Kaakklemmen en MRA gebruik, hoe nu verder???

1
Hoi allemaal,

Ik weet het even niet meer. Ik heb nu al een paar maanden veel pijn in mijn bovenkaak. Nu ben ik een "tandenknarser" voordat ik een MRA had, moest ik ook al een "bitje" tegen het knarsen dragen. Maar zo als nu, koud en warm erlangs doet pijn en ik slik vrij veel paracetamol.
Na controle en foto's door de tandarts blijkt dat er geen gaatjes of ontstekingen in de kaak zitten. Daarna door naar de tandarts die mijn MRA gemaakt heeft (4 jr. geleden). Daar bleek dat de boven en onderkant van de MRA niet "glad" op elkaar aansloten. Onder garantie is dit veranderd en gaf wel wat verbetering.
We zijn aan het verbouwen en ook andere drukte, dus kortom weer meer knarsen en kaakklemmen en veel pijn. Ik word ook vaker wakker en kan dat eigenlijk op allebei de zijden niet liggen. Meteen meer druk, dus meer pijn.

Tussendoor gaat de NightBalance ook nog trillen als ik niet op mijn zij lig......

Het enige dat ik nog kan verzinnen is om de tandarts te vragen of de MRA niet zo aangepast kan worden dat ik niet de kaken ga klemmen, maar ik vraag me af of dat wel mogelijk is. De MRA is echt passend rond de tanden gemaakt en er zou dan meer ruimte om de tanden moeten komen
Of ik moet meer medicijnen gaan slikken zodat ik zelf rustiger ben. (Bleek deze zomer iets teveel bloeddrukverlager te krijgen en dit is verlaagd van 80 mg verapamil naar 40 mg per dag).
Heeft een van jullie een idee hoe ik dit het beste kan aanpakken?? :?: :?:
Groeten, Marianne

Re: Kaakklemmen en MRA gebruik, hoe nu verder???

2
Hoi Marianne,

Wat vervelend.
Ik was vroeger ook altijd een tandenknarser, maar vermoedelijk is dat een gevolg van de apneu.
Ik had eerst ook een MRA, maar ben vanwege kaakpijn en toch nog snurken overgestapt op een cpap. Mijn apneu was wel onder controle, maar met de beugel ging het niet meer.
Ik was in eerste instantie bang dat ik nu weer zou gaan knarsen, maar niets is minder waar! De pijn in mijn kaken is ook eindelijk langzaam aan het wegtrekken.

Voldoet je beugel nog? Heb je pas nog een slaaponderzoek gehad?
Misschien is het een optie als je verder gaat kijken naar andere behandelingmogelijkheden. Altijd pijn in je kaken is echt niet fijn...

Re: Kaakklemmen en MRA gebruik, hoe nu verder???

3
Ik heb geen ervaring met tandenknarsen en kaakklemmen. Wel weet ik van dit forum, dat er eerder een geval van kaakklemmen is geweest. Deze meneer had zoveel hoofdpijn gekregen door het kaakklemmen dat hij er bijna letterlijk onderdoor ging.

Dankzij een ander fullface masker is hij volledig van het kaakklemmen verlost en is hij ook van zijn ondraaglijke hoofdpijn af.

Jij hebt de Nightbalance en de MRA in gebruik. Zoals Sterre al aangaf moet je echt verder gaan denken. Kaakklemmen kan zeer ondraaglijke pijnen opleveren heb ik op het internet gelezen.

Overleg met je longarts en tandarts wat je verder moet doen. Zeker als apneu hebt en het met een MRA niet gaat, moet je voor een andere oplossing gaan.

Misschien dat Rinske, hier op het forum jouw kan helpen?

Echt je moet iets doen.

Sterkte RuudJ

Zeker niet langer wachten, want het kan alleen maar erger worden.
Groet RuudJ
Medewerker AV-Kenniscentrum
ADEM BEWUST, WANT HET LEVEN DUURT MAAR KORT.
Bent u al lid van onze Apneuvereniging? €32,50 / Incasso €30,00/Jaar
Word lid en ontvang 4X het Apneu Magazine + 10X het Apneu bulletin per jaar

Re: Kaakklemmen en MRA gebruik, hoe nu verder???

4
Hoi Sterre en Ruud,

Het is helemaal duidelijk dat die pijn over moet. Het is echt slopend als je niet uitkijkt. Vannacht gelukkig weer iets beter geslapen. Ik heb mijn hoofdeinde iets hoger gezet en mijn MRA uitgelaten. Best eng maar wel m'n oude "krarsbeugel "in gehad. Het feit dat de NightBalance mij een seintje geeft als ik op mijn rug lig, helpt ook wel maar ik draag normaal die MRA niet voor niks...

Ga nu proberen om die kaakspieren wat rust te geven en wat kaakoefeningen te doen. Maandag wil ik e.e.a. met m'n huisarts bespreken. Misschien tijdelijk toch weer iets meer medicatie? En wat jullie ook zeggen, toch weer even contact met de longarts. Om de MRA te verruilen voor een slaapmasker is echt wel een hele grote stap voor mij. Maar als het nodig is dan zal het moeten. Wel zie ik dat ook gebruikers van een slaapmasker problemen met kaakklemmen hebben...

Ik heb zelf nog nooit kaakklemmen en slaapapneu met elkaar in verband gebracht, maar het zou zo maar kunnen.
'
Thanx voor jullie reacties, groetjes, Marianne

Re: Kaakklemmen en MRA gebruik, hoe nu verder???

