelf:
De Contect cms50F is volgens de Chinese fabrikant niet alleen voor thuisgebruik, maar ook geschikt voor ziekenhuizen en dergelijke.

De verzenddoos bevat beschermingsmateriaal, en dan een metalen doosje met daarin het "horloge" voor op je pols, de meter voor op je vinger, een snoertje voor tussen die twee, een USB kabeltje om de boel met je computer uit te lezen, een miniCDtje met de uitleessoftware, een vreemd polsbandgeval en een engelstalige handleiding.

De handleiding is zo klein geprint dat hij net leesbaar is met een vergrootglas (en dan 40 pagina's of zo). Maar erg is dat niet, want er staat eigenlijk haast niks in, ook niet wat je wel moet weten ;)
Gelukkig kon ik een aanvulling op de handleiding op internet vinden. (http://www.pulseoxstore.com/CMS-50F_INSTRUCTIONS.pdf)

Na een kwartier gezamenlijk puzelen met de band waarmee je de meter om je pols moet bevestigen, heb ik een oud horloge uit elkaar gesloopt en daar de band van gebruikt. We hebben wel lol gehad! Die polsband is namelijk al dan niet expres een 1 april grap van de werknemer die hem heeft gemaakt, of misschien van de ontwerper. Een onoplosbare puzzel. Je kunt hem alleen passend om doen als je pols meer dan een decimeter doorsnede heeft (en ja, hij is officieel ook geschikt voor kinderen), maar dan zit het scherm en de bediening aan de binnenkant van je pols. Ik zie degene die dit bedacht heeft zich al verkneukelen achter zijn bureau: "Haha, en dan blijven ze het proberen!" [bigsmile]

Na alle lol de software geïnstalleerd op Windows 7 64 bit, wat prima gaat, ondanks berichten op internet dat dit problematisch zou zijn. Je moet het programma alleen wel even uitvoeren als administrator. (Na installatie rechts klikken op icoontje en kiezen voor "als administrator uitvoeren")

Hij is volgens de handleiding gecalibreerd, en lijkt inderdaad nauwkeurig te meten.
Wel staat er in de handleiding dat je hem maximaal twee uur om je vinger mag hebben omdat de bloedsomloop anders in gevaar komt. Hmm, dat zal wel los lopen hopelijk.
Voor de zekerheid heb ik hem op mijn pink bevestigd, zodat mijn vinger minder afgekneld werd dan bij mijn dikkere vingers. Dat bleek achteraf een vergissing: mijn pink is blijkbaar iets te dun, en daardoor is er een paar keer een uur of kwartier niks gemeten omdat hij niet goed meer zat.
Dit ondanks dat ik de boel enigszins had vastgetaped met pleister.
Vannacht proberen om een dikkere vinger.

Toch was er nog genoeg uit te lezen de volgende ochtend.

De reden dat ik dit apparaat heb besteld is dat ik na een paar slaaptesten waar slaapapneu uit bleek, en twee en een half jaar CPAP, nu ineens een test heb gehad waaruit bleek dat ik helemaal geen slaapapneu zou hebben. (zie http://www.apneuvereniging.nl/forum/vie ... f=1&t=6749) Heb ik een goede nacht gehad maar heb ik nog steeds apneu, of ben ik mirakuleus genezen? Dat wil ik zeker weten, aangezien ik nu mijn CPAP in moet gaan leveren en mijn vriendin me nog steeds hoort stoppen met ademen.

Ik meet, nu ik de CPAP nog heb, eerst een week met CPAP voordat ik zonder ga meten. Zo kan ik vergelijken.

De meting van de eerste nacht is duidelijk. De software is niet perfect, je kunt bijvoorbeeld niet makkelijk scrollen zoals je gewend bent, en de rapporten geven naast de grafiek wel samenvattingswaarden voor je gemiddelde saturatie en hartslag, en ook de gemiddelde lage waarden en laagste waarde, maar niet de hoogste (wat voor je hart toch wel interessant is). Verder plakt hij soms letters over elkaar. Toch is het aardig leesbaar allemaal, kun je ook van minuut tot minuut de grafieken lezen, en biedt het een schat aan informatie.
Die kun je printen, maar je kunt de originele bestanden ook opslaan.
Belangrijk: als je een nieuwe meting begint, wordt de oude automatisch gewist! Je moet elke meting dus elke dag opslaan op je computer.


Mijn oordeel na één nacht:
Voor 130 euro zou je mogen verwachten dat de software wat handiger is en dat het polsbandje en de handleiding bruikbaar zijn.
Aan de andere kant: als je een saturatiemeter met precies dezelfde functies van een Europees merk koopt, ben je maar liefst 650 euro kwijt!
En afgezien van bijkomende zaken als een polsbandje, lijkt hij precies datgene te doen waar hij voor gemaakt is.
Het scherm werkt goed, het draagcomfort is goed, de software zorgt er voor dat je gedetailleerd uit kunt lezen en ook samenvattingen kunt printen per nacht.
Ik zie niet hoe je meerdere nachten kunt samenvoegen of samenvatten, dat is nog een gebrekje. Je moet dus ofwel alle nachten uitprinten en handmatig vergelijken, of erger nog, steeds één nacht inlezen uit je archief, weer sluiten, de volgende openen, en proberen uit je hoofd verbanden te zien.
Maar als het er om gaat om er achter te komen of je in een nacht (of dag) desaturaties hebt gehad en hoe erg die zijn, dan is dit een uitstekend instrument.

