Blijvende schade?

1
Hallo allemaal,

Ik ben Madeleine en weet sinds kort dat ik apneu heb, samen met COPD Gold2 en Fibromyalgie.
Ik heb sinds een maand ongeveer een CPAP en vind het een drama. Het beklemd me, staat me tegen en beperkt.maar na wat lezen op dit forum kan ik erwat beter mee inslapen.Nu nog alleen nog ophouden s`nachts :D

Ik heb laatst gehoord dat het niet onmogelijk is dat opgelopen schade door slaap/zuurstof gebrek geheel of gedeeltelijk blijvend zou kunnen zin. Dus dat concentratie verlies, geheugenverlies en laag energie niveau e.d. niet of niet helemaal hersteld naar het oude niveau.
Weet iemand daar meer over?

Bedankt.
Madeleine

Re: Blijvende schade?

2
Hallo Madeleine, welkom op het forum. Blijvende schade is pas later meetbaar. De vraag op dit moment is, hoelang loop je al met apneu rond? Daar bij heb je niet alleen apneu maar ook nog andere bijkomende gezondheidsproblemen die dit mede kunnen veroorzaken.

Hier op het forum wordt vaak gezegd, dat pas na ca. drie jaar cpap gebruik er een toestand optreedt waarbij er sprake kan zijn van blijvende schade. Dat wil zeggen, dat datgene wat je dan nog hebt waarschijnlijk blijvend zal zijn.

Ik ben bezig met de apap therapie sinds september 2011 en ondanks een jaargemiddelde van AHI 2,54 per uur, merk ik dat ik toch problemen houd als ik in rust ben. Val dan toch weer gauw in slaap tijdens lezen. 's avonds willen mijn ogen na de maaltijd ook nog wel eens sluiten. Vergeetachtigheid is iets wat bij mij ook nog wel speelt. Ik denk dat dat wel blijvend zal zijn.

Als tip kan ik meegeven, om niet tegen de therapie te gaan vechten. Zie er niet tegen op en accepteer het gewoon. Hoe eerder je het accepteert des te beter zal je therapie slagen.

Hoe hoog was jouw apneu index bij de slaaptest? Wat voor Merk cpap heb je en welk soort masker gebruik je?

Je zit hier goed voor informatie en mocht je nog vragen hebben, schroom niet om ze te stellen.

Je energieniveau kan langzaam omhoog gaan. Dus wees geduldig.

Sterkte en tot horens.

Groet RuudJ
Groet RuudJ
Medewerker AV-Kenniscentrum
ADEM BEWUST, WANT HET LEVEN DUURT MAAR KORT.
Bent u al lid van onze Apneuvereniging? €32,50 / Incasso €30,00/Jaar
Word lid en ontvang 4X het Apneu Magazine + 10X het Apneu bulletin per jaar

Re: Blijvende schade?

3
Hallo Ruud,

Bedankt voor je reactie.
Geduld is een schone zaak he.... ;-)
Ik val gelukkig nooit in slaap overdag. Moe ben ik wel,vergeetachtig idd. De combinatie van aandoeningen versterkt elkaar inderdaad.
Heel erg irritant als `de buitenwereld' en zelfs ook zorgverleners/ UWV de klachten onder 'ouderdom' schuiven.
Ik heb een ResMed van VitalAir staan met een neusmaskertje.
Apneu-hypopneu index 26, apneu index 16, laagste saturatie 78%

Zo`n forum is zeker fijn. Het lukte helemaal niet het dat masker in het begin. Ik las hier de tip om gewoon met masker op even wat te schrijven of lezen en de aandacht van het masker af te halen. Dat werkte goed.

Groet
Madeleine

Re: Blijvende schade?

4
RuudJ schreef:Ik ben bezig met de apap therapie sinds september 2011 en ondanks een jaargemiddelde van AHI 2,54 per uur, merk ik dat ik toch problemen houd als ik in rust ben. Val dan toch weer gauw in slaap tijdens lezen. 's avonds willen mijn ogen na de maaltijd ook nog wel eens sluiten. Vergeetachtigheid is iets wat bij mij ook nog wel speelt. Ik denk dat dat wel blijvend zal zijn.
Je hebt toch ook een drukke baan met veel reistijd. Af en toe dus vermoeid zijn en even een tukkie (met CPAP) is dan toch prima (hebben normale mensen ook soms hoor). Vergeetachtigheid wordt natuurlijk met de leeftijd ook niet beter. Wat ik hiermee eigenlijk wil zeggen is dat de blijvende schade moeilijk te duiden is, want hoe was je geweest zonder apneu?

PS. Oeps, geen PB maar op de site dus
*** Niet meer actief. Alleen benaderbaar via PB ***

Re: Blijvende schade?

5
Daar zit natuurlijk wat in Johan. Maar mijn vraag is meer gericht op de voor de leeftijd extreme vermoeidheid, spierpijn, vergeetachtigheid en meer van dat. Niet elke 50 jarig is het zelfde als de ander maar men kan toch wel van een zeker gemiddelde uit gaan. Met apneu komen de verschijnselen meer dan gemiddeld tot extreem voor. Wat blijft daar van hangen na gebruik CPAP.

Re: Blijvende schade?

6
Ik denk dat dat niet te zeggen is.
Mijn redenering:
Elke ziekte of kwaal die voor complicaties zorgt of kan zorgen zal dat bij de één wel en de ander niet veroorzaken.
Iedereen reageert daar anders op.
Knokt of herstelt je lichaam zich genoeg, dan zal je er schadeloos vanaf komen.
Is dat niet of minder goed gelukt dan zal je complicaties blijven houden.

In mijn kennissenkring ken ik twee gevallen van hersenvliesontsteking.
Het ene kind is overleden, het andere gaat volgend jaar naar de middelbare school.
En waar dat door gekomen is?

Het is gewoon niet te zeggen.
"Er bestaan geen eindes. Er zijn alleen nieuwe beginnen." (Menno M.)

Mijn colums verzameld op een blog: https://zeemanaanwal.blogspot.com/

Re: Blijvende schade?

7
Hoi Madeleine

Je moet uitgaan van hoe jij je voelt en de verbeteringen die jij ervaart. Het gaat niet om gemiddelden maar om jou. Jij bent uniek. Niemand is hetzelfde. Je kunt er wel van uitgaan dat door het gebruik van je CPAP oude schade kan herstellen en nieuwe schade door zuurstof tekort wordt voorkomen. Hoe snel dat proces gaat en hoe snel je opknapt kan niemand voorspellen.

Groetjes, Thea

Re: Blijvende schade?

8
Bedankt voor de reactie. Jullie hebben natuurlijk gelijk.
Ik vroeg me af of daar veel over bekend is.

Ik zie ook dat ik een paar keer hetzelfde heb geplaatst...;-) hoe verwijder ik een bericht?