verslaafd aan neusspray?

1
Vanwege de kleine discussie laatst wil ik dit toch hier plaatsen, al is het onderwerp vaak behandeld. http://www.kennislink.nl/publicaties/ve ... -neusspray Dit is wetenschappelijk aangetoond. Ik ken mensen bij wie de neusslijmvliezen en het neustussenschot zijn weggevreten :shock: Daar zit niemand op te wachten.

Geen reclame en iedereen moet zijn eigen keuzes maken maar: Ondanks de angst voor die sommige mensen hebben voor de neusspray's op basis van corticosteroïden zijn die aangetoond veiliger. Natuurlijk kun je altijd allergisch zijn voor een van de stoffen die deze bevatten maar dat kan bij iedere medicatie. Dat hoeft niet eens in de bijsluiter te staan weet ik uit eigen ervaring.

Groetjes, Thea

Re: verslaafd aan neusspray?

2
Goede tip om die hier ook te plaatsen.
Ik heb deze spray nog nooit gebruikt want er wordt bij gezegd dat je hem niet langer dan 1 week mag gebruiken. En dan heb ik al mijn twijfel.
Zag het ook op Facebook.

Groet Ingrid

P.s. Zet het even vast zodat hij bovenaan blijft staan Thea.
In ieder mens is wel iets waardevols te ontdekken....
cpap ResMed 10 met verwarmde slang . Masker AirFit P10 ResMed..

Re: verslaafd aan neusspray?

4
Over otrivin (en de huismerken met xylometazoline) wordt vaak zo spastisch gedaan. Als ik echt verkouden ben is het voor mij het verschil tussen wel of niet met neusmasker kunnen slapen, en als je er na de verkoudheid weer gewoon mee ophoudt is er niks aan de hand.

Als je neus echt chronisch verstopt is, dus niet een paar dagen door een verkoudheid, ja dan is het spul geen oplossing. Dan moet je gewoon naar de KNO-arts.

Trouwens, tip van mijn KNO-arts: gebruik altijd de variant voor kinderen. De werkzame stof kost haast niks dus de standaard oplossing maken ze eigenlijk erg sterk zodat je het maar vooral goed merkt als je het gebruikt. De kinderdosering is bijna altijd voldoende maar veel minder agressief voor de slijmvliezen.

Re: verslaafd aan neusspray?

5
Gerard1963 schreef:Over otrivin (en de huismerken met xylometazoline) wordt vaak zo spastisch gedaan. Als ik echt verkouden ben is het voor mij het verschil tussen wel of niet met neusmasker kunnen slapen, en als je er na de verkoudheid weer gewoon mee ophoudt is er niks aan de hand.
En daar zit nou nét de crux.

Maar zo is het met alles toch?
Elke verslaving is het resultaat van na het normale gebruik er niet mee stoppen.
Of het nou drank, drugs, gokken, sporten (om er ook maar iets gezonds bij te zetten) of neusspray is, pas bij excessief gebruik wordt het een verslaving.
"Er bestaan geen eindes. Er zijn alleen nieuwe beginnen." (Menno M.)

Mijn colums verzameld op een blog: https://zeemanaanwal.blogspot.com/

Re: verslaafd aan neusspray?

6
Menno M. schreef:
Gerard1963 schreef:Over otrivin (en de huismerken met xylometazoline) wordt vaak zo spastisch gedaan. Als ik echt verkouden ben is het voor mij het verschil tussen wel of niet met neusmasker kunnen slapen, en als je er na de verkoudheid weer gewoon mee ophoudt is er niks aan de hand.
En daar zit nou nét de crux.

Maar zo is het met alles toch?
Elke verslaving is het resultaat van na het normale gebruik er niet mee stoppen.
Of het nou drank, drugs, gokken, sporten (om er ook maar iets gezonds bij te zetten) of neusspray is, pas bij excessief gebruik wordt het een verslaving.
Ja klopt, maar wat is precies je punt? Ik deel exact de mening van Gerard. Heb ook Otrivin staan als backup op mijn Fluticason, die ik dagelijks gebruik. Als ik dan tóch verkouden word, móet ik wel Otrivin gebruiken om fatsoenlijk te kunnen slapen. Daarna stop je weer.

Verslavingen heb je psychologisch en fysiek. Mensen die beweren niet meer te kúnnen stoppen, hebben volgens mij last van minimaal de fysieke, maar mogelijk ook de psychologische. Hoe dan ook lijkt het mij verstandig die dingen te mijden zolang je het niet nodig hebt.

Re: verslaafd aan neusspray?

