Re: Hoe zijn Uw ervaringen met een MRA?

21
Nou kan ik me voorstellen dat je dan wat anders aan je hoofd hebt.
Ik heb nu een verwijzing van de tandarts die de MRA beugel aangemeten heeft naar de longarts. De MRA staat op zijn maximum en de kaakstand is gewijzigd. Toch nog veel klachten helaas. Ik denk zelf dat de CPAP toch voor mij de beste behandeling is. Maar heb het toch geprobeerd. Als het CPAP wordt weet ik ook dat dit de beste keus is.


Verzonden vanaf mijn iPad met Tapatalk

Re: Hoe zijn Uw ervaringen met een MRA?

22
irmgo schreef:Nu een jaar de MRA en recent een slaaponderzoek gehad.
Keurige uitslag minder dan 5 per uur.
Blijf toch vermoeid; val erg vaak in slaap bijv. tijdens het tv. kijken of in de bios.
Heb wel het idee dat ik goed slaap. Ik maak nog wel veel geluid door de beugel en last van rusteloze benen.
Al met al nog geen definitieve goede oplossing.
Mogelijk toch weer aan de cpap?
Een slaaponderzoek is maar 1 nacht is wel een momentopname.
hebben anderen deze ervaring ook?
Beste Irmgo,

Je uitslag is idd keurig te noemen als het om ahi gaat. Echter hoor ik je ook over klachten die nog niet weg/over zijn waarbij je ook al een oorzaak aan kan geven.
Ik denk dat het goed is dat je die verwijzing heb gehad naar de longarts. Maar ik wil je meegeven om te vragen bij de longarts voor een uitgebreid onderzoek. Er kan namelijk meer aan de hand zijn dan alleen maar apneu welke ook vermoeidheid kunnen geven. Gevaar is namelijk dat er gefocust wordt op apneu en de rest vervolgens vergeten wordt.
Als je nu toch terug in de molen komt, bekijk het dan breed zodat je zaken kan afvinken.
Wat de cpap betreft zou dit idd mogelijk zijn als de mra onvoldoende werkt of er teveel aan klachten zijn door de mra. In jou geval in wat je benoemt zou ik dit zeker overwegen. Qua werking lijkt de mra dus voldoende te werken.

Hou ons op de hoogte qua ontwikkelingen

Re: Hoe zijn Uw ervaringen met een MRA?

23
Ben idd. naar de longarts geweest.
Omdat de uitslag van de slaaptest met MRA goed was wil hij niet direct weer terug naar de CPAP. Hij gaat me doorsturen naar de neuroloog.
Restless legs heb ik mogelijk; merk ik zelf ook wel soms kom ik daar niet van in slaap.
Neuroloog kan daar naar kijken en misschien een uitgebreid slaaponderzoek.
De MRA naar eigen inzicht gebruiken. Dat vind ik nog wel lastig.
Met MRA nog steeds last van snurken ; zonder MRA ook.
Welk effect de MRA heeft is dus niet geheel duidelijk.
De kaakstand wordt nu wel weer normaal.
Ik wacht de oproep wel af.




Verzonden vanaf mijn iPad met Tapatalk

Re: Hoe zijn Uw ervaringen met een MRA?

24
Ik denk dat het goed is om bij de neuroloog langs te gaan en daar om een psg te vragen.
Ook denk ik dat het goed is om naar een kno-arts te gaan voor een slaapendoscopie. Dit om te bekijken waar je snurken door veroorzaakt wordt.
Ondanks dat je een mra hebt zou ik nog even alle opties open houden en het onderzoek breed houden. Hoe meer je kan uitsluiten hoe beter.

Re: Hoe zijn Uw ervaringen met een MRA?

25
Mijn ervaringen met een MRA zijn negatief. Veel pijn gehad, ook na langere tijd iedere ochtend blij als dat verrekte ding weer uit mijn mond mocht. AHI was prima, daar niet van, maar als je een slechte slaper bent en wakker moet liggen met een beugel, die erg hindert, word je niet blij. Na 1 1/2 jaar was de onderkaak zo verschoven dat ik ermee moest stoppen. Voordat ik een c-pap kreeg, duurde het nog een knap lange tijd: weer door de molen en snel gaat zoiets niet.
Toen in gevecht - ik kan het niet anders noemen - met de verschillende maskers van de c-pap met bijbehorende langdurige ernstige verkoudheid. Pffff!
Ik had de MRA-periode liever overgeslagen.
Overigens hield de vertegenwoordiger van een firma die MRA's levert een enthousiast verhaal over dit apparaat op een bijeenkomst in het Rivierenland Ziekenhuis in Tiel. Hij reageerde op mijn klacht van het verschuiven van mijn kaak met de opmerking dat dit hoogst zelden voorkomt. Iets wat ik na het lezen van deze pagina waag te betwijfelen. Maar ja, mijn kaakproblemen zijn zijn boterham.

