Re: CSAS/OSAS vraag

2
Of je OSAS hebt en in welke mate is met bloedonderzoek niet mogelijk. Wat WEL mogelijk dat er tijdens bloedonderzoek waarden (oa leverwaarden, maar ook de bloeddruk) naar boven komen die afwijkend zijn, en waarbij bij een oplettende huisarts toch een lichtje zou moeten gaan branden. Helaas gebeurt dit niet echt vaak.

Vanwaar de vraag ?

Re: CSAS/OSAS vraag

3
Hier heb ik nog nooit overgehoord.

Osas ontstaat door een blokkade in de luchtwegen.
Csas ontstaat als de hersenen geen signaal afgeven om te ademen.
Er is hier geen sprake van een blokkade van de luchtwegen.
De druk van een apap zal en mag dan niet toenemen, daar er geen blokkade aanwezig is om te worden opengeblazen.

Groet Ruud J
Groet RuudJ
Medewerker AV-Kenniscentrum
ADEM BEWUST, WANT HET LEVEN DUURT MAAR KORT.
Bent u al lid van onze Apneuvereniging? €32,50 / Incasso €30,00/Jaar
Word lid en ontvang 4X het Apneu Magazine + 10X het Apneu bulletin per jaar

Re: CSAS/OSAS vraag

4
bprosman schreef:Of je OSAS hebt en in welke mate is met bloedonderzoek niet mogelijk. Wat WEL mogelijk dat er tijdens bloedonderzoek waarden (oa leverwaarden, maar ook de bloeddruk) naar boven komen die afwijkend zijn, en waarbij bij een oplettende huisarts toch een lichtje zou moeten gaan branden. Helaas gebeurt dit niet echt vaak.

Vanwaar de vraag ?
Ik heb al 2x bloedonderzoek laten doen er komt aldus de ha niks uit. Heb al ruim 1 jaar lang last van gehele dag moe zijn, kortademig bij het opstaan, prikkelbaar, stemmingwisselingen, bij inspanning opstapeling van moeheid.

Re: CSAS/OSAS vraag

5
Als je een goede huisarts hebt, zou deze jou al metéén naar een KNO of Longarts moeten sturen om een slaaptest te laten doen. Met deze test kun je bewijzen of je wel of geen last van apneu hebt en ook kunnen zij zien of je last van OSAS of CSAS of een gemengde vorm hiervan hebt.

Een slaaptest gebeurt of thuis of in een ziekenhuis. Meestal thuis en deze is minder uitgebreid, dus goedkoper.

Ik zou je dus aanraden om een slaaptest te doen en je door de HA te laten verwijzen naar de juiste Arts hiervoor.

Groet Ruud J,
Groet RuudJ
Medewerker AV-Kenniscentrum
ADEM BEWUST, WANT HET LEVEN DUURT MAAR KORT.
Bent u al lid van onze Apneuvereniging? €32,50 / Incasso €30,00/Jaar
Word lid en ontvang 4X het Apneu Magazine + 10X het Apneu bulletin per jaar