Re: Hoe werkt dat, herstel bij hersenbeschadigingen?

21
Hoi Helma

Volgens mijn man had ik ook al apneu vanaf zeker mijn late tienerjaren. Toen ik de diagnose kreeg was ik 49 jaar. Ik geloofde mijn man nooit, heel lief en ietwat overbezorgd als het om mij ging. Ik geloofde zijn verhaal dus ook niet helemaal want hij maakte zich al zorgen als mijn kleine teen pijn deed (bij wijze van spreken). Dus vertelde ik het ook zo aan mijn oudere zussen. Zij vertelden mij dat ik het ook als kind al had. Ik had jaren bij mijn ouders op de kamer geslapen, volgens mijn oudste zus juist omdat mijn moeder mij dan wakker kon maken als ik te lang stopte. Later werd het de taak van van mijn oudste zus en toen zij trouwde van mijn 1 jaar oudere zus. Niemand die het ooit aan mij vertelde :?

Ja, pas toen ik vele jaren later de diagnose kreeg. Ik had al tig onderzoeken gehad waar die intense vermoeidheid vandaan kwam. Ik was zelf al tot de conclusie gekomen dat ik gewoon lui was zoals in mijn buurtje werd gezegd. Ik kon staande slapen, viel altijd en overal tijdens een rustig moment in slaap. Probeerde dus zo actief mogelijk te zijn en rende mezelf voorbij.

Groetjes, Thea

Re: Hoe werkt dat, herstel bij hersenbeschadigingen?

22
Duidelijke en voor mij herkenbare of beter verwoord geruststellende uitleg. Hoe lang ik al apneu heb durf ik niet te zeggen, misschien al wel 10-tallen jaren, en pas half jaar geleden diagnose gesteld en aan de cpap. Ik herken vooral het niet meer goed cognitief kunnen functioneren. Kan heel moeilijk iets onthouden, me nauwelijks concentreren, en snel overprikkeld. Zo'n 10 jaar geleden is er wel vastgesteld dat mijn linker frontaal kwab erg overactief is, maar de neuroloog had geen idee waar dit vandaan zou kunnen komen. Ook zit er een soort van eiwit bolletje bij de hypofyse maar er is me verzekerd dat dat geen kwaad kan en geen enkel probleem kan veroorzaken.
Ik hoop dat mijn hersenfuncties nog kunnen herstellen, in ieder geval bemerk ik sinds enkele weken dat ik veel minder moe ben en 's middags niet meer hoef te slapen. Kortom, mijn energie neemt toe ondanks dat de ademstops pas sinds 3 dagen, na de laatste drukaanpassing, echt naar beneden gaan. Ik heb goede hoop dat ik in de toekomst weer actiever kan worden in mijn doen en laten.
Dank voor de heldere uitleg! Mvrgr. Eerin.

Re: Hoe werkt dat, herstel bij hersenbeschadigingen?

24
After 3 months of CPAP, only limited changes of WM were found. However, over the course of 12 months CPAP treatment, an almost complete reversal
of WM abnormalities in all the affected regions was observed in patients who were compliant with treatment. Significant improvements involving
memory, attention, and executive-functioning paralleled WM changes after treatment.