Re: restless leg syndroom

2
Zover ik weet staat het officieel los van elkaar maar komt toch wat vaker als combi voor.
Komt misschien omdat het bij een PSG ook gemeten wordt.
Dan vind je het ook makkelijker
Daan

ff vanaf mijn telefoon met Tapatalk

Re: restless leg syndroom

4
De medicijnen die er voor zijn werken bij mij ook goed, maar te kort.
Ik geloof gelijk dat het op je apneu's van invloed zal hebben want als ik mij zelf na ga dan wordt ik als de medicijnen uitgewerkt zijn heel bewegelijk.

Wat ik wel vreemd vindt is dat ik het niet had voor er apneu werd geconstateerd.
Dat weet ik omdat ik het dekbed altijd nog netjes op het bed had liggen bij wakker worden.
Nu is dat wel eens anders.

Groet Ingrid
In ieder mens is wel iets waardevols te ontdekken....
cpap ResMed 10 met verwarmde slang . Masker AirFit P10 ResMed..

Re: restless leg syndroom

5
Toen ik de uitslag van mijn 2e slaaponderzoek kreeg (afgelopen augustus) werd mij verteld dat ik ook buitengewoon beweeglijke benen had. Iets waar ikzelf nog nooit iets van gemerkt had.
Er is afgesproken dat ik eerst de cpap een periode op proef krijg en pas als die goed aan blijkt te slaan krijg ik een nieuw slaaponderzoek, speciaal om te kijken hoe het met mijn benen is. Mocht daarin geen verandering gekomen zijn, zou ik medicatie krijgen.

Daaruit maakte ik op, dat restless legs en apneu blijkbaar samen kunnen gaan.

Ineke

Re: restless leg syndroom

6
Het wordt toevallig met het slaaponderzoek ondekt omdat ze ook sensoren op beide benen plakken.
Bij mijn eerste slaaponderzoek is het helemaal niet ontdekt, maar omdat ik zelf bij een controle aan gaf dat mijn benen pijn deden is er nader onderzoek gedaan. Normaal geeft RLS geen pijn maar een kriebelend gevoel en natuurlijk het bewegen.
Bij mij deed het echt pijn. Toen ik doorgestuurd werd naar een ander ziekenhuis voor andere klachten kwam de RLS ook nog te sprake. Hier werd wel gezegd dat het ook behoorlijk pijn kan doen.

Nu ik die medicijnen al zo'n 4 maand gebruik valt mij op dat ze na 4 uur uitgewerkt zijn.

Groet Ingrid
In ieder mens is wel iets waardevols te ontdekken....
cpap ResMed 10 met verwarmde slang . Masker AirFit P10 ResMed..

Re: restless leg syndroom

7
Vervelend voor je dat de medicijnen zo snel uitgewerkt zijn, Ingrid!

Na het 1e slaaponderzoek is tegen mij niets gezegd over de beweeglijkheid van mijn benen. Pas toen ik er naar vroeg toen ik de cpap kreeg - een week na de uitslag van het 2e onderzoek - hoorde ik dat die de eerste keer óók hoog was.
Blijkbaar is de informatie die je krijgt nogal afhankelijk van de persoon die de uitslag geeft....

Re: restless leg syndroom

8
Ja het is nog moeilijk wat ik nu dan ook doen moet.
Moet ik nog meer van die pillen innemen of moet ik later op de nacht extra gaan innemen.
Moeilijk vind ik het wel en daar kan je niemand advies in geven.

Volgende week weer naar het ziekenhuis en dan ga ik dit ook even navragen.

Groet Ingrid
In ieder mens is wel iets waardevols te ontdekken....
cpap ResMed 10 met verwarmde slang . Masker AirFit P10 ResMed..

Re: restless leg syndroom

9
Weet je wel zeker dat het RLS is? Er bestaat namelijk ook PLMD. Die wordt vaker gezien bij SAS . (Periodic Limb Movement Disorder). Beide aandoeningen hebben dezelfde symptomen nl. Ongecontroleerde onvrijwillige bewegingen. Het verschil zit in het feit dat RLS ook overdag of in wakkere toestand kan optreden. (Dit zijn geen spasmen!). Bij PLMD treden de verschijnselen alleen s'nachts TIJDENS de slaap op. RLS/ PLMD heeft tot gevolg dat de slaap slecht van kwaliteit is en dus vermoeidheid overdag kan geven. Beide zijn medicinaal te behandelen Dit ter info

Re: restless leg syndroom

10
Dit is wat er in mijn tweede slaaponderzoek werd geschreven door de neuroloog over PMLS:
Technisch adequaat, wat krappe tst, goede kwaliteit en efficiency, goede architectuur, vrij hoge plms index met relatief lage plms-arousal index, totaalplaatje pleit niet tegen plms.

Dit was dus het tweede slaaponderzoek. Van het eerste is die meeting niet gedaan.

Guy misschien wil jij uitleggen wat daar geschreven is.

Alvast bedankt.

Groet Ingrid
In ieder mens is wel iets waardevols te ontdekken....
cpap ResMed 10 met verwarmde slang . Masker AirFit P10 ResMed..

