Re: Overzicht maskers & Cpap's Apparatuur!

2
Johan,

heel erg bedankt voor dit overzicht. Hier heeft iederéén wat aan en voor ons ook een bericht waar wij anderen naar toe kunnen leiden om een voorbeeld te laten zien. Hoewel in het Engels, toch een goed overzicht.

Zet hem metéén als sticky bericht.

Groet RuudJ
Groet RuudJ
Medewerker AV-Kenniscentrum
ADEM BEWUST, WANT HET LEVEN DUURT MAAR KORT.
Bent u al lid van onze Apneuvereniging? €32,50 / Incasso €30,00/Jaar
Word lid en ontvang 4X het Apneu Magazine + 10X het Apneu bulletin per jaar

Re: Overzicht maskers & Cpap's Apparatuur!

3
Mijn ervaringen met de Airfit P10 t.o.v. de Swift FX:

Swift FX

Maat band van neusdop via achter hoofd tot neusdop bij mij ingesteld op 55 cm. Breed op de wang 13mm, op achterhoofd 18 mm Gewicht 40 gram

AirFit P10 is elastisch, niet instelbaar, blauw van kleur en 53 cm lang.
Daardoor iets meer striemen in het gezicht. Echter verdwijnt snel na douchen.
Breed op de wang 16 mm. op achterhoofd 8 mm en boven op het hoofd of op de kruin ook 8 mm. Gewicht 10 gram.

Band Damesmodel is niet instelbaar en 48 cm lang en heeft de kleur roze.

Swift FX neusdoppen inclusief slang gewicht 50 gram.
Airfit P10 neusdoppen inclusief slang gewicht 40 gram.

Conclusie: Airfit P10 totaal 50 gram, Swift FX 90 gram, Airfit 40 gram lichter, dus bijna 50% lichter dan de Swift FX.

Verwisseling neusdoppen, 100 % beter bij de Airfit P10 dan bij de Swift FX.

Swift FX was bewerkelijk, nu een eenvoudig kliksysteem waar geen vergissing bij gemaakt kan worden.

Slang: Swift FX, koppelstuk, slang, elleboog = 41 cm. Soepel, goed draaibaar bij neusdop.
Slang: Airfit P10 koppelstuk, slang, = 41 cm Zeer soepel ook bij neusdop.

Maat neusdoppen:

Swift FX Large Buitenrand 29,2 mm Gat buitenkant 12,5 mm binnenkant 10 mm.

AirFit P10 Large Buitenrand 28,2 mm Gat buitenkant 12,0 mm binnenkant 10 mm.

Doordat de buitenrand een mm kleiner is geworden, past de Mediumdoppen bij mij niet meer, terwijl dit bij de Swift FX wel goed paste. Nu veel lekkage.

De Large doppen bij de AirFit P10 passen nu goed, terwijl deze bij de Swift FX nog wel eens te groot waren, waardoor deze uit de neus werd gedrukt in zijligging.

Luchtuitvoer:

Swift FX was erg hoorbaar en ook zeer voelbaar. Op armlengte 70 cm afstand van luchtuitlaat was dit zeer goed voelbaar en daardoor ook voor de partner een vervelend iets. Lucht werd vaak door deken weerkaats en daardoor hoorbaar en voelbaar.

AirFit P10 geluidloos en op een afstand van ca 7 cm haast niet voelbaar.
Geen last van weerkaatsing door deken of kussen.

Grootste pluspunt van dit masker, kan nu weer eens met gezicht richting partner slapen, waardoor (bij mij) de rechterzijde wordt ontlast.

De AHI met beide maskers is natuurlijk zeer persoonlijk en afhankelijk van omstandigheden.

Drukinstelling: 8,5 cmh2o - 12,5 cmh2o

Periode: 3 - 11 t/m 12 - 11 met Swift FX 10 dagen voorafgaand aan de Airfit P10.