Re: Hoe zijn Uw ervaringen met een MRA?

26
Inmiddels de uitslag binnen van het slaaponderzoek;
Waarschijnlijk toch de restless legs die het inslapen bemoeilijken heb ik ook gezien in de grafiek. Nu medicatie hiervoor. Gabapentine in oplopende dosering.AHI met beugel toch rond de 8.
Vond de neuroloog niet zo schokkend. Kijken of de medicatie werkt en mogelijk weer Cpap. Wordt vervolgd


Verzonden vanaf mijn iPhone met Tapatalk

Re: Hoe zijn Uw ervaringen met een MRA?

27
Aan een cpap moet men wennen, ook uw partner. Er zijn maskers die behoorlijk stil zijn en als je de cpap goed opstelt, houdt het bed het meeste geluid tegen. Mijn partner zei tegen mij dat ze de cpap bijna niet hoort, zij stoort zich er niet aan. Mijn masker is de swift FX, wat behoorlijk blaast, maar ik gebruik een filter (wasemkap filter) voor de uitlaat bij de neus, die ik vrij los ervoor bevestigd heb, wat zeer goed werkt, voor geluid en wind. Mijn leksnelheid is wat het moet zijn en ik ervaar geen problemen met inademen van mijn eigen lucht.

Ik ga niet zeggen dat u dat moet doen, ik geef alleen aan dat als er een wil is, er een weg is om problemen op te lossen.

Ik wens u veel succes
Resmed Aircurve 10 VAuto + verwarmde slang + rm P10

Hoe zijn Uw ervaringen met een MRA?

28
Annelies
Het lijkt er op dat de MRA niet voldoende helpt.
Ik zou me toch weer melden voor nader onderzoek.
Bij mij ook terug naar de CPAP na de MRA.
Dit komt je gezondheid en je relatie niet ten goede. Er zijn echt goede maskers die minder lucht uitblazen. En oordoppen op maat voor je man?
Sterkte dit is echt heel vervelend!

Verzonden vanaf mijn iPad met Tapatalk

Re: Hoe zijn Uw ervaringen met een MRA?

29
Annelies, het is duidelijk dat de MRA niet (meer) zijn werk doet. Het is dus absoluut noodzakelijk dat er een andere oplossing moet komen. Niets doen kan zeer veel ellende opleveren qua gezondheid en daarom moeten jullie gezamenlijk tot een oplossing zien te komen.

Een cpap als de Resmed AirSense 10 is geruisloos. Dan nog de slang. Ik zou voor een verwarmde slang gaan, dat verbetert sowieso het slaapcomfort. Dan als laatste het heikele punt volgens je man, het masker en de luchtstroom.

Resmed heeft een masker dat vrijwel geen luchtstroom geeft. Op slechts 2 tot 5 cm vanaf dit masker zou je wat kunnen voelen en zo dicht ligt, denk ik, niemand naast elkaar. Het masker is het Resmed Airfit P10 neusdoppenmasker For Her. Deze heeft neusdoppen in de maat xs, s en m. Het bandje (rozegrijs) is circa 48 cm lang en kan aan de achterzijde gesplitst worden, zodat een deel op de kruin en het andere deel op het achterhoofd gedragen kan worden. Er bestaat ook een mannenversie van. Daar is het bandje 50 cm (blauwgrijs) lang en de neusdoppen zijn in de maat s, m en l bijgeleverd. Heel veel mensen vinden dit het ideale masker. Geen wind, geen geluid en heel licht in gewicht.

Hier kun je een Review lezen van dit masker. Je kunt dit via de browser Chrome vertaald in het Nederlands lezen.


Echt ga ervoor en bespreek dit met je man. Apneu, verkeerd (on)behandeld, kan leiden tot invaliditeit en zelfs een vroege dood.
Groet RuudJ
Medewerker AV-Kenniscentrum
ADEM BEWUST, WANT HET LEVEN DUURT MAAR KORT.
Bent u al lid van onze Apneuvereniging? €32,50 / Incasso €30,00/Jaar
Word lid en ontvang 4X het Apneu Magazine + 10X het Apneu bulletin per jaar

Re: Hoe zijn Uw ervaringen met een MRA?

