Reukvermogen

1
Hallo forumleden,

Ik gebruik nu meer dan een jaar de ResMed 9 tot volle tevredenheid. Mijn AHI is gedaald van 35 tot rond de 1. Met het masker geen probleem. Tot zover alles OK.
Wel constateer ik dat mijn reukvermogen veranderd. Niet dat deze slechter wordt, maar juist (veel) beter voor wat betreft steeds dezelfde soort geur. Het reukvermogen was altijd al goed bij mij,maar nu ruik ik een geur die mijn omgeving NIET ruikt. Het is in het algemeen dezelfde vervelende muffe geur, ruikend naar verschraalde tabak, stinkende koffiepadjes een bloempot met wat vies water onderin, etc. Ik ruik de geur alleen binnen in het huis, zelden buiten.
Kan het zijn dat mijn neusslijmvliezen hiervan de oorzaak zijn. Ook nu ik dit type, heb ik die vervelende geur in de neus...

Graag hoor ik van jullie
Groeten Henri
Resmed S9
Resmed bevochtiger H5i
F&P Eson masker

Re: Reukvermogen

2
Kennelijk is er herstel in je slijmvliezen waardoor die beter werken? Ik merk dat, ondanks dat ik nog maar zo kort bezig ben, mijn smaak iets beter is, en ja, ook mijn reuk lijkt beter te zijn.

Re: Reukvermogen

3
flipper1960 schreef:Hallo forumleden,

Ik gebruik nu meer dan een jaar de ResMed 9 tot volle tevredenheid. Mijn AHI is gedaald van 35 tot rond de 1. Met het masker geen probleem. Tot zover alles OK.
Wel constateer ik dat mijn reukvermogen veranderd. Niet dat deze slechter wordt, maar juist (veel) beter voor wat betreft steeds dezelfde soort geur. Het reukvermogen was altijd al goed bij mij,maar nu ruik ik een geur die mijn omgeving NIET ruikt. Het is in het algemeen dezelfde vervelende muffe geur, ruikend naar verschraalde tabak, stinkende koffiepadjes een bloempot met wat vies water onderin, etc. Ik ruik de geur alleen binnen in het huis, zelden buiten.
Kan het zijn dat mijn neusslijmvliezen hiervan de oorzaak zijn. Ook nu ik dit type, heb ik die vervelende geur in de neus...

Graag hoor ik van jullie
Groeten Henri

Ik ken dit verschijnsel van een neusverkoudheid waarbij de holtes flink verstopt zaten. Het leek wel of die geur daar vandaan kwam.
Is dat een optie?
Resmed S9 Mirage SX for her. Van 22 AHI naar 1AHI. Respireo neusdoppenmasker. Een vaste druk van 7. Masker Airfit P 10. Druk verhoogd naar 8.
Masker F en P Brevida. Druk verlaagd naar 7.
Nieuw slaaponderzoek: AHI 33 zonder CPAP

Re: Reukvermogen

4
Ik had op een gegeven moment zo'n lucht in mijn neus als wat je ruikt in de vrieskou.
Toen kreeg ik het advies de bevochtiger wat hoger te zetten.
Nu is het over.

Maar of dit hetzelfde was als wat jij nu hebt betwijfel ik een beetje, eigenlijk.
"Er bestaan geen eindes. Er zijn alleen nieuwe beginnen." (Menno M.)

Mijn colums verzameld op een blog: https://zeemanaanwal.blogspot.com/

Re: Reukvermogen

5
Henri - Er zit maar 1 ding op : iemand inhuren met een goede neus, die wat jij ruikt kan beamen.
Ik ben beschikbaar - hahaha. Eergisteren nog weggelopen uit een restaurant omdat het er te veel stonk. De familie rook niets natuurlijk, en de eigenaar al helemaal niet.

Tja, ik was altijd al goed in ruiken (verre van handig trouwens) en ik zou inderdaad denken dat dit 'erger' wordt.
Proeven is een nog groter euvel, want al ik in een slechte bui ben dan proef ik een dropje na 24 uur nog. Dit is enkele jaren geleden begonnen. Ik loop regelmatig naar de tube tandpasta om de smaak van wat dan ook kwijt te raken.

We lijken wel een stelletje autisten ...

Peter
Resmed S9 (zonder bevochtiger) met Ultra Mirage Full Face M.
Voor alles wat ik hier schrijf en heb geschreven geldt dat het 100% mijn eigen waarneming is, tenzij expliciet anders vermeld.

Re: Reukvermogen

6
PeterBeter schreef:
We lijken wel een stelletje autisten ...

Peter
Die volg ik even niet.
"Er bestaan geen eindes. Er zijn alleen nieuwe beginnen." (Menno M.)

Mijn colums verzameld op een blog: https://zeemanaanwal.blogspot.com/

Re: Reukvermogen

9
Niet met het doel om het offtopic te maken, maar :

Het Korte Lontje dingetje ... ik denk zelf wel eens dat dat ook zo'n vorm van 'autisme' is (door de apneu, wel te verstaan). In elk geval bij mij geldt dat ik af en toe super scherp ben, 25 stappen vooruit kan denken, en al kwaad word voordat er eigenlijk iets (herkenbaar) verkeerds is gezegd.

Had ik vroeger ook niet ...

Peter
Resmed S9 (zonder bevochtiger) met Ultra Mirage Full Face M.
Voor alles wat ik hier schrijf en heb geschreven geldt dat het 100% mijn eigen waarneming is, tenzij expliciet anders vermeld.

Re: Reukvermogen

10
Hallo,

Bedankt voor jullie reacties.
Ik kwam er bij toeval achter dat de "verwarming" van mijn bevochtiger het vermoedelijk niet (goed) deed. Na overleg met de leverancier kreeg ik een nieuwe bevochtiger opgestuurd. Overdag de bevochtiger getest en ja, de bodem werd bij dit exemplaar wel warm! Zou het dan toch...De afgelopen nacht voor het eerst met de nieuwe bevochtiger geslapen.
Het kon wel eens de oplossing zijn! Heb 12 uren aan één stuk door geslapen! Heb de vervelende geur nog niet weer geroken en mijn sluimvliezen voelen niet meer zo dik aan.

In één van de reacties werd gesproken over een "vrieskou-'geur. Ik herken er wel wat in. Ook leek de geur op de "zure" geur die soms een airo in de auto veroorzaakt.

Ik houd jullie op de hoogte.

Bedankt voor het meedenken.

Henri
Resmed S9
Resmed bevochtiger H5i
F&P Eson masker

Re: Reukvermogen

11
Nog even een update...

Het is nu ruim 3 weken later.
Na het in gebruik nemen van de nieuwe bevochtiger heb ik bovenstaande problemen niet meer ondervonden. Mijn neussluimvliezen zijn niet meer gezwollen en de vreemde geur heb ik nog niet weer geroken.

Groeten en bedankt voor jullie reacties

Henri
Resmed S9
Resmed bevochtiger H5i
F&P Eson masker