Klachten na amandelen pellen

1
Hallo forum bezoekers,

Ik stel nu geen vraag voor mij zelf maar voor een dorpsgenoot.

Omdat bij hem apneu is vast gesteld werd hij maandag geopereerd aan zijn amandelen.
Deze zouden te groot zijn en daarom zijn ze gepeld.

Nu zitten we aan donderdagavond en hij heeft nog erge pijn en kan niet eten en drinken.
Wel houdt hij zijn lippen nat.

Wie kan mij hier vertellen hoelang dit duurt voordat er minder pijn is en wat hij nu nog zelf kan doen om de genezing voorspoediger te laten voorlopen.

Graag ervaring van apneuers die deze behandeling ook hebben ondergaan.

Graag snel want ik maak mij zorgen. Omdat hij ook niet kan drinken ben ik bang dat hij gaat uitdrogen.
Ook vertede hij mij dat zijn mond helemaal wit vanbinnen was. Herkennen jullie dat ook?

Mijn advies zou zijn om contact te zoeken met de arts, maar merk dat hij nu nog niet wil.

Graag reactie.

Groet Ingrid
In ieder mens is wel iets waardevols te ontdekken....
cpap ResMed 10 met verwarmde slang . Masker AirFit P10 ResMed..

Re: Klachten na amandelen pellen

4
Ingrid,

Totaal geen ervaring mee, maar ik stel me dit voor :

Een flesje met een flexibel tuitje/slangetje eraan zoeken (ik zie ze zo voor me, maar kan even niet bedenken waar die voor zijn en waar je ze haalt - slangetje/tuitje eindigt in een meer dan 90 graden hoek). Hier water enz. in doen.

Dorpsgenoot kan op de rug gaan liggen, hangt het tuitje in de mond en knijpt voorzichtig in het flesje. De paar druppeltjes kunnen nu door de keel de slokdarm in, zonder te slikken (want daar gaat het om natuurlijk).
Dit wel voorzichtig doen en de eerste paar keer een hoestbui verwachten.
Uiteindelijk zal er ook vanzelf en per ongeluk wel worden geslikt. Au au au, maar went intussen ook.

Je kan ook naar de EHBO gaan en een infuus aanleggen.

Maar in plaats van bovenstaande toestand, die natuurlijk redelijke onzin is, moet de beste persoon gewoon snel naar de huisarts worden gebracht. Of, ga namens hem/haar zelf en haal de juiste pijnstillers op, die natuurlijk ook niet kunnen worden doorgeslikt enz.

EHBO in een ziekenhuis is zo gek nog niet, misschien. Gewoon langsrijden.

Peter
Resmed S9 (zonder bevochtiger) met Ultra Mirage Full Face M.
Voor alles wat ik hier schrijf en heb geschreven geldt dat het 100% mijn eigen waarneming is, tenzij expliciet anders vermeld.

Re: Klachten na amandelen pellen

5
Beste Peter, en anderen,

Ingrid vroeg me telefonisch om jou dit te zeggen:

Zij kan momenteel geen reactie geven, omdat ze niet kan inloggen bij het Forum.
Ze kan nu alleen als gast meelezen,en eventueel iets doen met je bericht, maar nu niét reageren.

Met groeten van Ingrid..

Re: Klachten na amandelen pellen

7
Bram inlog problemen zijn opgelost.

Bedankt voor de tips en links die jullie hierboven gaven. Heb het door geven aan de dorpsgenoot en hij had er wat aan. Ook is hij terug geweest naar het ziekenhuis waar hij andere pijnstillers heeft gekregen. Ook ontsteking remmend begreep ik.

Hieruit bleek wel dat het amandel pellen op latere leeftijd echt niet zo'n eenvoudige ingreep is.

Hopelijk voor hem heeft deze ingreep voldoende ruimte gegeven om niet aan een cpap te hoeven. Dit wilde hij namelijk echt niet.

Groet Ingrid
In ieder mens is wel iets waardevols te ontdekken....
cpap ResMed 10 met verwarmde slang . Masker AirFit P10 ResMed..

Re: Klachten na amandelen pellen

8
Goed nieuws!

De persoon waar voor ik op deze plek een topic had geopend heeft vanmorgen te horen gekregen dat de operatie geslaagd is. Zijn amandelen zijn er uit maar ook de huig is verwijderd. Afgelopennacht heeft hij weer een slaapregistratie gehad en die is nu al uitgelezen en de uitslag was zo goed dat er geen verdere behandeling of therapie nodig is.

Is dus goed nieuws voor mensen die overwegen om te kiezen voor operatie. Kan dus echt goed resultaat geven.

Groet Ingrid
In ieder mens is wel iets waardevols te ontdekken....
cpap ResMed 10 met verwarmde slang . Masker AirFit P10 ResMed..

