Kamperen zonder stroom. Vraag.

1
Mijn vrouw en ik zijn echte kampeerders. Vooral plekken waar weinig toerisme komt zijn ons lief.
Midden in de natuur het liefst.
Mijn vraag gaat over het gebruik van een cpap op een accu met omvormer.
Ik hoor hier veel verschillende berichten over.
Dure omvormers met zogenaamde gemodificeerde sinus spanning.

Vorig jaar had ik een f&p cpap sleepstyle hc 604.
Hiermee heb ik enkele dagen geslapen met de volgende spullen:
Semi tractie accu, 23 kg zwaar ( gebruik ik voor een minn kota electrische buitenboord motortje) 12 volt 100 AH
Omvormer van de Lidl (20 euro) hq 12 V dc to 230 V . Output power 150 w.
Dit ging probleemloos.

Vraag:
Ik heb nu een cpap van f&p en wel de icon.
Kan ik , zonder problemen met het apparaat te krijgen, a.s. Zomer enkele nachten kamperen met bovenstaande apparatuur ?
Weet iemand dat? Ik heb hem er al heel even op gezet en het blaast gewoon.
Kan ik schade krijgen aan dit Fisher en paykel icon apparaat?

Re: Kamperen zonder stroom. Vraag.

3
Dag allemaal.

Ook ik ben heel benieuwd wat er momenteel, en tegen een aanvaardbare prijs, te krijgen is om zonder stroom op pad te gaan met de Cpap.
Voorheen waren bij bezoekers van paalkampeerterreinen - dit zijn vrije kampeerplaatsen van Staatsbosbeheer midden in het bos.
Hier zijn natuurlijk geen stopcontacten te vinden :? ...

Het vooruitzicht om een tractie accu in mijn rugzak mee te nemen maakt mij niet heel erg blij.
Zijn er nog andere oplossing, eventueel in combinatie met zonnecellen of zo iets dergelijks?

Ik hoor het graag.

Adriaan

Re: Kamperen zonder stroom. Vraag.

4
Beste Adriaan,

De meeste apparaten hebben tegenwoordig een schakelende voeding. Hierbij wordt de voedingsspanning in pulsen omgezet die dan via een heel klein trafotje en een elektronische schakeling omgezet wordt naar een mooie stabiele voedingsspanning.
Het voordeel van deze schakelende voeding is ten opzichte van een voedings adapter met een gewone transformator dat ze veel kleiner kunnen zijn en toch een flink stabiel uitgangsvermogen kunnen leveren.
Een omvormer zoals jij bij Lidl gekocht hebt, doet in principe hetzelfde. De accuspanning wordt ook in pulsen omgezet die dan via een schakeling een soort wisselspanning uitstuurt. Helaas is deze wisselspanning niet mooi sinusvormig, maar je kan er gerust een schakelende voeding op aansluiten. Ze zijn dan ook geschikt om een telefoon lader en een laptop computer op aan te sluiten.
Of jouw cpap een schakelende voeding heeft weet ik niet, maar als de uigangsspanning van de cpapvoeding een gelijkspanning is, is dat heel waarschijnlijk.
Je hebt tegenwoordig cpaps die met een accu uitgerust kunnen worden, maar die accu moet wel op regelmatige tijden opgeladen worden. Natuurlijk kan je dat opladen overdag met zonnepanelen doen, maar het lijkt mij toch ook een heel gesjouw om dat allemaal mee te nemen.
Ik ben bang dat er voor jouw kampeerprobleem nog niet echt een handzame oplossing is.

Houdoe,

Ben
Er is genoeg lucht op de wereld.
Maar blijkbaar kan je toch lucht tekort komen.

Re: Kamperen zonder stroom. Vraag.

7
In principe kan je het heel makkelijk uitreken hoe lang je met een (volle) accu kan redden.

De accu is van 12 Volt en heeft een waar die wordt uitgedrukt in A/h ( dat is geen ahi , maar ampere/uur)
Op de PAP heb je misschien 2 waarden. Ik zou zonder verwarming gebruiken. Dat scheelt enorm veel batterij.
Ik denk dat het zo rond de 10 watt gebruikt op 12 Volt, maar dat lees je zelf even in de manual. Dit is wel een belangrijke waarde!!!

Op 12 Volt gebruikt iedere 12 watt 1 ampere/uur.
Dus als je Pap 12 watt bij 12 Volt gebruikt, is dat ongeveer 1 uur op 1 ah/uur. Als je accu is 10A/uur, dan kan je een nacht van 10 uur Pappen.
Als je een accu hebt van 20 ah/uur, dan kan je 20 uur aan de slang.

Ik hou van veiligheid: heb 4 accu's van 160 Ah/uur. Zou er niet mee gaan backpacken in ieder geval. :D

als je Pap niet op 12 Volt direct kan, is er de mogelijkheid een kleine omvormer te gebruiken. Dat alleen in overleg met de verstrekker. Het kan zijn dat de pap alleen op een zuivere 50 hertz sinus kan of mag draaien.
Met zo'n omvormer heb je dan wel wat extra verlies bij het verbruik.

Hoop dat je er wat aan hebt.

groeten,

René

Re: Kamperen zonder stroom. Vraag.

9
Met bepaalde apparatuur is het belangrijk dat de wisselspanning een zuivere ronde sinus heeft. De oude omvormers van 12 naar 220 volt gaven een blokgolf. Later kwam de al wat betere trapeziumvormige sinusvorm. Tegenwoordig genereren ze net zo'n mooie sinusvorm als dat het 240 Volt-net geeft.
heel veel apparatuur speelt op alle drie de vormen. Computers kunnen bv vanaf trapezium goed werken. Mijn padjes koffiezet-machine wil niet werken op een trapeziumvormige sinus.

Op zich kan er denk ik niet veel kapot gaan. Het gaat er meer om of de PAP nog een juiste werking behoudt. het is wel belangrijk dat de PAP de juiste druk op bouwt. Door een niet helemaal volmaakte sinusvorm zou er een afwijking kunnen ontstaan. Ik ga gewoon tegen de zomer even bellen met mijn leverancier over hoe ik er mee om moet gaan. Mijn devillbiss kan ook op 12Volt, dus ik heb keuze.

Veel plezier op de camping en groeten,

René

Re: Kamperen zonder stroom. Vraag.

10
Door de snelle overgang van een blokgolf tov een sinus kunnen geschakelde voedingen wat harder gaan brommen en worden wat warmer.
Voor de rest gaat het wel goed hoor, maar voor het beste rendement kun je natuurlijk het best een PAP hebbem die rechtstreeks op 12 (of 24) Volt kan.

Groeten, Bram