30
Ik ben ooit begonnen met een tijdelijk MRA.
Het was een bitje met een kunststof die in een bakje kokend water werd zacht gemaakt.
Daarna moest er in gebeten worden om de afdruk van het gebit te creeren.
Hierna kwam een definitieve, verstelbare MRA.
Ik moest de onderkaak ver naar voren stellen om profijt van de MRA te hebben.
Dit resulteerde in kaakpijn.
Doordat de onderkaak met de voortanden aan de voortanden van de bovenkaak hing, gingen de tanden verplaatsen.
Ik kon nog wel bijten maar kauwen was uitgesloten.
Hierna heb ik ongeveer 2 jaar met een beugel gelopen om dit weer te corrigeren.
De achterzijde onderbeugel werd met elastiekjes verbonden aan de voorzijde van bovenbeugel (bij de hoektanden).
Door de elastiekjes werd, wanneer mijn spieren zich ontspanden (slaap), de kaak naar voren gebracht.
Wanneer de kaakspieren zich spanden (wakker) kon de kaak naar achteren.
Dit heeft goed gewerkt.
Hierna kwamen er plaatjes (bitjes) zoals die voor kunst standen.
Ook hierbij liepen er elastiekjes van de achterzijde van het onderbitje naar de plaats van de hoektanden op het bovenbitje.
Dit heeft een tijd goed gewerkt, zonder kaakpijn en zonder dat de tanden verplaatsten.
Toen de apneu-klachten verergerden ben ik overgegaan op een CPAP.
Inmiddels heb ik een nieuwe CPAP, een DreamStation.
Dreamstation 2 + Airfit P10, voorheen Remstar Pro M + Swift FX en Dreamstation (1)
diverse MRA's gehad waardoor tanden verplaatsten

Re: Hoe zijn Uw ervaringen met een MRA?

31
Annelies, de route kno - longarts - leverancier komt heel vaak voor.

Ook longarts - leverancier komt vaak voor.

De longarts is eindverantwoordelijke bij het gebruik van een cpap.

Vivisol is een Leverancier die de merken van de fabrikanten Resmed en Philips allebei in huis hebben. Ook de maskers zijn vaak voorradig, maar men heeft vaak van het één meer dan van het ander op voorraad.

Dus als eerste terug naar de arts om aan te geven dat je met de MRA niet verder komt en schroom je niet om daarbij ook de problemen met je echtgenoot te bespreken qua Apneu.

De ApneuVereniging geeft vaak het volgende aan: Apneu heb je beide en niet alleen!
Groet RuudJ
Medewerker AV-Kenniscentrum
ADEM BEWUST, WANT HET LEVEN DUURT MAAR KORT.
Bent u al lid van onze Apneuvereniging? €32,50 / Incasso €30,00/Jaar
Word lid en ontvang 4X het Apneu Magazine + 10X het Apneu bulletin per jaar

Re: Hoe zijn Uw ervaringen met een MRA?

34
Ik heb het laatste 1/2 jaar steeds meer last van kriebel in keel, hoesten, heesheid en droge mond vooral in de ochtend én avond.
Ik draag de MRA inmiddels 3 jaar, iedere nacht.
Verder merk ik dat sinds ik de MRA draag vaak wakker wordt van een droge schorre keel.
En moet dan een slok water drinken (flesje water naast bed) om mijn slaap te kunnen hervatten
In eerste instantie dacht ik dat dit kwam direct na een ademstop, maar ik twijfel nu of ik wakker wordt van uitdrogende slijmvliezen?
Heeft nog iemand hier ervaring mee?
Heeft iemand een oplossing voor dit probleem?

Re: Hoe zijn Uw ervaringen met een MRA?

35
Welkom Marcel op dit forum. Ademhaling via de mond veroorzaakt vaak uit gedroogde slijmvliezen. Steeds meer mensen gebruiken een mond gel om dit op te lossen.

Je kunt een gel in de mond smeren die speeksel aanmaakt.

Merk: Oracoat
Productnaam: XyliMelts (muntvrij)
Groet RuudJ
Medewerker AV-Kenniscentrum
ADEM BEWUST, WANT HET LEVEN DUURT MAAR KORT.
Bent u al lid van onze Apneuvereniging? €32,50 / Incasso €30,00/Jaar
Word lid en ontvang 4X het Apneu Magazine + 10X het Apneu bulletin per jaar

Re: Hoe zijn Uw ervaringen met een MRA?

