vakantie

1
hallo allemaal

we gaan op vakantie
en dat vind ik best een uitdaging
we gaan kamperen
caravan is cpap proof
tim slaapt met zijn zus in een stapelbed
uiteraard bovenin
dus een mooie stellage gemaakt dat alles op zijn plek blijft

nu zie ik er ontzettend tegenop
vorig jaar kregen we een stroomstoring
daar waren we niet echt op voorbereid
dus tim aangesloten op de accu vd auto :mrgreen:
zover waren we wel voorbereid

maar het maakt wel dat ik af en toe denk ik wat als iedereen slaapt en de stroom valt uit
vorig jaar merkte mijn man het meteen omdat telefoon niet oplaadde

maar ik ben nu wel een beetje huiverig
straks gebeurt het en dan horen we het niet
en dan??

hebben jullie wel eens iets dergelijks meegemaakt?

Re: vakantie

2
Ik heb het nog niet meegemaakt. De eerste vakantie sinds ik aan de pap ben eindigt vandaag, en we zijn niet weg geweest.... Nou ja, dagjes, maar niet met de caravan, dat zat er niet in.

In oktober de premiere, maar dan in een huisje in Denemarken, als dit lukt ten minste.

Geniet van de vakantie, veel plezier. Kom gezond weer terug.

Patrick

Re: vakantie

3
Arjette, wij hebben in onze caravan standaard een oplaadbare lamphouder met zaklantaarn daarin geplaatst.

Als de stroom uitvalt, springt de zaklantaarn automatisch aan.

Door het plotselinge licht kun je dan wakker worden.

Nog een fijne vakantie


Groet RuudJ
Groet RuudJ
Medewerker AV-Kenniscentrum
ADEM BEWUST, WANT HET LEVEN DUURT MAAR KORT.
Bent u al lid van onze Apneuvereniging? €32,50 / Incasso €30,00/Jaar
Word lid en ontvang 4X het Apneu Magazine + 10X het Apneu bulletin per jaar

Re: vakantie

4
Ha Arjette,

Je lijkt een beetje te praten alsof de CPAP een beademingsapparaat is ? (dat is het niet !) en als dat stopt, jouw Tim het niet zo overleven ?

De CPAP kan gerust uitvallen hoor en het ergste wat er gebeurt is dat er dan geen behandeling is. Het ademen zal iets zwaarder gaan, wat je eventueel zelf kan proberen, of, ... je laat het Tim gewoon proberen. Kapje op, CPAP aan, en daarna CPAP weer uit met kapje op.

Ik heb me er (voor mezelf) nog nooit een seconde druk om gemaakt; stroom kan thuis ook uitvallen hoor.

En nu ... fijne vakantie !!
Peter
Resmed S9 (zonder bevochtiger) met Ultra Mirage Full Face M.
Voor alles wat ik hier schrijf en heb geschreven geldt dat het 100% mijn eigen waarneming is, tenzij expliciet anders vermeld.

Re: vakantie

5
Hoi Arjette,

Als de stroom uitvalt en de CPAP doet het niet, dan krijg je vanzelf een wekreactie, ik tenminste wel. Mijn man probeert het weleens uit. Als hij 's nachts wakker wordt, dan strekt hij de stekker van de CPAP eruit. En echt, ik zit heel snel rechtop in mijn bed, ben dan wel boos, maar eigenlijk is het wel goed dat dat hij dat doet. Heel geruststellend.
Het is dan wel van belang dat je zonder slaapmiddelen slaapt.

Groet,
Anne Marie
Wie de volle zee niet kiest
zal nooit de diepte van het blauwe water zien!

Re: vakantie

6
Je hebt toch jarenlang geslapen zonder CPAP?
Je blijft er heus niet gelijk in, hoor.

Sterker, ik heb het net nog gehad.
We lagen met onze boot in Franeker en om een uur of twee 's nachts was het muntje van de walstroom opgebruikt.
Volgende dag weer de beroemde kortdurende hoofdpijn en een beetje sacherijnig .
Dat was alles.

Het feit dat ik dit nu type bewijst dat ik het overleefd heb. 8)
"Er bestaan geen eindes. Er zijn alleen nieuwe beginnen." (Menno M.)

Mijn colums verzameld op een blog: https://zeemanaanwal.blogspot.com/

Re: vakantie

7
Anne Marie schreef: Mijn man probeert het weleens uit. Als hij 's nachts wakker wordt, dan strekt hij de stekker van de CPAP eruit.
Waarom dat? :shock:
"Er bestaan geen eindes. Er zijn alleen nieuwe beginnen." (Menno M.)