7
Beste Bootvluchteling

Ik gebruik ook al jaren Fluticason en als ik echt flink verkouden ben een week Otrivin (Xylomethazoline). Het punt in deze discussie is dat veel mensen denken dat Otrivin en eigen merkproducten met Xylomethazoline vrij verkrijgbaar zijn zonder recept en ondanks de waarschuwing op de bijsluiter worden door gebruikt. Juist omdat het vrij verkrijgbaar is denken mensen dat het daarom onschuldig is. Niets is minder waar. Is dagelijks gebruik excessief gebruik? Ik denk niet dat het zo wordt gezien door mensen die het blijven gebruiken. Die bijsluiter beklijft niet. Die wordt meestal niet of één keer gelezen en daarna niet meer. Als het schadelijk zou zijn zou het immers toch niet vrij verkrijgbaar zijn? Zo ken ik meerdere medicaties die niet zo onschuldig zijn maar gebruikt worden echt niet zo onschuldig zijn. Niet alleen de erkende medicaties maar ook homeopathische middelen.

Groetje, Thea

Re: verslaafd aan neusspray?

8
Ik heb diverse keren fluticason voorgeschreven gekregen (twee maal voor chronisch verstopte oren en nog eens twee maal voor chronisch dichte neus, wat voor apneu ook niet zo geweldig is). Daarnaast is bij mij de onderste neusschelp verkleind. Mijn ervaring is dat flutacison voor mij NIKS doet, echt zonde van de moeite. Terwijl met xylometazoline m'n neus meteen goed open is, waardoor ik beter slaap en de cpap beter z'n werk kan doen.

Dan kan men dus wel zeggen "xylometazoline is gevaarlijk, met in plaats daarvan fluticason gebruiken", maar als het gewoon niet werkt, heb je er zo weinig aan.

Volgens mijn eigen KNO-arts valt het allemaal reuze mee met de gevaren, gewoon rustig aan doen. Ik gebruik het éénmaal per dag, voor het slapen gaan en dat is gewoon prima en blijft netjes werken.

Momenteel probeer ik op voorstel van mijn KNO-arts een nieuwe neusspray, daarin zit naast fluticason ook een antihistaminicum (ben de naam even kwijt). Dat lijkt iets beter te werken dan alleen fluticason, maar ik ben nog niet laaiend enthousiast. Bovendien krijg je er een ontzettende vieze bittere smaak van in je mond. Bij xylometazoline krijg je dat ook, maar is het na een minuutje wel weg, hier blijft dat gewoon urenlang.

Re: verslaafd aan neusspray?

9
Hier zo'n beetje hetzelfde, van die fluticason merk ik gewoon echt helemaal niks. Bij mij zijn ook, kort nadat ik met de CPAP begon en klaagde over vaak verstopte neus, de neusschelpen verkleind en sindsdien gebruik ik xylometazoline alleen nog maar bij verkoudheid. En tegenwoordig altijd de kinderdosering, en als de verkoudheid over is gebruik ik het gewoon niet meer. Dus ik vind het spul, uiteraard bij verantwoord gebruik (maar daar ben je zelf bij, vind ik) een zegen.

Re: verslaafd aan neusspray?

10
Hier zo'n beetje hetzelfde, van die fluticason merk ik gewoon echt helemaal niks.
Hoe lang heb je het geprobeerd ? Fluticason/Avamys kan bij sommige mensen toch wel een paar dagen duren voor het gaat werken.
Staat overigens ook in de bijsluiter.

Groeten, Bram

Re: verslaafd aan neusspray?

11
Ja duhhhh, daar ben je dan lekker mee geholpen als je neus potdicht zit door een verkoudheid. Dat betekent dus gewoon een paar dagen niet slapen, tot dat spul misschien wel werkt, dan kan ik me net zo goed meteen ziek melden.

Buiten een paar dagen tijdens een verkoudheid heb ik helemaal geen neusspray nodig, dus waarom zou ik dan iets gaan gebruiken dat pas werkt als mijn verkoudheid alweer zo'n beetje over is? Ik zie dat echt niet in.

Re: verslaafd aan neusspray?

12
Hoi Gerard

Dit artikel gaat niet over mensen die Otrivin/ Xylomethazoline een paar dagen bij een verkoudheid gebruiken maar over mensen die het consequent door gebruiken! Ik gebruik het ook bij verkoudheid en dan ben ik echt niet verslaafd! Net zo min als jij. Mogelijk zou je het eens goed kunnen lezen zodat je weet wat er staat. Het is duidelijk dat verslaving aan deze in de vrije verkoop verkrijgbare producten schadelijk is.

Groetjes, Thea

Re: verslaafd aan neusspray?

13
Wat nou? Misschien heb je mijn eerdere reacties gewoon niet gelezen? Als je even naar boven scrollt kun je zien dat ik al redelijk vroeg op deze thread ingehaakt heb en heus wel weet waar die over gaat.

Maar ik reageerde op een vraag die aan MIJ gesteld werd, dan kan dat toch onmogelijk off topic zijn?

Re: verslaafd aan neusspray?

14
Buiten een paar dagen tijdens een verkoudheid heb ik helemaal geen neusspray nodig, dus waarom zou ik dan iets gaan gebruiken dat pas werkt als mijn verkoudheid alweer zo'n beetje over is? Ik zie dat echt niet in.
Omdat Avamys en aanverwanten meer bedoeld zijn voor continue gebruik.
In dat geval (kortdurend) ben je inderdaad misschien meer geholpen met de Otrivin achtigen.

