Een Doe-het-zelf CPAP batterij

1
We gaan een jungle tocht maken. Harstikke leuk zal je zeggen, tot ik me realiseerde dat we in de jungle een aantal nachten zonder stroom zitten. Normaal geen probleem, maar ik heb slaapapnoe en gebruik daarvoor een CPAP en die heeft ‘s nachts stroom nodig.

Onderzoek leerde dat mijn CPAP (een Philips Respironics System One 60-series: Remstar Auto) werkte op 12 V DC (gelijkstroom) en dat er ook CPAP-batterijen bestaan speciaal voor campingtrips. Kosten voor de batterij alleen: bijna 800 euro. Dan komen er nog laders bij en speciale snoeren naar je CPAP voor een 12 V aansluiting. Oei, dat wordt dan een duur tripje.
Verder informerend kan die batterij misschien net twee nachtjes stroom leveren, maar dan moet de bevochtiger uit staan! En dan moet je ook geen te hoge druk gebruiken want dan neemt het aantal uur dat de batterij stroom kan leveren ook af.
Oh jah, het ding gebruikt een loodbatterij, met een gewicht van ca 5,6kg, dus dat moet je ook allemaal meesjouwen in je rugzak. De afmetingen zijn dan ook nog een factor: 228 x 190 x 165mm. Dat is een iPad van 16cm dik!

Deze kennis rechtvaardigde een tweede onderzoek op internet…
Ik ontdekte dat je batterypacks kunt kopen van Lithium-ion waaraan een sigarettenaansteker koppeling zit. Daar kun je de CPAP op aansluiten. Wel al iets goedkoper, (rond de 350€ incl verzend kosten en invoerrechten) maar niet meer capaciteit. Lithiumbatterijen (LiPO) bleken wel stukken lichter te zijn dan loodbatterijen (de gewone accu’s).
Enige nadeel van LiPO-batterijen: als ze verkeerd geladen worden KUNNEN ze ontploffen, hiervoor heb je een batterij-laad-protectie-board nodig.

DIY (do it yourself ofwel DHZ): je kunt van losse onderdelen ook zelf je batterij maken: koop een stel LiPO-batterijen en soldeer ze aan elkaar, koppel ze aan een Batterij Protectie Module (BPM) waardoor het pakketje veilig wordt, zet er een koppeling aan voor een laadadapter en een koppeling naar je CPAP snoer, zet er krimpfolie omheen en klaar ben je…toch? (dit soort CPAP batterijen worden zo verkocht, zonder doos eromheen)

Niet helemaal:
Een korte cursus op de batterij-universiteit (http://batteryuniversity.com/learn/arti ... igurations) leerde me hoe de batterijen gekoppeld moesten worden.
Een korte cursus solderen leerde me hoe je ze aan elkaar kunt solderen (speciaal daarvoor een 85W Weller soldeerbout aangeschaft).
Langdurig zoeken op het internet, op voornamelijk Chinese sites, gaf inzicht in: de te gebruiken batterijen, de mogelijke ‘foute’ leveranciers daarvan (waarschuwing: batterijen van heel slechte kwaliteit onder het mom van zgn ‘A-merk’ batterijen waar bijv. Panasonic op staat), welke BPM’s er zoal waren en welke er aan mijn idee zouden voldoen.

Ik had door het onderzoek een aantal extra eisen toegevoegd aan mijn wensen:
• Het apparaat moest 12V en 4A kunnen leveren (de waarden van mijn System One)
• Het moest dit kunnen doen voor minimaal 3 nachten, liefst met bevochtiger
• Het moest veilig geladen en ontladen kunnen worden
• Het moest lichtgewicht blijven
• Het moest compact zijn
Omdat ik een HP laptop adapter over had die 19V en 4,5 A kon leveren moest dat de laadbron worden.
En zou ik dan ook mijn iPhone met de batterij kunnen laden (5V en 1,2A)?

