Resmed S9 aansluiten op 12 cq 24 volt camper

1
Beste mensen,

Ik heb onlangs een campertje gekocht en wil daarin natuurlijk mijn onmisbare CPAP gebruiken: een Resmed S9. Ik heb begrepen dat in de Resmed zelf een omvormer zit die als je een goeie plug hebt (b.v. voor de sigarettenaansteker) automatisch omschakelt naar 24 volt (of is het 12?). Vivisol in Tilburg heeft wel een 12/24 Volt omvormers maar die kosten 118 euro! Maar dan heb ik ook een omvormer en die heb ik klaarblijkelijk helemaal niet nodig. Wie heeft er voor mij een oplossing, want ik weet het niet meer?? zodat ik niet altijd afhankelijk ben van een stroom(paal). Alvast heel hartelijk bedankt!!!!

Theoke

Re: Resmed S9 aansluiten op 12 cq 24 volt camper

4
Ik heb die (inderdaad veel te dure) DC-DC converter aangeschaft. Daarmee werkt de cpap op zowel 12 volt als 24 volt, standaard gebruikt hij idd 24 volt, maar ik heb begrepen dat het aansluitstekkertje lastig te verkrijgen is en dat je ook nog heel goed moet opletten dat je de + en - verkeerd aansluit, want dat schijnt bij resmed net andersom te zitten als bij andere apparten die hetzelfde stekkertje gebruiken.
Kortom ik was te bang om hem op te blazen en heb dus maar gewoon de DC-DC converter gekocht.
Ik heb mijn resmed S9 aangesloten op 16 monocel D batterijen en daarmee kun je toch 2 tot 3 nachten slapen. Kun je zelfs wildkamperen ;-) in een tentje.

Er zit volgens mij niet standaard een omvormer in de resmed zelf, dus 12 volt direct aanluiten zou wel eens je resmed kunnen opblazen.

Re: Resmed S9 aansluiten op 12 cq 24 volt camper

5
Mijn zwager gebruikt in de camper voor de tv een 12-220 omvormer, die zet 12 volt van de camper om naar 220volt voor de tv
Hij heeft daar nooit problemen mee.

Zoiets als dit:
Afbeelding


https://omvormers-12v-naar-220v.welke-kiezen-kopen.nl/
Sinds 16-12-23 een Resmend Airsense 10, hiervoor op 2 dagen na 10 jaar een Resmed S9 Autoset met H5i
Mirage FX neusmasker
diagnose AHI: 22
Druk CPAP 7,0 (sinds 18-5-2020 afgebouwd vanaf 8,6)

Re: Resmed S9 aansluiten op 12 cq 24 volt camper

6
theoke schreef:Beste mensen,

Ik heb onlangs een campertje gekocht en wil daarin natuurlijk mijn onmisbare CPAP gebruiken: een Resmed S9. Ik heb begrepen dat in de Resmed zelf een omvormer zit die als je een goeie plug hebt (b.v. voor de sigarettenaansteker) automatisch omschakelt naar 24 volt (of is het 12?). Vivisol in Tilburg heeft wel een 12/24 Volt omvormers maar die kosten 118 euro! Maar dan heb ik ook een omvormer en die heb ik klaarblijkelijk helemaal niet nodig. Wie heeft er voor mij een oplossing, want ik weet het niet meer?? zodat ik niet altijd afhankelijk ben van een stroom(paal). Alvast heel hartelijk bedankt!!!!

Theoke
Hoi Theoke,
je Resmed heeft voor normaal gebruik een adapter, die van 230V wisselstroom een 24V gelijkstroom maakt. De S9 werkt op DIE 24V
In de S9 zelf zit geen omvormer en hij wil alleen 24V zien
De DC-DC 12v-24V omvormer van Resmed doet precies dat: die maakt van 12V gelijkstroom(van Accu) een 24V gelijkstroom, waar je S9 weer op werkt (en zal mogelijk ook op een 24V accu werken bij vrachtwagens, maar dat zou je op moeten zoeken)
De Invertor, het apparaat Hgr toond, maakt van 12V gelijkstroom (de Accu) een 230V wisselstroom. Dit is erg inefficiënt omdat je op die 230V wisselstroom aansluiting weer je standaard stroom adapter aansluit, die dan weer 24V maakt. je hebt dan 2x het verlies van een omvorming en dus minder capaciteit over van je batterij die het allemaal moet leveren.
Een andere optie is een batterij met een goede volt regulator die je 24 Volt gelijkstroom geeft. Daarop een kabel met de zelfde aansluiting als in je S9 past op aansluiten en je kunt weer heerlijk slapen zonder je netstroom (overal waar je bij de batterij kunt en geen 230V aansluiting hebt)

Re: Resmed S9 aansluiten op 12 cq 24 volt camper

7
wlmpie schreef:Ik heb die (inderdaad veel te dure) DC-DC converter aangeschaft. .......

Er zit volgens mij niet standaard een omvormer in de resmed zelf, dus 12 volt direct aanluiten zou wel eens je resmed kunnen opblazen.
Als je 12 V op de S9 zet gebeurt er niets: het is voor dat apparaat gewoon te weinig voltage.
Wel is inderdaad de juiste aansluiting van belang, en als bij de S9 de pluspool aan de buitenkant zit ipv aan de binnenkant, zou ik dat persoonlijk niet erg slim vinden (alles waar je stekker tegen aan zou kunnen komen maakt dan meteen kortsluiting !) Normaal zou zijn dat de plus pool op het midden pennetje zit waar je (haast) niet aan kunt komen.
Meten is weten en je kunt dit heel eenvoudig met een voltmeter meten!
grtz Fons

Re: Resmed S9 aansluiten op 12 cq 24 volt camper

8
De Resmed S9 werkt op 24V gelijkspanning en de Resmed omvormer zorgt er voor dat je alles kunt aanbieden tussen de 12V en 24V gelijkspanning en dat de omvormer er netjes 24V van blijft maken.

In theorie zou je vanuit een 24V boordnet, met de juiste stekker de S9 rechtstreeks moeten kunnen voeden zonder tussenkomst van een omvormer. Op Amerikaanse fora gaan echter berichten rond dat de S9 per se de omvormer "wil zien" en dat het anders niet werkt. Zelf heb ik geen S9 op het moment waar ik dit mee kan testen.

Overigens dacht ik dat in een moderne vrachtwagen de aanstekeraansluiting gewoon 12V is.

Groeten, Bram

Re: Resmed S9 aansluiten op 12 cq 24 volt camper

9
Beste mensen,

Allemaal heel hartelijk dank voor jullie deskundige reacties. Het een en ander is mij wel duidelijk geworden. Mijn Resmed S9 is mij erg dierbaar en is bovendien niet van mij maar van Vivisol, dus ik moet daar voorzichtig mee omgaan. Ik heb lange tijd gedacht aan een omvormer, maar zoals al geschreven werd doet die een grote aanslag op mijn accu door de dubbele omvorming. Daarom heb ik maar besloten om bij Vivisol de accuset aan te schaffen. Ik wil optimaal kunnen genieten van de vrijheid van mijn campertje en dus camperplaatsen kunnen opzoeken zonder mij daarbij hoeven af te vragen of ze wel of niet stroomvoorzieningen hebben. Een nacht zonder masker is gewoonweg geen optie. Beste mensen nogmaals hel hartelijk dank, jullie hebben mij echt geholpen!

Vriendelijke groet, Theoke