Re: Hevige ochtend hoofdpijn - de wanhoop voorbij

23
Jawel hoor. Ik heb 4 jaar prima geslapen met een MRA en die deed zijn werk.
Helaas ging ik toch weer snurken (zonder stops) en kreeg ik kaakklachten. Ik heb nu naar alle tevredenheid een cpap.
Ingrijpend? Tja weet je, ik zat huilend op de afspraak, deed huilend voor het eerst mijn masker op en ging er huilend mee slapen. Het meest ingrijpende zat tussen mijn oren en was mijn eigen weerstand. Het wennen viel in mijn geval ontzettend mee en ik begin zelfs al nachten door te slapen. Het slaapt namelijk prettiger dan met de MRA. Wat niet wegneemt dat ik mijn cpap niet nog steeds een monster vind en niet nog steeds iets anders zou willen. Maar het is...

De ultieme oplossing? Die bestaat niet, maar de cpap komt toch wel het dichtste bij voor de meesten.
En sommige nachten voldoet je cpap ook even niet: als je een verkoudheid hebt bijvoorbeeld. Maar bij sommige schiet de index ook omhoog als ze stress hebben gehad. Maar dat is allemaal maar tijdelijk: als jij en je apparaat goed op elkaar afgesteld en ingespeeld zijn, zul je veruit de meeste nachten wakker worden zonder hoofdpijn. (er wel vanuit gaande dat je hoofdpijn wordt veroorzaakt door osas)

Re: Hevige ochtend hoofdpijn - de wanhoop voorbij

24
Ik denk dat de ultieme oplossing er niet is. Apneu geneest namelijk niet door gebruik van cpap of mra.
Wel knap je er goed van op als je je hulpmiddel trouw gebruikt.
Dat ik vanmorgen ook weer met hoofdpijn opstond hoeft niet direct te maken hebben met de cpap.
Ook met cpap kun je nog verkouden worden of gewoon stress hebben. Dit beïnvloedt ook de therapie weer.

Groet Ingrid
In ieder mens is wel iets waardevols te ontdekken....
cpap ResMed 10 met verwarmde slang . Masker AirFit P10 ResMed..

Re: Hevige ochtend hoofdpijn - de wanhoop voorbij

25
Ik werd nooit 's nachts wakker en hoefde dus ook nooit naar de wc. Dat heb ik er nu bij gebruik van de cpap allemaal kado bij gekregen. Zo zie je elk mens is anders.
Zelf ben ik blij dat ik nooit een MRA heb gekregen, Daar hoor je weer dingen over als afgebroken tanden/kiezen, problemen met kaakgewricht en kiezen die niet meer op elkaar passen.

Re: Hevige ochtend hoofdpijn - de wanhoop voorbij

26
Bedankt voor jullie reakties. Ik denk ook dat een bit veel bijklachten zal geven en dat, als je zonder hoofdpijn wakker wordt, eigenlijk alles een zegen is. En dus ook met een kapje op slapen. Vanacht weer eens om 2 uur wakker geworden, hoofdpijn en daarna niet meer slapen, wetende dat het dan eigenlijk alleen maar erger wordt. Tis allemaal erg bizar, aangezien ik hier ruim een jaar geleden geen last van had. Het is er stiekum ingeslopen en steeds erger geworden. Wel fijn om er zo over te kunnen praten want mijn partner heeft wel begrip maar die kan eigenlijk niet goed begrijpen hoe het voelt.

Re: Hevige ochtend hoofdpijn - de wanhoop voorbij

27
Hofs schreef:Het eerste slaaponderzoek dat ik kreeg was ook het kleine onderzoek wat jij Fonsje ook gaat krijgen.
Hierbij wordt je hersenactiviteit niet gemeten en kunnen ze ook niet zien of je geslapen hebt.
Bij mijn eerste onderzoek had ik bijna de hele nacht wakker gelegen, maar toch kwamen ze toen nog aan een AHI van 20.
Hoe betrouwbaar deze gegevens zijn geweest weet ik niet, maar ik denk zelf dat een Polysomnografie meer duidelijkheid zal geven.

In ons ziekenhuis krijg je bij longarts of kno arts alleen het Polygrafie onderzoek. Pas als je wordt doorverwezen naar een Neuroloog dan krijg je het Polysomnografie onderzoek.

Per ziekenhuis is het verschillend dus vraag het maar na.

Succes met het onderzoek.

Groet Ingrid

Ik heb dit al lang gehad hoor (een polysomnografie) , slaap al 2 maand met een cpap.

Surfer ik wordt ook vaak wakker met een droge mond en hoofdpijn..... Herken dit dus wel. Sterkte!

Re: Hevige ochtend hoofdpijn - de wanhoop voorbij

28
Hofs schreef:Het eerste slaaponderzoek dat ik kreeg was ook het kleine onderzoek wat jij Fonsje ook gaat krijgen.
Hierbij wordt je hersenactiviteit niet gemeten en kunnen ze ook niet zien of je geslapen hebt.
Bij mijn eerste onderzoek had ik bijna de hele nacht wakker gelegen, maar toch kwamen ze toen nog aan een AHI van 20.
Hoe betrouwbaar deze gegevens zijn geweest weet ik niet, maar ik denk zelf dat een Polysomnografie meer duidelijkheid zal geven.

In ons ziekenhuis krijg je bij longarts of kno arts alleen het Polygrafie onderzoek. Pas als je wordt doorverwezen naar een Neuroloog dan krijg je het Polysomnografie onderzoek.

Per ziekenhuis is het verschillend dus vraag het maar na.

Succes met het onderzoek.

Groet Ingrid

Ik heb dit al lang gehad hoor (een polysomnografie) , slaap al 2 maand met een cpap.

Surfer ik wordt ook vaak wakker met een droge mond en hoofdpijn..... Herken dit dus wel. Sterkte!

Re: Hevige ochtend hoofdpijn - de wanhoop voorbij

29
Inderdaad, dat je niet in een bepaald hokje past, wil niet zeggen dat je geen slaapapnoe zou (kunnen) hebben. En naast de OSAS die je inderdaad veel ziet bij mensen met overgewicht (vet gaat nu eenmaal ook aan de binnenkant van je lijf zitten) zijn er meerdere vormen van apnoe, en kunnen ook allerlei afwijkingen in het keel/neusgebied een obstructie veroorzaken.

Twee maanden wachttijd lijkt me trouwens een luxe ; ik heb 7 maanden moeten wachten op mijn eerste onderzoek, waarbij ik nota bene THUIS met een kastje moest slapen. Dat was meteen de eerste diagnose.
Ik moest VOOR mijn polysomnografie eerst naar de KNO-arts om te zien of er geen sprake was van teveel slijmhuid, poliepen in de neus, scheefstand van het neustussenschot etc. Dat was de eerste stap. En het slaaplab was dus WEER twee maanden later ; nu vorige week. Ik zag er erg tegenop dat ik niet zou slapen, maar ik kreeg gewoon een slaaptabletje. Dat is min of meer standaard daar. Duurde alsnog twee uur voor ik in slaap viel hoor, en binnen 4 uur was ik weer wakker, maar dat was al een prima resultaat. Daar konden ze meer dan genoeg aan aflezen.

Het is bijna te hopen dat je het hebt, want dan is er in elk geval een behandeling voor met een behoorlijk hoog succespercentage. Onverklaarde hoofdpijn kan veel moeilijker te behandelen zijn.