Mijn onderzoek voerde me naar een Duitse leverancier voor kwaliteitbatterijen voor een schappelijke prijs:
Panasonic LiPO-batterijen van 3,6V gemiddelde spanning (4,2V als volledig geladen) en 3400mAh van het type 18650 (dit is 18mm diameter en 65mm hoog). Om 14,4 Volt (16,8 geheel geladen) te krijgen had ik er 4 in serie nodig en 5 in parallel om 17Ah te krijgen: bij elkaar dus 20 stuks voor de prijs van 157 euro (inclusief krimpfolie om het pakketje stevig bij elkaar te houden). Dit geeft (VxAh=Wh) 14,4x17=244,8 Watt per uur. (vol geladen 16,8x17=285Wh)
Als ik echter uitga van de 12V die de CPAP krijgt is dit bij volledig opgeladen accu :
285 / 12 = 23Ah die mijn accu kan leveren en dit bleek tijdens testen voldoende te zijn voor 3 nachten MET bevochtiger aan!

Verder vond ik op het internet het ideale batterij-management-board mét UPS-functie (ononderbroken stroomvoorziening). Dit houd in dat ik de CPAP op de batterij aan sluit, de batterij met een adapter op de stroombron aansluit en met een gerust hart kan gaan slapen. Als de stroom uitvalt (om 2300u schakelen ze in het kamp het aggregaat uit) dan neemt automatisch de batterij de stroomverzorging over. Zodra er weer stroom is zal de module meteen de batterij weer opladen.
Het betreffende boardje “OpenUPS” wordt geleverd door een Nederlandse bedrijf tegen het bedrag van 124 euro.

Wat nog restte was een manier te vinden om met een USB-aansluiting mijn iPhone te laden. Het OPENUPS boardje leverde 12V. Ik had dus nog een DC-DC(buck)-convertor nodig die van 12V DC netjes 5 V DC maakt. Ook die vond ik, maar door niet goed op te letten had ik hem besteld en het via UPS laten bezorgen…
De buck-converter kost maar 6 euro, verzendkosten zitten al bij de prijs inbegrepen, dat is een mooie prijs, toch? Helaas hadden ze er niet bij verteld dat UPS ‘handelings’-kosten in rekening brengt van ca 40 euro voor de douaneafhandeling (het bleek een Chinese leverancier te zijn). Deze converters zijn ook in elektronicashops in Nederland te krijgen, zonder vervelend hoge handelingskosten, voor die 6 euro. Mijn lesje geleerd.
Kosten zover: 327 euro.

Extra kosten:
• Soldeerapparaat 25 euro
• Soldeertin 4 euro
• Een doosje om het geheel in te bouwen 12 euro
• Divers aansluitmateriaal: connectoren, draadjes, weerstandjes, schakelaartjes, ledjes bij elkaar zo’n 30 euro
• Verplicht: speciale kabel van Respironics voor een 12 V aansluiting voor de CPAP, maar die had ik anders ook nodig gehad, 48 euro. Ik heb daar de sigarettenaansteker vanaf gehaald en er een gewone DC plug, die bij adapters gewoon zijn, aan gesoldeerd
Voor de totaal som van 450 euro heb ik de ideale reis-CPAP-batterij (de volgende kost mij bijna 70 euro minder (soldeerapparaat heb ik al en geen handelingskosten meer).

Wat heb ik nu:
Een doosje van bijna 2,25 kg, met daarin een geavanceerd batterij-monitoring-board, een goede kwaliteit LiPO-accu, extra USB laadmogelijkheid voor iPhone en camera en vooral voldoende capaciteit voor 3 nachten CPAP-gebruik zonder netstroom MET bevochtiger (zes nachten zonder gebruik van bevochtiger) Dit alles bij mijn gemiddelde APAP druk van 9mB.

Update
De originele voedingadapter van mijn CPAP (die 12 V en 4,5 A levert) bleek ook prima geschikt te zijn om die accu te laden. Ik hoef dus geen extra adapter (die van HP die ik nog had) mee te sjouwen om die accu te laden! Dit scheelt ook weer 500gr in mijn rugzak. Meer ruimte voor mijn sokken.

