andere apneu opheffingen?

1
Goedenavond

Ik vraag me af of er buiten de cpap goede ervaringen met andere "attributen"zijn die apneu's reduceren/opheffen?

Een bit is voor mij niet afdoende zo vertelde de KNO-arts mij.

Maar is een band om het hoofd, zodat de mond niet openvalt, ook afdoende?
Ik kan me vorstellen dat je dan niet meer snurk omdat je alleen maar door je neus ademt ( gelijk aan de Cpap) maar zijn dan de apneu's ook weg?
Of is daar toch echt alleen de Cpap voor nodig om lucht in je keel te blazen om deze open te houden??

Groet

Tom
Devilbiss 54 SE-P met bevochtiger
Neuskap Resmed Mirage FX
DRuk vast op 5-5
Ramptijd 20(4) minuten ( wat dat ook moge betekenen)

AHI zonder 31per uur
Nu 2

Re: andere apneu opheffingen?

2
Hallo Tom,

Als de kno arts al aangeeft dan een bitje ofwel een MRA voor jou niet voldoende zal zijn om apneus op te heffen, dan heb je waarschijnlijk een zware vorm van apneu. Men spreekt van een zware vorm van apneu als je 30 keer of meer per uur een ademstilstand hebt. Een index of wel de apneu-hypopneu index is opgebouwd uit ademstilstanden (Apneus) en bijna ademstilstanden ofwel een verminderde ademhaling (hypopneus).

De tijd van adem stop moet langer dan 10 seconden zijn om een apneu of hypopneu te worden genoemd. Tijdens een apneu / hypopneu kun je je een zuustofdaling in je bloed hebben. Deze de-saturatie kan schade veroorzaken aan jouw organen, zoals nier, schildklier, hartfalen e.d. Met apneu maak je ook kans dat je bv. glaucoom aan je opgen kan krijgen, ook maak je kans eerder diabetus 2 te krijgen. Er zijn vele kwalen die door apneu mede veroorzaakt worden.

Een MRA trekt de onderkaak naar voren, waardoor er meer ruimte in de luchtwegen ontstaat om te ademen. Dit kan dus niet bij jou.

Een kinband sluit dan wel je mond en zal je via de neus eventueel kunnen ademen, maar dat zal de apneus niet opheffen.

Een apneu wordt vaak veroorzaakt doordat het weefsel in de keel verslapt is. Ook grotere keel amandelen of de huig kan een probleem vormen.

Om te voorkomen dat dit in ontspannen toestand de luchtwegen blokkeert, waardoor je dreigt te stikken, is er een overdruk nodig die dit weefsel op de plaats houdt waardoor je luchtwegen open blijft.

Een cpap (continue druk = vaste druk) of een apap (automatische ofwel variabele druk) kan hiervoor zorg dragen.

Andere oplossingen zijn eventueel een operatie. Er zijn meerdere mogelijkheden, maar dat kan alleen de arts aangeven.

Je moet dan denken aan de tongbasis, een UPPP operatie e.d. Daar ik de situatie niet weet, zal je dit echt met je arts moeten bespreken.

Echter niets doen is geen optie, apneu veroorzaakt zoveel schade en geeft zoveel problemen dat je lichaam volledig gesloopt kan worden. Ze noemen apneu ook wel een sluipmoordenaar. Het gaat langzaam maar zeker bergafwaarts. Je raakt vermoeid, wordt vergeetachtig, verliest concentratie vermogen en uiteindelijk kan je je baan verliezen.

Helaas zal een kinband niet helpen. Zelf gebruik ik een apap met een kleine neusdoppenmasker en een kinband.

Heb nu ruim 3 jaar een apap en zou deze niet meer willen missen als ik zie hie ik toen was en mij nu voel.

Dus denk er eens goed over na en bespreek dit met je behandelend arts.

Succes.

Groet RuudJ
Groet RuudJ
Medewerker AV-Kenniscentrum
ADEM BEWUST, WANT HET LEVEN DUURT MAAR KORT.
Bent u al lid van onze Apneuvereniging? €32,50 / Incasso €30,00/Jaar
Word lid en ontvang 4X het Apneu Magazine + 10X het Apneu bulletin per jaar

Re: andere apneu opheffingen?

3
Dank je wel Ruud,

Duidelijke uitleg!

Mijn vraag is ontstaan door het geharrewar met de bevochtiger in de winter. Contstant water en geborrel in de slang en neuskap.
Ik heb een fleece om de slang heen gedaan maar werkt niet...nu maar een verwarmde slang gaan bestellen dan

Tom
Devilbiss 54 SE-P met bevochtiger
Neuskap Resmed Mirage FX
DRuk vast op 5-5
Ramptijd 20(4) minuten ( wat dat ook moge betekenen)

AHI zonder 31per uur
Nu 2

Re: andere apneu opheffingen?