AHI Low 1,76 per uur
AHI Medium 2,92 per uur
AHI maximum 4,24 per uur

Periode: 13-11 t/m 22-11 met Airfit P10 10 dagen na de Swift FX met de eerste twee dagen de Medium en daarna acht dagen de Large doppen.

AHI Low 0,52 per uur (medium doppen, eerste nacht met AirFit P10)
AHI Medium 3,23 per uur (Large)
AHI High 5,21 per uur (Large)

Eindconclusie:

Het AirFit P10 masker is een heel prettig masker en is kwa Luchtuitvoer een topper t.o.v. de Swift FX.

Ook de bevestiging van de Neusdoppen is kwa gebruiksvriendelijkheid een wereld van verschil.

De doppen zijn kwa neusgat afdekking een mm kleiner geworden, waardoor er eerder voor een grotere maat wordt gekozen. Misschien is een Extra Large nodig voor diegene die bij de Swift FX al Large nodig hadden.

Het materiaal van de doppen is hetzelfde kwa aanraking gevoel t.o.v. de doppen bij de Swift FX.

De verlaging van het gewicht maakt het dragen nog comfortabeler dan bij de Swift FX.

Nadeel moet genoemd worden, het niet kunnen verstellen van de bevestigingsband, hoewel je tegenwoordig twee kleine clips meegeleverd krijgt, waarmee de band ingekort kan worden.

De dames zouden nog kunnen overstappen naar het herenmodel, maar heren met een groter hoofd dan normaal het geval is, zullen de AirFit P10 afwijzen daar deze te strak de neus in zal worden getrokken.

Het lijkt mij verstandiger om de winst van 30 gram die verkregen is bij deze bandage iets te verlagen door deze toch verstelbaar te maken.

Buiten dit voor mij enige nadeel zijn er velen voordelen verbonden aan dit masker en ben ik zeer content met dit masker en zal deze dus zeker gaan gebruiken als deze door de leverancier zal worden geleverd.

Na verloop van tijd is er nog wel een nadeel bijgekomen. Als condens zich afzet op de binnenkant op het diffuser gaatjes kan er geen lucht ontsnappen en kan men het benauwd krijgen. Oplossing het verwijderen van het condens door het goed te drogen. Een verwarmde slang kan dit ook voorkomen.

Groet Ruud Hondema

Moderator ApneuForum
Coördinator Gebruikersclub F&P
Groet RuudJ
Medewerker AV-Kenniscentrum
ADEM BEWUST, WANT HET LEVEN DUURT MAAR KORT.
Bent u al lid van onze Apneuvereniging? €32,50 / Incasso €30,00/Jaar
Word lid en ontvang 4X het Apneu Magazine + 10X het Apneu bulletin per jaar

Re: Overzicht maskers & Cpap's Apparatuur!

4
Helemaal mee eens, maar wil nog een puntje nomen.
Helaas is het damesmodel van de AirFit P10 niet verkrijgbaar via Webwinkel.
Ik slaap nu al zo'n 2 maand met de AirFit P10 herenmodel.
Omdat hij bij mij heel los zit heb ik van de maskerbandjes geen afdruk, maar nog wel van het kinbandje.

Ook ben ik benieuwd of de bandjes van het masker het wel lang gaan volhouden.

Ook niet te vergeten: ik slaap langer met dit fijne AirFit P10 masker. Gemiddeld 8.30.

Groet Ingrid
In ieder mens is wel iets waardevols te ontdekken....
cpap ResMed 10 met verwarmde slang . Masker AirFit P10 ResMed..

Re: Overzicht maskers & Cpap's Apparatuur!