Re: verslaafd aan neusspray?

15
Het probleem met neusspray op basis van corticosteroiden is, dat deze bedoeld is om zwelling van het neusslijmvlies ten gevolge van allergische reacties tegen te gaan. Bij deze indicatie werkt het goed. In andere gevallen - bv irritatie door de luchtstroom van de CPAP - is het maar de vraag of het werkt. Ik ben één van degenen waarbij deze middelen geen donder doen. En ik ben niet de enige. Uiteindelijk heb ik me laten opereren, waarbij dmv de Celon-methode de neusschelpen wat geslonken zijn. Daarvoor heb ik regelmatig xylometazoline in verdunde vorm (met zout-oplossing) gebruikt. Je moet toch wat, want zodra ik ging liggen met of zonder masker dan ging mijn neus dicht zitten. Ik heb dit destijds besproken met apothekers op mijn werk. Zij vertelden mij dat het grote probleem van xylometazoline-verslaving is, dat men het vaak de hele dag door gebruikt bv 6x daags. In dat geval kunnen de neusslijmvliezen zich niet meer kunnen herstellen. Bij gebruik 1x daags voor de nacht zou dit bezwaar minder gelden, maar de apothekers waren wel voorzichtig met hun uitspraken. Wat ik hiermee wil zeggen is: Probeer van de xylometaline af te blijven, behalve in geval van acute verkoudheid. Sta je dan toch met de rug tegen de muur en heb je het langer nodig, probeer het dan te beperken tot 1x daags. En ga natuurlijk met een KNO-arts een andere oplossing vinden. Ondanks langdurig gebruik van xylometazoline ( 1x daags ) is mijn neusslijmvlies niet beschadigd.

Groet, Jan

Re: verslaafd aan neusspray?

16
Zelf gebruik ik vanaf het begin, nu zo'n 2 jaar, bijna dagelijks Nasonex (corticosteroïden) naar volle tevredenheid. Wel oppassen met een product wat schijnbaar hetzelfde is maar heftige klachten kan geven. Vorig jaar wist mijn apotheker het weer eens een keer beter en gaf mij i.p.v. Nasonex, Cipla mee. Nou dat heb ik geweten hartritme stoornissen, vreselijke hoofdpijnen, 3 x eerste harthulp, bezoek aan de cardioloog, bij de neuroloog een scan van mijn hoofd enz. enz. en allemaal als gevolg van het "zelfde" product maar net iets anders samengesteld. Laat ik het zo zeggen de besparing van slechts enkele euro's van de apotheker heeft de zorgverzekeraar duizenden euro's gekost.

Groet, Pim

Re: verslaafd aan neusspray?

18
Hoi.
Ik gebruik al zeker meer dan 20 jaar dagelijks voor het slapen gaan een neusspray, Vibrocil.
Ondertussen weet ik zelfs niet eens meer of ik effectief een verstopte neus heb?! Pure verslaving.
Vraag is of dit kwaad kan?
Grtjs
Ief

Re: verslaafd aan neusspray?

19
Hoi Ief
Ief schreef:Hoi.
Ik gebruik al zeker meer dan 20 jaar dagelijks voor het slapen gaan een neusspray, Vibrocil.
Ondertussen weet ik zelfs niet eens meer of ik effectief een verstopte neus heb?! Pure verslaving.
Vraag is of dit kwaad kan?
Grtjs
Ief
Dit staat in de bijsluiter van Vibrocil:
Zoals elk geneesmiddel kan ook dit geneesmiddel bijwerkingen hebben, al krijgt niet iedereen
daarmee te maken.
Langdurig gebruik van Vibrocil kan oorzaak zijn van droogte van het neusslijmvlies.
Langdurig gebruik en misbruik kan oorzaak zijn van ontsteking van het neusslijmvlies.
Volgende symptomen zouden zich kunnen uiten:
· voor fenylefrine: een versnelling of een vertraging van het hartritme, een verhoging van de
bloeddruk op de vaatwand (arteriële bloeddruk) gepaard met hoofdpijn, braken en zeldzaam
hartkloppingen (palpitaties).
· voor dimetindeenmaleaat: slaperigheid, huiduitslag, mond- en luchtwegendroogheid.
Krijgt u veel last van een van de bijwerkingen? Of krijgt u een bijwerking die niet in deze
bijsluiter staat? Neem dan contact op met uw arts, apotheker of verpleegkundige.

Vibrocil is een geneesmiddel. Geen langdurig gebruik zonder medisch advies. Lees aandachtig de bijsluiter. Bewaar dit geneesmiddel buiten het bereik van kinderen. Bewaar de bijsluiter, deze bevat belangrijke informatie voor u. Vraag raad aan uw arts of apotheker. Bij het optreden van bijwerkingen, raadpleeg dan uw huisarts.

Mogelijk toch eens met je behandelend arts overleggen na zo een lange tijd? Overigens is ook dit middel in de vrije verkoop verkrijgbaar.

Groetjes, Thea