Update 2:
Tijdens het laden met gesloten doos, bleek de temperatuur van het laadboardje tot 65 graden op te lopen. Ik heb ingesteld dat hij dan met nog maar 1A mag laden zodat de temperatuur niet te hoog oploopt. Ik zag dan ook dat de lader telkens terug viel naar 1A en als de temp weer zakte ging ie weer naar 2,7A enzovoort
Ik heb nu een oude voeding van een PC gesloopt. De behuizing en de FAN gebruik ik nu als nieuwe huisvesting.
De FAN heb ik nu gekoppeld aan de Voeding (Vin) zodat ie meteen gaat draaien als ik de voeding aansluit.
Het laad boardje heb ik nu voorzien van extra koelribben (kwamen van de oude voeding componenenten en met een dremel op maat gemaakt) direct in de luchtstroom van de ventilator gehangen. We gaan tenslotte naar de tropen en daar is het een stuk warmer als hier binnen in huis….
Een laadstroom van 3,5A maakt nu het boardje niet warmer als 40 graden!!

Afmetingen van voedings kastje:170x145x100, totaalgewicht: 2,25Kg Prijs: Gratis!!

Extra: Het boardje is zo goed dat het óók CPAPs kan voeden die 24V DC gebruiken (boardje kan hiervoor geprogrameerd worden), ook hier geld dat de originele stroom adapter de batterij kan laden (op 24V dus), allemaal met gebruikmaking van dezelfde LiPO batterijen en Buck converter voor de USB oplaadmogelijkheden.

Voor de iPhone USB aansluiting moest ik overigens wat weerstandjes tussen de plus en de min naar de data pinnetjes solderen zodat de iPhone met hogere ampères geladen kan worden, standaard trekt de iphone op de gewone USB max 500mA, nu kan hij met 1200mA geladen worden (is dus sneller vol). Een Galaxy S2 trekt zich er niets van aan en laad even snel op de iPhone USB als op de gewone USB

Re: Een Doe-het-zelf CPAP batterij

2
Op aanvraag kan ik foto's van het geheel en extra info op sturen
Dit is een leuke hobby geworden om dit te maken. mocht u interesse hebben om ook zo'n CPAP batterij te maken, of door mij de laten maken, neem dan even contact met mij op
groetjes Fons

Re: Een Doe-het-zelf CPAP batterij

4
Beste Theofonso1,

Technisch begrijp ik echt niet veel van je bericht, maar ik heb er van genoten, hoe het je met oneindig veel geduld, zoeken en proberen lukte om zelf de nodige apparatuur zo te bouwen, dat je mét je cpap door de jungle kunt trekken.
Bedankt voor je verhaal..

M`n complimenten dat je zo kundig bent, maar ook dat je je gezondheid op deze manier behoedt!

Al vast veel voorpret gewenst, en voor straks: een prachtige reis..

Hartelijke groeten,
Annie

Re: Een Doe-het-zelf CPAP batterij

5
Bedankt voor de complimenten Annie,
We kijken er erg naar uit. Het is een 10 daagse reis door Suriname, met rugzak, waarvan er 3 dagen in een hutje overnacht word waar het stroom aggregaat om 23:00u uit gaat....
Daar kwamen we achter NADAT we geboekt hadden :P

Re: Een Doe-het-zelf CPAP batterij

6
Hallo Thefons01,

ik vraag mij af of je in de tropen wel een bevochtiger nodig zou hebben. Het lijkt mij al warm en vochtig genoeg. Het niet gebruiken van de bevochtiger scheelt weer in het opwarmen van de accu bron.

Een goede vakantie toegewenst.

