wanneer herstel

1
Hallo lezers.

Ik ben een man van bijna 50 en heb jarenlange problemen gehad met vooral vermoeidheid en uitputting, totdat het kwartje viel:slaapapneu. Er is OSAS geconstateerd in okt 2013 en ben toen begonnen met CPAP. Dat hielp niet(AHI varieerde van 35 tot 80). Na een aantal slaaponderzoeken bleek het toch CSAS te zijn met een AHI van 40. Heb toen een Bipap gekregen. Toen daalde de AHI naar 6. Vervolgens bleek dat mijn mond de 2e helft van de nacht openzakte en na gebruik van een kinband zit mijn AHI op 0!

Ik ben natuurlijk zeer blij, maar nu de AHI sinds 2 weken op nul zit, wil ik me graag beter voelen en dat lukt nog niet echt. Ik heb mijn middagdutjes afgezworen om in een ander ritme te komen, maar toch moet ik tegen het einde van de week 's middags naar bed, anders trek ik het niet.

Hoe lang zou het kunnen duren voordat ik me fit ga voelen en eh, wie weet een oplossing voor het opgeblazen gevoel da ik de hele dag heb.

Re: wanneer herstel

2
Dat kan echt wel een paar weken of maanden duren helaas.

Waarom eigenlijk je middagdutjes afgezworen?
Het feit dat je dat kunt, zou eigenlijk al een stukje op herstel kunnen wijzen. Maar ook tijdens het herstel is rusten belangrijk! Met pap natuurlijk.

Ik doe mijn middagdutjes nog steeds, die van mij duren maar 3/4 uur en dan ben ik weer wakker, maar het komt me ernstig ten goede!

Re: wanneer herstel

3
Beste Jan,

Welkom in dit forum.
Om te beginnen heb ik niet echt kennis van csas. Maar als je nu een AHI afleest van nul, dan moet je verbetering gaan voelen.
Alleen is een bipap of cpap geen schakelaar die van het ene op het andere moment volop resultaat geeft.
Je bent nog tekort bezig met de therapie om jouw csas te bestrijden.
Het vraag meestal wel enige tijd eer je merkt dat het apparaat voor jou werkt.
Een van de eerste dingen die duiden op verbetering, is het 's nachts minder vaak uit bet te moeten om te plassen.
Wat betreft die middagdutjes, gewoon aan toegeven als je het nodig hebt, Wel jouw masker opzetten, want ook bij een dutje zullen apneu's voor komen.

Houdoe,

Ben
Er is genoeg lucht op de wereld.
Maar blijkbaar kan je toch lucht tekort komen.

wanneer herstel

4
Misschien toch aanhalen dat er zoiets bestaat als slaapschuld. Die los niet in met een paar dagen goede slaap.
Daar kunnen maanden over gaan.
Dus nog wat afwachten zou ik zeggen.


Mvg
SW
Sent from my iPad using Tapatalk

Re: wanneer herstel

5
Hallo,

Het behandelen van de ahi is uiteraard heel belangrijk, maar er is veel meer op de plank.
Hoe is je slaaparchitectuur? Deze wordt ook tijdens de polysomnografie beoordeeld. Kom je wel voldoende in de diep en de REM slaap? Dit moet ongeveer 25% van de slaaptijd zijn bij een normale slaap.Heb je arousals( wakkerrakingen in je slaap)? Is er gedurende de slaap ook een capnogram gedaan? Dit om te beoordelen of er zuurstofdalingen en/of koolzuurstijgingen in het bloed waarneembaar zijn tijdens de apnoes? Bipap is een goede oplossing voor csas, maar welke vorm van csas heb je? Als je uitgesproken CSR hebt( cheynes stokes respiration) dan is een ander beademingsapparaat te adviseren. Zo zie je dat er meer info nodig is dan alleen de Ahi.
Opgeblazen gevoel is veelal te veel lucht die ingeblazen wordt tijdens de inspiratiefase van de bipap. Dit kan verholpen worden om in overleg de ipap(inspiratoire druk) van je bipap device iets te verlagen , uiteraard in overleg
Gr guy

Re: wanneer herstel

6
Sorry voor de late reactie, Guy. Een capnogram is nog nooit gedaan bij mij. Er is inmiddels wel CSR vastgesteld, reden waarom i, sinds kort ASV gebruik. Binnenkort volgt weer een slaaponderzoek. Greetz.

