van CSAS naar OSAS

1
Gegroet allemaal,

Enige tijd geleden heb ik een slaaptest laten ondergaan waaruit bleek dat mijn centrale apnoe's staat op 92, obstructieve op 4 en hypopnoe's op 90.
Een jaar later heb ik een nieuwe slaaptest ondergaan, (ander ziekenhuis) en uit die slaaptest is gebeleken dat mijn centrale op 0 staat, obstructieve op 185 en hypopnoes op 10.

Dit zijn 2 totale andere resultaten, is het mogelijk dat dit in 1 jaar tijd zo kan veranderen?

De dokter bij de 2de test wou zich enkel focussen op hun resultaten en heeft niet veel tijd besteed aan de eerste testen.
Het verschil zit er wel in dat bij de test waar CSAS gevonden is door een UZ gebeurt is met een hele afdeling aan slaapziektes geweid is terwijl de OSAS test gebeurt is in een AZ waar er maar zo'n 3tal kamers voorzien zijn daarvoor en een derde minder kabels bevestigd waren tijdens de slaap.

Re: van CSAS naar OSAS

4
bprosman schreef:Hoe zijn beide testen gedaan, is er echt een Polysomnografie gedaan (met plakkers/sensoren op het hoofd, benen, ooghoek) ?

Groeten, Bram
Bij beide testen waren met sensoren op het hoofd, benen, keel. Hoewel er in het uz toch wel meer sensoren geplaatst werden dan in het az.
Ruud J, schreef:Hallo Jonath

Welkom hier. Dat zijn veel apneus. Wordt je wel behandeld met een cpap.


Groet RuudJ
Dankt u.
In het uz zeiden ze dat een cpap weinig tot zelfs geen beterschap zou baten. In het az hebben ze mij een aangeraden. Ik heb dan ook een aantal weken met een cpap proberen te slapen. Het probleem daarmee was dat ik er niet mee in slaap kon geraken (beetje door de jeuk dat ik had wegens psoriasis in de snor/kinstreek). De paar keer dat het wel gelukt is om in slaap te vallen met de cpap, kwam ik toch wel wat hyperventilerend wakker.

Is het in feite mogelijk dat de resultaten zo kan wijzigen in een jaar tijd, of is de 2de test wegens minder sensoren te hebben gebruikt, anders registreert?

Re: van CSAS naar OSAS

5
Stel DAT het centraal is (CSAS) dan is een CPAP inderdaad minder effectief.
Van de andere kant, een CSAS van 96 heb ik hier voor zover ik me kan herinneren nog nooit gezien.
Die 185 zal niet per uur zijn denk ik of wel ?

Groeten, Bram

Re: van CSAS naar OSAS

7
bprosman schreef:Van de andere kant, een CSAS van 96 heb ik hier voor zover ik me kan herinneren nog nooit gezien.
Die 185 zal niet per uur zijn denk ik of wel ?

Groeten, Bram
Dat staat vermeld onder het aantal episodes met gestoorde ademhaling. mijn ahi staat op 30.5/h.

Re: van CSAS naar OSAS

8
Ik had 100 ademstilstanden per uur en behoorde tot de 'top 10 van Nederland'
door de cpap met wat hogere druk, na 1 week tot een paar apneus per uur gereduceerd.
Maar ben toch doorverwezen naar het CTB in Utrecht.
Wie heeft hier ervaring mee??????? :cry: