Apneu en Neurologische uitval

1
Onderwerp: Apneu en Neurologische uitval.

Geachte lotgenoten,
Graag wil ik meer te weten komen over het verband tussen Apneu en Hersenfalen.
Bij mij is kortgeleden (juli 2014) een centraal Apneu geconstateerd.

Echter, kort voor deze diagnose kreeg ik een reeks TIA-achtige verschijnselen welke leidden tot meerdere spoedopnames in het ziekenhuis.
Achteraf bleek dat deze uitvallen niet toe te schrijven waren aan een TIA; de oorzaak is (nog) niet gevonden.
In die periode werd ook, naar aanleiding van eerder gemelde Apneuklachten, een Polysomnografie uitgevoerd waaruit een AHi van 36 bleek.

In augustus ben ik begonnen met een CPAP (ResMed) met, na enkele weken van worstelen met het apparaat, een spectaculaire conditieverbetering.( AHi ca 10-12)

Op dit moment doen zich echter perioden voor waarbij zich wederom genoemde TIA-achtige uitvalverschijnselen voordoen (verlamt/doof gevoel in een wang en prikkeling in een arm) .
Dit bezorgt mij veel angst voor een nieuwe grotere uitval met ziekenhuisopname en bijkomende lichamelijke en psychische ontregelingen.

In deze perioden stijgt de waargenomen AHi waarde duidelijk (18) .
Ik vraag mij af of er een relatie is tussen genoemde neurologische uitval en Apneu, in mijn geval dus met CSAS en zo ja, wat dan als oorzaak en wat als gevolg moet worden gezien.
Heeft iemand soortgelijke ervaringen en/of weet meer te vertellen over Apneu en neurologische uitval in de vorm van TIA-achtige verschijnselen die zich na enkele dagen herstellen?

Bij voorbaat dank,

Chrisnamurty

Re: Apneu en Neurologische uitval

2
Allereerst welkom op het forum. Misschien dat Guy hier ervaring mee heeft vanuit zijn werkzaamheden.

Er was de afgelopen dagen nog iemand met uitval verschijnselen.

Je zit zeker op een plek waar je eventueel antwoordt kan krijgen.

Gebruik ook de Zoekfunctie dan kun je eventueel ook antwoorden vinden.

Groet RuudJ
Groet RuudJ
Medewerker AV-Kenniscentrum
ADEM BEWUST, WANT HET LEVEN DUURT MAAR KORT.
Bent u al lid van onze Apneuvereniging? €32,50 / Incasso €30,00/Jaar
Word lid en ontvang 4X het Apneu Magazine + 10X het Apneu bulletin per jaar

Re: Apneu en Neurologische uitval

3
Ruud,
Bedankt voor je reactie; als nieuwe gebruiker van het forum was ik toch wat onzeker of ik de vraag op de juiste wijze had geplaatst.
Ik heb dhr. Tillmans (Guy) gevraagd om ook een reactie te geven.
Tevens heb ik de vraag ook gesteld bij de Hersenstichting. (antwoord binnen twee weken).
Uiteraard stel ik hem ook mij mijn behandelaars.

groet,
Chrisnamurty

Re: Apneu en Neurologische uitval

4
Hallo,

Allereerst over de diagnose. Er wordt verondersteld dat er sprake is van TIA's oftewel transient ischemic attack? Hoe is dat vastgelegd ? Wie heeft dat bevestigd? TIA's hebben hun oorzaak in het vaatstelsel en/ of het hart. Bij ernstige vaatvernauwing in de hersenen kan er een tia ontstaan maar ook bij ritme stoornissen van het hart, hierdoor kunnen er kleine bloedpropjes( embolien) ontstaan die vastlopen in een bloedvat in de hersenen. Indien de klachten verdwijnen noemt men het een tia, gaan de klachten niet meer weg wordt het een cva genoemd. Wel nu, de oorzaak van een tia ligt dus bij een vaat/hart probleem en heeft geen enkel causaal verband met de csas. Sterker nog , de csas is eerder het gevolg van hersenfalen dan andersom. Ik zou ( als het daadwerkelijk TIA's) zijn direct een neuroloog en een cardioloog consulteren om onderzoek te doen en therapie te starten( bloedverdunners/ eventueel anti hypertensiva en anti-aritmica). Heb je ooit last gehad van boezemfibrilleren?
Ik heb in ieder geval nog nooit iemand gezien met csas met als gevolg een tia of een cva!
Er zijn zelfs studie gedaan naar mensen met TIA's icm CPAP , conclusie: veel patiënten met TIA's ontwikkelen csas. De groep die behandelt wordt met CPAP hebben minder kans op recidief dan de groep die niet behandelt wordt met CPAP.