Re: wanneer herstel

7
Beste,

Dan heb je het enige echte apparaat dat echt zinvol is bij je CSR. De ASV reageert per direct op de hyperinflatie periode door de druk te laten "vallen" en idem per direct op hypoinflatie periode de de druk op te bouwen. Bij bipap is de reactie veel te traag om csr patroon op te vangen en werkt dan mogelijk averechts en CPAP doet al helemaal weinig/niets op CSR. Veel patiënten zijn Geholpen met de asv mits er naast de CSR niet te veel comorbiditeiten zijn. Je ahi zal kelderen.
Laat je uitslag van je psg maar weten. Mits goed ingesteld zal je ahi prima zijn
S6
Laatst gewijzigd door guy op 14 okt 2014, 12:49, 1 keer totaal gewijzigd.

Re: wanneer herstel

9
ASV staat voor adaptive servo ventilation. Hij werkt zoals hieronder is beschreven en is enkele en alleen gemaakt voor het opvangen en behandelen van CSR. CSR staat voor cheyne-stokes-respiration. Dit kenmerkt zich door door een alternerend ademhalingspatroon van diep ademen en weer heel oppervlakkig ademhalen/ stoppen. Dus op en afgaand. Hierbij wisselt uiteraard de hoogte van het volume. Dit adem patroon komt voor, bij mensen : die csas en hartfalen hebben, aandoeningen met verhoogde druk op hersenen door o.a bloeding of trauma en bij overdosis van morfinepreparaten. http://www.thoracic.org/clinical/sleep/ ... athing.php
op de volgende link is duidelijk het op en afgaande adempatroon te zien.

Gr

Re: wanneer herstel

10
Even een vraagje tussendoor. Pas na betere studie van de polysomnografie heeft men CSR ontdekt. In een eerder stadium heeft men mijn hart bekeken (echo, meende ik) en heb ik een inspanningstest gedaan. Daar kwamen geen afwijkingen uit naar voren. Ik dacht altijd dat CSR voortkwam uit hartfalen. Bestaat er ook CSR zonder hartfalen/beroerte?

Re: wanneer herstel

11
Beste jan

Moeilijke vraag. Het feit dat je CSR hebt , betekent dat er ook een oorzaak moet Zijn. Meestal is de oorzaak hartfalen. Indien hier geen sprake van is en alle ander bekende oorzaken uitgesloten zijn kan het mogelijk zijn dat de oorzaak in het ademhalingscentrum in de hersenstam ligt? Moeilijk dus de oorzaak dan te achterhalen. Belangrijker is het te behandelen, zeker nu je nog geen cardiale klachten hebt. Meestal wordt CSR pas herkend indien er al irreversibele schade is opgetreden aan het hart, want dat is wel zeker bij een onbehandelde CSR.

Re: wanneer herstel

12
jan64 schreef:Sorry voor de late reactie, Guy. Een capnogram is nog nooit gedaan bij mij. Er is inmiddels wel CSR vastgesteld, reden waarom i, sinds kort ASV gebruik. Binnenkort volgt weer een slaaponderzoek. Greetz.
Hallo Jan, ik ben Dennis, 34 en sinds 2 maanden heb ik een cpap apparaat. De druk is een aantal keren verhoogd vanwege de apneus. Ik lees het apparaat ook zelf uit middels Sleepyhead en deze geeft vanaf dag 1 CSR aan met een percentage qua CSR tijd van 10 tot 15 procent. Ik maak me hier veel zorgen om en wil volgende keer dit aangeven bij het ziekenhuis, omdat zij zelf er niks over gemeld hebben tot nu toe. Helpt bij jou de ASV en had je een hoog percentage / veel last qua CSR? Het is enige tijd geleden dat jet de berichten hebt geplaatst, maar hoop op een antwoord. Groeten, Dennis

