hoe leg ik aan revalidatiearts dat afvallen niet lukt?

1
( Taalkundig en ook veel typfouten maken alles mogelijk lastig leesbaar, sorry , is nog gevolg CVA/taalcentrum in brein ;))
Intussen 10 maanden de cpap in gebruik en hoewel de AHI nu super is, meestal onder de 1.0 zelfs tegenwoordig omdat masker ook niet meer lekt, lukt het vooralsnog geen grammetje af te vallen.

Zelfs niet met een flinke griep, dagenlang koorts en 40+, enkel veel water, minimaal eten in kleine porties.
Snoepen of snacken doe ik zeer zelden, meer bij een bezoek etc, naar nog kunnen wel in beweging.

De eerste maanden en na wennen cpap voelde ik me ook overduidelijk minder moe. Vrij plots veranderde dit en intussen nu sinds 2 maanden klachten waaronder heel veel spierpijn, overal van voeten tot in handen en vingers toe. Ook in vlagen veel RLS.. en merk veranderingen in slaapbehoeftes, ook in dag/nacht ritme...

Opvallend was ook (volgens fysio) dar er geen pijl meer is te trekken op de al minimale conditie. Soms al buiten adem bij verzitten op een stoel of omdraaien in bed!
Ook valt en op dat armen en benen niet veel dikker werden, wel meer buik/romp... hoe verklaar je dit eventueel?

Ps, drink geen alcohol en rook niet .

Re: hoe leg ik aan revalidatiearts dat afvallen niet lukt?

2
Gisteren op nu.nl:

http://www.nu.nl/gezondheid/4084944/str ... iddel.html

Misschien is dat een verklaring voor je?
Maar ook apneu kan een oorzaak zijn voor het overgewicht. Dat het nu behandeld wordt, wil helaas niet zeggen dat het verdwijnt.

Zijn de klachten die je sinds 2 maanden hebt al onderzocht? Veel is terug te voeren op apneu, maar er zijn genoeg andere aandoeningen waar die klachten ook kunnen ontstaan.

Re: hoe leg ik aan revalidatiearts dat afvallen niet lukt?

3
Sterre schreef: Misschien is dat een verklaring voor je?
Maar ook apneu kan een oorzaak zijn voor het overgewicht. Dat het nu behandeld wordt, wil helaas niet zeggen dat het verdwijnt. Zijn de klachten die je sinds 2 maanden hebt al onderzocht? Veel is terug te voeren op apneu, maar er zijn genoeg andere aandoeningen waar die klachten ook kunnen ontstaan.
Dank je Sterre :)

Gisteren moest ik naar de Reva arts en deze erkent iig ook dat apneu ook via cpap bij velen geen ( blijvende) afname in gewicht geven helaas.
Oorzaak deze klachten en vooral die van de laatste 2 maanden, moet ook nog gevonden worden en omdat in mijn geval steeds nog onduidelijk dat kip/ei verhaal is, en ook stapeling aandoeningen van jongs af aan, is dit zooo lastig ;)
We gaan iig middels fysio aldaar een fietstest doen.. vaak zie je dan wel of nu ook longen of hart "zwakker" zijn omdat vooral die rare kortademigheid ook zo aanwezig is.
Ook vraag ik me af hoe bv nu alles gaat met o.a aanmaak cortisol met nu gebruik cpap.
Zoals ik begreep heeft lijf tig jaren door de vele apneus per uur dit volop aangemaakt... die afkick (na zoals velen hier ook kennen) was bij mij na iets van 2.5-3 maanden.
Snapt nu brein die cpap nog nog wel voldoende? m.a.w. kloppen met gebruik alle over-en weer signalen van brein naar lijf nog wel?

Re: hoe leg ik aan revalidatiearts dat afvallen niet lukt?

5
Wanneer je slaapt maakt je lichaam een hormoon aan dat tegen de spijsverteringsorganen zegt: "Hij slaapt, hij gaat dus voorlopig niet eten, begin daarom maar aan de vetreserves."
Als je apneu hebt word je vlak vóór die fase aldoor wakker en krijgen je organen dat seintje dus níet.
Dus, hoewel naar adem snakken inderdaad een intensieve bezigheid is, er van afvallen doe je niet.
En er is overigens allerminst een garantie dat je dat opeens wél doet als je met een CPAP slaapt.

Afvallen kán je doen met goed voedingsadvies, op de juiste manier bewegen, lifestileverandering én goed slapen.
En dat IS allemaal nogal wat.
Dat lukt maar weinigen zonder goede begeleiding.
"Er bestaan geen eindes. Er zijn alleen nieuwe beginnen." (Menno M.)

Mijn colums verzameld op een blog: https://zeemanaanwal.blogspot.com/