5
Net de NightBalance resultaten van deze week uitgedraaid. Meer dan 50% rugligging.... balen. Dacht dat ik even wel alleen met de NB kon slapen zodat mijn kaken wat rust krijgen. Ja en meer rugligging meer apneus!
Wel fijn dat ik dat nu kan uitlezen.
Morgen een afspraak maken bij de huisarts.

Fijn weekend, Marianne

Re: Kaakklemmen en MRA gebruik, hoe nu verder???

6
Marianne, is het niet zo, dat je last hebt van je kaken als je op je zij ligt? Misschien dat je daarom onbewust toch een houding kiest waar je het minst last hebt van die pijn en dat is je rugligging. Helaas krijg je daar weer meer apneus door en doordat je de MRA niet gebruikt worden zij ook niet opgeheven.

Ik hoop dat de HA en het vervolg daarop voor jou een oplossing gaat vormen.

Groet RuudJ
Groet RuudJ
Medewerker AV-Kenniscentrum
ADEM BEWUST, WANT HET LEVEN DUURT MAAR KORT.
Bent u al lid van onze Apneuvereniging? €32,50 / Incasso €30,00/Jaar
Word lid en ontvang 4X het Apneu Magazine + 10X het Apneu bulletin per jaar

Re: Kaakklemmen en MRA gebruik, hoe nu verder???

8
Het gaat iets beter.... Ik gebruik mijn oude "tandenknars bitje" nu samen met de Night Balance. De pijn in mijn kaak neemt gelukkig af en de uitdraai van de NB gaf aan dat ik weinig op mijn rug gelegen heb. Daarnaast 20 mgr Verapomil extra per dag - minder pieken en dalen door de betere verdeling per dag -.
Verder heeft de tandarts een nieuwe afdruk van het bovengebit gemaakt (onder garantie). Die is donderdag klaar en ik hoop dat ik dan weer zonder pijn mijn MRA kan dragen.
De tandarts gaf ook duidelijk aan dat het opgelost moet worden. Echt een goed gevoel dat je er niet alleen voor staat.

Hartelijke groeten, Marianne

Re: Kaakklemmen en MRA gebruik, hoe nu verder???

10
Kaakklemmen bij MRA-gebruik komt veel voor, ik heb er zelf ook last van gehad en het is een bekend probleem. De clou van een MRA is immers dat hij je onderkaak in een "vooruitgeschoven" positie fixeert; alsof je je kin naar voren duwt en dat vastzet. Daar moeten je kaakspieren aan wennen en dat gaat bij de één makkelijker dan bij de ander. Ook "trekt" de MRA aan de kiezen waar hij aan klemt; die tandzenuwen vinden dat ook niet altijd fijn. Zelf heb ik ook een aantal jaren een MRA gebruikt en die is tussentijds wel eens aangepast om het kaakklemprobleem te verminderen. In mijn geval door hem door te zagen en de helften in iets minder extreem vooruitgeschoven positie weer vast te zetten.

Milimeterwerk kan daarin al veel schelen, en uiteraard is de juiste pasvorm van het bitje cruciaal. Het laatste model dat ik had zat met ijzerdraadjes om de kiezen geklemd, en fixeerde daardoor de onderkaak heel effectief maar gaf toch ook veel irritatie.

Kortom, niet te snel opgeven; het voordeel van een MRA is dat het gebruik veel minder ingrijpend is dan een CPAP en toen mijn apneu nog minder zwaar was heb ik er veel baat bij gehad.

Groet,

Gerard

Re: Kaakklemmen en MRA gebruik, hoe nu verder???

11
Hoi Gerard,

Opgeven ga ik zeker niet. Wel hoop ik dat er snel een oplossing komt. Die zeurende pijn is niet goed voor je lichaam maar ook niet voor je humeur.

Het vreemde is dat ik al ruim 4 jaar deze MRA draag zonder noemenswaardige problemen. Je gaat dan zoeken naar wat er veranderd is. De beugel was al een tijdje niet strakker gezet. Dus hooguit dat ik minder medicijnen ben gaan gebruiken.

Die dosering nu iets bijgesteld en de bovenste helft van de MRA wordt nu opnieuw gemaakt.
Fingers crossed!!!!!

Dank voor je reactie, gr. Marianne

Re: Kaakklemmen en MRA gebruik, hoe nu verder???

12
Ik was toch wel een beetje verrast. Het blijkt dat alleen de zachte deklaag vernieuwd is. Vannacht heb ik de MRA de halve nacht in kunnen hebben, toen begon hij toch weer zeer te doen. Vandaag hoop ik um wat langer te kunnen dragen. Ik merk wel dat ik toch ook weer moet wennen na twee weken geen beugel in.

Nu eerst een paar dagen uitproberen en dan even weer contact met de tandarts.
Goed weekend voor jullie,
gr. Marianne

Re: Kaakklemmen en MRA gebruik, hoe nu verder???

13
Vandaag toch nog weer een aanpassing aan mijn beugel. Maar ik kan hem weer gewoon dragen zonder pijn van het kaakklemmen. Tussendoor ook nog een paar keer naar een mensendieck therapeute geweest die gekeken heeft hoe ik mijn spieren rondom mijn kaak gebruik. En verder of ik ook werkelijk recht op mijn zij lig.

Bleek dat ik voordat ik al ga slapen mijn kaken klem. Dus ontspannen. Verder bleek ik bij het op mijn zij liggen iets achterover lag, waardoor ik erg aan mijn heupen trok. Nu gaat het echt beter. Gelukkig kunnen ook kleine dingen verbeteringen brengen...

gr. Mariann