Verstuurd vanaf mijn SM-G900F met Tapatalk

Re: wanneer herstel

13
Hallo Dennis

Allereerst welkom op dit forum. Even een opmerking. Het is handiger om zelf een nieuw draadje te starten dan te reageren op een oud draadje. Dit om te voorkomen dat er antwoorden komen gerelateerd aan het oude draadje en waaraan jij mogelijk niets hebt. Mocht je dat willen dan kunnen we jou stukje hier in een nieuw draadje zetten, alleen voor jezelf.
dennis71 schreef:
jan64 schreef:Sorry voor de late reactie, Guy. Een capnogram is nog nooit gedaan bij mij. Er is inmiddels wel CSR vastgesteld, reden waarom i, sinds kort ASV gebruik. Binnenkort volgt weer een slaaponderzoek. Greetz.
Hallo Jan, ik ben Dennis, 34 en sinds 2 maanden heb ik een cpap apparaat. De druk is een aantal keren verhoogd vanwege de apneus. Ik lees het apparaat ook zelf uit middels Sleepyhead en deze geeft vanaf dag 1 CSR aan met een percentage qua CSR tijd van 10 tot 15 procent. Ik maak me hier veel zorgen om en wil volgende keer dit aangeven bij het ziekenhuis, omdat zij zelf er niks over gemeld hebben tot nu toe. Helpt bij jou de ASV en had je een hoog percentage / veel last qua CSR? Het is enige tijd geleden dat jet de berichten hebt geplaatst, maar hoop op een antwoord. Groeten, Dennis
Dit moet je zeker met je behandelaar opnemen. Vraag ook of er in je slaapregistratie Cheyenne Stokes ademhaling geregistreerd is. Je CPAP kan ook een foutief percentage aangeven. Ik heb ook vaker hoge percentages tot 19% vooral in halfslaap. In geen enkele registratie is dit terug te zien en ik heb de afgelopen aardig wat registraties gehad. Heb jij een PG (= Polygrafie, slaapregistratie zonder registratie van hersenactiviteit, dus zonder elektrodes op je hoofd geplakt) gehad of een PSG (= slaapregistratie met registratie van hersenactiviteit, dus met elektrodes op je hoofd geplakt). Die laatste heb nodig om ook Cheyenne Stokes ademhaling te registreren.

Je CPAP is geen apparaat bedoeld voor diagnostiek. Diagnoses mogen enkel door de behandelaar, die ook je medisch dossier kent, worden gesteld en door middel van een slaapregistratie. Als je enkel een PG hebt gehad, dan kun je bespreken of je ook een PSG kunt krijgen om dit uit te sluiten.

Groetjes, Thea

Re: wanneer herstel

14
Hallo Dennis,

sorry voor de late reactie, maar ik zit niet iedere dag op het forum. Ik weet niet hoe hoog mijn percentage CSR is, geen idee. Ik heb zelf zonder enig effect 6 maanden een CPAP gebruikt. Men kwam er toen achter dat dit geen effect had bij mij. Daarna overgestapt op een VPAP. AHI werd toen veel beter (bijna 0) maar ik voelde me niet beter. Ik gebruik nu een maand of 8 ASV omdat men inderdaad CSR had geconatateerd. Ik moet echter zeggen dat ik me nog niet beter voel. Misschien wil ik te snel, want achteraf bezien he b ik mogelijk al 20 jaar apneus en duurt herstel misschien jaren (ik hou me daar maar aan vast, want anders word het teokomstperspectief niet echt beter......) Als je CSR hebt dan helpt alleen ASV (en dat gaat alleen via een CTB).