CONCLUSIONS: Sleep apnea is common among acute TIA patients. It appears feasible to provide auto-CPAP in the acute TIA period. The vascular event rate was highest among sleep apnea patients with no CPAP use: none, 16%; some, 5%; acceptable adherence 0% (P=0.08). Larger studies should evaluate whether a strategy of diagnosing and treating sleep apnea can reduce recurrent vascular events after TIA.

Sterkte!

Re: Apneu en Neurologische uitval

5
Wel nu, de oorzaak van een tia ligt dus bij een vaat/hart probleem en heeft geen enkel causaal verband met de csas.
Hm... van onbehandelde osas/csas (de zuurstoftekorten) is bekend dat er meer (teveel) rode bloedlichaampjes aangemaakt worden met de kans op "klontering".
Zie ook de presentatie van Sandra Houtepen (pag. 6):
http://www.apneuvereniging.nl/dossiers2 ... ie-of-osas
Dus dat er geen causal verband zou zijn tussen de ademstilstanden (zuurstoftekorten) en een TIA/CVA ga ik niet helemaal in mee.
Ook een vergrootte rechter hartkamer agv de zuurstoftekorten (zgn. "Sporthart") is een van de bekende comorbiditeiten.
Sleep apnea is common among acute TIA patients.
Sluit nog steeds niet uit dat TIA een gevolg kan zijn van slaap apneu. Alleen het moment van constateren is anders.

Groeten, Bram

Re: Apneu en Neurologische uitval

6
Beste Bram,

Ik heb alleen willen aantonen dat CPAP icm TIA's geen causaal verband hebben ( dus dat een tia het gevolg is van CPAP gebruik bij csas). Misschien heb ik dat wat verkeerd uitgedrukt. Er zijn veel wegen die een embolie tot gevolg kunnen hebben. Indien dit csas is,( ik heb nog nooit gezien) is het gebruik van CPAP dus zeker geïndiceerd. Zoals blijkt uit het onderzoek, een combinatie van CPAP en tia' s levert minder kans op een recidief TIA.
Overigens bij een sporthart heb je een linker kamerhypertrofie en geen rechter. Rechter kamerhypertrofie is het gevolg van pompfalen.
Tevens is het zelden dat er een ernstig zuurstoftekort optreed bij name csr
Laatst gewijzigd door guy op 12 okt 2014, 17:08, 1 keer totaal gewijzigd.

Re: Apneu en Neurologische uitval

7
een combinatie van CPAP en tia' s levert minder kans op een recidief TIA.
Wat op zich wel verklaarbaar is. Geen zuurstoftekorten meer = geen extra aanmaak rode bloedlichaampjes = minder kans op klontering.
Misschien bedoelen we ook beiden het zelfde, niet de relatie CPAP - TIA, maar ademstops - TIA.

Groeten, Bram

Re: Apneu en Neurologische uitval

8
Dank voor bovenstaande bijdragen.
Ik heb zelf geen medische kennis en zocht daarom naar bevestiging van mijn vermoeden over de relatie tussen hersenuitval en Apneu in de ervaringen en kennis van lotgenoten.
(bij mij uitdrukkelijk geen TIA of beroerte vastgesteld).
Heb inmiddels zelf ook nog een artikel gevonden die ondersteunend is; nota bene uit 2008 !
De bron is niet meer na te gaan; ben benieuwd of er vorderingen zijn op dit gebied.
http://members.upc.nl/bennekumfajv/info-cva-apneu.htm

Het is mij ook duidelijk geworden dat van een Centraal Apneu lang niet zo veel bekend is als van een OSAS.
Bij beschrijvingen van meeste apparatuur wordt meestal enkel over OSAS gesproken.
Binnen enkele weken over naar een Bi-level CPAP.