Mijn oordeel is dus positief: zijn geld waard, veel makkelijker te dragen dan andere oximeters, en zo te zien erg nauwkeurig.
De toekomst is tegenwoordig ook niet meer wat ze geweest is.

Re: Review saturatiemeter Contec CMS50F

2
Mijn eerste oximetrie rapport:

Ik heb met mijn saturatie meter (cms 50d) mijn saturatie gemeten gedurende 6 uur en 30 minuten

Gaf het volgende beeld

Onder de 100 % gaf 100 %
Onder de 95 % gaf 33.9 %
Onder de 90 % gaf 0.2 %

Basale SpO2 95.5 %
Tijd (min) < 90 % gaf 0.7
Gem lage SpO2 gaf 93 %
Gem lage SpO2 < 90 % gaf 88.5

Gem pols 63 bpm
Lage pols 50 bpm

Dit zijn de gegevens, nu het lastige hoe moet je dit beoordelen


Bijvoorbaat bedankt voor reacties

Re: Review saturatiemeter Contec CMS50F

5
Wel even op zomertijd/wintertijd letten want dat past 'ie niet automatisch aan.

Ik kom niet boven de 96% SpO2 en zit gemiddeld op 94%. Val regelmatig terug tot 88% maar gelukkig niet verder.
Volgens mijn electronische Peak Flow Meter haal ik ook waarden ver onder gemiddeld voor m'n leeftijd.
Ik rook al jaren niet meer maar zal daar dan vroeger toch wel schade mee aangericht hebben :-(
Op de uitslag van m'n nachtje meten in 't ziekenhuis (AHI 79) was de laagste waarde 70% SpO2 en gemiddeld 87,7!

Re: Review saturatiemeter Contec CMS50F

6
bprosman schreef:Zelf ook zitten puzzelen op de polsband en samen met de foto van een mede forummer en dit doc er goed uitgekomen.

http://www.familie-prosman.nl/apneuforu ... he_CMS.pdf

Groeten, Bram
Ha, nou weet ik het zeker! Die polsband van mij heeft een productiefout en kan inderdaad niet passend om. Ik ben dus inderdaad niet gek ;) Dank voor de foto's!
De toekomst is tegenwoordig ook niet meer wat ze geweest is.

Re: Review saturatiemeter Contec CMS50F

8
bprosman schreef:Ben je daar zeker van (Productiefout) , zelf heb ik namelijk hele dunne polsen en krijg hem wel passend, je moet alleen ook een stukje "blauw" door de metalen ring trekken , dan kan hij klein genoeg.

Groeten, Bram
Ja, bij mij zit de blauwe flap onder de zwarte flap, als je begrijpt wat ik bedoel.
De toekomst is tegenwoordig ook niet meer wat ze geweest is.

Re: Review saturatiemeter Contec CMS50F

9
Ab van Polanen schreef:Mijn eerste oximetrie rapport:

Ik heb met mijn saturatie meter (cms 50d) mijn saturatie gemeten gedurende 6 uur en 30 minuten

Gaf het volgende beeld

Onder de 100 % gaf 100 %
Onder de 95 % gaf 33.9 %
Onder de 90 % gaf 0.2 %

Basale SpO2 95.5 %
Tijd (min) < 90 % gaf 0.7
Gem lage SpO2 gaf 93 %
Gem lage SpO2 < 90 % gaf 88.5

Gem pols 63 bpm
Lage pols 50 bpm

Dit zijn de gegevens, nu het lastige hoe moet je dit beoordelen


Bijvoorbaat bedankt voor reacties
Hoi Ab

Heb je dit met je CPAP of MRA op gemeten?

Laat ik voorop stellen dat ik geen dokter ben! Dus als je het echt wilt weten kun je het beter aan iemand anders vragen.

Maar als ik het zo zie, ziet je grafiek er niet super alarmerend uit.
Je zit maar (0,7 x 1 minuut = ) 42 seconden onder de 90%, in 6 1/2 uur tijd. Dat is niet superveel lijkt me, eerder best weinig.
Kijk eens in je grafiek zelf, of die 42 seconden aaneengesloten was, of een paar dips bij elkaar opgeteld. Onder de 90% is trouwens nooit goed hoor, maar ik zie bij mijn eigen metingen dat het apparaat ook lage SP02 registreert vlak nadat er even niets gemeten is omdat de probe was verschoven.
Als je dips ziet in je SP02 en tegelijkertijd een piek in je hartslag, zou dat door een apneu kunnen komen.
Maar ook met masker op zul je altijd een paar apneus overhouden.

