Onderzoek linkt slaaptekort met vetmetabolisme

1
Links in Engels:
nieuwsartikel en Wetenschappelijke publicatie

Samenvatting:
Onderzoek onder zowel ratten en mensen met kunstmatig gecreëerd slaaptekort toont dat er een verstoring optreed in de vet huishouding in het bloed.

Dat heeft twee mogelijke consequenties voor ons apneuten(*). Ten eerste kan dit leiden tot een simpele bloed meting om slaap tekort aan te tonen. Dit kan zowel de diagnostiek als het controleren van het effect van een therapie simpeler maken.

Ten tweede toont dit dat de link tussen apneu en overgewicht niet zo simpel is als het wel lijkt. Overgewicht bij apneu is niet alléén een mogelijke oorzaak maar ook een gevolg van de verstoring van je vetverbranding. Ik moet hier zelf nog even goed over nadenken maar dit zou een reden kunnen zijn waarom afvallen voor mensen met apneu zo moeilijk is: Je lichaam verbrandt je vet niet goed.

(* Is dat een woord? Whatever, ik gebruik het vanaf nu. :D )

Re: Onderzoek linkt slaaptekort met vetmetabolisme

2
Ik ben onlangs bij een lezing van Sandra Houtepen geweest en dit kwam daar ook ter sprake.
Het is daarom soms heel moeilijk om af te gaan vallen als je Apneu hebt.

In het laatste nummer, van vorig jaar, van het Apneu magazin staat een artikel van haar.
Zeer de moeite waard om te lezen.

Groet Ingrid
Laatst gewijzigd door Ingrid4 op 17 feb 2015, 12:22, 1 keer totaal gewijzigd.
In ieder mens is wel iets waardevols te ontdekken....
cpap ResMed 10 met verwarmde slang . Masker AirFit P10 ResMed..

Re: Onderzoek linkt slaaptekort met vetmetabolisme

3
Graag bij de kern van iemands boodschap blijven :
Daar ik mijzelf ook onder de hapsnurkers schaar en obese een vrij normaal woord is voor zwaarlijvig snap ik persoonlijk niet wat daar beledigend of discriminerend aan is !
Door middel van regelmatig en intensief sporten en correct eten kunt u actief iets ondernemen tegen uw zwaarlijvigheid en daarmee bijdragen aan een evt. lagere AHI.
Door gewoon eens te gaan sporten en correct te eten, zal u zien dat de energie en het algemeen gevoel van welzijn ook met sprongen vooruit zal gaan.
Dit geld in vele gevallen ook voor de geestelijke gesteldheid.
Ik heb officieel geen apneu meer want ik gebruik een C-Pap toch !
Een C-Pap is een behandeling TEGEN apneu toch !
Zolang ik die behandeling heb en m'n AHI is onder de 5 kan ik leven als een gezond mens en houd niets mij tegen om APNEU vrij af te vallen toch?
Zit me ook af te vragen waarom dat wel voor een rijbewijs zou gelden en niet voor afvallen.

Verder graag de spijkers in het lage water laten liggen en de slakken zoutloos ( ook nog eens goed voor tegen voch vasthouden ).

Groeten, Bram

Re: Onderzoek linkt slaaptekort met vetmetabolisme

4
NWA schreef: Eet gezond
Beweeg minimaal 3x per week intensief.
En lieg vooral niet tegen jezelf !
Beste NWA,

Ik wil je toch even aanspreken op je manier van schrijven en het bestempelen van mensen die om wat voor oorzaak dan ook overgewicht hebben.

Als je de nodige studies zou hebben gevolgd zal je zien dat niet iedereen die overgewicht heeft, zijn mond vol stopt zoals jij doet voorkomen. Er zijn tal van andere factoren die meespelen waardoor mensen overgewicht hebben. Het is bekend dat hart-en vaatziektes en diabetes een gevolgziekte kan zijn van apneu. Deze zijn belangrijke factoren in de stabiliteit van het gewicht.

Tevens kunnen mensen ook andere aandoeningen hebben waardoor intensief sporten niet mogelijk is of b.v. door medicatiegebruik er gewichtstoename het gevolg is. Daarnaast kunnen erfelijke factoren ook een belangrijke rol spelen in het gewicht.

Niet alle apneupatiënten lijden aan OSAS maar ook velen aan CSAS en dat heeft niets met overgewicht te maken. Er zijn ook genoeg mensen die geen overgewicht hebben terwijl ze wel zwaar apneupatiënt zijn.

Mij kwets je hier niet mee, maar ik kan mij indenken dat velen zich hieraan zullen storen aan het feit dat je hun een "stempel" opdrukt. Zou hier iets rekening mee houden als ik jou was en zoals Bram al opmerkte, hou je bij de kern.
[i]CPAP mijn vriend en vijand[/i]
[size=85]Resmed S10 met bevochtiger, vaste druk 10,2 en F&P Simplus Fullface masker en Resmed Climate Line verwarmde slang[/size]

Re: Onderzoek linkt slaaptekort met vetmetabolisme

5
Tevens kunnen mensen ook andere aandoeningen hebben waardoor intensief sporten niet mogelijk is of b.v. door medicatiegebruik
Je hoeft er niet eens een aandoening voor te hebben, zelf ben ik er gewoon te "lui" voor en heb er (nog) geen zin in, dus ik weet prima waar mijn gewicht vandaan komt, toen ik door omstandigheden in mijn omgeving heel weinig at viel ik echt wel af. Wat wel blijft dan is dat als je helemaal niet sport je met veel minder calorieen uit kunt. Aankomen is nog steeds meer calorieen binnen krijgen dan je verbrandt/verbruikt.

