vliegen en cpap

1
Er is al in 2010 over dit onderwerp gediskusieerd, maar ik heb geen oplossing voor mijn probleem. Ik slaap sinds 4 jaar met een devilbiss54 cpap. Ik ga voor het eerst vliegen sinds mijn apneu is ontdekt. Ik heb het in ernstige mate (45 per uur langer dan 15 seconden niet ademen), 500 keer per uur snurken (ik wist niet dat dat kon). Ik slaap uitstekend met de cpap (2 apneus per uur). Ik ga met een nachtvlucht, klm, er is geen electriciteit aan boord (nagevraagd). Als ik zit heb ik ook apneus. Direct als ik in slaap val, schrik ik wakker, ben gedesorienteerd. ik sla met mijn armen en benen. Ik moet dus wakker blijven. Wat te doen? Stewardess waarschuwen en zorgen dat als er lege plekken zijn in het vliegtuig ik die om mij heen kan krijgen, zodat mensen als ik toch in slaap val geen last van mij hebben? Ik weet dat er batterijen bestaan voor cpaps, maar die zijn heel duur. De cpap leverancier heeft ze niet. De kans dat ik nog een keer ver weg vlieg is niet groot. Is er een andere mogelijkheid om met een soort oplader mijn cpap te gebruiken in het vliegtuig? Ik wil niet het risico lopen dat ze mij weigeren in het vliegtuig. Mag dat trouwens? Ik heb een douane verklaring voor de cpap. Hoe doen ze het met andere apparatuur in het vliegtuig, zoals evt medische apparatuur of om eten op te warmen? gebruiken ze dan geen electriciteit?

Re: vliegen en cpap

2
Lijkt mij idd lastig. In mijn douane verklaring staat namelijk dat de cpap niet gebruikt hoeft te worden tijdens de vlucht. En dat zou nu eigenlijk dus wel moeten... Is er een mogelijkheid om de vlucht om te boeken naar een dagvlucht (weet niet hoe lang de vlucht is)? En heb je de situatie aan KLM uitgelegd? Wie weten hebben ze wel een oplossing.

Re: vliegen en cpap

3
Ik ga de klm bellen met de vraag hóe ze dat doen met andere apparatuur aan boord. Vluchtverandering kan niet, ik vlieg over een maand en er zijn al allerlei zaken geregeld die niet te veranderen zijn. Ik vlieg alleen dus niemand die mij in de gaten kan houden. Mijn geluk is wel dat ik nauwelijks slaap in een vliegtuig dus maak ik mij misschien voor niets ongerust.

Re: vliegen en cpap

4
Natuurlijk is er in een vliegtuig wel elektriciteit aan boord. Zoals je zelf ook al aangeeft voor alle apparatuur, de oven, de TV schermpjes etc.
Echter bij je stoel zul je geen beschikking hebben over een stroomaansluiting, dit is meestal voorbehouden aan de Business- of soms zelfs alleen First-class.

Zelf heb ik ook wel eens een nachtvlucht gehad en bleef dan gewoon wakker , vermaakte me met een boek, de films aangeboden in het vliegtuig of meegebrachte filmpjes op mijn laptop.

Een (losse) accu zou een optie zijn maar TE grote accu's geeft bij de security check ook weer problemen. Bovendien, als je vliegtuig vrij vol zit zou ik niet weten waar je die cpap neer zou kunnen zetten tijden de vlucht.

Mijn advise zou zijn. Blijf gewoon wakker.