Onder de 95% is eigenlijk ook niet helemaal goed.
Aan de andere kant, voor zware rokers, mensen met astma of COPD kan het normaal zijn.
Voor jou is het niet normaal, want je basale SP02 is 95,5%, dus dat is normaal voor jou (en een gezonde waarde).
Je zit 34% van de tijd onder de 95%, en dat is wel redelijk veel. Je hebt dus geen super gezonde score, maar volgens mij ook geen alarmerend slechte score.

Ik zou zeggen: als dit met je masker of MRA in is, dan is het een twijfelgeval of die genoeg doet. Vraag dan eens aan een dokter of het allemaal wel goed gaat, of dat het volgens hem nog okay is.
Heb je geen masker en nog nooit een slaaptest gedaan, dan is het denk ik wel slim om eens een test te doen.

Maar wellicht hebben andere mensen een andere mening, ik ben benieuwd wat de rest er dus van vindt!
De toekomst is tegenwoordig ook niet meer wat ze geweest is.

Re: Review saturatiemeter Contec CMS50F

10
He bedankt voor je uitgebreide antwoord. De gemeten gegevens zijn met mijn Isleep 20+?

Natuurlijk ben je geen arts, bij mijn volgende controle neem ik de gegevens mij naar de arts.

Het is mij veel duidelijker geworden. Gisteren weer een opname nacht, met als result

5 uur registratie

16.5 % onder 95%
0.4% onder 90 %

Basale spo2. 95.6
Tijd kleiner 90% in min 0.3 %
events kleiner dan 90% 2

Pols index 8 events 1/h

Nogmaals bedankt.

Ben benieuwd naar eventuele aanvullingen.

Re: Review saturatiemeter Contec CMS50F

11
Ab van Polanen schreef:He bedankt voor je uitgebreide antwoord. De gemeten gegevens zijn met mijn Isleep 20+?

Natuurlijk ben je geen arts, bij mijn volgende controle neem ik de gegevens mij naar de arts.
Laat even weten wat je arts er van zegt. Daar kunnen wij weer van leren :)
De toekomst is tegenwoordig ook niet meer wat ze geweest is.

Re: Review saturatiemeter Contec CMS50F

14
Afgelopen nacht de CMS50F maar weer eens gebruikt.

Event datum....................SpO2.............Pols
------------------------------------------------------------
Totale Events....................109...............84
Tijd in Events (min)...........68.1.............38.2
Gem. Event Duur (sec)........37.5.............27.3
Indexc (1/hr)....................0.9...............0.9
Aangepaste Index (1/hr).....12.0...............9.3

%SpO2 Data
-----------------------------------------
Basale SpO2 (%)................92.8
Tijd (min) < 88%.................0.8
Events < 88%.......................7
Minimum SpO2 (%)...............40
Gem. Lage SpO2 (%)...........89.6
Gem. Lage SpO2 < 88%........79.6

Pols Data
-----------------------------------------
Gem. Puls Rate (bpm).........67.2
Lage Puls Rate (bpm)............56

Ik zal dit eens een paar dagen achterelkaar doen want dit lijkt mij niet gezond.
Overdag meten geeft ook van die lage waarden.

Re: Review saturatiemeter Contec CMS50F

17
Hoi Ab

Bij de volledige uitdraai zitten grafieken en kun je de 'knelpunten' beter zien. Daar zie je ook het verloop in tijd. Heb je zogenaamde spikes, dus pieken naar boven of naar beneden die meteen weer op niveau zijn, dan worden die als event geteld, terwijl het meestal een storing is. Veel spikes tellen dus ook mee en vertekenen het beeld.

Een basale SpO2 van 92.8% is niet echt slecht te noemen, al zou ik die graag boven de 93% zien. Bijkomende factoren moet je echter ook meerekenen, zoals Diabetes, CPOD, Obesitas etc. Je arts bepaalt dan wat voor jou acceptabel is. Op de foto zie je een spike die tot ca 78 gaat.

Afbeelding


Groetjes, Thea

Re: Review saturatiemeter Contec CMS50F

19
Theab schreef:Hoi Marcel

Zou je mij die uitdraai eens willen sturen want ik zie wat dingen die ik niet met alleen dit stuk niet echt kan beoordelen.

Groetjes, Thea
Zal ik vanavond doen.

Die uitdraai van jou lijkt trouwens sprekend op die van mij qua spikes. Ik zit alleen wat lager.

Re: Review saturatiemeter Contec CMS50F

20
zhubajie schreef:
Theab schreef:Hoi Marcel

Zou je mij die uitdraai eens willen sturen want ik zie wat dingen die ik niet met alleen dit stuk niet echt kan beoordelen.

Groetjes, Thea
Zal ik vanavond doen.

Die uitdraai van jou lijkt trouwens sprekend op die van mij qua spikes. Ik zit alleen wat lager.
Ha Marcel

Het is niet mijn uitdraai maar een die me is opgestuurd. Overigens is de basale saturatie bij deze, ik meen uit mijn hoofd 91,6%. Kan wat tiende procentjes verschil zijn maar niet veel. Als ik de uitdraai echter nakijk op events, blijken de spikes bij de events te horen. Vandaar dat de uitdraai dan wat negatief wordt vertekend.

Groetjes, Thea