5
Hoi ruud

Nog een vraag die Resmed Airfit P10, volgens mij gebruik jij die
Kan je die zo uitproberen? Ik heb van mijn consulemt helemaal geen mogelijkheid gehad om een ander masker uit te proberen.!
Das neusdoppemmasker lijk mij heel fijn, maar dan met kinband!
Groeten Margarethe

Re: Overzicht maskers & Cpap's Apparatuur+Testverslag Airfit

8
Ik heb een groot hoofd en een airfit p10 en toch geen last van een te strak masker want hij is wel instelbaar! Het lijkt alleen onlogisch, maar werkt wel! Als je de beide bandjes van de airfit p10 uit elkaar trekt en bijvoorbeeld de ene in je nek legt en de ander over je voorhoofd, zit het masker zelfs losjes op je neus. Je schuift hierdoor het splitsingspunt tussen beide bandjes dichter bij je neus waardoor het masker losser komt te zitten. Het is eigenlijk een geniaal systeem, maar je moet het even snappen en uitproberen.

Re: Overzicht maskers & Cpap's Apparatuur+Testverslag Airfit

9
Mocht je problemen ondervinden met het masker wat je nu hebt, dan mag je een ander masker uitproberen.
Sommige zorgverzekeraars hanteren deze regel niet.
Daar is 1 masker per jaar de regel. Maar je kunt dit altijd voorleggen aan je leverancier.
Let op dat er vele kinbanden bestaan. Ik gebruik de Ruby chinstrap.
Groet RuudJ
Medewerker AV-Kenniscentrum
ADEM BEWUST, WANT HET LEVEN DUURT MAAR KORT.
Bent u al lid van onze Apneuvereniging? €32,50 / Incasso €30,00/Jaar
Word lid en ontvang 4X het Apneu Magazine + 10X het Apneu bulletin per jaar

Re: Overzicht maskers & Cpap's Apparatuur+Testverslag Airfit

10
Hoe kom je er achter of je maskers wel of niet uit mag proberen? Ik kan dat in het reglement van mijn zorgverzekeraar niet terug vinden. Daar staat overigens ook niet in of je wel of niet een verwarmde slang mag hebben, alleen maar dat een CPAP met toebehoren (!) zonder meer wordt vergoed als er een overeenkomst is met een zorgverlener, het ziekenhuis denk ik in dit geval. Hoe die overeenkomst er uit ziet, en welke voorwaarden daaraan zijn verbonden, dat krijg ik niet in beeld. Ik denk dat ik het toch ga proberen vergoed te krijgen.

De dreamwear lijkt mij ook wel wat trouwens. Ik krijg van de neusdop, zelfs al zit die heel los, toch een afdruk die een flinke tijd in mijn gezicht blijft staan. Ben daar sowieso gevoelig voor, slaapkreukels blijven vaak ook lang zichtbaar. Maar misschien drukt de 'andere' kant van de slang ook wel in mijn wang, of gaat die gewoon plat?

Re: Overzicht maskers & Cpap's Apparatuur+Testverslag Airfit

11
Tanja, maskers zullen altijd wel striemen in het gezicht achterlaten. Vaak trekken zij na het wassen snel weg.

Je kunt bij het Dreamwear masker ook om de zijkanten een stoffen hoesje doen.

Je hebt een PB.

Groet RuudJ
Groet RuudJ
Medewerker AV-Kenniscentrum
ADEM BEWUST, WANT HET LEVEN DUURT MAAR KORT.
Bent u al lid van onze Apneuvereniging? €32,50 / Incasso €30,00/Jaar
Word lid en ontvang 4X het Apneu Magazine + 10X het Apneu bulletin per jaar

Re: Overzicht maskers & Cpap's Apparatuur+Testverslag Airfit

12
Nou, juist ook vanwege de strepen ben ik zo blij met de Dreamwear. Ik ben ook het type dat kreukels aardig vasthoud ; als ik rond dezen uur opsta, zie je om drie, vier uur 's middags nog duidelijke striemen staan. Met dagcreme waren ze vaak wel met een uur, anderhalf weg, maar persoonlijk ben ik niet zo van het smeren. (Vind het heel vies voelen).
Was dus heel blij te constateren dat met de Dreamwear de afdrukken minimaal zijn (je moet echt zoeken om ze te zien), en wat er nog zit is binnen het uur spoorloos verdwenen. Ook de kant waar je op ligt ; dat maakt in mijn ervaring eigenlijk weinig uit.