Groeten, Bram

Re: vliegen en cpap

5
Dat is ook mijn plan. Er is echt geen electriciteit aan boord, tenminste niet waar ik in kan pluggen. Ik heb gevraagd of er met een verlengsnoer kan worden gewerkt, maar er werd gezegd dat er in geen enkel klm toestel electriciteit is ook niet in de businessclass. Ik merk het wel als ik aan boord ga. De cpap is niet groot. Die kan makkelijk onder mijn stoel. Ik kan gelukkig na de reis zo mijn bed in, want ik arriveer in de avond na een overstap.

groet Ilonka

Re: vliegen en cpap

7
Ipad en backup charger mee, vol trappen met films en series een paar leuke boeiende games er op...

Laptop word lastiger die zijn sneller leeg en kan je niet met USB opladen

Een set knappe headphones

En wakker blijven

Re: vliegen en cpap

8
En een paar blikjes cola of andere cafeïne onder bereik, dat maakt het wakker blijven makkelijker.
Als je heel technisch bent kun je opzoeken, in welk type kist (vliegtuig) je vliegt ivm de 230 Volt stopcontacten. Het lijkt mij sterk, dat deze in een Airbus A 380 niet aanwezig zijn in de normale klasse. In een A380 zitten zelfs bedden, zag ik wel eens op Discovery. Plus privé cabines in de Business Class. En stopcontacten voor een laptop zijn ook geschikt voor een CPAP qua vermogen. Maar wakker blijven is het handigst.
Resmed Airsense 10, neus/mond masker, technicus.
Een dag niet gelachen, is een dag niet geleefd. Live to Ride, ride to Forget.

Re: vliegen en cpap

9
KLM vliegt igv Airbus alleen met de A330 Piet :wink: .

Ik weet niet wie Ilonka aan de lijn gehad heeft maar die moet toch eens een opfriscursusje doen :

Ontdek de nieuwe World Business Class
•180 graden naar achteren verstelbaar en 207 cm lang
Stroomvoorziening bij de stoel en privacyscherm
•Persoonlijk entertainmentsysteem met 17 inch-scherm (43 cm)


Maar goed, zelfs dan heb je daar in de Economy class niets aan.

Groeten, Bram

Re: vliegen en cpap

10
Ilonka schreef:Ik ga de klm bellen met de vraag hóe ze dat doen met andere apparatuur aan boord. Vluchtverandering kan niet, ik vlieg over een maand en er zijn al allerlei zaken geregeld die niet te veranderen zijn. Ik vlieg alleen dus niemand die mij in de gaten kan houden. Mijn geluk is wel dat ik nauwelijks slaap in een vliegtuig dus maak ik mij misschien voor niets ongerust.
Je mag toch ook een Laptop gebruiken tijdens de vlucht !!

Mobieltjes weet ik niet, die zullen het wel niet doen op 11 km hoogte en kunnen (konden) de Avionica beïnvloeden.

//Modedit AJP
Resmed Airsense 10, neus/mond masker, technicus.
Een dag niet gelachen, is een dag niet geleefd. Live to Ride, ride to Forget.

Re: vliegen en cpap

11
Je mag toch ook een Laptop gebruiken tijdens de vlucht !!
Die heeft een accu :wink:
In de economy class heb je geen spanningsaansluiting bij je stoel.
Alleen in de allermodernste nieuwe luxe vliegtuigen (Emirates of zo).

Groeten, Bram

Re: vliegen en cpap

13
Nog maar een paar weken geleden heb ik gevlogen met de KLM naar Seoul en terug. In de economy class zijn enkele stoelen met stroomaansluiting die zijn te boeken. Ik heb gekozen voor meer beenruimte en wakker te blijven. De stoelen met extra beenruimte hebben namelijk geen stroomaansluiting. E.e.a zal afhankelijk zijn van vliegtuigtype. Ik vlieg mestal met een boeing 747 of 737.
Als je met de KLM belt, geven ze aan welke stoel je moet kiezen. Hoe het bij andere maatschappijen zit, weet ik niet.
Groet,
Teun

Re: vliegen en cpap

14
De stoelen met extra beenruimte hebben namelijk geen stroomaansluiting. E.e.a zal afhankelijk zijn van vliegtuigtype.
De stoelen met extra beenruimte zitten over het algemeen bij de deuren (nooduitgang) , daar willen ze geen snoeren hebben vandaar.

Groeten, Bram

Re: vliegen en cpap

15
KLM vliegt ook met Airbus heb ik opgezocht. O.a. met de A330-200. In totaal hebben ze 113 of 131 kisten (jargon voor vliegtuigen) .

