Backpacken met CPAP

1
Sinds half 2012 is bij mij slaap apneu geconstateerd en heb ik een cpap.
Mijn grootste hobbie is reizen danwel backpacken om zonder gedetailleerde planning op reis te gaan waarbij overnachtingen in hostels, bij mensen thuis (couchsurfing), op station, Op veerboten, in de slaaptrein geen uitzonderingen zijn.

Hierdoor raak ik vaak met mensen in discussie wat leidt tot leuke gesprekken, mensen die het ook mogelijk apneu hebben waarvan ik 2 mensen (1 italiaan en 1 amerikaan) aan de cpap heb geholpen.

Omdat ik bij voorbaat korte reisjes maak of rondtrek maak ik ook veel gebruik van airlines. In den beginne alleen van de dure maatschappijen zoals KLM, Lufthansa, SAS, Norwegian en de laatste tijd ook weer de lowcosters zoals Easyjet, Wizzair, en morgen ook Ryanair.

Morgen vertrek ik naar Spanje om oud en nieuw in Girona te vieren en daarna nog enkele dagen in Barcelona waarbij ik weer vragen verwacht over die cpap. (op een slaapzaal zijn er altijd wel enkele mensen die er naar vragen)
Wel heb ik mijn vraagtekens bij de verzekering omdat het bij een hostel veelal onmogelijk is om de CPAP goed te verbergen doordat bagagekluisjes ervoor te klein zijn. Wel handig dat ik voortaan altijd 5 meter kabel bij heb met een wereldstekker.

Voorheen was ik wel vaak pas 40 minuten voor vertrek van een low-cost vlucht op een luchthaven en daar heb ik nu wel 2 uur weer van gemaakt. Wizzair heeft bijvoorbeeld het 1-tas beleid en ik ben bij de incheckbalie 1 uur in discussie geweest over de CPAP waarbij ze uiteindelijk na een telefoontje met Dublin mijn CPAP pas als extra handbagage toelieten en mij daarvoor wilden laten betalen. Dit was op het vliegveld van Riga(Letland).

Ook heb ik dit najaar de slaaptrein Oslo-Stockholm gebruikt en daar had ik vooral problemen om de CPAP op ongeveer gelijke hoogte van de apparatuur. Ook was hier de electriciteit constant en is met de trein niet gerangeerd (op de City Nightlines gaan ze vaak rangeren als je slaapt waardoor de stroom af en toe uitvalt)
Op een veerboot Stockholm-Tallinn had ik van een stapelbed het onderste bed waardoor ik de CPAP op de grond kon zetten. Dit was een 100% toeval maar als ik het middelste of bovenste bed zou hebben was het lastig geworden de cpap correct te kunnen gebruiken. (iemand hier tips voor bij stapelbedden?)

Verder ben ik er naar benieuwd hoe mensen met CPAP naar festivals gaan waar voorzieningen die voor een cpap nodig zijn behoorlijk lastig zijn.
Groet,
Maikel Lourenssen

---------------------------------
Resmed Elite S10 met vernevelaar
Neusmasker Resmed FX