Re: restless leg syndroom

11
Hoi Ingrid,

PLMS=PLMD en PLMD =PLMS. PLMS/PLMD= geen RLS
PLMSi (index) is aantal PLMS events / uur gedurende de slaap.
Dus bereknening : PLMS Index (PLMSi)= Aantal PLMs x60 / TST in min. (TST = total sleep time)

PLMSai (PLMS geassocieerde arousal index) is aantal PLMs events waarbij een arousal optreed / uur, gedurende de slaap .
Dus berekening: PLMSai= Aantal PLMs met arousal x 60/TST in min.
Goede architectuur = Alle slaapfases goed doorlopen. Dus genoeg REM slaap en diepe Slaap, weinig Arousals

Bij jou is de PLMSi dus hoog en de PLMSai laag.
Wat krappe TST is dat je maar kort geslapen hebt tijdens het onderzoek.

grtz

Re: restless leg syndroom

12
Hoi Guy,

Bedankt voor je uitgebreid antwoord.

Dat ik weinig geslapen heb tijdens het onderzoek klopt.
Zo ziet mijn nacht er denk ik ook gemiddeld uit.

Omdat jij nu zegt dat het plms is moet ik dan misschien een ander soort medicijn hebben?
Nu heb ik 3 tabletjes Pramipexol voor de nacht.

Ik zou zo graag gewoon de hele nacht kunnen en willen slapen snap je?

Groet Ingrid
In ieder mens is wel iets waardevols te ontdekken....
cpap ResMed 10 met verwarmde slang . Masker AirFit P10 ResMed..

Re: restless leg syndroom

13
Hoi Ingrid,

De behandeling medicinaal bij plms en rls is bij mijn weten gelijk. Rls wordt vaak samen gezien met PLMs, Je zult van te voren wel alle triggerfactoren moeten uitsluiten, zoals oa vitamine te korten en andere bloedwaardes. Enige "huishoudelijke " regels dienen betracht te worden:

•Drink geen koffie, thee, cola of andere dranken waar caffeïne in zit. Ook alcohol maakt de klachten erger.
Probeer te stoppen met roken.
•Gezond eten is belangrijk. Misschien helpt het om bepaalde dingen niet te eten. Als u te zwaar bent is het verstandig om af te vallen.
•Beweeg voldoende. Te weinig bewegen maakt uw klachten erger. Zeer intensief sporten kan juist meer klachten geven.
•Warmte en kou kunnen verschil maken. Soms helpt een warm bad. Of u kunt warme of juist koude doeken om uw benen wikkelen.
•Ga zo ontspannen mogelijk met uw klachten om. U kunt beter afleiding zoeken dan zich er druk om gaan maken.
•Ga op vaste tijden naar bed en probeer overdag niet 'bij te slapen'. Slaappillen maken het probleem groter. Die kunt u daarom beter niet nemen.

Re: restless leg syndroom

14
Hoi Guy,

-drink per dag ongeveer 3 kopjes koffie, thee zelden en cola nooit.
Moet ik die 3 ook niet meer doen dan? S'avond's drink ik al geen koffie meer.
-gezond eten doe ik al dacht ik, maar doel je hier op geen varkensvlees?
Zwaar ben ik sowieso niet, maar begin zins cpap therapie wel aan te komen.
- Bewegen doe ik genoeg. Fiets veel en heb geen zittend beroep.
Sport heb ik de laatste tijd geen tijd meer voor, maar heb tijd lang 2 maal in de week aan fitness gedaan.
-Met dat warme en koude afwisselen kan ik nog wel eens uit gaan proberen.
-Maak mij er verder niet druk om, maar vind het zo hinderlijk.
-Ook ga ik als het kan op vaste tijden naar bed. Drink zelde alcohol en geloof dat er met mijn vitaminen niets mis is, maar dat weet ik natuurlijk niet zeker. Slaappillen gebruik ik nooit.

Bedankt voor je lijstje want loop gewoon alles weer even na voor de zekerheid.

Groet Ingrid
In ieder mens is wel iets waardevols te ontdekken....
cpap ResMed 10 met verwarmde slang . Masker AirFit P10 ResMed..

Re: restless leg syndroom

16
Hoi Guy,

Oo dat had ik ook wel begrepen.
Nu heb ik net ook nog iets anders gehoord.
Het zou helpen om s'avond's voor het slapen gaan een banaan te eten.
De pijn zou daar mee verdwijnen.

Mijn vraag is kan dat waar zijn of is het een fabel?
Ik zou dan wel met de medicijnen moeten stoppen.
Tuurlijk doe ik dat niet maar zo want heb duidelijk veel meer rust in de benen gekregen,
maar ben natuurlijk wel benieuwd of er een kern van waarheid in zit.

Het is toch zo dat RLS of plm een gevolg is van dopamine te kort.
Dan zou toch pure chocolade ook al moeten helpen.
Dat lust ik graag, maar is het waar dat dat kan helpen?

Groet Ingrid
In ieder mens is wel iets waardevols te ontdekken....
cpap ResMed 10 met verwarmde slang . Masker AirFit P10 ResMed..

Re: restless leg syndroom

17
Hoi Ingrid,

Dat fruit goed is voor je gezondheid behoeft geen toelichting, maar het zien als een medicijn vind ik iets ver gaan. Of chocolade een surrogaat is voor je dopamine vervangers weet ik niet. Hier kan ik je niet in helpen, mogelijk wel de. Internist of een neuroloog.

Grtz

Re: restless leg syndroom

18
Hou Guy,

Wil je heel erg bedanken voor de moeite die jij genomen hebt om mij van advies te voorzien.
Binnenkort leg ik het voor aan de dokter en als er interessante info uitkomt zal ik het melden.

Groet Ingrid
In ieder mens is wel iets waardevols te ontdekken....
cpap ResMed 10 met verwarmde slang . Masker AirFit P10 ResMed..