Maar het masker heeft - zoals alle maskers - voor én nadelen, en hoewel ik er lyrisch over ben, kan het best je ding niet zijn. Dus zeker even kijken of je mag uitproberen. Het is overigens een masker dat niet altijd vergoed wordt ; dat moet je ook wel even uitzoeken.

Re: Overzicht maskers & Cpap's Apparatuur+Testverslag Airfit

14
Ik zit nog in de wenfase van de eerste twee maanden. Volgens mij wordt in die periode een nieuw masker gewoon vergoed, omdat het zoeken is naar welk masker voldoet bij die persoon. Of ben ik abuis?
En wat de dreamwear betreft: als de arts het voorschrijft, is dat dan niet genoeg voor de verzekeraar? Of gaat het daar niet om?

edit: hoe zoek ik uit of het vergoed wordt? In mijn verzekeringspapieren staat dat de CPAP en bijbehoren wordt vergoed - niet meer. Hoe kom ik daar achter? ik ben inmiddels door de verhalen hier niet meer in blind vertrouwen op de leverancier - mij werd geen keuze aangeboden verder.

Re: Overzicht maskers & Cpap's Apparatuur+Testverslag Airfit

18
An sich is Vivisol een prima leverancier die vaak meedenkt met de patiënt. Ik hoor inderdaad steeds vaker dat zij geen fan zijn van het Dreamwear masker. Het beleid van een Leverancier is vaak dat zij hun budget uitgeven aan bepaalde producten. Zij maken dan prijsafspraken om deze af te nemen. Zo slaan zij xpap's in met een voorkeur voor een bepaalde fabrikant. Dit doen zij ook voor maskers. Vaak laten zij maskers vooraf keuren aan een paar van hun klanten. Is het oordeel negatief of kan men het niet eens worden over de prijs, dan nemen zij het masker niet op in hun assortiment.

Wil je dan alsnog dat masker als klant in bezit krijgen, zouden ze deze in principe bij een andere leverancier kunnen bestellen en deze leveren aan de klant. De rekening moet dan in elk geval niet ten laste van de klant moeten komen.

Groet RuudJ
Groet RuudJ
Medewerker AV-Kenniscentrum
ADEM BEWUST, WANT HET LEVEN DUURT MAAR KORT.
Bent u al lid van onze Apneuvereniging? €32,50 / Incasso €30,00/Jaar
Word lid en ontvang 4X het Apneu Magazine + 10X het Apneu bulletin per jaar

Re: Overzicht maskers & Cpap's Apparatuur+Testverslag Airfit

20
Ik weet niet of in Nederland in principe alle maskers vergoed worden. In Duitsland weet ik inmiddels valt de Dreamwear BUITEN de verzekering, het heeft niet eens een Hilfsmittelnummer waarmee het gedeclareerd zou kúnnen worden. Overigens is dat op initiatief van Philips zelf , al is me niet helemaal duidelijk waarom. Van wat ik heb begrepen heeft dat te maken met de prijs anders zou moeten zakken, maar dat is niet helemaal zeker. Dat ik er nu een lijk te krijgen (ik hou nog altijd een slag om de arm) is omdat ResMed zo vreselijk veel fouten heeft gemaakt en me blijkbaar toch ergens te vriend willen houden ofzo.....maar hoe dan ook, in principe is het een "luxe" masker dat je zelf moet kopen.

De Airfit P10 is precies het masker dat ik zelf nog best had willen proberen maar dat me dus eigenlijk uiteindelijk in het hele traject niet aangeboden en uiteindelijk zelfs één keer afgeraden is.....wat het eenheel vreemd verhaal maakt. Het is in elk geval niet het masker waarvan de neusdoppen losschoten of dat waarvan de magneetsluitinkjes losschoten.