Het blijft een feit dat mensen waarbij eten "onmogelijk" gemaakt wordt (maagverkleining, GBP) ALTIJD afvallen.
Niet alle apneupatiënten lijden aan OSAS maar ook velen aan CSAS en dat heeft niets met overgewicht te maken. Er zijn ook genoeg mensen die geen overgewicht hebben terwijl ze wel zwaar apneupatiënt zijn.
@CasperB71, even als advokaat van de Duivel een knuppel in het hoenderhok gooien. Als je CPAP behandeling aanslaat heb je toch geen apneu meer ?

Groeten, Bram

Re: Onderzoek linkt slaaptekort met vetmetabolisme

6
bprosman schreef: Je hoeft er niet eens een aandoening voor te hebben, zelf ben ik er gewoon te "lui" voor en heb er (nog) geen zin in, dus ik weet prima waar mijn gewicht vandaan komt, toen ik door omstandigheden in mijn omgeving heel weinig at viel ik echt wel af. ...

... Als je CPAP behandeling aanslaat heb je toch geen apneu meer ?

Groeten, Bram
Haha Bram je bent gewoon een luie $%@! :lol:

Ben alleen al door de medicijnen (Prednison) afgelopen jaar 15 kg aangekomen. Ja als ik de Prednison had laten staan, dan was dit niet gebeurd. Mijn schuld dus.
Als ik door het zware werk geen hernia had gekregen, dan had ik gewoon nog 3 maal in de week kunnen sporten. Ja mijn eigen schuld dus.
Oh ja dat is waar dat ik geen Apneu meer heb want mijn AHI's zijn onder de 5, maar waarschijnlijk zal ik als ik mijn CPAP niet meer gebruik, door regelmatig zuurstof te kort, ernstige schade oplopen. Heb al de nodige schade opgelopen en het zit werkelijk bij mij tussen mijn oren... [troest]
[i]CPAP mijn vriend en vijand[/i]
[size=85]Resmed S10 met bevochtiger, vaste druk 10,2 en F&P Simplus Fullface masker en Resmed Climate Line verwarmde slang[/size]

Re: Onderzoek linkt slaaptekort met vetmetabolisme

7
Goed ik ben om ook ik vind het soms nodig om naar de Boni te gaan (500 meter) en toch de auto te pakken , wilde 2 weken geleden al beginnen met sporten maar daar kwam een hardnekkige verkoudheid tussen .

Juist door die cpap ben ik weer in staat te sporten zonder dat ik dan daarna 2 weken de prijs voor móet betalen .

Ben 1.87 en weeg 100kg

Denk dat het mogelijk en realistisch is om de 90 kg te halen voor de zomer .

Ga er in ieder geval mijn best voor doen .

Robin
Diagnose AHI 44 Resmed S10 + Resmed quattro AIR fullface mask /verwarmde slang cpap setting vast 9.4 Ahi 2.5 gemiddeld

Re: Onderzoek linkt slaaptekort met vetmetabolisme

8
Ik lees hier steeds dat afvallen lastig is voor mensen met apneu. Ik had verwacht dat het afvallen makkelijker zou worden als je eenmaal begonnen bent met de therapie.
Ik ben sinds 1 januari 6 kilo afgevallen. Niks voor gedaan, behalve waarschijnlijk iets meer bewogen omdat ik me beter voelde (en de tol betaald omdat ik te hard van stapel liep). Tenminste, dat was mijn verklaring.
Ik merk dat ik niet zo goed weet wat ik nou kan verwachten.
Ik ben inderdaad veel te zwaar en ja, dat komt omdat ik te weinig actief was, maar full time werken en het huishouden doen kostte mij al mijn energie. Daarna was het op. Ik probeerde weleens om te gaan fietsen of een stuk te wandelen maar dan was ik steevast de volgende dag duizelig van ellende. Energie sparen leek de enige mogelijkheid om het werken vol te houden. Veel meer kon ik ook niet.
Nu ik me wat beter voel kan ik ook makkelijker wat meer bewegen. Pak ik de fiets naar mijn werk of fiets met mijn dochter mee als zij gaat hardlopen.
Kennelijk is dat voor nu, voor mij, voldoende om af te vallen. Ik verwacht dat de volgende kilo's best lastiger zullen worden en dat ik daar meer voor zal moeten doen. Dat heb ik er graag voor over.
In augustus wordt mijn eerste kleinkind geboren en het is de bedoeling dat ik ook regelmatig op zal passen. Dan wil ik wel graag zo fit mogelijk zijn (blij dat nu eindelijk de diagnose er is en ik aan de CPAP lig).
Resmed S9 Mirage SX for her. Van 22 AHI naar 1AHI. Respireo neusdoppenmasker. Een vaste druk van 7. Masker Airfit P 10. Druk verhoogd naar 8.
Masker F en P Brevida. Druk verlaagd naar 7.
Nieuw slaaponderzoek: AHI 33 zonder CPAP