Mijn colums verzameld op een blog: https://zeemanaanwal.blogspot.com/

Re: vakantie

8
Als de stroomuitvalt stopt de cpap met blazen. Dan krijg je het benauwd en word je wakker. Niet leuk maar niet iets om bang voor te zijn toch??? Of mis ik iets?

Re: vakantie

9
Fonsjo,
Dan krijg je het benauwd en word je wakker.
Misschien. Maar hoezo krijg je het benauwd ?
Ik bedoel eigenlijk : kan je ook verklaren waar dat van zou kunnen komen ?
Ik niet. En is overigens ook niet zo. Niet hier.

Je behandeling stopt. Dat wel. :|
En wat warmer op je gezicht kan het ook worden (je ademt voor een klein deel je eigen uitgeademde lucht weer in). Als je dat met benauwd bedoelt - tuurlijk.

En verder zal je er inderdaad heus wakker van worden; er verandert immers ineens iets qua druk (eenmalig !).

Groet,
Peter

Edit :[/b]
PS: Ik probeer niet om gelijk te kijgen hoor. Wel om iemand gerust te stellen. En als het anders kan zijn dan mijn eigen ervaring, laat het gerust weten.
Laatst gewijzigd door PeterBeter op 02 aug 2015, 14:27, 2 keer totaal gewijzigd.
Resmed S9 (zonder bevochtiger) met Ultra Mirage Full Face M.
Voor alles wat ik hier schrijf en heb geschreven geldt dat het 100% mijn eigen waarneming is, tenzij expliciet anders vermeld.

Re: vakantie

10
Ik merkte het omdat er door mijn uitgeademde lucht zich condens verzamelde in de slang en het masker.
Als je je op een gegeven moment omdraait en er stroomt een plons water in je gezicht word je wel wakker! :D
De voortekenen waren trouwens (zo weet ik nu) het pokpokpok geluid in de slang doord :D t je het verzamelde net niet opzuigt.
Het gaat een stukje mee en valt dan terug, hetgeen een pokgeluidje veroorzaakt.
Net als een rietje bij het laatste beetje drinken in een beker.
"Er bestaan geen eindes. Er zijn alleen nieuwe beginnen." (Menno M.)

Mijn colums verzameld op een blog: https://zeemanaanwal.blogspot.com/

Re: vakantie

11
Willen we niet vergeten dat Tim vijf jaar oud is?

Dit kan op die leeftijd heel anders worden ervaren!

Groet RuudJ
Groet RuudJ
Medewerker AV-Kenniscentrum
ADEM BEWUST, WANT HET LEVEN DUURT MAAR KORT.
Bent u al lid van onze Apneuvereniging? €32,50 / Incasso €30,00/Jaar
Word lid en ontvang 4X het Apneu Magazine + 10X het Apneu bulletin per jaar

Re: vakantie

12
Ik had er even overheen gelezen dat het om een kind gaat.

Neemt niet weg dat ik denk dat TS een probleem ziet dat er niet echt is.
Een kind van vijf is niet gek.
Ook een kind van vijf kan je uitleggen dat het eigenlijk nooit gebeurt maar dat er een piepklein kansje is dat de stroom het niet meer doet en dat dan dus zijn pompje dan ook uit gaat en dat hij dan niet bang hoeft te zijn dat er iets gebeurt.
"Er bestaan geen eindes. Er zijn alleen nieuwe beginnen." (Menno M.)

Mijn colums verzameld op een blog: https://zeemanaanwal.blogspot.com/

Re: vakantie

13
Ruud J, schreef:Willen we niet vergeten dat Tim vijf jaar oud is?

Dit kan op die leeftijd heel anders worden ervaren!

Groet RuudJ
Helemaal mee eens Ruud! Idee van die zaklamp is wel goed. Verder kunnen we hier eindeloze discussies houden maar ik heb al genoeg onherstelbare schade opgelopen. Als het even kan dus niet zonder CPAP. Dan blijf ik liever wakker!

Groetjes, Thea

Re: vakantie

14
Helaas is er hier teveel geschreven zonder dat eigenlijk de hoofdzaak (het betreffen van een kind van 5 jaar met ernstig slaap apneu, waarbij de ouders tijdens de vakantie een stroomuitval vrezen) is door gedrongen.
Ik kan mij hun angst heel goed voorstellen. Ik durf ook niet te gaan slapen als mijn cpap het niet meer doet.
Ik kan niet bevestigen dat een kind van 5 jaar wakker zal worden omdat de cpap geen stroom meer krijgt. Op korte termijn een oplossing daarvoor vinden, lijkt mij dat het idee van Ruud, van die zaklantaren oplader die als noodverlichting werkt als de stroom uitvalt, een hele goede nood oplossing. Door het aangaan van dat licht worden de ouders wakker en kan er zo nodig ingegrepen worden.

