Relatie tussen Apneu en Tinnitus?

1
Hallo,

Weet iemand of er wetenschappelijke aanwijzingen zijn tussen de gevolgen van jarenlang Apneu en het ontstaan van Tinnitus (continue een hoge toon piep in je hoofd)?

Ik gebruik sinds 7 maanden een MRA, maar de laatste tijd wordt die piep behoorlijk hinderlijk. Mogelijk heeft de kaakpositie effect op de Tinnitus. Er is literatuur te vinden dat mensen met een overbeet (zoals ik) potentieel grote kans hebben op Apneu/Snurken welke ook effect schijnt te hebben op Tinnitus.

Het is bekend dat Apneu desastreuse gevolgen heeft voor je lichaam. Kan het zijn dat jarenlang onbehandelde Apneu een Tinnitus kan veroorzaken?

Omgekeerd, allerlei lichamelijke functies verbeteren na behandeling tegen Apneu. Ik hoop dat de Tinnitus op termijn verminderd na behandeling van Apneu!

Ik ben benieuwd of daar ervaringen mee zijn, of dat er literatuur te vinden is.

Gr, Pierre

Re: Relatie tussen Apneu en Tinnitus?

2
Hallo Pierre,
Mogelijk heeft de kaakpositie effect op de Tinnitus.
Ik denk dat dit eerder het geval is, dan dat Tinnitus door apneu wordt veroorzaakt. Tinnitus wordt, zover ik weet, veroorzaakt door bloot te zijn gesteld aan langdurig overmatig geluid.

Hier wat ik erover kan vinden in het forum. Even klikken op of kopiëren en plakken in een browser:

https://www.google.nl/search?hl=nl&source=hp&q=%27tinnitus%27+site%3A%2F%2Fforum.apneuvereniging.nl&meta=&aq=f&aqi=g10&aql=&oq=&gs_rfai=
Groet RuudJ
Medewerker AV-Kenniscentrum
ADEM BEWUST, WANT HET LEVEN DUURT MAAR KORT.
Bent u al lid van onze Apneuvereniging? €32,50 / Incasso €30,00/Jaar
Word lid en ontvang 4X het Apneu Magazine + 10X het Apneu bulletin per jaar

Re: Relatie tussen Apneu en Tinnitus?

4
Mijn zoon heeft sinds hij een paar oorontstekingen gehad heeft als kind en er zich littekenweefsel heeft gevormd op zijn trommelvlies ook een piep in zijn oor.
Gelukkig (nog) geen relatie met apneu.

De piep die Ruud omschrijft ken ik ook wel als je inderdaad blootgesteld wordt aan hard geluid (slijptol, concert) en verdwijnt gelukkig weer. Op mn ouwe dag begin ik voor dat soort dingen toch steeds meer gehoorbescherming te gebruiken. Bij Action hadden ze lasts speciale oordoppen voor concerten en festivals.

Groeten, Bram

Re: Relatie tussen Apneu en Tinnitus?

6
Ik heb al jaren last van lawaaidoofheid; geen tinnitus, maar dat komt er vaak wel uit voort. Met dank aan defensie, want ik denk dat het tijdens mijn diensttijd is ontstaan door slechte gehoorbeschermers tijdens de schietseries. Dit is een zeer geleidelijk proces geweest. Ik heb wel het idee dat sinds het gebruik van een CPAP het proces sneller gaat. Immers: Via de buizen van Eustachius krijgt het middenoor 's nachts een hogere luchtdruk te verwerken. En in de jaren voor de diagnose slaapapneu heb ik zeer luid gesnurkt, wat ook niet goed is voor je gehoor. Ik ben dan ook benieuwd of er een verband bestaat.

Groet, Jan

Re: Relatie tussen Apneu en Tinnitus?

7
Volgens mijn Verpleegkundige is Tinnitus zelfs één van de symptomen van apneu.
En ik kan mij dat goed voorstellen.
Hoe het biologisch gezien precies zit weet ik ook niet.
Dat zal ik bij mijn volgende bezoek eens vragen.
Zuurstoftekort doet hele gemene dingen met je lijf.
Dus je gehoorzenuwen zullen ook wel op hun kop krijgen.

Als ik een slechte nacht heb gehad met veel een lange stops (zoals vannacht) heb ik het ook. (Zoals nu).
Na een goede nacht heb ik geen last.

Als ik 's morgens piepoortjes heb weet ik al genoeg.
Dan hoef ik niet eens op het AHImetertje van mijn CPAP te kijken.
"Er bestaan geen eindes. Er zijn alleen nieuwe beginnen." (Menno M.)

Mijn colums verzameld op een blog: https://zeemanaanwal.blogspot.com/

Re: Relatie tussen Apneu en Tinnitus?

8
Ik heb ook al heel lang tinnitus.
Maar dat is denk ik niet van de apneu.
In mijn jeugd veel oorontstekingen gehad, en dus een keer of 6 buisjes gehad.
Daardoor natuurlijk littekenweefsel.
Ik heb ondertussen ook hoorapparaten, doordat ik nu minder ingespannen hoef te luisteren valt de tinnitus minder op.
Dus daar wel blij mee.

Kan natuurlijk dat ik toen ook al apneu had, maar de apneu is pas een paar jaar geleden opgemerkt.
Resmed Airsense 10 Elite, staat op druk van 6
Resmed Verwarmde slang
Airfit P10 masker
Eerste AHI 18, nu 1.1

Re: Relatie tussen Apneu en Tinnitus?