Verstuurd met mijn telefoon en Teptalk.
Resmed Airsense 10, neus/mond masker, technicus.
Een dag niet gelachen, is een dag niet geleefd. Live to Ride, ride to Forget.

Re: vliegen en cpap

16
vreugden schreef:Nog maar een paar weken geleden heb ik gevlogen met de KLM naar Seoul en terug. In de economy class zijn enkele stoelen met stroomaansluiting die zijn te boeken. Ik heb gekozen voor meer beenruimte en wakker te blijven. De stoelen met extra beenruimte hebben namelijk geen stroomaansluiting. E.e.a zal afhankelijk zijn van vliegtuigtype. Ik vlieg mestal met een boeing 747 of 737.
Als je met de KLM belt, geven ze aan welke stoel je moet kiezen. Hoe het bij andere maatschappijen zit, weet ik niet.
Groet,
Teun
KLM vliegt ook met Airbus heb ik opgezocht. O.a. met de A330-200. In totaal hebben ze 113 of 131 kisten (jargon voor vliegtuigen) van beide fabrikanten.
Piet
Resmed Airsense 10, neus/mond masker, technicus.
Een dag niet gelachen, is een dag niet geleefd. Live to Ride, ride to Forget.

Re: vliegen en cpap

17
KLM vliegt ook met Airbus heb ik opgezocht. O.a. met de A330-200
Klopt, dat zei ik al in mijn vorige bericht : :wink:

KLM vliegt igv Airbus alleen met de A330 Piet

Maar dus niet met de grote A380.

Groeten, Bram

Re: vliegen en cpap

18
bprosman schreef:
KLM vliegt ook met Airbus heb ik opgezocht. O.a. met de A330-200
Klopt, dat zei ik al in mijn vorige bericht : :wink:

KLM vliegt igv Airbus alleen met de A330 Piet

Maar dus niet met de grote A380.

Groeten, Bram
Hoi, Bram
Op de terugweg van de regiobijeenkomst heb ik het even op zitten zoeken .
Maar, dit is niet mijn topic, maar van Ilonka, de vraag gaat voornamelijk over stopcontacten in de Economy Class.

Bij Swissair hebben ze zelfs een entertainment systeem later ingebouwd, platte schermen in de stoelen enz. Alleen even vergeten een circuit breaker in te bouwen. Tot er rook in de cockpit kwam...... Oeps.
Dus het type kist zegt ook niet alles over stopcontacten. Ze hebben bij klm zelfs 1 stuks McDonnald Douglas MD11 vrachtkist vliegen. Sorry Ilonka voor de zijstap. :oops: :oops: :oops:

Op de regiobijeenkomst hoorde bij navraag ik een gerucht over de douane documenten bij de CPAP, daar zou in staan, dat het apparaat niet gebruikt wordt tijdens de vlucht.

Piet
Resmed Airsense 10, neus/mond masker, technicus.
Een dag niet gelachen, is een dag niet geleefd. Live to Ride, ride to Forget.

Re: vliegen en cpap

19
Als je de KLM 747-400 van 1989 treft, dan vraag ik me toch ECHT af, of daar stopcontacten in zitten.
In 1989 viel de Muur en waren laptops heel duur. Dat rijmt. Die kist is de oudste van de vloot en is 25 jaar.
Resmed Airsense 10, neus/mond masker, technicus.
Een dag niet gelachen, is een dag niet geleefd. Live to Ride, ride to Forget.

Re: vliegen en cpap

20
bprosman schreef: De stoelen met extra beenruimte zitten over het algemeen bij de deuren (nooduitgang) , daar willen ze geen snoeren hebben vandaar.

Groeten, Bram
Tegenwoordig ook elders in de economy class. Wel tegen bijbetaling. Stoelen kun je kiezen bij het boeken. Bij lange vluchten een stoel bij de nooduitgang voor 75 euro extra en elders in de economy class voor 150 euro extra. Bij retourvluchten dus wel x 2 :)