wanneer csas of osas

1
Hoe weet je of je csas of osas hebt. Dit is ons namelijk niet verteld. Heb ook geen uitdraai oid van slaaponderzoek gehad.
Daar onze dochter een aanlegstoornis in hersenen heeft, vroeg ik me af of het csas was. Temeer omdat ze aangeeft dat ze overdag ook wel haar cpap wil omdat ademen dan fijner is.

Re: wanneer csas of osas

2
Hallo !
Temeer omdat ze aangeeft dat ze overdag ook wel haar cpap wil omdat ademen dan fijner is.
Nou, dat had je op voorhand toch niet gedacht !
Dus je dochter heeft al een vriendje. :oops:

Het lijkt me het beste om de instantie te bellen die het onderzoek heeft gedaan.
En vraag dan naar het aandeel CSAS. En dat in een percentage.

Als je minder dan 50% aandeel CSAS hebt, heb je officieel geen CSAS en zullen ze waarschijnlijk "OSAS" tegen je zeggen.
Maar met dat percentage weet je meer. Dus bijvoorbeeld, 10% CSAS mag dan officieel geen CSAS zijn, je hebt er dus wel degelijk wat (last) van.

Groeten,
Peter
Resmed S9 (zonder bevochtiger) met Ultra Mirage Full Face M.
Voor alles wat ik hier schrijf en heb geschreven geldt dat het 100% mijn eigen waarneming is, tenzij expliciet anders vermeld.

Re: wanneer csas of osas

3
Men spreekt van Csas als het aantal stops voor 50 % of meer uit centraal apneu bestaat.

De meeste mensen hebben beide vormen en men spreekt dan over de gemengde vorm als het aantal ademstops onder de 50 % uit centraal apneu bestaat en uit obstructief apneu.

Wat is het verschil tussen obstructief en centraal apneu?

Bij beiden is er sprake van een ademstop.

Bij obstructief apneu is de luchtdoorgang afgesloten, maar de longen werken nog wel en de borstkas gaat op en neer.

Bij centraal apneu is de luchtweg vaak gewoon open (kan soms ook gedeeltelijk gesloten zijn) maar hier is het grote verschil dat de longen niet werken en dat de borstkas stil ligt.

Vacuüm trekken van de borstkas kan ook voorkomen.

Wat voor kan komen overdag, is het vergeten te ademen.

Hierbij vermindert de ademhaling en je kunt dan gaan hypoventileren.

Hyperventileren is het tegenovergestelde, dan adem je veel te snel.

Centraal apneu wordt door een Cpap /Apap via kleine druk pulsjes geprobeerd te registreren. Deze pulsjes wordt meegegeven bij de druk die al wordt gegeven. Deze pulsjes zijn zo klein dat je dit nauwelijks of helemaal niet merkt. Bij het uitlezen zie je dit terugkomen op de vlakke horizontale lijn (=ademstop=apneu)

Door kleine druk pulsjes tijdens een deel van de ademstop mee te sturen en te controleren of er een echo terugkomt of niet kan men bij benadering bepalen of dit een OA of een CA betreft.

Echo, luchtweg gesloten. Druk gaat bij apap omhoog.

Geen echo, luchtweg open, geen druk verhoging bij apap.

Een Cpap heeft een vaste druk.

Niet alle merken registreren csas of geven dit niet weer in de uitlezing.

De F&P Icon (+) bijvoorbeeld geeft dit niet aan.

Zoals TheaB dit hier vaak aangeeft, via een PSG meting is dit echt aan te tonen.

De Philips Respironics en de Resmed geven dit wel aan. Maar houd rekening dat dit onnauwkeurig kan zijn.

Groet RuudJ
Groet RuudJ
Medewerker AV-Kenniscentrum
ADEM BEWUST, WANT HET LEVEN DUURT MAAR KORT.
Bent u al lid van onze Apneuvereniging? €32,50 / Incasso €30,00/Jaar
Word lid en ontvang 4X het Apneu Magazine + 10X het Apneu bulletin per jaar

Re: wanneer csas of osas

4
Hallo

Ben het eens met wat er reeds is opgemerkt gewoon de arts / osas verpleegkundige raadplegen en je voor laten lichten, je hebt het recht om te weten wat er is geconstateerd sterker nog je hebt het recht om je medische status incl onderzoeksresultaten in te kijekn.
Uitlezen van de cpap geeft alleen het aantal en type apneus en hypopneus weer met toediening van druk wat volledig anders KAN zijn dan zonder de cpap druk.

Mvgr

Harks37