Pijn op mijn borst

1
Vanaf 20 februari slaap ik met een CPAP. Heb pas 3 nachten echt doorgeslapen. Andere nachten word ik steevast rond 2.00 en 5.00 wakker. De laatste weken schiet ik dan benauwd wakker met pijn op mijn borst en een onregelmatige hartslag. Ik heb dan soms ruim een uur nodig om wat te herstellen en ben overdag daarna heel erg moe.Ook de afgelopen nacht weer zo wakker geschoten, maar nu met hoofdpijn. Komt dat door een nachtelijke apneu(ondanks de CPAP)? Maar wat mij vooral bezighoudt...is het gevaarlijk? Wat kan ik er zelf aan doen?

Groet, Marianne

Re: Pijn op mijn borst

2
Hallo Marianne,

lees jezelf ook uit? Omdat je de tijdstippen dat je wakker werd weet, kun je controleren wat er op die moment is gebeurd.

Kijk of er een apneu was en hoe hoog de druk bij die momenten was, misschien is 9 cmh²o niet genoeg om de apneu geheel weg te krijgen.

Als je een apneu hebt gehad dan heb je vaak ook een zuurstofdaling in je bloed gehad. Door de adem stop, stapel je koolzuur op in je lichaam. Dit koolzuur geeft op een gegeven moment een signaal af om weer te gaan bewegen en daardoor schiet de luchtwegen weer open.

Het vervelende van dit koolzuur opstapeling is dat je hartslag ervan op hol kan slaan. Je kunt door te snel adem te halen gaan hyperventileren waardoor de hartslag nog meer ontregelt wordt. Ook hoofdpijn kan hier een gevolg van zijn.

Als mijn hartslag op hol is, soms voel ik hem in mijn keel kloppen, dan doe ik het volgende:

Ik haal diep adem door mijn mond, sluit de mond en hou mijn adem in voor zo vijftien tellen, daarna adem ik langzaam via de neus uit. Vaak is dit voldoende om het ritme van mijn hart weer normaal te krijgen. Soms niet en dan herhaal ik het nog eens.

Blijf altijd rustig, je weet waar het vandaan komt.

Sterkte ermee.

Groet RuudJ
Groet RuudJ
Medewerker AV-Kenniscentrum
ADEM BEWUST, WANT HET LEVEN DUURT MAAR KORT.
Bent u al lid van onze Apneuvereniging? €32,50 / Incasso €30,00/Jaar
Word lid en ontvang 4X het Apneu Magazine + 10X het Apneu bulletin per jaar

Re: Pijn op mijn borst

3
Hallo Ruud,
Bedankt voor je antwoord.Ja, ik lees zelf uit en kijk dan ook wat er is gebeurd. Ik zie dan wel dat mijn druk op zo'n moment slechts 5 is. Soms heb ik dan een paar incidenten achter elkaar. Jouw ademhalingstips heb ik al geprobeerd, maar het werkt helaas niet....Ik probeer ook echt wel rustig te blijven, maar vind het ook wel eng.Voor mijn gevoel hyperventileer ik niet. Ruim
4 jaar geleden zijn die hartritmestoornissen al vastgesteld dmv 24 uurs registratie. Waarschijnlijk was er toen ook al sprake van slaapapneu.....maar werd het niet herkend.
Ik moet eind deze week voor een nieuw slaaponderzoek. Maar eens kijken wat eruit komt.

Groet, Marianne

Re: Pijn op mijn borst

4
Hoe zeer het ook te waarderen valt dat Ruud je probeert te kalmeren en (vooral) dat je zelf niet in paniek raakt:
Waarom stel je een vraag op een forum als je pijn op de borst hebt met onregelmatige hartslag?
Ik had de huisarts gebeld.
Daar kan tegenwoordig zó een ECGtje gemaakt worden, zodat je zéker weet dat er niets aan de hand is.
(Want dat is er waarschijnlijk: niets aan de hand.)

Ik heb hetzelfde gehad.
Volgende dag huisarts gebeld, kon gelijk langskomen omdat het woord "hart"en de woorden "pijn op de borst" in het telefoongesprek vielen.
ECG gemaakt, en geconstateerd dat daar niets verontrustends op te zien was.
OSAS de druk vastgezet op 8 en probleem opgelost.
Maar dat wist ik toen wél zeker.

Succes en fijne paas!
(ondanks alles. :wink: )
"Er bestaan geen eindes. Er zijn alleen nieuwe beginnen." (Menno M.)

Mijn colums verzameld op een blog: https://zeemanaanwal.blogspot.com/

Re: Pijn op mijn borst

6
Even een update......
Ben inmiddels bij de cardioloog geweest! ECG liet slechts 2 extra slagen zien en bloeddruk was goed( maar ik slik dan ook metoprolol....).Hij heeft mij aardig kunnen geruststellen( niet gevaarlijk, komt door de apneu enz...).
Maar denkt er over om mij naar de Hartrevalidatie te sturen(als de longarts ermee akkoord gaat ivm beperkte energie/astma/artrose). Moet op 20 mei weer een fietstest doen om de belastbaarheid van mijn hart te meten en heb dan ook gelijk weer een afspraak met de cardioloog. De inspanningstest via de longarts is volgens hem niet voldoende om door te sturen....
Vannacht mijn 2e slaaponderzoek gedaan. Niet benauwd geweest en behoorlijk geslapen. Woensdag de uitslag. Spannend!

Groet, Marianne

Re: Pijn op mijn borst

10
Slaapregistratie mislukt!! Heeft de ademhaling niet geregistreerd. Was een rechte lijn.....Balen!! Snap het ook niet. Moet nu woensdag nog een keer. Dus alle afspraken moesten weer worden verzet. Nog net voor mijn vakantie krijg ik dan de uitslag. Dus ik zal iets langer geduld moeten hebben.
Groet, Marianne

Re: Pijn op mijn borst

15
Marianne,

Krijg jij de meting met een zuurstof brilletje op? Ik kreeg deze ook maar de registratie daarvan mislukte elke keer.

Uiteindelijk kreeg ik ook een meetsensor voor mijn mond en toen lukte het wel.

Later kreeg ik ook nog een meting met het gelijktijdig gebruik van de apap.

Het zuurstof slangetje werd toen aangesloten op een tussenstukje tussen de slang en het masker.

Succes met de nieuwe poging a. S. Woensdag.

Groet RuudJ
Groet RuudJ
Medewerker AV-Kenniscentrum
ADEM BEWUST, WANT HET LEVEN DUURT MAAR KORT.
Bent u al lid van onze Apneuvereniging? €32,50 / Incasso €30,00/Jaar
Word lid en ontvang 4X het Apneu Magazine + 10X het Apneu bulletin per jaar

Re: Pijn op mijn borst

17
Hoi Ruud,
Mijn meting is geweest gelijktijdig met mijn CPAP. Dus inderdaad een koppelstukje tussen de slang en mijn masker. Ik ben dan ook benieuwd wat er fout is gegaan. Ga er woensdag zeker naar vragen en zal dan wel een update plaatsen.
Het kost mij alleen weer extra tijd en dat vind ik minder leuk! Hoop ook dat het nu wel goed gaat. Zo lekker slaapt het niet met al die apparatuur.....
Groet, Marianne

Re: Pijn op mijn borst

19
Zit weer startklaar voor de nieuwe slaapregistratie! Nu maar hopen dat het vannacht goed gaat....Ze konden in het ziekenhuis niet zeggen wat er fout was gegaan, alleen maar dat ze te weinig gegevens hadden!
Ga het dus afwachten...cross your fingers!!
Groet, Marianne