trombose, daarna apneu

1
Hoi allemaal,

Ik heb in juli 2012 zeer ernstige trombose gehad
Net onder het hart naar beneden in beide benen
En met spoed naar Maastricht gebracht, vanuit het westen van Brabant
Na 2 operaties ( bijna 400ml aan stolsels weggehaald en 16 cm stent gekregen) en na 1 week ziekenhuis weer thuis gekomen
Nu is er kort geleden apneu vastgesteld
Ben ook naar de lezing van Sandra geweest
Maar ik kan deze twee dingen nog niet goed combineren
Kan iemand mij hier meer uitleg over geven?

Alvast bedankt Dominique

Re: trombose, daarna apneu

2
Waarom zou er een verband tussen die 2 dingen zijn?

Je kunt natuurlijk ook nog gewoon verschillende dingen mankeren zonder verband. Of heeft je arts gezegd dat het een met het ander te maken heeft?
Er zijn natuurlijk genoeg klachten die voort kunnen vloeien uit apneu. Maar dat wil niet altijd zeggen dat als je die klachten hebt, ze automatisch ook door je apneu veroorzaakt worden.
Om bijvoorbeeld moeheid maar te noemen. Je kunt moe worden van apneu, maar als je moe bent wil het niet altijd zeggen dat dat komt omdat je apneu hebt. Soms ga je gewoon te laat naar bed of heb je een vermoeiend griepje.

Re: trombose, daarna apneu

3
Sterre schreef:Waarom zou er een verband tussen die 2 dingen zijn?

Je kunt natuurlijk ook nog gewoon verschillende dingen mankeren zonder verband. Of heeft je arts gezegd dat het een met het ander te maken heeft?.
Hoi Sterre,

Natuurlijk kunnen het 2 verschillende dingen zijn

Maar Sandra had het erover in de lezing apneu en hormonen
Toen kreeg ik zoveel te horen dat het mij allemaal duizelde, (dag ervoor net de cpap gehad)
Maar ik kan het ook niet even aan de arts in maastricht vragen, mag voor het eerst 10 maanden weg blijven voor de volgende controle
Kan het in december nog wel aan de longarts vragen ogf die er meer van weet

Re: trombose, daarna apneu

4
Beste Dominique,

Ik was ook bij die lezing van Sandra.
Als je goed hebt opgelet, heb je haar over het ontstaan van de hartproblemen horen praten.
Ze had het over vergrote hartkamer en dat daardoor vaak onregelmatige hartslag ontstaat. Hierbij kan bloedstolsels ontstaan die op hun beurt trombose kunnen veroorzaken.
Ik moet ook regelmatig bloed laten prikken door de trombosedienst.
Aan de hand van de stollingsfactor moet ik elke dag twee, soms drie acenocoumarol tbletjes slikken.

Dus ja, volgens mijn idee kan slaapapneu dus mede de oorzaak zijn geweest van jouw trombose probleem.

Houdoe,

Ben
Er is genoeg lucht op de wereld.
Maar blijkbaar kan je toch lucht tekort komen.

Re: trombose, daarna apneu

5
Hoi Ben,

Het overviel mij allemaal op die avond van Sandra, kreeg zoveel informatie binnen dat ik niets alles heb onthouden
Er zijn geen problemen met mijn hart, volgens de prof in Maastricht
Dus dan zal de trombose denk ik wel een apart geval zijn
Ik slik geen bloedverdunners maar spuit dit dagelijks iig nog tot juli 2014
Dus wordt ik ook niet gecontroleerd op mijn inr
nogmaals bedankt

Dominique

Re: trombose, daarna apneu

6
Hoi Dominiqeu,

Als je lid bent van de Apneu vereniging dan moet je maar eens in het laatste Apneu magazine kijken.
Hier in staat een zeer interessant artikel van haar.
Ook krijg je, per mail, een goed overzicht van wat er die avond verteld is.

Ik ben er wel erg van geschrokken wat de gevolgen van niet behandelde Apneu met je kan doen.
Nog meer reden om goed therapie trouw te zijn.
Alles voor een beter leven!