Groet RuudJ

PS: Heb je wel verbinding voor je telefoon in de jungle?
Groet RuudJ
Medewerker AV-Kenniscentrum
ADEM BEWUST, WANT HET LEVEN DUURT MAAR KORT.
Bent u al lid van onze Apneuvereniging? €32,50 / Incasso €30,00/Jaar
Word lid en ontvang 4X het Apneu Magazine + 10X het Apneu bulletin per jaar

Re: Een Doe-het-zelf CPAP batterij

7
Mijn excuses, ik heb na veel proberen eindelijk mijn oude account weer kunnen activeren, dus de postjes van TheFons01 zijn van mijn hand...

Ruud J, kun jij als moderator hier wat mee? de postjes van TheFons01 op TheFons zetten? Of moet een admin dit doen?

en ontopic: ja het is daar een stuk vochtiger en wellicht is die bevochtiger helemaal niet nodig. maar beter mee verlegen als om verlegen toch?
Ik heb wel getest ZONDER bevochtiger, en dan kan ik zonder ooit bij te laden ZES (6) nachten op die batterij alleen slapen. Wel Stoer toch ?

Re: Een Doe-het-zelf CPAP batterij

8
Laatste Nieuws......

Om alles goed te regelen doe je onderzoek niet alleen naar hoe je zo'n batterij kunt maken maar ook lees je dan allerlei berichten als dat LiPO ofwel Lithium Ion batterijen vervoer door de lucht sinds januari 2015 aan nieuwe en strakkere regels is gebonden'.
Dus bellen met customer care van de KLM...
KLM:
"Een CPAP mee als handbagage is geen probleem, maar let op meneer, in de cabines is GEEN 220V aanwezig, dus u kunt hem niet gebruiken.... "
KLM maakt voor mij meteen een aantekening in mijn online reservering dat die CPA mee mag als handbagage...
IK
"maar mevrouw, ik kan hem op een accu laten draaien, dus dat lijkt mij geen probleem. maar dan moet u mijn wel toestemming geven om die accu ook als handbagage mee te nemen..."
KLM,
"Ooh, dat is mooi, wat voor een accu is het?"
IK:
een zelfbouw LiPo batterij.
KLM
"ach wat vervelend, Die mag u sinds kort niet meer met de KLM vervoeren..."
IK
"maar in uw online vervoers verboden staat dit niet, dus dan kan ik het toch wel meenemen als handbagage"
KLM:
nee sorry meneer, er staat duidelijk dat alles wat wij gevaarlijk achten geweigerd mag worden, en ook als ruimbagage mag dit niet mee.
IK:
En als het een originele CPAP batterij is opgebouwd met LiPo batterijen?
KLM:
"Ja , dan mag het wel, maar die dingen zijn gecertificeerd..."

Ik heb ze maar niet wijzer gemaakt dat je die dingen ook online kan kopen uit China en die absoluut niet zijn gecertificeeerd voor luchtvracht...

Dus maar weer het internet op om te zoeken naar geschikte pakjes vervoerders.

Oei: UPS, DHL, Post NL en allerlei anderen, zijn niet alleen heel duidelijk: nee kan niet mee als Luchtvracht met de reguliere vluchte (DHL heeft eigen vliegtuigen en die mogen het blijkbaar wel) EN ze zijn allemaal ERG duur.. Enkele reis varieerde tussen de 55 en de 170 euro, en dan komen er nog handelings kosten en invoerrechten bij... en dan moet ie daana ook nog terug...
Een van die bedrijven gaf aan dat het wel met zeevracht kon!!! (ook erg duur)

En dus ga je zoeken op zeevracht naar Suriname...
en we vinden er een: voor 15 euro en ca 5 euro handelings kosten (nee ze schatte dat er geen invoerbelasting geheven werd op persoonlijke gebruik)
Voor Dinsdags 12:00u gebracht en dan met 15 dagen in suriname, alwaar ik het zelf moet ophalen.
YES: mijn Jungeltocht kan niet meer stuk!!! Ik heb het ding ingepakt en verstuurd... zal mij benieuwen of hij over een maand mijn CPAP kan voeden in Suriname

Re: Een Doe-het-zelf CPAP batterij

9
Beste Fons,

Je bent wel een doorzetter zeg. Respect.
Ik heb voor mezelf, voor nood gevallen een kistje met drie 12 Volt accu's van 6Ah parallel geschakeld met diverse aansluitingen, zoals coaxiale stekker, sigaretten aansteker plug en twee banaanstekker contactbussen.
Op deze manier kan ik het ook als 12 Volt voeding voor andere dingen (radio zendapparatuur enz) gebruiken.
Deze accu's komen uit een nobreak installatie toen de accu's daarvan vervangen moesten worden.