Chrisnamurty

Re: Apneu en Neurologische uitval

9
Osas is altijd een mechanisch probleem, de oorzaak is makkelijk op te sporen. Csas is altijd een aansturingsprobleem, daar is de oorzaak niet altijd even makkelijk op te sporen. Een Bi-level CPAP bestaat niet, het is of bipap of CPAP, oftewel je werkt met 2 drukken (bipap) of ne werkt met een druk(cpap).

Grtz

Re: Apneu en Neurologische uitval

11
bprosman schreef:
Wel nu, de oorzaak van een tia ligt dus bij een vaat/hart probleem en heeft geen enkel causaal verband met de csas.
Hm... van onbehandelde osas/csas (de zuurstoftekorten) is bekend dat er meer (teveel) rode bloedlichaampjes aangemaakt worden met de kans op "klontering".Zie ook de presentatie van Sandra Houtepen (pag. 6):Lijkt ook mij boeiend deze presentatie, maae de url werkt niet ( meer)?


http://www.apneuvereniging.nl/dossiers2 ... ie-of-osas
Dus dat er geen causal verband zou zijn tussen de ademstilstanden (zuurstoftekorten) en een TIA/CVA ga ik niet helemaal in mee.
Ook een vergrootte rechter hartkamer agv de zuurstoftekorten (zgn. "Sporthart") is een van de bekende comorbiditeiten.
Sleep apnea is common among acute TIA patients.
Sluit nog steeds niet uit dat TIA een gevolg kan zijn van slaap apneu. Alleen het moment van constateren is anders.

Groeten, Bram
Interessante vraag en info hier!
Eigenlijk kan ik het met Bram eens zijn als het gaat om apneus die kunnen leiden naar TIA of CVA.
op deze site staat ook: http://www.orbisconcern.nl/orbis-medisc ... oornissen/
Als een slapend mens langer dan tien seconden niet ademt, noemen we dat officieel een apneu. Dat betekent letterlijk: geen lucht. Als dat meer dan vijf keer per uur voorkomt, is er sprake van een slaapapneusyndroom. Dit heeft tot gevolg dat de slaap verstoord wordt, waardoor er gezondheidsklachten kunnen ontstaan.
Door al deze apneus en alarmsignalen uit de hersenen is de kwaliteit van de slaap namelijk erg slecht; het lukt eigenlijk niet of nauwelijks om diep genoeg te slapen. U wordt niet uitgerust wakker en heeft veel last van slaperigheid en concentratiegebrek overdag.
Tijdens de ademstilstanden treden zuurstofdalingen op die leiden tot een tijdelijke vaatvernauwing, waardoor er een snelle hartslag en een hoge bloeddruk ontstaat. Op de lange termijn kan dat zelfs leiden tot TIA, CVA (herseninfarct, beroerte) en cardiale klachten, zoals hartfalen.
Dit is ook intussen ruimschoots bevestigd door mijn team artsen.
Zelf was ik overigens 17 jaar toen ik met spoed werd opgenomen en hoewel destijds er nog geen TIA "bestond, geen MRI was ook, is nu vrijwel zeker dat dit destijds ook om een beroerte/CVA is gegaan.( destijds sportte ik veel en had zelf een licht ondergewicht,)

Re: Apneu en Neurologische uitval

13
Dank je wel voor je gevonden links!

Ben nog druk aan het lezen, begrijpen, aanvaarden, ook mijn eigen angsten onderzoekend ;)
Veel lezen her en der, maakt de mens/patiënt ook "wijzer of bewuster"

Ook veelvuldige onderzoeken, liefst ook wetenschappelijk onderbouwd zijn nuttig.
Maar....... leven op deze aardkloot is en blijft 'onzeker qua gevoelens van geluk, gezondheid of leef-tijd' ( zie ook je eigen onderschrift? :))