Groet Ingrid :wink:
In ieder mens is wel iets waardevols te ontdekken....
cpap ResMed 10 met verwarmde slang . Masker AirFit P10 ResMed..

Re: trombose, daarna apneu

7
Hallo,

het is bekend dat door SAS , ritmestoornissen kunnen ontstaan. Of dit bij jou het geval is is natuurlijk moeilijk vast te stellen. Er zijn legio ritmestoornissen, maar de grootste veroorzaker van embolien ( los stolsel) en trombussen ( stolsel dat vastzit aan vaatwand) is atrium/ boezemfibrilleren. Het hart heeft twee helften, een rechter kant ( bestaande uit de re. Boezem en re. Kamer) en een linkerkant ( bestaande uit de li. Boezem en de li. Kamer). Zuurstofarm bloed komt via de re. Boezem in de re. Kamer. Deze pompt het bloed naar de longcirculatie waar het bloed met zuurstof verrijkt wordt. Vervolgens komt het zuurstofrijke bloed in de li. Boezem die het in de li. Kamer pompt. De li. Kamer pompt vervolgens het zuurstofrijke bloed Door het lichaam waar de zuurstof door organen en spieren wordt opgenomen. Zo werkt onze bloedcirculatie.
Wel nu atrium of boezemfibrilleren is een ritmestoornis waarbij de boezem eigenlijk stilstaat/ fibrilleert. De totale circulatie is wel gegarandeerd omdat de kamers hun werk blijven doen, maar hebben het iets zwaarder omdat een boezem niet meedoet( dit kan tot ongeveer 20% oplopen van de totale hart output).
Door het stilstaan van een boezem kan er een stolsel ontstaan in de boezem. Indien het boezemfibrilleren spontaan stopt , danwel met medicijnen of defibrillator getermineerd wordt, kan dat stolsel losschieten. Een embolie is geboren. Komt de embolie vanuit de re. Boezem dan zal het stolsel ergens vastlopen in de longcirculatie en onstaat er een longembolje. Komt de embolie vanuit de li. Boezem dan zal het stolsel ergens in het lichaam vastlopen ( bv in de slagaders van de benen, organen, hersenen enz).
Atriumfibrilleren is een redelijk onschuldige ritmestoornis die bij vorming van trombussen wel ernstige gevolgen kan hebben. Deze ritmestoornis zal dus altijd goed behandelt dienen te worden.

Re: trombose, daarna apneu

9
Hallo allemaal,

Wel verschillende lezingen van Sandra gelezen en bijgewoond maar zelf nog nooit de verbinding van trombose en apneu gelegd.
Ook ik werd verrast... met trombose. In mijn rechterkuit en een longembolie. Doordat ik na een zware burnout in het ziekenhuis opgenomen geweest te zijn, thuis toch weer de pil moest nemen (zware menstruatie) lag voor mij de oorzaak daar.
De oorzaak van mijn burnout was eigenlijk niet te traceren. Wel ben ik werkelijk binnenstebuiten gekeerd door heel veel onderzoeken. Twee keer een MRI, onderzoeken op MS. En ondanks dat ik vreselijk snurkte heeft niemand ooit aan apneu gedacht. Nadat ik op de camping een medegast gesproken had die vertelde dat zijn burnout eigenlijk apneu was, is voor mij het balletje gaan rollen. En werd twee jaar later pas apneu geconstateerd.

Samenhang met trombose heb ik nooit gemaakt. Laat staan dat je zoiets van je artsen hoort.

Fijn dat we samen dit forum hebben!

gr. Marianne

Re: trombose, daarna apneu

11
Niekniek schreef:Ik moet morgen toch naar Maastricht voor een extra controle
Ga het morgen ook nog aan de prof vragen
En ik heb het gevraagd
Maar volgens hun was er bij mijn geen verband tussen de trombose en apneu

Heb alleen een allergische reactie op de steunkousen, en ze mogen absoluut niet uit
Indien het erger wordt , dan moet ik ook naar de dermatologie