Voor een ononderbroken stroomlevering kan een "No-break" apparaat dat voldoende stroom kan leveren voor ruim een hele nacht iets zijn wat het overwegen waard is. Helaas zijn die apparaten meestal vrij zwaar hetgeen in een caravan bezwaarlijk kan zijn en ze zijn ook erg prijzig.
Een alternatief zou kunnen zijn om in de caravan een accu te plaatsen die via een automatisch acculader opgeladen blijft waarop een omvormer is aangesloten die van 12 Volt 230 Volt maakt waar dan de cpap van Tim op aangesloten is.

Ondanks jullie zorgen een prettige, ongestoorde vakantie toegewenst.

Houdoe,

Ben
Er is genoeg lucht op de wereld.
Maar blijkbaar kan je toch lucht tekort komen.

Re: vakantie

15
Waarom dat? :shock:
Omdat wij weleens stroomuitval hebben 's nachts en wij wilden weten wat er dan gebeurt met mij. Wij vinden dat je dat beter gecontroleerd kunt uitproberen, dan dat je het je laat overkomen. Het is gewoon een oefening, mijn man is bij zijn positieven en grijpt in als er iets mis zou gaan. Ik weet nu dat ik me daarover geen zorgen hoef te maken, ik word gewoon meteen wakker.

Nog wat: wij hebben ook een boot, waar we in de zomer vaak op overnachten. Bij voorkeur voor anker dus zonder walstroom. Mijn CPAP draait op het boordnet.

Groet,
Anne Marie
Wie de volle zee niet kiest
zal nooit de diepte van het blauwe water zien!

Re: vakantie

16
Groot gelijk Anne Marie. Dan zou ik het Carel ook laten testen. Als het hier weer een beetje normaal loopt mag Carel alsnog testen. Ik wil eigenlijk ook wel weten of ik erop reageer.

Groetjes, Thea

Re: vakantie

17
Hoe een kind van 5 reageert kan ik uiteraard niet vertellen, hoe ik zelf reageer wel.

De eerste 2 nachten (op de camping in de tent) gewoon wakker geworden en er achter gekomen dat de CPAP uit stond.
Heb er maar eens een SD kaartje ingestopt om te kijken dat ALS het nog een keer gebeurt hoe lang het duurt voor ik wakker word.

Heb tegenwoordig een "hoog" luchtbed (50cm), en de cpap staat aan de zijkant, met mijn voeten het stekkertje er uit getrapt.
Na 2 nachten stekkertje vastgeplakt met duct tape.

"If you can't fix it with duct tape you just dont have enough duct tape".

Groeten, Bram

Re: vakantie

18
goedeavond allemaal
iedereen een fijne vakantie gehad?
het is goed gegaan allemaal
en we konden gelijk de eerste nacht de noodoplossing testen :lol:
de stroom viel uit en de reserve accu nam het meteen over zonder problemen
wel hebben we tim bij ons neergelegd de eerste nacht maar hij heeft heerlijk verder geslapen
en ik weet dat de cpap ervoor zorgt dat de keel van tim open blijft
en ook dat Tim er niet meteen in blijft hoor!!
ik moet het vertrouwen nog een beetje terugkrijgen
maar ik ben blij dat het allemaal goed verlopen is
dus dat was een opluchting weer een uitdaging achter de rug :wink:
kijk ik snap dat jullie denken van waar maak je je druk om
maar ik vind het best af en toe nog heel confronterend
en ik weet ook dat er ergere dingen zijn
slaapapneu daar valt mee te leven
het is niet het einde vd wereld
maar ik ben blij dat het allemaal goed verlopen is
en we hebben een erg leuke vakantie gehad
Laatst gewijzigd door arjette op 25 aug 2015, 20:44, 1 keer totaal gewijzigd.

Re: vakantie

20
Arjette, fijn te lezen dat de vakantie goed gegaan is. En ik kan me heel goed voorstellen dat het je niet lekker zit als er stroomuitval is. Ik ben 41, en baal ook als ik in de nacht pech heb met de CPAP. We gaan er niet meteen dood aan, het is wel erg onplezierig. En het gaat hier wel over een kind van 5 en ook nog jullie kind. Ik kan me goed voorstellen dat je je zorgen maakt bij stroomuitval!