36
Sinds 2 weken heb ik een MRA, na een cpap. Ik ben een zware gebruiker met 42 ahi. De cpap beviel mij functioneel uitstekend. Echter reis ik veel en dan is een cpap onhandig. Ook voor de slaapkamergenote is een cpap niet het meest aantrekkelijk.

Ik ervaar behoorlijk pijn in de kaakgewrichten die de hele dag aanhoudt, maar ik lees dat ik wellicht langer moet wennen en eventueel bijstellen. Echter heb ik ook serieus last van mijn nekspieren sinds het gebruik van de MRA. Ik zit vrij stevig in elkaar en heb eigenlijk nooit lichamelijke klachten, dus ik vraag mij af of dit kan gebeuren door een MRA.

Zijn er tips om de kaak in de ochtend beter terug in positie te krijgen? Nu gebruik ik een paar minuten het bijt-plasticje dat bij de beugel zit. Maar ik voel zelfs aan het eind van de dag dat de kiezen nog niet goed aansluiten en de mond opensperren lukt niet en kauwen is pijnlijk.

Re: Hoe zijn Uw ervaringen met een MRA?

37
De door jou genoemde klachten komen vaker voor.

De mra kan goed helpen, maar gaat vaak gelijktijdig op met klachten die schade aan het gebit kan veroorzaken.

Een ahi van 42 per uur is eigenlijk te hoog voor een mra en zelf zou ik voor een cpap blijven gaan. Ongeacht vele reizen, zolang er stroom aanwezig is of desnoods met behulp van een accu, is de cpap zeker minder pijnlijk. Wel meer rompslomp, maar gezondheid gaat voor. Dat het niet romantisch is in de slaapkamer, daar ga ik in mee. Echter eerst de romantiek en daarna de cpap.

Of een mra zijn werk goed doet, moet weer gecontroleerd worden via een slaaptest.
Groet RuudJ
Medewerker AV-Kenniscentrum
ADEM BEWUST, WANT HET LEVEN DUURT MAAR KORT.
Bent u al lid van onze Apneuvereniging? €32,50 / Incasso €30,00/Jaar
Word lid en ontvang 4X het Apneu Magazine + 10X het Apneu bulletin per jaar

Re: Hoe zijn Uw ervaringen met een MRA?

38
Hi allemaal, ik ben nieuw op dit forum. Ik heb last van burn out klachten en word al jaren niet uitgerust wakker..Volgens mijn partner ademde ik onregelmatig. De dokter stuurde mij door voor een slaaptest. Uitkomst AHI 5 lichte apneu dus. Daarnaast kwam uit de test dat ik een lichte slaap had gedurende de hele nacht. Ik heb een MRA gekregen in februari. Ik had het idee dat het de eerste weken hielp (placebo effect?) daarna bleef ik toch moe en ben ik nog steeds moe, nu 6 maanden later. Ik wórdt regelmatig wakker met hart bonzen en moet nog steeds vaak naar de wc. Nu ben ik bang dat de MRA niet werkt. Volgens de tandarts die de beugel heeft geplaatst heb ik geen recht op een 2de slaaptest met beugel aangezien mijn AHI te laag is. Ik baal hiervan aangezien ik al 10 maanden burn out klachten ervaar, ik ben nog maar voor de helft aan het werk en heb 6 maanden in de ziektewet gezeten. Ik ervaar nog steeds slecht slapen dwz wakker worden midden in de nacht soms niet in slapen en een lichte slaap ervaren gedurende de hele nacht met veel dromen , hartkloppingen, moeheid, slechte concentratie slecht geheugen enz. Klopt het dat een 2de onderzoek binnen een jaar niet wordt vergoed door de zorgverzekering omdat het hier om slechts lichte apneu gaat? Ik hoop van wel want betaal liever geen 2000 uit eigen zak.

Re: Hoe zijn Uw ervaringen met een MRA?

40
NicoletteN schreef: 11 aug 2020, 08:29Klopt het dat een 2de onderzoek binnen een jaar niet wordt vergoed door de zorgverzekering omdat het hier om slechts lichte apneu gaat? Ik hoop van wel want betaal liever geen 2000 uit eigen zak.
Nee, u heeft altijd recht op een second opinion. Deze wordt vergoed.

Bent u wel eens duizelig?
Na 3 jaar strijden eindelijk de diagnose UARS
Dit onderschrift is een eerbetoon aan zij die nog in stilte lijden omdat hun artsen volhouden dat het "tussen de oren" zit
Dreamstation BiPAP AutoSV, ResMed AirFit F30i