Re: zuurstofsaturatie

21
Menno M. schreef:Hyperventilatie is een te hoog zuurstofgehalte.
Door te kort uitademen en gelijk weer inademen krijg je een overvloed aan zuurstof in je bloed.
Nee, hyperventilatie veroorzaakt een tekort aan opgelost CO2 in het bloed. Vrijwel volledige zuurstofsaturatie (tegen de 100%) is zoals bekend van de slaaponderzoeken e.d. de norm. Ademen dient voor de dubbelfunctie zuurstof opnemen en CO2 afblazen. Als een gezond persoon voldoende ventileert om CO2 af te blazen, dan blijft zuurstof saturatie tegen de 100%. Als we meer ventileren dan nodig, dan neemt de CO2 in het bloed verder af, wat hypocapnie [1] wordt genoemd. De zuurgraad van het bloed verandert dan ook, richting basisch. Dit wordt alkalose genoemd. Van een overvloed aan zuurstof is dus geen sprake.
Menno M. schreef: Daarom moet je ook in een zakje ademen.
Zodat je de gebruikte lucht nog eens gebruikt en het zuurstofgehalte zakt.
De reden hiervoor is een andere: het zakje wordt gevuld met CO2-rijke lucht, waardoor het lichaam tijdens hyperventilatie minder CO2 verliest. Denk aan hoe een hete kop thee minder snel warmte verliest als deze in een warme omgeving wordt gezet.
Menno M. schreef: Maar los daarvan zie ik niet hoe een cpap daarvoor zou kunnen zorgen.
Die pompt lucht met. 21,9 % zuurstof.
Dat wordt niet opeens meer.
En je ademt ook niet opeens meer lucht in.
Je longen blijven gewoon zoveel liter lucht inademen per ademhaling.
Van CPAP is bekend dat bij hogere drukinstellingen de ventilatie zodanig wordt versterkt dat het lichaam een tijd geen noodzaak ziet om te ademen vanwege het lage CO2-gehalte in het bloed. De adem-drift wordt namelijk gestuurd door het CO2 niveau. Dit wordt CPAP-geinduceerde centraalapneu genoemd. Wellicht komt dit door vergroting van het teugvolume, of omdat de hoge druk de longblaasjes opent waardoor de longen veel efficiënter werken dan ze normaal zouden doen.

Daarbij speelt ook dat bijv. ResMed apparaten zijn uitgerust met EPR, een instelling die mogelijk maakt dat de gehandhaafde druk tijdens uitademen tot 3 cmH2O lager ligt dan de druk tijdens inademen. Dit is in feite een beperkte versie van bilevel CPAP (welke in de praktijk tot zelfs 20 cmH2O verschil kan worden ingesteld) wat een ventilatie-ondersteunende techniek is. De werking van bilevel is dat het vergrotend werkt op het teugvolume. Voor sommige mensen heeft EPR zo'n sterk effect dat hun ventilatie te groot wordt, met centraalapneus als gevolg. Het blijkt dat ik in ieder geval niet zo ben: ik slaap al 'n jaar met een pressure support van 3 cmH2O zonder CAs.
Menno M. schreef: Dus nee, ik zie niet hoe een cpap voor een teveel aan zuurstof zou kunnen zorgen.
Niet een overvloed aan zuurstof, wel een tekort aan CO2, wat tijdens de slaap leidt tot centraalapneu.

[1] https://en.wikipedia.org/wiki/Hypocapnia
[2] https://en.wikipedia.org/wiki/Alkalosis
Na 3 jaar strijden eindelijk de diagnose UARS
Dit onderschrift is een eerbetoon aan zij die nog in stilte lijden omdat hun artsen volhouden dat het "tussen de oren" zit
Dreamstation BiPAP AutoSV, ResMed AirFit F30i