9
Ook ik heb tinnitus en litteken weefsel aan dat oor waar die piep zit. Sinds ik de cpap gebruik had ik er al minder hinder van omdat de cpap overstemde door het lawaai wat de cpap maakt. Nu sinds kort gebruik ik ook 2 maal in de week een inject B 12 en hiermee is de tinnitus zo goed als verdwenen. Hoe dat kan en waar het nu precies mee te maken heeft is mij niet duidelijk, maar het wordt vaker beschreven bij gebruik van vitamine B 12 injecties dat de jarenlang vervelende piep toch nog weg gaat of sterk verminderd.

Groet Ingrid
In ieder mens is wel iets waardevols te ontdekken....
cpap ResMed 10 met verwarmde slang . Masker AirFit P10 ResMed..

Re: Relatie tussen Apneu en Tinnitus?

10
Hallo allemaal,

Ik hoor een constante pieptoon met een soort van ruis. Wanneer dit is begonnen weet ik niet, ook niet of het een gevolg zou kunnen zijn van apneu.
Onder normale omstandigheden heb ik er weinig last van en werkt mijn gehoor nog steeds goed, wat me goed van pas komt omdat ik muziek maak. Alleen bij stilte is het heel duidelijk aanwezig.

Ik wil er dan ook niet verder over klagen en zolang het geluid niet hinderlijk wordt kan het mij ook niet deren.

Houdoe,

Ben
Er is genoeg lucht op de wereld.
Maar blijkbaar kan je toch lucht tekort komen.

Re: Relatie tussen Apneu en Tinnitus?

11
Hoi allemaal

Bij mij begon de tinnitus in 2003 na een meningitis, rechts erger dan links. Sindsdien is het nooit meer weggegaan. Bij spanning, ernstige vermoeidheid of lawaai verergert het fors van het continue piepje tot 6 of meer forse piepjes beiderzijds. Niet leuk maar ik heb er mee leren leven. Ik heb apneu sinds mijn vroege tienerjaren, waarschijnlijk eerder. Bij mij waarschijnlijk, volgens mijn Neuroloog, eerder hersenletsel gerelateerd door Meningitis dan door apneu. Langdurig onbehandeld apneu kan echter ook hersenletsel geven! Alleen een gedegen blind gerandomiseerde studie zou dus uitsluitsel kunnen geven. Bij mijn weten is er geen studie naar gedaan al weet ik dat niet zeker!

Groetjes, Thea

Re: Relatie tussen Apneu en Tinnitus?

12
Die piep kan ook komen door vuiligheid op je trommelvlies, niet zo zeer lidtekens, maar ook oorsmeer.

Omdat we nu op onze zij 'moeten' slapen, wordt ons oor dichtgedrukt, althans bij mij wel, waardoor de smeer er minder makkelijk uitkan, gevolg is ophoping, en dus vuiligheid ook op het trommelvlies, en dus een piep.

Hier geldt dus ook dat we de oren goed moeten reinigen. Niet met wattenstaafjes, want daar,ee kun je extra schade oplopen, maar door olieachtige druppels, of gewoon warm water.

Patrick

Re: Relatie tussen Apneu en Tinnitus?

15
Renpat schreef:Die piep kan ook komen door vuiligheid op je trommelvlies, niet zo zeer lidtekens
Op je trommelvlies?
Da'wel heel aparte sex.... :lol:

(Excuus: de leraar in mij kwam even boven...)
"Er bestaan geen eindes. Er zijn alleen nieuwe beginnen." (Menno M.)

Mijn colums verzameld op een blog: https://zeemanaanwal.blogspot.com/

Re: Relatie tussen Apneu en Tinnitus?

17
Ik vond 'm al leuk, maar kennelijk kon 'ie nog leuker met dt.
Theab schreef:Ik heb juist te kort aan oorsmeer ;)

Groetjes, Thea
Tja ...
Resmed S9 (zonder bevochtiger) met Ultra Mirage Full Face M.
Voor alles wat ik hier schrijf en heb geschreven geldt dat het 100% mijn eigen waarneming is, tenzij expliciet anders vermeld.

Re: Relatie tussen Apneu en Tinnitus?

18
Mij is ooit verteld dat oorsuizen meestal ontstaat door te veel bloot te hebben gestaan aan te veel decibel geluiden en daardoor schade. Ik kan mij niet herinneren dat ik teveel decibel heb meegekregen en daardoor schade. Wel werd er mij verteld dat er te veel littekenweefsel zit op het trommelvlies. Dit zou komen door vaak oorontsteking gehad te hebben.

Wel vond ik de vraag hier interessant of er een verband ligt tussen apneu en oorsuizen. Zelf denk ik van niet, maar ja ben geen dokter. Bij mij is het oorsuizen verminderd sinds ik de B 12 injecties krijg. Gek want het littekenweefsel is daardoor echt niet weg gegaan. Of komt het dan toch doordat ik de cpap trouw gebruik. Het blijft interessant .....

Groet Ingrid
In ieder mens is wel iets waardevols te ontdekken....
cpap ResMed 10 met verwarmde slang . Masker AirFit P10 ResMed..

Re: Relatie tussen Apneu en Tinnitus?

19
Ik ken veel oorproblemen, heb bijna iedere maand ontstoken oren. Is geen tinnitus en dergelijke. Heb gaatjes in mijn trommelvliezen. Echter ik heb sinds het begin van de behandeling met de CPAP geen bezoek gebracht aan de huisarts omdat mijn oren weer eens zwaar ontstoken waren. Het kan toeval zijn of niet. Het is in ieder geval erg fijn dat het nu al een hele poos goed gaat.