Wel eens gedacht aan Reiki?

1
Ikzelf heb veel baat bij af en toe een lekker Reikibehandelingetje.
(Voor de precieze uitleg van wat Reiki is verwijs ik luiheidshalve even naar Google. Laten we het er voor nu op houden dat he erg weer energie van krijgt. )
Vooral de vermoeidheid wordt bij mij een stuk minder.

Misschien het overwegen waard.
"Er bestaan geen eindes. Er zijn alleen nieuwe beginnen." (Menno M.)

Mijn colums verzameld op een blog: https://zeemanaanwal.blogspot.com/

Re: Wel eens gedacht aan Reiki?

2
Hoi Menno,

Ik ben het helemaal met je eens.
Ik heb weleens last van mijn rug en een lieve schoondochter die mij dan een Reiki behandeling geeft. Heerlijk! Ik word daar helemaal warm en ontspannen van en ik val altijd bijna in slaap.

Groet,
Anne Marie
Wie de volle zee niet kiest
zal nooit de diepte van het blauwe water zien!

Re: Wel eens gedacht aan Reiki?

3
9 van de 10 mensen zien het als hokus pokus en gezweef.
Terwijl, als je je er een beetje in verdiept (al lees je het wikipedia-artikeltje maar) zo logisch is als wat.
"Er bestaan geen eindes. Er zijn alleen nieuwe beginnen." (Menno M.)

Mijn colums verzameld op een blog: https://zeemanaanwal.blogspot.com/

Re: Wel eens gedacht aan Reiki?

5
Zolang het je er niet van weerhoudt echte medische behandeling te zoeken als je wat mankeert zul je er geen schade van ondervinden. Voor het overige is het, net als bijvoorbeeld voetreflexologie, vooral een heel effectieve manier om een placebo-effect te bewerkstelligen, en in die zin werkt het. Medisch gesproken IS het hocus pocus.

Re: Wel eens gedacht aan Reiki?

6
Nou, Gerard denkt dus niet aan Reiki.
En je staat er dus ook niet open voor om het eens te proberen?

Iets dat onbegrijpelijk is (wat het allerminst is als je je een béétje meer in verdiept) is gelijk hocus pocus?
Ooit kauwden Zuid Amerikanen op cocabladeren.
Dan konden ze langer op jacht zonder moe te worden.
Ze hadden geen idee hoe het kon, maar gebruikten het wel.
Ze accepteerden het gewoon.

Probeer het eens, en oordeel dan.
Want jouw post bewijst dat je nooit een behandeling gehad hebt. :wink:
"Zien is geloven " zegt men toch?
"Er bestaan geen eindes. Er zijn alleen nieuwe beginnen." (Menno M.)

Mijn colums verzameld op een blog: https://zeemanaanwal.blogspot.com/

Re: Wel eens gedacht aan Reiki?

7
Dat bewijst het dus blijkbaar niet.

Ik heb trouwens ook geen moeite met dingen die ik niet begrijp, maar die er wel zijn. Er zijn massa’s dingen waar ik geen snars van begrijp terwijl ik weet dat ze er wel zijn en dat doet me niks. En ik wil je er ook helemaal niet van afbrengen lekker van Reiki behandelingen te genieten, als je je daar goed door voelt moet je dat gewoon doen. Ik heb alleen aan willen geven dat je het vooral niet als vervanging van een medische behandeling moet zien. Als je wat mankeert, ga dan alsjeblieft eerst naar een dokter, en daarna als dat je deugd doet naar een Reiki behandelaar.

Je zegt het trouwens precies goed, “geloven”. Ik zeg niet dat Reiki niet werkt. Massa’s mensen voelen zich beter door Reiki behandelingen, ik weet dat het zo is en wie ben ik om dat vervelend te vinden.

Dat komt alleen niet doordat iemand, na het doorlopen van “initiaties”, de “universele levensenergie” door kan geven aan je “energiebanen” of “chakra’s” (allebei zaken waar je trouwens ook in moet geloven, want in je lichaam zijn die dingen met geen mogelijkheid terug te vinden), maar gewoon door het placebo effect. Als je maar een beetje moeite doet om je daarin te verdiepen, al is het maar door het wikipedia stukje erover te lezen (excuses voor het na-wauwelen), is heel gemakkelijk te begrijpen hoe het kan dat een behandeling, die is gestoeld op veronderstellingen die op zich volkomen onzinnig zijn, toch effect op het welbevinden van de ontvanger kan hebben. En als je dan toch dat wikipedia stukje over placebo leest, sla dan (juist in dit verband) vooral het stukje over de zgn. suggestibiliteit niet over.