Ik hoop dat je jouw cpap ongestoord kan gebruiken. Als je de accu's zonodig kan opladen zal dat wel lukken, den ik.

Succes en houdoe,

Ben
Er is genoeg lucht op de wereld.
Maar blijkbaar kan je toch lucht tekort komen.

Re: Een Doe-het-zelf CPAP batterij

10
Hoi Fons,

Kun je die spullen niet in Suriname laten leveren? Dan wordt het verscheept door de leverancier en heb jij er verder geen gedoe mee. Dan moet je wel zeker weten dat het klaarligt als jij daar arriveert. Er moet toch wel ergens een postadres te vinden dat je daarvoor kunt gebruiken.

Groet,
Anne Marie
Wie de volle zee niet kiest
zal nooit de diepte van het blauwe water zien!

Re: Een Doe-het-zelf CPAP batterij

11
YES: mijn Jungeltocht kan niet meer stuk!!! Ik heb het ding ingepakt en verstuurd... zal mij benieuwen of hij over een maand mijn CPAP kan voeden in Suriname
Wat doe je als jouw pakketje onverhoopt daar niet is aangekomen (of niet op tijd)?

Groet RuudJ
Groet RuudJ
Medewerker AV-Kenniscentrum
ADEM BEWUST, WANT HET LEVEN DUURT MAAR KORT.
Bent u al lid van onze Apneuvereniging? €32,50 / Incasso €30,00/Jaar
Word lid en ontvang 4X het Apneu Magazine + 10X het Apneu bulletin per jaar

Re: Een Doe-het-zelf CPAP batterij

14
Anne Marie schreef:Hoi Fons,

Kun je die spullen niet in Suriname laten leveren? Dan wordt het verscheept door de leverancier en heb jij er verder geen gedoe mee. Dan moet je wel zeker weten dat het klaarligt als jij daar arriveert. Er moet toch wel ergens een postadres te vinden dat je daarvoor kunt gebruiken.

Groet,
Anne Marie
Hai Anne Marie

dank voor de tip, maar omdat ik hem zelf heb gemaakt, denk ik dat ik ook de leverancier ben en er dus zelf voor moet zorgen.
En alle onderdelen erheen laten sturen en um daar opnieuw in elkaar zetten wordt teveel werk om op vakantie te doen!

Re: Een Doe-het-zelf CPAP batterij

15
Ruud J, schreef: Wat doe je als jouw pakketje onverhoopt daar niet is aangekomen (of niet op tijd)?

Groet RuudJ
Hoi RuudJ
dan gaan we op een heel ouderwetse manier gewoon afzien voor die paar nachten zonder stroom, hoofd wat hoger leggen en vooral niet op de rug gaan liggen...

Re: Een Doe-het-zelf CPAP batterij

16
Interessant draadje. Hoe is de Suriname trip afgelopen?

IK heb zelf ook met dit dilemma geworsteld. Wij gaan op camper vakantie, maar ik durf niet voluit te vertrouwen op de camper accu en in het vliegtuig is geen stroom, dus heb ik met een batterijenhouder van de conrad een 24 volt stroomvoorziening voor mijn resmed s9 gemaakt. Ik heb wel de dure DC-DC converter van Resmed gekocht. Deze schakelt nl. netjes uit als de batterijen leeg zijn, zodat je geen schade aan je resmed kunt krijgen. Met 16 monocel D alkaline batterijen haal ik net 3 nachten.