4
Heb je wel een bevochtiger nodig ?

Bij de meeste cpap gebruikers wordt deze er wel standaard bijgeleverd maar mijn longarts zei destijds dat ik het ook zonder bevochtiger en met neusspray kon proberen. Dat bevalt me al zo'n 7,5 jaar prima.

Groeten, Bram

Re: andere apneu opheffingen?

5
Hallo Tom,

Meestal wordt vocht in de slang veroorzaakt door condens. Wat ook kan, zelf uit eigen ervaring ondervonden, is dat de tank te veel gevuld is.

Vocht in de slang kan zeer veel geluid veroorzaken. Vocht in het masker kan ook veroorzaakt worden door het vocht wat je uitadem.

Bram stelt eventueel voor om een neusspray te gebruiken. Zelf heb ik dit nog nooit gebruikt.

Als je daar eenmaal aan begint wen je eraan en ga je dit automatisch vaker gebruiken is mijn gedachte.

Als je last hebt van een droge neus keel mond, dan kun je eventueel met een geopende mond slapen.
Een bevochtiger is dan een oplossing. Een verwarmde slang kan jouw probleem oplossen.

Groet RuudJ
Groet RuudJ
Medewerker AV-Kenniscentrum
ADEM BEWUST, WANT HET LEVEN DUURT MAAR KORT.
Bent u al lid van onze Apneuvereniging? €32,50 / Incasso €30,00/Jaar
Word lid en ontvang 4X het Apneu Magazine + 10X het Apneu bulletin per jaar

Re: andere apneu opheffingen?

6
Als je daar eenmaal aan begint wen je eraan en ga je dit automatisch vaker gebruiken is mijn gedachte.
Hoi Ruud,

Valt mee hoor, ik gebruik het 1 keer daags, uiteraard wel een neusspray die je continue mag gebruiken (Avamys).
Soms vergeet ik ook die en word ik er aan herinnerd door een dichte neus maar moet er bij zeggen dat de luchtvochtigheid in mijn huis erg laag is (houtskeletbouw <45%).

Groeten, Bram

Re: andere apneu opheffingen?

7
Beste Tommy,

Ruud schreef:
Je raakt vermoeid, wordt vergeetachtig, verliest concentratie vermogen en uiteindelijk kan je je baan verliezen.
Ik wil hieraan toevoegen dat niet behandelen van slaapapneu zelfs kan leiden naar overlijden.
Ik heb geluk gehad. Ik ben ternauwernood nog net op tijd met de cpap begonnen en heb tot nu toe 12 jaar extra gekregen.

Dus, zorg ervoor dat je spoedig met de behandeling kan beginnen.

Succes en houdoe,

Ben
Er is genoeg lucht op de wereld.
Maar blijkbaar kan je toch lucht tekort komen.

Re: andere apneu opheffingen?

8
CoBen schreef:?...heb tot nu toe 12 jaar extra gekregen....
Ben benieuwd hoe je dit hebt berekend. Volgens mij wil iedereen dit wel weten. [emoji1]
[i]CPAP mijn vriend en vijand[/i]
[size=85]Resmed S10 met bevochtiger, vaste druk 10,2 en F&P Simplus Fullface masker en Resmed Climate Line verwarmde slang[/size]

Re: andere apneu opheffingen?

9
Beste Casper,

Op 31 december 2002 werd ik met spoed naar het ziekenhuis vervoerd.
Ik was buiten kennis, mijn saturatie was alarmerend laag en de mogelijkheid werd overwogen om met de beademing te stoppen.
Hiertegen protesteerde mijn vrouw heftig en dus ging de beademing nog een paar dagen door.
Tijdens die paar dagen bleek dat ik positief reageerde op de behandeling.
Tegen mijn vrouw werd later door de huisarts gezegd dat ik, als de behandeling één dag later had begonnen, het niet overleefd zou hebben.

Overigens ken ik best wel een aantal mensen die, naar achteraf blijkt, zijn overleden aan de gevolgen van het uitblijven van een behandeling van slaapapneu. Ook in mijn familie vermoed ik dat mensen zijn overleden doordat zij nooit op slaapapneu zijn onderzocht en daardoor geen behandeling zijn begonnen.

Dus, dat slaapapneu door de gestage afbraak in iemands lichaam van organen door zuurstofgebrek dodelijk is, lijkt mij overduidelijk.

Hopelijk is dit voor jou voldoende uitleg.

Houdoe,

Ben
Er is genoeg lucht op de wereld.
Maar blijkbaar kan je toch lucht tekort komen.

Re: andere apneu opheffingen?

10
Tjee dat is heftig Ben. Nu snap ik je onderbouwing. Gelukkig is je vrouw standvastig geweest anders hadden we deze conversatie niet gevoerd. [emoji106]
[i]CPAP mijn vriend en vijand[/i]
[size=85]Resmed S10 met bevochtiger, vaste druk 10,2 en F&P Simplus Fullface masker en Resmed Climate Line verwarmde slang[/size]