De theorieën over de werking van Reiki die beoefenaars op het wereldwijde web te hooi en te gras te berde brengen zijn verder nauwelijks waarschijnlijker te noemen dan de onbevlekte ontvangenis of Hades’ driekoppige hellehond. Ook dingen waar iedereen in mag geloven, maar ik doe dat toch maar niet.

Re: Wel eens gedacht aan Reiki?

9
Heb wel interesse in Reiki. Een oud-leidinggevende van mij is Reiki-Master en die kan heel bijzondere dingen. Maar reiki behandelingen kosten wel geld....... :-(

Re: Wel eens gedacht aan Reiki?

10
Om bij de titel van het topic te blijven: Het antwoord van Gerard en Anne Marie (die wel een grappig onderschrift heeft in dezen... :wink: ) is dus nee. :mrgreen:
@ Fons: De meeste behandelaars geven wel een gratis, of tegen sterk gereduceerd tarief, kennismakingsbehandeling.
"Er bestaan geen eindes. Er zijn alleen nieuwe beginnen." (Menno M.)

Mijn colums verzameld op een blog: https://zeemanaanwal.blogspot.com/

Re: Wel eens gedacht aan Reiki?

12
Menno,

Mijn antwoord is 'ja' hoor!
Een Reiki-behandeling is goed en lekker (aan den lijve ondervonden) en staat bij mij hoog genoteerd.

Groet,
Anne Marie
Wie de volle zee niet kiest
zal nooit de diepte van het blauwe water zien!

Re: Wel eens gedacht aan Reiki?

13
Oh, in dat geval: Pardon. :oops:
Je linkje suggereerde bij mij wat anders.
Ik trok de conclusie dat je ook een scepticus was.

Als je het wél geprobeerd hebt,
Dan is je onderschrift weer wél toepasselijk. :D

Wat leuk hoe je toch mensen kan leren kennen, hier!
"Er bestaan geen eindes. Er zijn alleen nieuwe beginnen." (Menno M.)

Mijn colums verzameld op een blog: https://zeemanaanwal.blogspot.com/

Re: Wel eens gedacht aan Reiki?

14
Fonsjo schreef:Let op met @Fons he, we hebben nu een Fonsjo en een Fons ;-)
Ik bedoel deze. :mrgreen:

(Toch? :( )
"Er bestaan geen eindes. Er zijn alleen nieuwe beginnen." (Menno M.)

Mijn colums verzameld op een blog: https://zeemanaanwal.blogspot.com/

Re: Wel eens gedacht aan Reiki?

15
Reiki kun je gebruiken van algehele versterking van je lichaam en geest. Het is op vele manieren toepasbaar. Als het goed voelt, dan kan het geen kwaad. En net zoals met alle behandelingen en/of behandelaars moet je er een goed gevoel bij hebben.

Re: Wel eens gedacht aan Reiki?

16
Daar kan ik het alleen maar mee eens zijn.
Het is ook nooit een vervanger van reguliere behandelingen.
Ondersteunend heeft het (bij mij en vele anderen) zijn nut inmiddels wel bewezen.
Placebo effect?
Ik betwijfel het ten zeerste, aangezien ik echte "tegenstanders" gereikied heb.
Die reageerden allemaal met "Jemig, wat dóe je?"

(Ik was zelf zo'n scepticus. Tot ik het eens probeerde...)
"Er bestaan geen eindes. Er zijn alleen nieuwe beginnen." (Menno M.)

Mijn colums verzameld op een blog: https://zeemanaanwal.blogspot.com/

Re: Wel eens gedacht aan Reiki?

19
Zelf pas ik ook Reiki toe op mezelf en anderen op vele manieren. Ik geloof er in omdat ik het ook ervaren kan en mag. En als het werkt als placebo werkt, dan werkt het ook. Ik raad mensen altijd aan om neutraal er in te stappen en het dan gewoon te ervaren zoals ze het zelf ervaren. En de één heeft er wat meer mee dan de ander.