Re: Klachten na amandelen pellen

10
Hoi Bram,

Ja hij vertelde dat hij erg moest wennen dat het eten zo naar achteren val. Moet een vreemd gevoel zijn.
De arts had hem verteld dat dit tijd nodig had. Of hij zich echt al verslikt heeft weet ik niet, maar ga het wel een keer vragen.
Omdat nu zijn apneu's onder de 5 is hoeft hij niet meer op controle. Pas wanneer er weer meer klachten komen moet hij aan de bel trekken.

Ook verteld hij nog dat hij erg blij was dat hij geen cpap hoefde. Dit zou hij nooit hebben geaccepteerd als het wel nodig was geweest.

Groet Ingrid
In ieder mens is wel iets waardevols te ontdekken....
cpap ResMed 10 met verwarmde slang . Masker AirFit P10 ResMed..

Re: Klachten na amandelen pellen

11
Beste Peter
PeterBeter schreef:Ingrid,

Totaal geen ervaring mee, maar ik stel me dit voor :

Een flesje met een flexibel tuitje/slangetje eraan zoeken (ik zie ze zo voor me, maar kan even niet bedenken waar die voor zijn en waar je ze haalt - slangetje/tuitje eindigt in een meer dan 90 graden hoek). Hier water enz. in doen.

Dorpsgenoot kan op de rug gaan liggen, hangt het tuitje in de mond en knijpt voorzichtig in het flesje. De paar druppeltjes kunnen nu door de keel de slokdarm in, zonder te slikken (want daar gaat het om natuurlijk).
Dit wel voorzichtig doen en de eerste paar keer een hoestbui verwachten.
Uiteindelijk zal er ook vanzelf en per ongeluk wel worden geslikt. Au au au, maar went intussen ook.
Je hebt er inderdaad geen ervaring mee en plaatst hier totale onzin!
Op je rug liggen om te drinken geeft verslik gevaar. Lichaamsvreemd vocht in je longen geeft kans op een longontsteking. Het verslik gevaar na een operatie die je conditie ondermijnt geeft vele malen meer kans op deze complicaties dat wanneer je jezelf in een gezonde conditie verslikt. Juist in deze conditie leveren hoestbuien kans op forse nabloedingen op. Als dit bloed in je longen komt, met grote kans omdat je niet goed weg kan slikken, ben je pas echt het haasje. Wat een gevaarlijk advies!!!!
PeterBeter schreef:
Je kan ook naar de EHBO gaan en een infuus aanleggen.

Peter
Weer een slecht advies zonder verstand van zaken! Veel drinken en slikken moet. Hoe vaker hoe beter!

PeterBeter schreef:
Maar in plaats van bovenstaande toestand, die natuurlijk redelijke onzin is, moet de beste persoon gewoon snel naar de huisarts worden gebracht. Of, ga namens hem/haar zelf en haal de juiste pijnstillers op, die natuurlijk ook niet kunnen worden doorgeslikt enz.
Juist complete onzin en dat adviseer jij zonder verstand van zaken??? Schaam je. Als je er niets vanaf weet zeg dat dan gewoon. Schrijf geen gevaarlijke adviezen die mensen op het verkeerde been kunnen zetten! De persoon in kwestie moet gewoon aan zijn behandelaar of huisarts een adequate pijnstilling vragen, veel drinken en vooral NIET op de rug liggend maar zittend, eventueel met een rietje of liever met hulp van een ander die zijn oren dicht houdt terwijl hij of zij drinkt. Je oren dichthouden in deze situatie kan ontzettend veel helpen. Net zo goed als adequate pijnstilling.

Een goed advies voor jou maar ook voor iedereen: Als je er niets vanaf weet, ga dan geen fantasie berichten schrijven!

Thea

Re: Klachten na amandelen pellen

13
Theab schreef:Beste Peter
PeterBeter schreef:Ingrid,

Totaal geen ervaring mee, maar ik stel me dit voor :

<<<<<KNIP>>>

Een goed advies voor jou maar ook voor iedereen: Als je er niets vanaf weet, ga dan geen fantasie berichten schrijven!

Thea
Ben het helemaal met THEA eens, als je iets niet weet zeg er dan niets over!

Re: Klachten na amandelen pellen

14
bprosman schreef:Dat is goed nieuws, heeft deze persoon nog iets gezegd over (ver)slikken zonder huig ?

Groeten, Bram
Hoi Bram,

Deze persoon vertelde mij dat hij inderdaad zich makkelijker verslikte. Hij moet als het ware 2 maal slikken zei hij.
De arts had gezegd dat er nog wel verbetering zou komen. Ook praatte hij wat meer door de neus. Als dit bleef moet hij naar de logopedist.

Groet Ingrid
In ieder mens is wel iets waardevols te ontdekken....
cpap ResMed 10 met verwarmde slang . Masker AirFit P10 ResMed..