Voor structureel gebruik kost dit teveel aan batterijen, maar voor incidenteel gebruik is het ideaal en niet al te duur.

groet, Willem

Re: Een Doe-het-zelf CPAP batterij

17
wlmpie schreef:Interessant draadje. Hoe is de Suriname trip afgelopen?
Voor structureel gebruik kost dit teveel aan batterijen, maar voor incidenteel gebruik is het ideaal en niet al te duur.

groet, Willem
Hoi Willem,

Suriname trip was perfect.
ik heb de accu ruim een maand van te voren per scheepsvracht opgestuurd, en keurig de verzekering gekregen dat het schip er 15 dagen over zou doen en dat die 2 dagen later MET mijn pakketje aan boord zou vertrekken. kosten 15€.
Toen we in Suriname aankwamen op zondag waren ze dicht, maar we gingen woensdags pas op jungle trip. die maandag heb ik het pakketje op gehaald tegen administratie kosten van wel 25 Surinaamse dollar (wel 6,50€)Het pakketje was keurig op tijd in Suriname aangekomen en lag al 2 weken op mij te wachten.
Voor we op jungle trip gingen natuurlijk de batterij vol geladen en in een waterdichte tas verpakt (we gingen met een korjaal over de Suriname rivier reizen)
Ondanks de toch wel veel regenbuien een prachtige tocht gehad. en snachts heerlijk genieten van mijn CPAP. batterij heeft geen krimp gegeven, mijn mobiel en die van mijn vrouw konden zonder problemen geladen worden. savonds tussen 7 en 10 uur ging het aggregaat van het eiland waar we verbleven aan en kreeg hij nog wat extra sap.
al met al: ik ben zeer tevreden met de batterij.
Jammer dat de terugweg minder was. Op 15 maar is hij aangeboden voor vervoer, en pas afgelopen maandag (na al diverse keren gebeld te hebben) kreeg ik pas te horen dat het schip in Nederland was , met mijn pakketje aan boord. Nu moet de douane het nog vrijgeven. en het is nu al eind juni!! Dit duurt dus idioot lang, en ik ben blij dat dit niet op de heenweg zo was!!

de batterijen kunnen nog jaren mee, ideaal voor in een camper, als je rijdt kun je um opladen toch? lijkt me goedkoper (als je vaak reist) als al die alkaline batterijen?

m.vr.gr.
Fons

Re: Een Doe-het-zelf CPAP batterij

18
Ben benieuwd naar jullie mening hierover. Omdat ik graag nog een aantal reizen wil maken, zit ik naar de mogelijkheden te kijken om de CPAP mee te nemen naar wat onherbergzame gebieden, waarbij je soms een nacht zonder electriciteit moet doen (vorige maand voor eerst binnen Europa met CPAP gereisd en dat was geen probleem, maar dan ook niet zonder stroom hoeven doen). Ik heb totaal geen verstand van electronica, dus weet niet of dit mogelijk is: om de kosten redelijk onder controle te houden, zit ik te kijken of het zin heeft om een powerbank (bijv. 13.000 of 20.000 mah) aan te schaffen en een passende aansluitkabel erbij te kopen, om deze op mijn CPAP aan te sluiten. Ik kan er online weinig over terugvinden, dus hoor graag wat hierinm volgens jullie, technisch te bereiken is.

Re: Een Doe-het-zelf CPAP batterij

20
Harry, het zou anderen helpen, als je verteld welk merk cpap je hebt. Misschien kun je gegevens van het plaatje wat meestal op een elektrisch apparaat zit hier noteren, de merknaam e.d. van het apparaat.

Verstandig is om geen bevochtiger te gebruiken, dit zijn namelijk stroomvreters.

Groet RuudJ
Groet RuudJ
Medewerker AV-Kenniscentrum
ADEM BEWUST, WANT HET LEVEN DUURT MAAR KORT.
Bent u al lid van onze Apneuvereniging? €32,50 / Incasso €30,00/Jaar
Word lid en ontvang 4X het Apneu Magazine + 10X het Apneu bulletin per jaar